Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Auran Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-11-23, 02:33   #76
benkegbg
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard Två frågor på TANE

Hej!

Efter att ha gjort en total nyinstallation av TANE SP2 HF till build 90945 så har jag försökt att återinstallera Bensland. Jag har gjort en dundermiss. Glömde att spara en mapp med Trainzsaker däribland senaste backupen på själva rutten och session.
Men jag är inte den som tappar tålamodet så lätt (som ni kanske har förstått av mina tidigare inlägg) så jag tog ett USB-minne där det fanns sparat material och körde igång. Dessutom hade jag en hel del saker sparade på en externt HD. Allt har gått att stuva in via "Import..." i Content Managern.

Men nu uppstår spökena igen. Mycket STL-material som tidigare fungerade i TANE SP2 har blivit rött och "faulty" eller "missade dependencies". Har inte lyckats få ordning på det. Försökt radera (delete) objekten i Content Managern och sedan återinstallerat. Hjälper inte.

Så fråga 1: Någon som vet råd?

Fråga 2: Hur ska jag hantera "modified, obsolet" saker. Kan jag helt resolut bara deleta dem? ?

Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg modified obsolete.jpg (200.7 KB, 67 visningar)

Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 13:32   #77
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Missing dependencies??????

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 15:26   #78
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Obsolete assets kan man deleta.
Den strängare kontrollen i HF1 gör att fel uppkommer. Om du talar om vilka Missing deps det rör sig om så kanske nån kan hjälpa.
(själv har jag just nu inga fel i HF1 -peppar peppar...)

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-24, 02:14   #79
benkegbg
Medlem

Standard

Jag är för lat för att gå igenom allesammans, men här är två exempel.
Dels STL-bilväg 10m och dels JVS Fs2 signal.
Kanske kan ge ett litet hum om problemet, eller måste jag gå igenom allesammans och i så fall vad ska jag speciellt leta efter?
Om det bara handlar om att Trainz-build numret är för lågt klarar jag av att ändra på det i respektive Config. Men det där med Thumbnail klarar jag inte av, eller?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1_miss_STL-X_bilvag.jpg (182.8 KB, 55 visningar)
Filtyp: jpg 2_miss_JVS-Fs2.jpg (177.3 KB, 55 visningar)

Gammal 2017-11-24, 02:45   #80
blomsson
Medlem

Reg.datum: Jul 2011
Standard

Felet som börjar med "Dependency" och slutar med "unknown" talar om att det är någonting som saknas, I detta fall är det "STL Library 3.12" som programmet inte hittar. Detta ger säkert alla de "Missing dependencies" som du ser, men kan ju vara flera saker som saknas!

Gör på följande vis:
  • Högerklicka på en av de filerna som du har fel på.
  • Från menyn så välj "List dependencies".
  • Nu kan du se vad som saknas för just den asseten, det kan tänkas att du måste göra de första stegen flera gånger för att komma till rätt nivå i hierarkien. Om du väljer en av signalerna så bör det räcka med en nivå.

Här är ett exempel från JVS Fsi2, observera att det är två stycken fönster i samma bild:
Missingdep.jpg

När du har kommit så här långt så kan asseten som du saknar, antingen listas som "unknown" och då är den säkert inte installerad. Den kan också listas som "open for edit", en submit bör ordna problemet för dig i så fall.

Den sista raden är en nymodighet i senaste uppdateringen (som jag inte har uppdaterat till än), vilket innebär att Trainz inte validerar objekt som inte är kompletta.

Varningarna kan du ignorera.

Det kan ju vara flera objekt som saknas så glöm inte att kolla flera gånger om det är mer som listas.

Ett tips kan vara att köra en "Rebuild database" från menyn när du är klar, brukar vara en bra idé när det har strulat lite.

mvh
Håkan
Gammal 2017-11-25, 02:04   #81
benkegbg
Medlem

Standard

Tack för tipsen. Det hjälpte mycket med att installera STL Library och sedan gjorde jag en nyinstallation av Plattformspaketet så det kom igång också. Nu återstår det "bara några stycken" missad saker vilket till stor del är mina egna saker som ligger på någon extern HD någonstans. Ska nog komma fram till att det inte finns något rött i listan längre.
Hälsningar

Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:23.