Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-10-08, 15:16   #1
Yzerman
Senior Member
 
Reg.datum: May 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 182
Standard Hjälp! [Behöver instl. hjälp efter formatering]

hej alla, iaf jag har ett stort problem, min dator är helt f***** asså den e sååå trög, jag fattar inte varför de e så att jag har, pentium 3 933 mhz 512 ram, g force 3 64mb tvout 40 gb osv, men så en dag så köpte jag norton antivirus, den hittade 11000 smittade filer, jag frågade en kompis vad jag skulle göra åt saken, han sa att de bästa skulle vara att formatera disken, asså jag hade redan försökt att reperera dom skadade filerna men norton har inte hittat något antivirus mot dessa filer hur gör man det? asså formaterar disken ,,,,,,,

och om jag formaterar disken försvinner alla smittade filer, vad händer med mitt internet, vad händer med norton anti virus måste jag registrera mig igen och de sista när jag har formaterat hur ska jag starta datorn, sen efter formateringen.

hoppas att det finns någon villig att hjälpa mig, för jag orkar inte me med allt hackande på alla grymma spel osv

MVH
Yzerman

Yzerman besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-10-08, 15:45   #2
Decibel
Senior Member
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 292
Skicka ett meddelande via ICQ till Decibel
Standard

Vad heter viruset till att börja med ?

Finns oftast borttagningsprogram för detta. inte alltid norton klarar av dom.


// Håkan
Decibel besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-10-08, 16:23   #3
Yzerman
Senior Member
 
Reg.datum: May 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 182
Standard

Loveletter chaser och trojan, kan tyvärr inte exakt men skulle hällre vilja formatera hela skiten

MVH Yzerman

Yzerman besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-10-08, 16:43   #4
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Hej Yzerman!

Jag skulle rekommendera en formatering, så du får bort allt skit. Det är mycket jobb att lägga om allt, men är väl värt arbetet när det är klart. Sen ska du lägga in virusskydd innan du går ut på internet, och uppdatera ofta!


Pierre besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-10-08, 16:49   #5
Yzerman
Senior Member
 
Reg.datum: May 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 182
Standard

aaa jag vet jag vill formatera skiten men hur gör man och sen när man har formaterat disken hur startar man datorn måste man gå in i dos läge elle, vad händer med internet måste jag kalla på en reperatör(asså jag har bostream förredetta bo net och dom kan dröja 5 månader innan dom kommer) har inte råd att missa så mycket, har skola m.m

MVH yzerman

Yzerman besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-10-08, 17:06   #6
LarryB
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Jonsered, Sweden.
Inlägg: 329
Skicka ett meddelande via MSN till LarryB
Standard

Hej!
"Been there -done that"
När jag i helgen blåst hdd:n och la in XP igen kom till min stora förvåning min bredbandsuppkoppling (ComHem) igång utan att jag ens gjorde nåt. Jag hade loggat in på nätet med LF Connection Keeper från en annan maskin (har tre i nätverk hemma) och lät nätverkskabel mm sitta i under installationen. Det lilla underverket inträffade att nätverket konfigurerades automatiskt, blev jag impad? Sen beror det ju lite på, men du har väl en bootbar CD-spelare, så kasta i skivan när du samlat mod och läs på skärmen. Sen ett råd som du kanske sett i min "sympati önskas"-tråd: partitionera! Jag la en C: för systemet+office, en D: för program som installeras separat och en E: som arkiv för dokument, nerladdade programfiler, musik mm.
Rasar sen windows är det "bara" att blåsa den partitionen, resten finns kvar, visserligen med en del strul i saknade start-menyer mm.
När det gäller Norton installerar du bara om det och gör en ny registrering, uppdateringsabonnemanget startar om vi den nya installationen.


/Lars B


Edited by - LarryB on 08 October 2002 17:08:57
LarryB besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-10-08, 18:26   #7
Yzerman
Senior Member
 
Reg.datum: May 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 182
Standard

oki tack såå mycket. apropå den där CD-spelare så har jag har en creative 54X mx har ingen aning om den är bootbar, de där med internet att det fixas automatiskt tror jag inte kommmer att fungera på min dator som sagt så har jag bostream förredetta bonet, de kassaste bredband jag har haft oki kanske inte farten på själva modemet MEN, dålig support, långa vänte tider innan man får support, de enda sättet att stänga av modemet är att dra ur kontakten (och de orkar jag inte göra hela tiden) , OCH DET VÄRSTA är att dom har höjt priset till 430kr, Va det inte dom som argumentera med telia att dom hade för höga priser på deras bredband, BULLSHIT jag tror t.o.m att bostream är dyrare, iaf ska inte snacka så mycket skit den e oki


asså de du menar är att jag ska formatera disken sen när jag startar datorn så ska jag slänga i xp elle,,,,,,, iså fall hur formaterar man datorn

MVH Yzerman

Yzerman besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-10-08, 18:49   #8
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Hej igen Yzerman!

Bästa vore om du lät nån som gjort det tidigare göra det, och fråga och se hur han gör (lära dig!).

Vad kör du med för Operativ system? Dom nyare är bootbara från cd (man ställer bara om i bios att dom ska boota där först).

Jag kör ME och brukar göra så här:
Stoppar i en startdiskett och startar datorn. När jag kommer till dos-promt, väljer jag vilka partitioner jag ska formatera och formaterar dom (har 3 partitioner på datorn). Startar om datorn och går in i bios. Ställer att den ska boota från cd, stoppar i windows skivan, tar ut disketten och startar om. Nu går installationen igång!

Jag kanske inte gör på det enklaste/smartaste viset, men det funkar och så har jag lärt mig.




Pierre besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-10-08, 19:22   #9
Yzerman
Senior Member
 
Reg.datum: May 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 182
Standard

hej pierre jag har ME men har precis köpt xp pro, det är därför jag vill formatera skiten och de där med start diskett, så skulle jag göra det igår men det krävdes 7 st,finns det något annat sätt att formater utan att behöva start diskett asså inne i MS-Dos och vad e BIOS
MVH Yzerman

Yzerman besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-10-08, 20:18   #10
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Nej du behöver bara en diskett. Gå till Kontrollpanelen och klicka på: Lägg till/ta bort program. Klicka sedan på fliken: Startdiskett.

Det du menar (7 disketter) är Rescue Disks till Norton Antivirus. Vad jag vet måste man formatera i Dos. Men har man mindre problem, kan man bara installera om windows. Då stoppar man bara i skivan och installerar över det gamla!

BIOS kommer man normalt in i, om man trycker på Delete under uppstart av datorn (tryck upprepade gånger, ifrån det du startat datorn). I BIOS kan man ändra datorns inställningar och på nyare moderkort även trimma datorn. Men ändra inte på sånt du inte vet vad det gör! Ändra bara på att den ska boota ifrån cd istället för floppy. Och när du installerat klart, ska du ändra tillbaks.




Edited by - Pierre on 08 October 2002 20:27:07
Pierre besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-10-08, 20:31   #11
Yzerman
Senior Member
 
Reg.datum: May 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 182
Standard

ok tack så mycket pierre, nu vet jag vad bios är jag vet att man ska in i ms-dos men vad ska jag skriva i ms-dos för att formatera disken

MVH Yzerman

Yzerman besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-10-08, 20:41   #12
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Om du bara har en hårddisk och inga partitioner, ska du efter DOS-promten skriva: format C:

Men gör det bara om du är säker, för om du formaterat och inte vet vad du ska göra sen, så står du med en oanvändbar dator tills nån hjälper dig!

Vill varna för att det var ett tag sen jag installera om windows och kanske glömt att nämna nått viktigt i min "bruksanvisning".


Pierre besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-10-08, 20:54   #13
Yzerman
Senior Member
 
Reg.datum: May 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 182
Standard

ok tack pierre, asså det är detta jag ska göra för att formatera, först går jag in i BIOS sätter cd-spelaren för att Boota sen går jag in i ms-dos och bootar skiten sen startar jag om pc och sen stoppar jag in xp pro osv. eller
MVH Yzerman

Yzerman besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-10-08, 21:06   #14
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Jag tycker du ska vänta tills nån kan hjälpa dig (eller visa på plats hur du ska göra). Du låter osäker på vad du ska göra och jag kan ju ha glömt att tala om nått du behöver veta.

Vill du försöka ändå? Skriv ner (eller ut) vad jag skrivit här (och följ det) och bli inte arg på mig om det inte fungerar. Jag har ju varnat dig!





Edited by - Pierre on 08 October 2002 21:07:51
Pierre besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-10-08, 21:18   #15
Yzerman
Senior Member
 
Reg.datum: May 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 182
Standard

a det har du säker rätt i att jag ska vänta, men vi får se, iaf tack så mycket

mvh yzerman

Yzerman besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
LES MEG [Behöver hjälp med ommålning] fanta 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 1 2002-09-29 15:46
Hjälp efter jag har målat om... prymikom MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 11 2002-08-06 14:23



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:41.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009