Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-01-13, 22:47   #11
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Arrow Vägskyddssignaler.

I verkligheten ser det ut så här (avstånden mellan varje objekt är beroende på sth).
  1. Rälskontakt (ringsträcka där bommarna börjar gå ner).
  2. Orienteringstavla med tilläggstavla "V". Senast här ska föraren antingen se att v-försignalen visar fast gult, eller att v-signalen visar vitt.
  3. V-försignal
  4. V-signal
Ovanstående info har jag fått från Tomas.

Jag ska försöka förklara hur vägskyddssignalerna fungerar i mina skript. Jag har infört något som jag kallar för v-blockering (det kanske finns ett ord i verkligheten för detta) som varje v-signal hanterar.

V-blockeringen fungerar som ett skydd för feltolkning av pågående trafik. Eftersom tåg kan passera i båda riktningarna så finns det dubbla uppsättningar av v-signaler, rälskontakt och ringsträcka. Rälskontakt och ringsträcka (= två olika avstånd relativt v-signalen) är dessutom överlappade med varandra. Jag ska förklara med lite bilder som jag bifogar.

Förklaring till bilderna.
  • Rälskontakt: Avståndet till den punkt (från v-signalen) där bommarna börjar gå ner.
  • Ringsträcka: Avståndet från rälskontakten till v-signalen + avståndet till den motsatta v-signalen + 30m.
  • V-blockering: Avståndet från rälskontakten till den motsatta v-signalens rälskontakt.
  1. Hur det ser ut innan v-blockering inträtt.
  2. Vid rälskontakt fälls bommar och v-signlen ger vitt sken. V-blockeringen blir aktiv.
  3. Här kommer v-blockeringen till användning. Nu är tåget inne på den motsatta v-signalens ringsträcka och rälskontakt. Den motsatta v-signalen väntar också på att nå’t ska hända, men den frågar alltid först innan den gör något. Signalen har känt av tåget och frågar om dess namn och frågar SignalLibrary*1) om någon annan signal har kontroll på tåget. Om så är fallet så gör den ingenting.
  4. Efter passerad ringsträcka öppnas bommarna och signaler slår om.
  5. Efter att ha passerat hela sträckan till motsatt v-signals rälskontakt, upphör v-blockeringen.
  6. Ni som har testat min demo för repetersignalen känner redan till, att om det finns en röd huvudsignal mellan tåg och v-signal så förkortas ringsträckan före v-signalen. På samma sätt förkortas v-blockeringen om den motsatta v-signalen har en röd signal framför sig, inom sin ringsträcka.
Hoppas ord och bilder förklarar funktionen på vägskyddssignalerna.

*1) SignalLibrary är ett gemensamt bibliotek för alla signaler i en viss session. Det innehåller gemensamma funktioner, som den ovan, och funktioner för länkning, signal egenskaper m.m.
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bild_1.jpg (38.4 KB, 844 visningar)
Filtyp: jpg Bild_2.jpg (37.8 KB, 845 visningar)
Filtyp: jpg Bild_3.jpg (40.1 KB, 837 visningar)
Filtyp: jpg Bild_4.jpg (38.7 KB, 834 visningar)
Filtyp: jpg Bild_5.jpg (38.0 KB, 836 visningar)
Filtyp: jpg Bild_6.jpg (42.9 KB, 832 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2008-01-13 klockan 23:36.
svenolov besöker inte forumet just nu  
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:55.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009