Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-11-14, 13:36   #1
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard Min äldsta HD börjar bli gammal...

Hej!
RW är installerad i min äldsta HD (8-10år gammal) börjar bli dålig. Den är sekundär disk.
Första disken är på 2-4 år gammal och är Win7 installerad och likaså MSTS.
Jag siktar nu till SSD http://shop.textalk.se/se/article.ph...4&art=20298388 vad tror ni?
Tacksam för svar och bättre förslag.
Totte besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-11-14, 17:43   #2
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Att satsa på en stor ssd som lagringsdisk känns lite bakvänt jämfört med hur de flesta andra gör (liten ssd där bara operativsystemet ligger med en stor mekanisk disk som lagring). Men det gör man ju som man vill.

Den kommer ju onekligen att ladda RWs-filer mycket snabbare, MEN windows-disken kommer ändå att agera flaskhals varje gång RW måste koma åt någon systemfunktion som är inbyggt i Windows.

Var ett himla överpris på den disken du visade, du kan ju få en motsvarande för nästan en tusenlapp mindre http://www.komplett.se/samsung-ssd-8...1621#!tab:info
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-14, 18:23   #3
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Jag har USB-extern HD 500Gb som lagring och säkerhetskopiering.
Det jag vill ha till SSD är win7, MSTS och RW.
Gränssnittet är SATA(3.0)
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-02, 18:58   #4
GBSF
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Söder, Stockholm, Sweden
Inlägg: 652
Skicka ett meddelande via MSN till GBSF
Standard

Skaffa en riktigt snabb vanlig HDD. Billigare, du får större lagringsutrymme och den kommer hålla i minst 10 år till (Tillskillnad från SSD diskar som gillar att dö efter ett år, helt utan förvarning).
GBSF besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-02, 20:24   #5
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Ojdå!
Så SSD håller bara ett år!?
Jag vet inte vad de gamla HD för varvhastighet. De nya HDD har 5900 varv.
Bra att du tog upp det, GBSF!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-02, 22:40   #6
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Om en SSD bara skulle hålla 1 år, så är det ju väldigt konstigt att Samsung kan lämna 5 års garanti!? Måste bli väldigt dyrt för Samsung..

https://www.inet.se/produkt/4304474/...0-series-128gb

Angående hur snabb vanliga hårddiskar är, så är (vad jag vet!?) Western Digital Raptor snabbast med sina 10 000 varv. Dock låter Raptorn en hel del (har haft en själv). Som tvåa i hastighets-ligan tror jag Western Digital Black (7200varv) kommer? Jag köpte nyss en beg. 500GB Black och den känns klart snabbare än min andra (Hitachi) 7200-varvare. Har läst att Black ska låta en del också, men min är väldigt tyst.

Men ingen mekanisk hårddisk slår en SSD i snabbhet/hastighet och en SSD gör underverk för laddtiderna (i t.ex. Railworks). Sen om den inte håller lika länge, har mindre utrymme och kostar mer bryr jag mig inte om. Jag kommer aldrig mera ha OS eller RW på en vanlig disk!

Edit: Du kan kolla skicket på hårddiskar med Crystal Disk Info http://crystalmark.info/software/Cry...o/index-e.html Gjort det med mina och dom är i prima skick.
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2013-12-02 klockan 22:49.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-02, 23:27   #7
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Tack för länken. Nu fick jag problem med startsidan, Search.Conduit.com dykt upp på Google Chrome. Hur tar jag bort den?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-03, 00:19   #8
GBSF
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Söder, Stockholm, Sweden
Inlägg: 652
Skicka ett meddelande via MSN till GBSF
Standard

SSD har ett "bestämt" antal Läs/skriv cyklar innan dem dör. Har du en hårt arbetande SSD så dör den betydligt snabbare


Hårddiskar i 3,5 format brukar ligga på 7200 RPM. Är mest SCSI och SAS som ligger uppe i 10k området.

Finns ju hybriddiskar, som är SSD och HDD kombinerat, där datan sparas på HDD men SDD används som Cache minner eller nått? Värt att undersöka kanske
GBSF besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-03, 01:27   #9
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GBSF Visa inlägg
SSD har ett "bestämt" antal Läs/skriv cyklar innan dem dör. Har du en hårt arbetande SSD så dör den betydligt snabbare


Hårddiskar i 3,5 format brukar ligga på 7200 RPM. Är mest SCSI och SAS som ligger uppe i 10k området.

Finns ju hybriddiskar, som är SSD och HDD kombinerat, där datan sparas på HDD men SDD används som Cache minner eller nått? Värt att undersöka kanske

Sant att SSD bara har ett antal läs/skriv cyklar och att ju mer dom arbetar, ju snabbare tar dom slut. Men faktum kvarstår att det lämnas 3-5 års garanti och det skulle det inte vara, om dom inte höll minst så länge! Kanske du, GBSF, haft något måndags ex?

Raptorn är en S-ata disk och inget annat. Läs själv: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=81430 Har för mig jag hade en 36GB och det fanns även 150GB. Nu heter dom VelociRaptor.

Ang. hybriddiskarna, så läste jag en massa negativt om dom. Läs själv: http://techworld.idg.se/2.2524/1.369282 Dessutom är/var dom ju menade för bärbara (även om man kan ha dom i stationära datorer också!).
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-03, 14:26   #10
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej!
Tack för länken. Nu fick jag problem med startsidan, Search.Conduit.com dykt upp på Google Chrome. Hur tar jag bort den?
Det är fixat, tack vare SpyHunter4.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-10, 10:21   #11
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

En SSD-disk som systemdisk är den bärsta uppgradering du kan göra. Datorn kommer att kännas som ny och du kommer att bli nöjd. Bye, bye till jobbiga ladd-hack i MSTS!

Jag håller dagligen på med videoredigering och renderar ut stora tunga filer till mina SSD-diskar dagligen för at det går snabbare och för att se om myten "en SSD disk dör snabbare om, bla, bla" är sann, men SSD-disken från 2009 håller fortfarande.

Snurrdisk som systemdisk 2013 borde det vara piskstraff på!
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-12, 14:14   #12
GBSF
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Söder, Stockholm, Sweden
Inlägg: 652
Skicka ett meddelande via MSN till GBSF
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rogge Visa inlägg
Snurrdisk som systemdisk 2013 borde det vara piskstraff på!
Jasså? Då ligger jag risigt till.
GBSF besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:20.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009