Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-10-21, 04:45   #16
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard Skriver del 2 direkt när jag ändå är i farten...

...tänkte även redogöra lite för vad jag håller på med!
Egentligen håller jag mest på med det som jag har beskrivit i föregående inlägg. Dessutom pågår finjustering av stationsautomater och planering av TKL-styrning av stationer, har en enklare variant som funkar men vill att den ska var mycket mer komplex i sin funktion. Det är också fixande med smådetaljer här och där, och provkörning i Driver, vilket tar enormt mycket tid.
Dom här bilderna är skapade för ett tag sedan och jag har kommit lite längre än vad som syns, men de kan visa på ett par intressant detaljer...
Es Tkl.jpg
Es Tågvägar.jpg
Bilderna är väl ganska självförklarande kan jag tycka.
Dessa två bilder visar på en automatstyrd station för enkelspårsdrift, en väldigt vanlig stationstyp. Det finns dock ett flertal varianter på denna stationstyp. Man kan också genom bilderna sluta sig till att det är ett reläställverk (troligtvis en 59:a) och att det finns skyddsväxlar. Kan ni lista ut hur det syns?
C Tkl.jpg
C Tågvägar.jpg
Dom här två bilderna är på en betydligt större station, den är Tkl-styrd (inte färdigt än) vilket innebär inga stationsautomater. Kan ni se vilken typ av ställverk det är?
Som ni kan se så finns det listor på alla tågvägar (och växlingsvägar) i den udda och den jämna kolumnen. Den visar börjanpunkten på en tågväg och dennes alla möjliga slutpunkter.
Den undre bilden visar alla objekt som ingår i respektive tågväg, och i vilket läge som växlarna ska befinna sig i när tågvägen blir låst. Det finns också information om tågvägens hastighet.
Nu ska jag påpeka ett par detaljer:
Varje rörelseväg är mellan två giltiga objekt, kan vara (teoretiskt sett) hur lång eller kort (kanske inte är giltig om den är för kort) som helst. Innehåller alltid minst två objekt, men kan innehålla hur många som helst.
Den som är uppmärksam kanske upptäcker ett par konstigheter på bild tre, titta igen!
Ledtråd? Ok, signal 31-34 och signal 51 o 52!
Har ni sett det? Kolla nu på den nedre bilden och signal 51!
Tågväg 51-61 finns på två ställen (liksom flera andra)! Hur kan det komma sig, är det verkligen korrekt?
Faktum är att det är fullständigt korrekt men är något som jag har funderat på att ta bort, vet inte om behovet finns! Fast det är kul och snyggt...
Det går att utläsa vad som har skett i detaljerna av tågvägarna.
Men i korthet(!) så är det så här: Mitt system söker tågvägarna automatiskt genom alla växlar i alla lägen och lägger sedan in dom i en lista. Detta innebär att alla varianter kommer att hittas.
Om ni vänder blickarna mot bilderna i den föregående posten och kollar signal 51 och följer den undre tågvägen via varje objekt till slutpunkten, så ser ni hur det blir! Snyggt va, ett grönt badkar!! Visserligen uppochner men ändå.
Då kan man ju undra, är detta verkligen verklighetstroget, och skulle man ha någon nytta av det? Det är i högsta grad verklighetstroget, fick faktiskt Stockholmsfjärren att göra detta åt mig en gång för många år sedan.
Genom att låsa växel 101 i vänsterläge, kanske också 103 i högerläge kan man tvinga sökningen genom växlarna till signal 61 och slippa prata förbi ett tåg mot stopp om växeln skulle vara ur kontroll.
Dock vet jag inte om det finns någon vits med det i trainz, behövs nog igenkänning av dessa varianter i så fall.

Jag återkommer, förhoppningsvis om bara några dagar med lite mer bilder på vad jag håller på med!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:48.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009