Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Downloads

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-05-06, 16:26   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Dj-dvvj

Det är med stort nöje som jag i dag presenterar DJ-DVVJ efter drygt två och ett halvt års snickrande.

Banan är stor, åtta mil lång, genom det vackra landskapet Dalsland. DJ-DVVJ läggs ut i form av en trestegsrakat – först ut med rikt illustrerad manual som kompletteras med Korvtigers läsvärda och kunskapsberikande manualer om säkerhet och banbyggande. Samtidigt läggs här ut länk till det stora cdp-paketet.

DJ-DVVJ är en DEM-bana med förhållandevis hög grad av realism. Alla tillgängliga verktyg har använts, som t. ex. Banverkets linjebok. Nytt är att en rejäl satsning gjorts för AI-körning och en historisk återblick på det äldre signalsystemets utveckling. AI och signalsystemet utvecklas i manualen, som är ett viktigt verktyg.

Knutpunkten heter Mellerud och härifrån grenar sig banan; dels DVVJ-sträckan till Bengtsfors, dels DJ-sträckan till Ed (Dals Ed). DVVJ tar sig fram genom ett starkt kuperat landskap med sjöar och utefter Dalslands kanal, DJ ringlar sig som en orm med 16 hastighetsbegränsningar till följd av kurvor på vägen upp till Ed.

Om en eller två dagar läggs första banan ut. Då är det lämpligt att steg 1 är fullständigt installerat enligt anvisningar här under. Den första banan som läggs ut blir Old (faktiskt min favorit), därefter Mod

DJ-DVVJ är som namnet antyder två banor; dels Old (semaforer m m), dels Mod (ljussignaler). Banorna har byggt utifrån en gemensam plattform, som separerats till dessa två banor. Fördelen är slipper eventuell kon flikter mellan systemen. Att arbeta parallellt med två banor har självklar betytt merarbete.

Men inte nog med det. Dessutom finns en kortare snutt av smalspårsbanan ULB med fullständig bangård i Bäckefors med. Därtill kan man ta sig en kanaltur (cab-läge rekommenderas) med inbyggda ångfartyget ”Tor”.

Viktigt: Läs installationsanvisningen (zip-filen) här under.

Länk till cdp-paketet, 630 mb::

https://www.dropbox.com/s/j7zckcggag...%20mb.rar?dl=0

Länk till manualerna:

https://www.dropbox.com/s/cftjcnfr99...tiger.rar?dl=0

Nisse


Kommentarer och frågor HÄR:

http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35640

Skriv inget i Download-tråden!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Sem ti.jpg (152.0 KB, 412 visningar)
Filtyp: jpg Ljus Bä.jpg (213.3 KB, 411 visningar)
Filtyp: jpg Håverud.jpg (168.2 KB, 410 visningar)
Filtyp: jpg Mellerud.jpg (201.4 KB, 409 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: rar Installera så här.rar (527 bytes, 97 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-05-07, 15:08   #2
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard DJ-DVVJ Old

Så är det dags med steg 2 – DJ-DVVJ Old, som bygger på Korvtigers och Svenolovs Säkerhetspaket – semaforer med tillbehör. I den här banan har Korvtiger stor delaktighet i.

Viktigt: I Routen/View Dependencies finns minst 18 frågetecken. Dessa har inget med banan att göra – troligtvis arv från mina tidigare banor. Att ta bort dem ur Content är lönlöst – Trainz lägger ständigt tillbaka dem.

Det är också viktigt att studera manualen i posten ovan, vilket är en förutsättning för att ta sig in i banan.


Tips: Kör inte med för tunga tåg i cab-läge. Då rutschar ni bara bakåt i backarna. Jag har testat backarna vid DVVJ Buteruds sluss norr om Håverud. Med ett bra lok, tågvikt på 200 ton och ingångsfarten 60 km/tim bör man klara backen söderut (28 promille). Därmed bör man också klara DJ-DVVJs övriga häftiga backar.

Banan kan med fördel köras med ett antal AI-tåg – men den upplevs bäst i cab-läge.

Installera först de bifogade cdp-filerna STL Vägskydd och STW Corona, därefter sessionen DV-DVVJ Old och Route. Dom här två kanske kräver upprepade installatior för att Trainz skall acceptera dem. Glöm inte att committa.

Frågor och kommentarer tas tacksamt emot: Se post 1 här ovan.

Länk till DJ-DVVJ Old:

https://www.dropbox.com/s/b8axim2o68...05-07.rar?dl=0

Bilderna: Två luktfria vyer utefter DJ – gödselstack och svinhus.

Trevlig resa i vackra Dalsland.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Svinhus.jpg (186.4 KB, 380 visningar)
Filtyp: jpg Gödsel.jpg (233.0 KB, 379 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-05-08, 13:14   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard DJ-DVVJ Mod

Härmed är jag framme vid steg 3, DJ-DVVJ Mod – det vill säga med moderna ljussignaler enligt Banverkets standard.

I banan använder jag mig av Svenolovs inte fullständigt betatestande, men som fungerar utmärkt. För Melleruds bangård har jag tvingats använda mig av JohanV:s ej betatestande signaler. Genom att tillgripa andra funktioner fungerar Mellerud utmärkt, såväl med tågmöten som AI-körning.

När det gäller stationer använder jag mig av Banverkets nu gällande standard Esik och Esil (kort resp lång station), som medger samtida tågmöten.Lång station över 450 m, kort under. Blocksignalerna är också enligt gällande standard.

Banan bygger på samma plattform som DJ-DVVJ Old. Inläggen ovan är därför delvis giltiga för den här banan. Missa inte manualen (länk i översta inlägget) – den är synnerligen viktig.

Anmärkningar:

Eftersom DJ-DVVJ har ett signalhistoriskt perspektiv finns semaforer och försignaler med i DJ-delen. Dessa är doc k inte aktiverade, med undantag för Bäckefors´ T-semafor.

Ingående AI-tåg från DVVJ till Mellerud stannar alltid framför infartssignalen före växel ”me vx1”. Efter att Trainz´ AI-system tänkt till rullar tågen i allmänhet vidare.

Tillfälliga stopp framför signal kan givetvis förekomma. Ibland går tågen igen efter ett bra tag. I annat fall kan man använda kommandot Move to Train.

Glöm inte att installera de bifogade cdp-filerna.

Länk till Mod:

https://www.dropbox.com/s/kc8ue1fpgk...05-08.rar?dl=0

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Mellerud.jpg (237.0 KB, 346 visningar)
Filtyp: jpg Ut ur tunneln.jpg (168.7 KB, 345 visningar)
Filtyp: jpg Hyttutsikt.jpg (222.3 KB, 345 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:45.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009