Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-09-30, 17:57   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Question DLS kontra detta forums download

Bengan och jag har funderat lite över hur vi skall överleva i Trainzvärlden!

Detta forum har varit min hållpunkt i över 10 år men nu börjar jag ändra åsikt:
I och med introduktionen av TS2012 och multiplayer blir det nog till att anpassa sig och ladda upp till DLS i fortsättningen.

Jag har producerat över 2000 saker till Trainz vid det här laget och Bengan, Korvtiger, Ekan, bjornl, spyfrog, Svenolov m.fl. är säkert inte mycket sämre.

Vi har blivit erbjudna att ladda upp till Banbyggarnas sida men jag tror det är dags att ta steget fullt ut och BARA ladda upp till DLS i fortsättningen.

Detta forums Download kan väl tjäna som anslagstavla till vad som laddats upp till DLS.

Ibland känns det som att "kasta pärlor för svin" (bara bildlikt så ta inte åt er) att ladda upp något här i fortsättningen.

Vi i STLEB behöver nog ta beslut om hur vi gör i framtiden, om det nu finns nån

En frustrerad och besviken:
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-09-30, 18:03   #2
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Är inte det ett bra förslag.
Tänk om alla världen över gjorde detsamma. Vad mycket lättare det skulle bli att hitta saknade KUID:s. Som det är nu kan man ju bli tvungen att vaska igenom en bra bit av Internet bara för att ändå inte hitta det som saknas.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-30, 18:19   #3
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Thumbs up bra idé

Men jag tycker att man kan ladda upp grejerna här på forumet också eftersom DLS strular för många. Sedan tror jag att fler skulle ladda ner sakerna om man hittade e-buzz. Grejerna här är FÖRSTKLASSIGA (payware-class alltså). Hur ni gör får ni själva bestämma. Ni skulle ju kunna göra en egen hemsida och ladda upp saker där. Men som sagt: ni bestämmer.
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz
legotrainzman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-30, 18:21   #4
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Jo, visst låter det bra! Men tänk även på att det tar evigheter att ladda ner saker på DLS (åtminstone för mig, kan kanske har någon inställning fel eller så?), går i drygt 15kbits/sek, och att ladda hem en hytt på kanske 10-15mb är inte särskilt kul... Visserligen är det ju värt det! För det ni bygger är verkligen värt att vänta på! Att publicera på Banbyggarna låter dock som en jättebra idé! Då är ju även tågena/objektena tillgängliga för folk som kanske inte kan svenska och inte är medlemmar här.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-30, 20:28   #5
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Låter rätt bra Lennart.

Har alltid varit för, att grejerna laddas upp på DLS egentligen och detta av flera anledningar.

Kan väl nämna två.

1. Det värsta jag vet, är när man laddar hem något från DLS och det saknas en kuid. Att man kan få ägna flera timmar, för att i bästa fall, hitta den saknade kuiden. Vore jäkligt bra, om allt fanns samlat på ett och samma ställe (OK, för fler ställen då, men gärna allt på DLS).

2. Dom som åker snålskjuts och laddar hem en piratkopia av Trainz, får anstränga sig lite mer. För att komma åt en massa material.

Vi tar väl en tredje punkt också.

3. Känns mycket mer uppmuntrande, för en annan. När man ser, att sina ommålningar laddas ner och används utav fler.

Kan bara ta dessa sista ommålningarna av Lennarts VW. Här på forumet, så ligger nedladdningarna på mellan 10 och 17 st. På alla dom olika varianterna på ca:14-dagar. Slängde upp samma VW på DLS i helgen och dom kom upp i natt. Har ännu inte gått 24-timmar, men nedladdningarna ligger mellan 25 och 50 st. på dom.

Känns mycket bättre, med tanke på all tid man lägger ner på några ommålningar.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-30, 21:01   #6
GBSF
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Söder, Stockholm, Sweden
Inlägg: 652
Skicka ett meddelande via MSN till GBSF
Standard

Tycer det låter utmärkt att ladda upp till DLS.
Men tycker ni för enkelhetens skull också borde ladda upp allt till Banbyggarna. Många filer är stora, och kan ta lång tid utan FCT på DLS.
GBSF besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-30, 22:41   #7
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Jag har ju inte så där jättemånga objekt men en sak är tydlig - en liten obskyr sak får lätt ett par hundra nerladdningar på DLS. Här blir det kanske 15 nerladdningar - och då är ändå saken mindre obskyr ur svenskt hänseende.

Ett exempel: DONJ Brandtorn, har 227 nerladdningar på DLS men bara 48 stycken här.

Och då är det något typiskt svenskt som troligen inte passar någonstans förutom på en svensk bana.

PS. Låt mig påpeka att jag inte heter spyfrog längre på DLS utan numera är mathiasw där.
Jag skulle gärna ändra namn här också men jag får inte kontakt med forum gudarna....

Senast redigerad av spyfrog den 2012-09-30 klockan 22:46.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-01, 01:08   #8
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej LAn mfl.

Att ladda upp till DLS tycker jag är en bra ide.

Jag kommer i alla fall att göra båda två, dvs. både att ladda upp här och på DLS.
DLS för att göra modellerna tillgängliga för alla som inte hittar hit.

Men jag kommer att lägga upp alla modeller med svensk anknytning här med för att försöka göra mitt för att stötta forumet.

Var skall vi annars prata om svensk Trainz.

Inte på Aurans svenska sektion på forumet i alla fall
, för där händer det ingenting alls
__________________
MVH / BjörnL

Senast redigerad av bjornl den 2012-10-01 klockan 07:10.
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-01, 06:06   #9
Chronos88
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 51
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD Visa inlägg
Är inte det ett bra förslag.
Tänk om alla världen över gjorde detsamma. Vad mycket lättare det skulle bli att hitta saknade KUID:s. Som det är nu kan man ju bli tvungen att vaska igenom en bra bit av Internet bara för att ändå inte hitta det som saknas.
1+ kan bara hålla med Och till många av er som bygger, era grejer är av världsklass!! Och jag skulle verkligen om jag var så duktiga som ni att fler skulle få tillgång till era fina grejer

Senast redigerad av Chronos88 den 2012-10-01 klockan 06:10.
Chronos88 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-02, 09:50   #10
nilseriksson
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Örebro
Inlägg: 2
Standard Bra med ett svenskt forum och snabba nedladdningar

Själv är jag en användare som bygger mina rutter med så mycket svenskt
material som möjligt och som är väldigt tacksam till er som lägger ut
så många fina projekt till nedladdning med mycket information på svenska om
grejerna. En annan stor fördel med forumet är den betydligt snabbare
nedladdningen än på DLS. Förstår också att det för er byggare uppskattas med
det ökade intresset på DLS. Men det ena utesluter väl inte det andra.
Än en gång tack till alla byggare.
hälsar Nisser

Senast redigerad av nilseriksson den 2012-10-02 klockan 09:53. Anledning: fel förkortning
nilseriksson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-02, 16:46   #11
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

jag håller med nilseriksson jag ser inte varför det ena måste utesluta det andra? Finns många fördelar med den här svenska sidan för att nämna några: Lätt att hitta svenska grejer. Går snabbt att dra hem sakerna. Går snabbt att fråga om hjälpa när grejerna krånglar osv.... Fördelarna med dls finns ju med men lite mer blygsamma... fler som hittar grejerna ute i världen fler ned laddningar osv...men jag som ändå lagt upp lite grejer här kan till viss del hålla med om att det e kul när många laddar hem sakerna man lägger upp....men jag har alltid tänkt att det är trotts allt för framför allt Svenskar jag lagt ner timmar, veckor och månader på att texturera om saker... I mina ögon är det lite fel att säga att man ska sluta lägga upp saker här bara för att man kan få fler downloads på dls....jag anser att det viktigaste är att man får tillgång till svenskt material så varför kan man inte lägga upp sakerna både här och på dls? Varför måste det vara antingen rött eller svart? varför inte satsa på bägge?

Även kan jag lägga till att den dagen man inte längre kan ladda upp saker här har jag texturerat färdigt.
Då lägger jag ner för i mina ögon hade det känts som att det jobb så många lagt ner för att göra denna sidan till vad den är idag hade vart förgäves.....

Senast redigerad av rac_hammer den 2012-10-02 klockan 16:51.
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-02, 17:54   #12
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Det stora problemet, med att lägga upp saker här på forumet.

Är att vi hela tiden förstör för oss själva, genom att skriva en massa saker i trådarna där sakerna blir uppladdade. Så att det bara blir svårare och svårare att finna sakerna. Blir helt enkelt, för många och onödiga inlägg där. Jepp, nu sitter jag och kastar sten i glashuset. Är tyvärr lika slarvig, som många här och skriver där helt i onödan.

Vad vi skulle behöva. Är mer struktur på allt. Olika avdelningar, för olika objekt. Så att sakerna blir betydligt lättare att finna.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-02, 18:39   #13
NEBO
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Järfälla
Inlägg: 106
Standard

Jag bygger bara svenska rutter och har därför varit mycket tacksam för de fina objekt som funnits att ladda ner. Eftersom jag är inne på forumet varje har det varit väldigt smidigt med att ladda ner alla nya objekt som förekommer. Vill vill därför att denna möjlighet finns kvar även i fortsättningen.
NEBO besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-02, 19:14   #14
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Det stora problemet, med att lägga upp saker här på forumet.

Är att vi hela tiden förstör för oss själva, genom att skriva en massa saker i trådarna där sakerna blir uppladdade. Så att det bara blir svårare och svårare att finna sakerna. Blir helt enkelt, för många och onödiga inlägg där. Jepp, nu sitter jag och kastar sten i glashuset. Är tyvärr lika slarvig, som många här och skriver där helt i onödan.

Vad vi skulle behöva. Är mer struktur på allt. Olika avdelningar, för olika objekt. Så att sakerna blir betydligt lättare att finna.
Fanns det inte tidigare här på e-buzz ett filarkiv, där man kunde lägga upp nedladdningar? Skulle ju vara rätt praktiskt, att ha ett filarkiv här med kategorier för objekt, tåg, vagnar mm, vore ett rätt smart sätt att hitta olika saker på!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-02, 21:07   #15
Chronos88
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 51
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Det stora problemet, med att lägga upp saker här på forumet.

Är att vi hela tiden förstör för oss själva, genom att skriva en massa saker i trådarna där sakerna blir uppladdade. Så att det bara blir svårare och svårare att finna sakerna. Blir helt enkelt, för många och onödiga inlägg där. Jepp, nu sitter jag och kastar sten i glashuset. Är tyvärr lika slarvig, som många här och skriver där helt i onödan.

Vad vi skulle behöva. Är mer struktur på allt. Olika avdelningar, för olika objekt. Så att sakerna blir betydligt lättare att finna.
Håller med, det har satt många käpar ihjulen för mig, och många många extra timmar, men kan vi inte fixa till det på nåt sätt ?

mvh
Chronos88 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:58.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009