Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-12-19, 00:11   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Rök utan lok

Installerade nya ångloket litt J i banan. När jag sedan öppnade Driver fanns loket inte med. I Serveyor återstår ett rökmoln – men inget lok. Pr0grammet påstår att loket finns ”…on a hidden layer”. Märkligt; jag har 2009 version 3.3 och vad jag vet finns inte lager med i den versionen.

Jag har prövat olika sätt att få bort loket och röken, men har tvingats ge upp.

Har någon något bra tips så att jag kan slippa röken och kanske t o m förklara vad som kan ha skett.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Rök utan lok.jpg (145.2 KB, 177 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-12-19, 20:12   #2
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Installerade nya ångloket litt J i banan. När jag sedan öppnade Driver fanns loket inte med. I Serveyor återstår ett rökmoln – men inget lok. Pr0grammet påstår att loket finns ”…on a hidden layer”. Märkligt; jag har 2009 version 3.3 och vad jag vet finns inte lager med i den versionen.

Jag har prövat olika sätt att få bort loket och röken, men har tvingats ge upp.

Har någon något bra tips så att jag kan slippa röken och kanske t o m förklara vad som kan ha skett.

Nisse
Du har rätt att lager (layers) inte supportras av TS2009. Men om du har använt lager när du byggde banan i TS2010, och sen importerar den i TS2009 så får du detta felmeddelande. Du kan numera annars använda banor och övrigt material gjorda för TS2010, i TS2009 (trainz version 3.3). Men det gäller alltså inte layers. Lösningen är att låta bli layers när du bygger i TS2010 om du vill att det ska fungera i TS2009.

EDIT: Jag ser också att du har ett skriptfel, enligt bilden. Jag undrar vad det felet är?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2010-12-19 klockan 20:19.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-19, 23:29   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

1/ Har inte och har aldrig haft 2010.
2/ Har massor av varningar - cirkus drygt 100 plus 600 "gulingar". Dem lever jag med.
3/ En bra gissning är att det är J-loket som jäklas. Varning för Trainz Monitor 3.12.3, kuid2:177292:204091:2. Varning J-loket kuid:67375:1163.
4/ Ekans räls kan också spöka - men det tror jag inte på. Den har fungerat 100-procentigt. En riktig höjdare.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-20, 01:38   #4
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
1/ Har inte och har aldrig haft 2010.
2/ Har massor av varningar - cirkus drygt 100 plus 600 "gulingar". Dem lever jag med.
3/ En bra gissning är att det är J-loket som jäklas. Varning för Trainz Monitor 3.12.3, kuid2:177292:204091:2. Varning J-loket kuid:67375:1163.
4/ Ekans räls kan också spöka - men det tror jag inte på. Den har fungerat 100-procentigt. En riktig höjdare.

Nisse
Kan det vara klassikern som spökar?

EDIT: Och vad har skriptfelet att berätta?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2010-12-20 klockan 03:16.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-20, 12:24   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Hoppas att det här kan ge något:

Nej – klassiken är OK.

När det gäller J-loket får jag följande förklaring: ”Could not read file scripts mscabindata.gs”. Förklaringen gäller också STL Trainz Monitor 3.12.3 samt SJ Co4a, SJ Co8a, SJ G BR1 godsvagn, SJ BR2, SJ O godsvagn - förmodligen med flera.

SJ Class Da 820 samt SJ D UTC main bogey: ”Progressive meshes are not longer supported by Trainz. Though these meshes may work in Trainz, it is recommended that you switch to a LOD mesh”.

Den sistnämnda varningen begriper jag inte ett dugg av.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg kuid2 kopiera.jpg (41.0 KB, 118 visningar)
Filtyp: jpg Namnlöst-1 kopiera.jpg (72.8 KB, 115 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-20, 18:21   #6
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Om du högerklickar och väljer "View Errors & Warnings" på STL Common Source och STL Trainz Monitor och ta en screenshot på respektive meddelande, samt att du klickar på den röda knappen nere till höger i Surveyor och sen väljer knappen More. En screenshot på denna dialogruta ger kanske svaret på ditt problem.

Om du har en äldre version av Common Source och Trainz Monitor (<kuid2:177292:209000:1> och <kuid2:177292:204091:1>) installerad samtidigt, radera dessa och gör en Quick Database Repair.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-20, 20:52   #7
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

De gamla versionerna Common Source och Trainz Monitor är borttagna och reparation genomförd. Screenshots bifogas. Tyvärr fick jag inte fram den röda pricken i Survweyor - den kommer och går. Så fort jag får fram den skickar jag bild i denna tråd.
Du Svenolov - är det inte en god idé att gå in i STL-tråden och tipsa om att först ta bort gamla versioner av Common Sourde ochTrainz Monitor innan nya installeras samt att köra en reparation
F ö har jag alltid undrat över vad den röda pricken har för funktion.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Namnlöst-1 kopiera.jpg (29.9 KB, 82 visningar)
Filtyp: jpg Namnlöst-2 kopiera.jpg (71.5 KB, 82 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-21, 00:18   #8
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
De gamla versionerna Common Source och Trainz Monitor är borttagna och reparation genomförd. Screenshots bifogas. Tyvärr fick jag inte fram den röda pricken i Survweyor - den kommer och går. Så fort jag får fram den skickar jag bild i denna tråd.
Du Svenolov - är det inte en god idé att gå in i STL-tråden och tipsa om att först ta bort gamla versioner av Common Sourde ochTrainz Monitor innan nya installeras samt att köra en reparation
F ö har jag alltid undrat över vad den röda pricken har för funktion.

Nisse
När man installerar "nya" versioner (kuid2:nnn:nnn:n) i trainz ska man alltid ta bort den äldre versionen. Det gäller generellt, inte bara STL prylarna. Jag har nämt det ett antal gånger i olika sammanhang på detta forum. Versionsnumret (sista siffran) används främst av DLS/CM för att flagga att det finns en nyare version att hämta från DLS.

När du tagit bort de gamla versionerna (med fördel även de nyare) och gjort en "database repair", installera de nyare versionerna på nytt. Kolla en extra gång under fliken "Open for Edit", så att allt blir bekräftat (commit).
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:20.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009