Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-31, 07:17   #1
mikban
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Danmark
Inlägg: 1 162
Standard Deutsche Bahn ECx

Hej på er alla

Deutsche Bahn ska från 2023 ha nya tåg.

Dessa kommer gå under nya kategorien "ECx".

Nya lok kommer införskaffas, tåget blir ex. lok 17 vagnar långt och kommer få en sth. 230 kilometer i timen. Antalet vagnar kan varieras och där som blir det ett mycket flexibelt tåg.

Huruvida namnet står för "EuroCity Express" eller "EuroCity" där x'et står för ett tåg som inte finns än kan diskuteras.

Idag kör befintliga "InterCity" och "EuroCity" tåg i Tyskland med sth 200.

Detta nya tåget kommer köra med sth. 230, varför det kan tänkas att den nya tåg kategorien "EuroCityExpress" tas fram specifikt för detta tåget, då det kör med samma hastighet som några "InterCityExpress" tåg hos Deutsche Bahn.

Det är bekymrande att Deutsche Bahn beställer allt fler tåg som går saktare och saktare. IC3M toppade med sth. 330 från fabrikens sida. ICE4 har sth. 249/230. Och ECx får sth. 230.

ICE 1 har för år tillbaka fått reducerat sin sth. från 280 till 250. Deutsche Bahn argumenterar med miljöskäl. Dock vet vi som har bott i Tyskland att orsaken troligen är brist på spår och brist på underhåll.

Det går helt enkelt inte att köra 280 när allt fler tåg ska delas om samma spår.

Samma gör sig gällande för trafikverket i Sverige, och SJ för den delen. Jag tillåter mig att vädra min personliga åsikt när jag säger detta; "Var god glöm nya spåren till snabbtåg som går 320 kilometer i timmen. Bygg ut befintliga spår, bygg nya spår till IC, X2 och godstrafiken, investera mer i underhåll."

Jag hoppas DSB på danska sidan tittar en extra gång på detta tåget. Det går rykten om att DSB vill införskaffa ett av dessa tågen:

Bombardier Twindexx Express - kreatursvagnar - dubbeldäckare? Nej tack.
Siemens ICE 4 - för oflexibelt - antalet vagnar kan inte ändras.
Bombardier Omneo - kreatursvagnar - dubbeldäckare? Nej tack.
Stadler Kiss - kreatursvagnar - dubbeldäckare? Nej tack.
Stadler Flirt - Ett tåg som i sin ursprung är regionaltåg - Nej tack.
Ansaldobreda V250 - Nederländerna och Belgien har provat och återlämnat denna katastrofen.

Jag röster på ECx av Talgo, som det ser ut just nu.

Bifogat är 2 bilder, första gången jag har jobbat med tåg. Befintlig vagn, ny textur som jag har gjort i Photoshop.

källor

https://www.deutschebahn.com/de/bahn...go_ecx-3985454

https://www.deutschebahn.com/de/konz...-kommt-3934754

https://ing.dk/galleri/fotos-se-de-s...eltog-185035#0

Önskar er alla en trevlig helg
Bifogade bilder
Filtyp: jpg ECx_1.jpg (218.4 KB, 71 visningar)
Filtyp: jpg ECx_2.jpg (188.8 KB, 71 visningar)
mikban besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2019-04-03, 21:56   #2
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Som jag förstått det kommer det inte gå att variera antalet vagnar, utan det blir 17 fast ihopsatta vagnar. I Danmark tror jag nog det blir Siemens-vagnar, men det låter jag vara osagt!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-04-07, 00:34   #3
mikban
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Danmark
Inlägg: 1 162
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Som jag förstått det kommer det inte gå att variera antalet vagnar, utan det blir 17 fast ihopsatta vagnar. I Danmark tror jag nog det blir Siemens-vagnar, men det låter jag vara osagt!
Om det är 17 fast ihopsatta vagnar kommer dansken aldrig köpa det. Men jag har dock sett Talgo tåg i olika längder. Ska bli spännande att se.

Dansken tycker om Siemes ICE4 för att det på pappret ser mest lyxigt ut.
Siemens jämställs med Mercedes, Audi eller BMW.

Danmark är dock ett mycket mindre land än Tyskland eller Sverige. Med en acceleration på bara 0,55 m/s² (korta varianten) blir tåget inte särskild effektivt att köra med. (Tycker jag)

Åt andra sidan finns risken att det blir kreatursvagnar. (Dubbeldäckare).

Ett är jag dock ganska säker på, det blir ingen service, ingen mat, skyhöga priser och en komfort som aldrig blir på samma nivå som vi är vana vid det från IC3/Y2.

Jag läser på wikipedia att den enda varianten som går att köra med dansk 25kv 15 Hz ström är kortaste varianten med 7 vagnar med sth 230.

Det kan lyfta nästa frågan, varför nya höghastighetsjärnvägen København - Køge - Ringsted skulle byggas för sth 250 om inga tåg kommer använda den för det

Välkommen att kommentera

Senast redigerad av mikban den 2019-04-07 klockan 00:38.
mikban besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:08.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009