Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-03-21, 23:20   #166
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Det blev även LOD:ad modell med PBR-texturer på en slutsignalslykta av den modell med batteri som jag tror dök upp på 1930-talet:




Även denna finns ju som modell i STL-koppelbiblioteket (vilka modellerna ursprungligen kommer ifrån STW)

Måste passa på att fråga, Stinsen: Du sade att du hade massor av ritningar från Maskinbyrån, har du dem sorterade på något sätt så du lätt kan hitta om jag exempelvis vet Mbr-ritningsnumret på en viss ritning jag skulle vara intresserad av?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-03-22, 06:56   #167
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 598
Standard

Hej yes dem ligger sorterade! Så har du mbr nummer så kan jag ta fram det du behöver så länge det finns. Finns lite luckor, men tror det du söker finns med
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-03-30, 01:15   #168
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

När jag ändå höll på att uppgradera slutsignalerna i STL-koppel, så passar jag på att göra PBR-texturerade och LOD:ade koppel och tryckluftsslangar också. Har blivit klar med kopplet som är av 1898 års modell. Snyggt blev det!


Nya kopplet både på Hs:en och mitt Sa-lok. Notera att det är två olika modeller som ser lite olika ut i infästningen mot buffertplåten.

Härnäst ska jag göra slangarna till tryckluftsbromsen, vilket ska bli spännande då jag tänker försöka mig på en animeringsteknik som jag aldrig provat till Trainz förut! Återkommer om resultatet på det längre fram.

Dessa koppel, slangkopplingar och slutsignaler kommer att släppas i ett paket som ersätter det gamla STL-koppel-meshbiblioteket som Lan gjorde baserat på en del mesher från STW (slutsignaler). Gamla biblioteket kommer naturligtvis att fortsätta att följa med i STL Source paketet när man laddar ned det för att gamla vagnar ska fortsätta att fungera, men vi kommer rekommendera att använda dessa nya mesher för alla framtida byggen.

Kan även nämna att STL-koppel NG kommer att få en ersättare med PBR-texturerade och korrekt LOD:ade koppel som Tanigardi håller på att göra, men de får han visa bild på i någon annan tråd Även detta nya bibliotek kommer att följa med i STL Source när det är klart, så att smalspårsbyggare kan dra nytta av dessa koppel.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-03-30, 08:48   #169
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 292
Standard

Jätte snyggt!!
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-03-30, 11:42   #170
hgkn
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Hässelby Vst, Sweden.
Inlägg: 762
Smile

Otroligt tjusigt!
__________________
hgkn@bahnhof.se
hgkn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-03-30, 12:37   #171
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Otroligt snyggt!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-03-30, 18:05   #172
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 598
Standard

Jäklar! Ser kanon ut dedär!
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-03-30, 20:26   #173
mazter
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 85
Standard

Snyggt som bara den. Man tror nästan att det är på riktigt när man ser detta.
__________________
Jörgen
mazter besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-04-01, 00:51   #174
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-04-21, 01:55   #175
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Efter att ha bråkat en hel del med att animera slangarna så börjar nu tryckluftskopplingarna att ta form.


Enkla slangar på Os-vagnarna, så man måste koppla ihop dem i kors under kopplet



Och dubbla slangar på Hs-vagnarna som gick en del i trafik i personförande tåg, vars vagnar alltid hade två slangar för att bryggor och bälgar ofta var i vägen när man skulle koppla i kors under kopplet. Ser att jag missat att animera ventilen till slangen på högersidan. Alltid är det något nytt fel man upptäcker när man tar bilder för att visa

Ska knåpa ihop en variant med blindkoppel för lok också, samt finputsa animeringen (tack Tanigardi för tips om hur man ska göra detta!) och LOD:a dessa, sedan börjar faktiskt nya mesh-biblioteket för STL-koppel att bli klart.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-04-22, 09:58   #176
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 154
Standard

Snyggt jobbat, mycket realistiskt texturerat och slangklämmorna har du verkligen lyckats med. Är dom texturerade med ”texture paint” eller är dom modellerade som separata objekt ?
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-04-22, 10:30   #177
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Tackar!

Slangklämmorna är bara en textureffekt. Det som riktigt säljer det är nog normalmappen som får dem att se lite rundade ut och reflektera ljus snyggt. Jag gjorde manuellt en displacementmap i Photoshop som bara är en gardient från mörkt till ljust tillbaka till mörkt för att ge effekten att de är rundade. Sedan skickade jag in displacementmappen i Mixer och genererade en normalmap från den som bakas ihop med normalmapparna från alla PBR-texturer och lager där. Genom att låta det mörka i gradienten vara mörkare än den 50% grå grundfärgen som displacementmappen har får man dessutom en kant mellan slangen och klämmorna, vilket får det att se ut som att de är hårt åtdragna och trycker sig in i materialet på slangen. Detta var något jag såg när jag detaljstuderade bilder i Järnvägsmuseums digitala arkiv.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-08-25, 00:19   #178
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Oj, det har visst varit lite sommarstiltje i vagnverkstaden.

Arbetet går sakta men säkert vidare. Har ägnat många timmar åt att LOD:a båda Os-vagnarna vilket inte är särskilt roligt. Desto roligare att animera lämmarna och att scripta dem. Här har jag gått lite över styr och delat upp vagnen i inte mindre än 9 olika mesher som animeras eller visas/döljs beroende på hur lämmarna är fällda. Lämmarna på var sida går att fälla inåt eller utåt oberoende av varandra och dessutom oberoende av gavellämmarna som kan fällas inåt. Kedjor, kättingar och stolpar visas och döljs beroende på hur man fäller lämmarna.

Nedan förevisas lite olika varianter på hur lämmarna kan fällas:

Längst bort till vänster en Os lastad med grus, sedan en Os med sidolämmarna fällda inåt, lastad med timmer, sedan en där lämmarna på ena sidan är fällda utåt för lastning, samt längst till höger ytterligare en Os med sidolämmarna fällda inåt

Jag har dessutom skapat så det finns 3 texture-varianter att välja mellan för den bromsade och lika många för den obromsade, med olika vädring och slitenhet. Måste säga att det är väldigt smidigt i Mixer att skapa nya vädringar. Bara kopiera projektet och justera lite nyanser och skruva på "slump seeds" och rotationer/positioner på texturerna. Lägg till/ta bort lite lager med smuts och vips så har man en ny vagn!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-08-26, 14:28   #179
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 598
Standard

Jäklar va fint de blir!

Låter ju väldigt smidigt för dig o ändra texturer mm. ser fram emot dessa!
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-08-29, 00:22   #180
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Jag fick lite feeling och gjorde en last med 3 meters timmer i ett försök att få något som ser lite mer realistiskt ut än det som finns, samt som har LOD och PBR-texturer.

För att bryta upp repeterande mönster i långa tåg så gjorde jag två varianter som slumpas när man sätter ut dem. Dock är variant 2 bara variant 1 vriden 180 grader, man vill ju inte jobba massor i onödan!

__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:08.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009