Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-04-02, 21:36   #16
Otto
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Stockholm
Inlägg: 57
Standard

Tack Håkan. Jag kollar vidare.
Otto besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-04-17, 20:46   #17
Otto
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Stockholm
Inlägg: 57
Standard

Hej.
Jag håller på att installera dina vägskydd på min bana. Jag har övergångar som ligger ganska nära varandra. Blir det då problem när spårledningarna för de två vägskydden går in i varandras område?
//Otto
Otto besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-04-17, 21:36   #18
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Nä, tänk bara på att namnge spårledningarna korrekt och att använda rätt typ på rätt ställe så ska det inte vara några problem.

Allt detta står i manualen och det finns också exempel på det du frågar, så du får dyka ner i manualens underbara värld för ytterligare information!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-04-17, 23:29   #19
Otto
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Stockholm
Inlägg: 57
Standard

Tack. Jag anade att det stod i manualen, men jag har inte satt mig in i det ännu, utan får studera manualen mer.
Otto besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-07-04, 19:01   #20
mazter
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 85
Standard

Tjaba, Efter att inte hållit på med Trainz och jobbar mer nu än tidigare så har tiden inte funnits eller orken heller för den delen.


Men nu tog jag mig lite tid och kollade på detta du skrev...


Citat:
Byt ut texten inom "måsvingarna" under texten "default" till nedanstående kod, borde gå att kopiera direkt från inlägget, så att det motsvarar nästa bild.
Kod:
mesh-asset <kuid:609407:100282> mesh "hb id.trainzmesh" position "0,0,0.15" auto-create 1
...och det blir ingen skillnad!


Felet kvarstår, man hinner se en röd kub dyka upp i preview-rutan, (om man har tur) när man klickar på den i assets-rutan, eller fliken "Tracks - Add object" som den heter i gamla delen, sedan tackar spelet för sig som vanligt m.a.o. så kan man inte placera ut den.




Citat:
Synliga V-signalen
  • Är krascherna (både på den synliga och osynliga signalen) så att det kraschar hela spelet eller bara objekten?
  • Har du testat både med och utan länkad Vägkur?
  • Har du testat både med och utan länkad Spårlogik (spårlogikens länkning syns inte från V-signalen)?
  • Har du testat några andra objekt (tavlor/växlar) som har sökning på spåret om det är några konstigheter?
Punkt 1: Hela spelet stänger ner.
Punkt 2: Ja, ingen skillnad = Krasch.
Punkt 3: Ja, ingen skillnad = Krasch.
Punkt 4: Inget som jag märkt.



https://1drv.ms/i/s!AsVHlF_kXKBqgqV7...7hKGg?e=VijcfJ

Vägkurens ruta.



https://1drv.ms/i/s!AsVHlF_kXKBqgqV8...cVsFw?e=1zkBay

Innan jag tryckt på dubbelriktade raden.




https://1drv.ms/i/s!AsVHlF_kXKBqgqV9...pEL4Q?e=PxHSn1

Efter jag tryckt på dubbelriktade raden och halvsekunden innan spelet kraschade...


Hoppas bilderna syns i länkarna, höll på att tappa både humör och allt annat för att få bilderna synas, men inte ville de synas inte...
__________________
Jörgen

Senast redigerad av mazter den 2023-07-04 klockan 19:17. Anledning: Bilder syns inte
mazter besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-07-08, 00:33   #21
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mazter Visa inlägg
Men nu tog jag mig lite tid och kollade på detta du skrev...

...och det blir ingen skillnad!

Felet kvarstår, man hinner se en röd kub dyka upp i preview-rutan, (om man har tur) när man klickar på den i assets-rutan, eller fliken "Tracks - Add object" som den heter i gamla delen, sedan tackar spelet för sig som vanligt m.a.o. så kan man inte placera ut den.
Var väntat att det inte skulle göra någon skillnad men kan vara bra att veta säkert att det är så.

Citat:
Ursprungligen postat av mazter Visa inlägg
Punkt 1: Hela spelet stänger ner.
Punkt 2: Ja, ingen skillnad = Krasch.
Punkt 3: Ja, ingen skillnad = Krasch.
Punkt 4: Inget som jag märkt.
Allting talar för att det är någonstans som det arbetas mot något eller några "nullobjekt". Det som är konstigt är att det fungerar i T:ANE och TRS19 (har inte hört något annat), antagligen har N3V förändrat något i den bakomliggande koden eller kontrollerna av koden.

Citat:
Ursprungligen postat av mazter Visa inlägg
https://1drv.ms/i/s!AsVHlF_kXKBqgqV7...7hKGg?e=VijcfJ

Vägkurens ruta.

https://1drv.ms/i/s!AsVHlF_kXKBqgqV8...cVsFw?e=1zkBay

Innan jag tryckt på dubbelriktade raden.

https://1drv.ms/i/s!AsVHlF_kXKBqgqV9...pEL4Q?e=PxHSn1

Efter jag tryckt på dubbelriktade raden och halvsekunden innan spelet kraschade...

Hoppas bilderna syns i länkarna, höll på att tappa både humör och allt annat för att få bilderna synas, men inte ville de synas inte...
Jodå bilderna syns och jag tyckte att den sista va lite intressant och talar om att signalen går in i funktionen i alla fall!

Jag har testat/kollat ytterligare och har upptäckt potentiella problem beroende på vad N3V kan ha ändrat, dessutom så behöver inte kraschen uppstå i det objektet som används eftersom när sökningen utefter spåret är klar anropas andra objekt!

Jag funderade på om det kan finnas någon log som kan vara till hjälp? Kanske måste ställas in men kan tyvärr inte hjälpa till om eller hur det görs!

Givetvis är det bra att fixa till Vägskyddssystemet så att det fungerar som det ska men också för att undvika samma problem hos Signalsystemet inför en förestående första version!
Jag tror inte att det egentligen är så svårt att hitta vad som orsakar felen men jag måste ha hjälp eftersom jag själv inte har TRS22.
Om du Mazster (eller någon annan) har lust att agera felsökare "by proxy" (på distans) så kan nog problemen lösas. Det kanske är bättre att göra det via PM eller så än i det offentliga rummet?

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2024-02-20, 17:34   #22
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard Nyheter!

Sedan några månader tillbaka har jag ägt TRS22PE (Premium Edition) beroende på att jag fick något som kallades för "lojalitets rabatt", även fast jag fortfarande tycker att det är för dyrt så slog jag till efter mycket vånda! Framtiden får väl utvisa ifall det blir ett tillräckligt bra köp eller ej!
Beroende på att programmet krävde en nyare systemversion än vad jag hade installerad och jag dessutom höll på med signalsystemet så tog det tid att påbörja felsökningen av problemen med vägskyddet.

Nu har jag lyckats lösa problemet med att vägskyddssignalerna kraschar spelet, dock har jag inte lyckats återskapa mazters tredje problem!
Ifall det är någon som är intresserad av felsökning och lösning av problemet så beskrivs det i slutet av texten!

Jag har skickat PM till mazter, men det har inte blivit läst och eftersom jag gärna vill att alla problem ska fixas innan en uppgradering släpps så tänkte jag skicka ut en allmän förfrågan till användarna här!

Problemet yttrar sig som i quoteringen nedan:
Citat:
Ursprungligen postat av mazter Visa inlägg
Varje gång jag klickar "Edit Properties" så kommer en liten ruta upp i högra övre hörnet som säger "Script failure: Kuid2:60940..." resten av numret ser jag inte. Det spelar ingen roll vilken av alla HB-prylar jag gör så med, det blir samma svar från alla.

Troligen varkar det vara vägkuren som felar eftersom jag kollade "session errors" i menyn. Det var en hel felmeddelanden som löd likadant.

Felet verkar vara line -1 och line 1054 i den. Men vad vet jag?
Så här ser alla meddelandet ut.

: GameObject::Sniff> Target object is null (file gs.gs)
: Script class: HB_Vsk
: MeshObject: <kuid2:609407:101295:1> "HB X Vägkur (Osynlig)"
: Script callstack
: function $void@GameObject::Sniff(GameObject,string,string,b ool), line -1
: function $void@HB_Vsk::vskMainThread(), line 1054
Dessutom så skriver han i ett senare inlägg att det även gäller alla(!) objekt från andra tillverkare som är Trackside och mina som är Scenery, om jag förstod honom rätt!

Eftersom det är ett tag sedan detta felanmäldes så kan det ju tänkas att upphovet till problemet har blivit "löst" med nyare versioner av TRS22, i TRS22PE har i varje fall inte jag lyckats få fram något scriptfel. Varken i surveyour classic eller S2.0.

Frågan blir därför tredelad:
  1. Är det några fler som får fram samma felmeddelande som beskrivs ovan?
  2. Vilken version av TRS22 använder du (TRS22, TRS22PE, TRS22+)?
  3. Hur ser man scriptfel i S2.0, i classic finns ju den röda lusen (med nästan oläsbar mörk text på mörk bakgrund, så korkat)?

Felsökning och lösning på krascherna av Vägskyddssignalerna
Hos Vägskyddssignalen(VS) och den osynliga varianten (VSO) så har jag skapat en funktion som gör en sökning utefter spåret för att upptäcka felaktiga objekt eller felaktiga avstånd. Funna felaktigheter ger en felkod som visas med ett felmeddelande i propertyrutan, för att kunna göra detta så returnerar funktionen ett boolskt värde (sant/falskt) vid avslutad sökning.

När användaren väljer mellan enkelriktad/dubbelriktad signal hos VS anropas spårsökningen och då kraschade spelet. Hos VSO så kraschade spelet direkt, hos mig räckte det att det syntes som "thumbnail", här anropas spårsökningen direkt i Init (funktion som anropas när objekt skapas). Jag var ganska övertygad om att felet hade med spårsökfunktionen att göra! Frågorna blev, är det hos VS/VSO eller något yttre objekt? Varför i TRS22 och inte i tidigare versioner?

Först i spårsökfunktionen finns en koll på ifall det finns en länkad vägkur till VS/VSO, ifall den saknas så returneras false, sedan finns det en koll på ifall VS är dubbelriktad om så är fallet returneras true!
Felsökningen i listform:
  1. Ta bort eller ignorera anrop till spårsökningen -> Ingen krasch (Bekräftar misstanke).
  2. Återställ, ta bort anrop till yttre objekt -> Krasch.
  3. Återställ, ta bort anrop till signalfunktioner -> Krasch.
  4. Återställ, ta bort koll på länkad vägkur hos spårsökfunktionen -> Ingen krasch (Andra fel pga ingen länkad vägkur).
  5. Återställ, returnera true direkt i spårsökfunktionen -> Ingen krasch.
  6. Återställ, returnera false direkt i spårsökfunktionen -> Krasch.
Kan väl säga att det gjordes några fler tester än vad som redovisas ovan, är ju lite tidskrävande när hela programmet kraschar hela tiden!
Nu var jag i det läget, att beroende på vilket boolsk värde som spårsökfunktionen returnerar så kraschar spelet! Ganska orimligt kan tyckas, så vad kan åstadkomma detta nu, men inte i tidigare versioner?

Det returnerade boolska värdet bör ju användas till något, kanske ställa in en variabel, vilket det gör i detta fall! Variabeln används till att tala om ifall en VS/VSO är korrekt eller ej och då också vilken signalbild som ska visas.
För att ställa in en signalbild, mera korrekt kanske "ge Trainz information om vilken signalstatus jag tycker att signalen ska ha" används en funktion hos signalklassen som anropas av den inbyggda delen av Trainz, när den tycker att det känns bra(!), vilket ibland är för sällan, det går också att anropa funktionen själv. Funktionen returnerar en databas som innehåller signalens status och orsaken till statusen.

Signalens status är ett heltalsvärde där noll är stopp och positiva värden är olika grader av kör, man kan även ha -1 som värde som då talar om att signalen är "automatisk".
Jag har använt mig av större negativa tal för att tala om när en signal inte är korrekt kan detta orsaka problemet? I koden var det det enda som jag kunde se som var plausibelt att orsaka en krasch, men inte kan väl N3V vara så korkade att en förändring till att inte tillåta lägre tal än -1 orskar en krasch av hela programmet?
Byte till värde 0 (stopp) och inga krascher mer!
Så, jodå det kunde dom!

Upptäckten av detta skapade ju lite ändringsjobb hos signalsystemet där jag använde mig flitigt av negativa tal, de är nu ersatta av specifik variabel istället!

När släpps uppdateringen?
Tanken är att släppa den nyss! Men jag vill att det eventuella tredje problemet löses först och sedan så funderar jag på att göra iordning och släppa några tidiga objekt, men det får jag se om det blir av, vet inte hur mycket jobb det är att få de till samma status som de övriga har!
När släpp sker meddelas detta i lämpliga forumtrådar!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:56.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009