Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-20, 22:57   #31
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
Standard

Jätte bra jobbat!

Det ska inte vara någon stopplykta på stoppbocken.
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-20, 23:37   #32
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Lennart, har kollat in spåren enbart på dina bilder än (ej kollat i Trainz)


Det är 4 slipers mellan strömskenestolparna på dina bilder.
Den bilden som du länkade till från Slussen, där är det bara 3 slipers mellan strömskenestolparna. Likaså i Kista, där jag kollade in dom idag.

En flyttning tillbaka med strömskenestolparna, kanske även löser dom knixiga kurvorna som du skriver om.
Ett par bilder på det hela, så slipper du hoppa mellan olika sidor för att kolla på det hela.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120420_0007.jpg (77.5 KB, 156 visningar)
Filtyp: jpg stockholm-tunnelbana-slussen-hdr.jpg (204.1 KB, 157 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-21, 08:17   #33
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Du har rätt Bengan, jag får väl skylla på min bristande räkneförmåga och dåliga syn
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-21, 08:57   #34
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Du har rätt Bengan, jag får väl skylla på min bristande räkneförmåga och dåliga syn
Jaha du Lennart.

Det där med synen, det känner jag igen.
Förr kunde man läsa gamla Gula-tidningen och alla dess annonser, utan problem. Men idag, behöver man nästan glasögon, för att kunna läsa en vanlig löpsedel

Har nu iaf. hunnit titta lite på dina spår och provat lite tillsammans med Compudocs stationer. Tycker spåren ser rätt bra ut.

Du ställde frågan i en annan tråd, om du skulle försöka dig på att karva lite på dom, om du nu fick tillstånd från Compudoc. Dom små testerna jag gjorde igår, på 8 av hans stationer. Så var det på två stationer, där tunnelbane-tåget stannade och lastade direkt med första vagnen inkörd på stationen och dom övriga utanför (Kan bero på, att jag kom in från fel håll på stationen. Ska testa och vrida stationen i 180 grader och se om det fungerar bättre då). Men avstånd mellan tåg och plattform är alldeles för stort på dessa stationer, så om detta går att lösa på något sätt, så vore det kanon. Likaså varierar höjden, på några av dessa stationer som jag tittade på.

Näe, sorry.
Nu glider jag bort i ämnet, det är spår det handlar om i denna tråd.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-21, 11:40   #35
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av RobertE Visa inlägg
Jätte bra jobbat!

Det ska inte vara någon stopplykta på stoppbocken.
Eftersom det var det på dina bilder så blir det det! Men lyktan är en egen mesh och ljuset är en effekt så det kan den som vill bara ta bort ur config !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-21, 12:19   #36
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Utplacering av spår och annat....

Inför en kommande uppdatering av tunnelbanespåren och release av skyltar, uppskjutningsramper och stoppbockar lämnar jag en liten instruktion här:
Bifogade filer
Filtyp: pdf Tunnelbanespår.pdf (353.5 KB, 37 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2012-04-21 klockan 21:24.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-21, 15:51   #37
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Jag har inte tittat alls på compudocs grejor än! Han tycks vara omöjlig att nå? Möjligen vet SVoyager var han finns och kan kontakta honom???

Stationer för tunnelbanor bör ha en "trigger-radius" som är något kortare än halva perronglängden (gäller alla stationer) för att endast vagnar som befinner sig inom denna radie skall öppna dörrarna och lasta. Jag skall ta en koll på Compudocs stationer så får vi se vad som händer i framtiden?



Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Jaha du Lennart.

Det där med synen, det känner jag igen.
Förr kunde man läsa gamla Gula-tidningen och alla dess annonser, utan problem. Men idag, behöver man nästan glasögon, för att kunna läsa en vanlig löpsedel

Har nu iaf. hunnit titta lite på dina spår och provat lite tillsammans med Compudocs stationer. Tycker spåren ser rätt bra ut.

Du ställde frågan i en annan tråd, om du skulle försöka dig på att karva lite på dom, om du nu fick tillstånd från Compudoc. Dom små testerna jag gjorde igår, på 8 av hans stationer. Så var det på två stationer, där tunnelbane-tåget stannade och lastade direkt med första vagnen inkörd på stationen och dom övriga utanför (Kan bero på, att jag kom in från fel håll på stationen. Ska testa och vrida stationen i 180 grader och se om det fungerar bättre då). Men avstånd mellan tåg och plattform är alldeles för stort på dessa stationer, så om detta går att lösa på något sätt, så vore det kanon. Likaså varierar höjden, på några av dessa stationer som jag tittade på.

Näe, sorry.
Nu glider jag bort i ämnet, det är spår det handlar om i denna tråd.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-21, 16:14   #38
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Jag har inte tittat alls på compudocs grejor än! Han tycks vara omöjlig att nå? Möjligen vet SVoyager var han finns och kan kontakta honom???

Stationer för tunnelbanor bör ha en "trigger-radius" som är något kortare än halva perronglängden (gäller alla stationer) för att endast vagnar som befinner sig inom denna radie skall öppna dörrarna och lasta. Jag skall ta en koll på Compudocs stationer så får vi se vad som händer i framtiden?
Det finns många varianter på hur stationer fungerar, men det finns ingen riktig standard. Men det ska vi inte se som något negativt, tvärtom! Auran har gett oss verktygen, vilket inte någon annan simulator har gjort hittills.

SVoyager och jag hade en ganska bra plattform hur det skulle fungera, men dessvärre rann det ut i sanden...

Det här har egentligen inte något med stationerna att göra (om man inte strikt vill följa standarden), utan det handlar om hur man bygger upp ett signalsystem som passar just tunnelbanan.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-21, 21:46   #39
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Exclamation Ropsten, ändstation, en bra bit ovan jord ???

Har gjort en piratkopia av Compudocs Ropsten-Station för att se hur han har gjort och några saker blir jag lite fundersam till men alla byggare har ju sina egna trix !? Detta är ju en ändstation och skall alltså BARA lasta av passagerare på inspåret och BARA lasta på på utspåret. Några iakttagelser är att radien på a.trigmain är för liten, att a.t1marker är onödig, att passagerarpunkterna är bara fyra och att vissa a.trackXA är felvända m.m.

Hur det är med perronghöjd, spåravstånd och annat har jag inte kollat än?

Har även undersökt en tunnel, utun_g1, som är en enspårstunnel, men blir inte klok på hur byggaren har tänkt !?

Möjligen får nån annan ta över nu för jag börjar bli rätt "fed up" med tunnelbana! Jag tror jag skall "måla små lamm" ett tag

Några bilder på Ropsten-station i analys får väl avsluta detta äventyr som började med ett försök att "avketchupifiera" några tunnelbanevagnar och slutade med en massa nya assets. Men så är det med byggande men nu börjar energin tryta och andra kan fortsätta !?

Bifogade bilder
Filtyp: jpg Ropsten_attachments.jpg (193.2 KB, 118 visningar)
Filtyp: jpg triggermain radius.jpg (162.5 KB, 116 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-21, 22:30   #40
josu
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Sverige
Inlägg: 296
Skicka ett meddelande via Skype™ till josu
Standard

Ser ju fantastiskt ut, LAn ! Blir nåt till T-Baneprojektet...
__________________
Med vänlig hälsning
Josu (hemsida / Steam)
josu besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-22, 00:23   #41
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
...
Detta är ju en ändstation och skall alltså BARA lasta av passagerare på inspåret och BARA lasta på på utspåret.
...
Inte riktigt sant alltid. Tåget vänder ju ibland på plats, så förhoppningsvis får några passagerare följa med på den resan också.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-22, 07:15   #42
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Inte riktigt sant alltid. Tåget vänder ju ibland på plats, så förhoppningsvis får några passagerare följa med på den resan också.
De gånger jag har varit i ropsten så tar man in vart annat tåg på vart annat spår, så brukar det nog vara på ändstationerna.

Vad gäller tigger radius så måste man se till att hela peronglängden kan användas, normalt finns det ju mindre än en vagnslängd marginal på stationerna. Nu får ni rätta mig om jag har fel men är det inte så att dörrarna öppnas på hela tåget oavsett om bara en del hamnar inom tigger radius.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-22, 11:24   #43
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Jag är osäker, jag har lyckats få dörrar att hållas stängda. Jag upplever att dörrar öppnas per vagn.
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-22, 13:12   #44
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Liv och rörelse i Ropsten...

Pillat lite på Compudocs Ropsten, bättre passning, passagerare mm.
Det två första bilderna visar före och de tre sista efter justeringarna.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120422_0002.jpg (169.0 KB, 98 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120422_0003.jpg (156.2 KB, 97 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120422_0004.jpg (185.0 KB, 96 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120422_0005.jpg (203.4 KB, 97 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120422_0006.jpg (203.2 KB, 96 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-22, 16:17   #45
Trainsmith
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 165
Standard

Snart kanske det finns en hel Tunnelbana med dessa spår i Downloads?
Trainsmith besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Taggar
tunnelbana

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:56.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009