Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-13, 21:11   #1
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard MarkTextur med Google iTouchMapp?

Hej Bengan och ni andra landskapsbyggare.

Håller för min del inte på med så mycket landskapsbygge när jag Trainzar. Det blir mest annat smått å gott. Fast ibland så kan det vara kul att prova på lite här också.

För en tid sedan så hade jag och Bengan lite synpunkter på att kartornas markeringingar vad gäller vägar och annat blir både stora och suddiga och det blir svårt att veta hur det egentligen skall vara.
Har experimenterat lite med Googles iTouchMapp se länken http://itouchmap.com/latlong.html

Det blir fantastisk skärpa i bilderna ända längst ned med satelit och kartorna är mycket detaljerade.
De flesta av er känner väll till detta redan. Jag har än så länge med verktyget plane i Gmax bara kunnat göra några plattor som passar perfekt med tio meters tilarna i trainz surveyor.
Använde mig av en targa på 1024 * 512 pixtlar till texturen. (kan tyckas mycket fast man tar ju bort detta efter som detta bara är en mall för landskapet)

Fixade ett plane i gmax på 500*300 meter som stämmer bra med bilden från Google och satte kopian på bilden från Google på planet och editerade med hjälp av unwrap uvw. Exporterade det som ett hus och satte in det i surveyor.

Skarpare underlag för utsättande av landskap kan man nog inte få och måtten, skalan verkar stämma näst intill exakt.

Tyvärr så fungerar denna metod bara på släta landskap i trainz såvida man inte kan tänkas göra om underlagen till en ren marktextur. Frågan är hur man gör marktexturer och hur config till sådan ser ut. Kan man göra marktexturer som är större än tio*tio meter?
Om det är möjligt så kanske man kan måla marken i realistiska landskap framtagna med radiomobile.

Skickar med några bilder. Den första är från Hällekis där jag växte upp. Har ställt upp stationen och några hus som är speciella för just det samhället.

Det ändra känner väll Bengan till. Du har ju fixat kartan på stockholm så nu kan du lägga på bilder och lägga räls, vägar, hus och allt annat.

Hör av er om idèer ang. detta och om hur man tillverkar en marktextur att måla med.

Hälsningar
LokKalle
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Hellekis Google.JPG (143.6 KB, 82 visningar)
Filtyp: jpg Stocholoms CentralStation.JPG (96.3 KB, 81 visningar)
__________________
KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-09-14, 10:08   #2
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hej!
Idén verkar intressant. Skall försöka sätta mig in i det lite närmare och se om det går att använda. Kruxet är att mina kunskaper i Gmax är små. Har försökt lära mig det, men tycker programmet verkar komplicerat med alla konstiga ord.
Höjdpixlarna läser Trainz från en svart/vit bitmap, om du inte redan visste, där svart är lägsta punkt och vitt högsta. Om man kunde på något sätt kombinera det så att man tar och
1. använder den svartvita bilden från Radio Mobile och
2. lägger ihop den med en bra kartbild från Google så att de passar in precis
så kan man ju använda respektive bild till själva höjddatan (1) och kartan (2).
Det bör gå, fast jag känner på mig att det kan bli svårt att få det att passa ihop.
Tål ändå att prövas.
Kan dock tillägga att höjddatan från Radio Mobile inte heller är precist. Till exempel om järnvägen går i en genomskärning i ett berg så syns inte det. Ej heller ser man broar och övergångar där höjdskillnaden vid brofästena borde synas i förhållande till järnvägen. Tråkigt, men så är det.
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-14, 12:01   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Så är det när det gäller höjddatan. Jag har en mötesstation som ligger cirkus fem meter lägre en bred väg 100 meter ifrån. Höjdvärdena är identiska. Skall undersökas närmare.
I övrigt instämmer jag med Benkegbg angående G-Max.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:46.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009