Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-03-14, 10:39   #421
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
De JVS-signalerna som jag har (scenery-varianten, fast de heter "STL Äldre ..") fungerar ju utan problem hos mig i alla fall. Men om jag fattade rätt så var dessa inte släppta? Lan? Vi lär väl släppa dessa om det inte är redan gjort! Hur vi gör med trackside signalerna vet jag inte, men jag skulle kunna kika på det när jag får tid. Men de går ju att ersätta med scenery-signaler, bara att de tar lite mer tid att sätta ut.

Det moderna vägskyddet kollade jag aldrig på, har bara kollat mina äldre bommar och ringverk(vilka inte är släppta om jag inte missminner mig.. ) och de fungerade utan problem. Men problemet låter som att det ligger i själva signalen, inte i signalscriptet i alla fall. Fungerar dessa i TS2010?
STL Äldre ljussignaler släpptes januari 2013 genom STL-Aktuellt. De äldre bommarna och ringverk är inte släppta, men hade varit bra att ha i mina banor med det äldre signalsystemet, framst då Nynäsbanan Old som är släppt. Moderna vägskydd ser inte bra ut i en äldre bana; det skär sig. STL Äldre ljussignaler motsvarar i princip semaforsystemet men med signalljus. STL JVS är moderna ljussignaler som motsvarar dagens system och fungerar tillfredsställande i 2010.

Däremot fungerar inte vägskyddets vsi och de 14 JVS-signalerna i TANE. Vägskydd och JVS-signalerna är grundbultar för TANE.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-14, 19:49   #422
jgloket
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Ljungby, Kronoberg, Sverige
Inlägg: 22
Standard

Jag hoppas att den epost-kontakt jag har med Nils Blid ska mynna ut i att de moderna signalerna längst med de Trainz-banor som skapas ska kunna bli bättre. Dock har jag ingen som helst kunskap i vare sig programmering eller 3D-skapande utan väntar otåligt på att Ni, SkaparGudar, ska presentera nya saker under download.

Att jag nu har lagt näsan i blöt med Nynäshamns-banan har gjort att vissa detaljfel har dykt upp och ska man kunna skapa korrekta signalsystem så måste tyvärr signalscripten bli bättre, men det kanske det blir i framtiden. Tills dess bistår jag gärna med mina upplevelser från hyttfönstret när jag är ute och kör...
jgloket besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-14, 20:32   #423
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av jgloket Visa inlägg
Jag hoppas att den epost-kontakt jag har med Nils Blid ska mynna ut i att de moderna signalerna längst med de Trainz-banor som skapas ska kunna bli bättre. Dock har jag ingen som helst kunskap i vare sig programmering eller 3D-skapande utan väntar otåligt på att Ni, SkaparGudar, ska presentera nya saker under download.

Att jag nu har lagt näsan i blöt med Nynäshamns-banan har gjort att vissa detaljfel har dykt upp och ska man kunna skapa korrekta signalsystem så måste tyvärr signalscripten bli bättre, men det kanske det blir i framtiden. Tills dess bistår jag gärna med mina upplevelser från hyttfönstret när jag är ute och kör...
Det är bra att du som riktig lokförare håller reda på Nisse, så han inte "spårar ur". All info är värdefull för oss som skall få signalsystemen att fungera så naturtroget det går.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-15, 19:06   #424
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Trackside-signaler är inte kompatibla med STL Signal Source efter att stöd för Svenska Järnvägstavlor lades till. Därav så kommer vi att slopa trackside-signalerna tillsvidare så får vi se hur vi gör med detta i framtiden.

Det ska inte innebära några hinder för användarna, eftersom trackside-signaler som Jocke redan sagt inte kan ha fungerat ens i TS2010 på senare tid. Alla signaler som finns som trackside-signaler finns ju också som scenery-signaler, så det blir inga signaler som saknas, bara att det blir lite extra jobb med att sätta ut en master och koppla den med scenery-signalen.

Har testat och hos mig fungerar STL-X vägskydd, i den versionen som Lan bifogade med post #414 i denna tråd utan problem bortsett från trackside-signalerna. Samma sak gäller både JVS moderna signaler och JVS/STL Äldre ljussignaler direkt från där man laddar ned dem.

Om det är saker som inte fungerar så ber jag er att vänta ett par dagar, vi har en del saker som skall struktureras så kommer vi att släppa nya, fungerande signalpaket för alla typer av signaler som fungerar i TANE.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-15, 23:31   #425
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Jodå, JVS trackside fungerar utmärkt i 2010 och används fullt ut i Nynäsbanan på ett avancerat sätt, d v s verkligheten efterliknas. Självklart finns det svagheter beroende på att signalerna blev aldrig färdigtestande. Det handlar främst om några funktionen som inte implicerats.

JVS scenery är mer eller mindre utrotade beroende på Svenolovs varningar att använda dessa. Signalerna är, som Korvtiger påpekar, lite knepigare att sätta ut eftersom don ska kopplas till en master. Sen bör man dessutom använda normalsektionen för att få dem på rätt plats.

Men det är bättre att få signaler i TANE än inga alls. Lycka till Korvtiger.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-18, 17:52   #426
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Mellan varven påtar jag i TANe och har lagt in LAns nya PT-räls - i det här sammanhanget TANE SWE Trk Wood 1435 MUP Bolts. Tidigare låg i banan SWE Track Betong, som alltså bytts ut.

I stora drag har det gått utmärkt, men en del av växlarna vägrar röra sig, växeltungorna ligger stilla som en växel i 2010. Dom här orörliga växlarna har en rosenfärgad vertex runt växeln och som inte fastnar i screenshotsbild. Klickar man på ?-tecknet och på växeln dyker en text upp som berättar att sträckans kondition är 50 procent ( 0 procent hemsk, 100 perfekt),

Jag skulle gissa att det är cirkus en tredjedel av växlarna som drabbats av handlingsförlamning. Resten fungerar strålande.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg TANE-vx.jpg (208.6 KB, 149 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-18, 18:08   #427
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 823
Standard

Vad händer om du tar bort det spåret jag markerat på denna bild och sedan lägger tillbaka det igen? Fortfarande samma problem?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg vad händer.jpg (172.1 KB, 150 visningar)
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-18, 20:23   #428
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det brukar vara så att du måste lägga in ett vertex mellan växlarna och justera den så brukar den rosa cirkeln bli snövit eller gulful. Detta har med procedurerna i PT att göra. Prova dig fram!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-18, 23:50   #429
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Jag har testat alla trix jag känner till plus självklart Jockes och LAns förslag. Inget fungerade - Men...:

Flyttade själva växel ryckvis fram och tillbaka. Då och då blixtrade den röda cirkeln gul. Kan de ha något med höjden att göra? Körde försiktigt fram och tillbaka med Adjust spline height och plötsligt fick jag cirkeln gul och spåret grävde ner i marktexturen. Testade med Smooth spline height så att marken justerades efter spåret.

Så här enkelt kan det väl inte vara! Jag kommer nu att testa vidare. Som tur är har jag en rödcirklad växel där jag vet att tågen spårar ur.

Det är beklagligt att det inte går att få fram en bild på den röda - rättare sagt, rosa - cirkeln.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-19, 07:50   #430
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Nisse.

Du har inget program som typ photoshop eller nått liknande program som du kan rita och måla i.

Blir lite mer omständigt, då du måste ha det programmet öppet samtidigt som Tane och hoppa imellan dom.

Print Scrn i Tane, hoppa ur Tane och in i rit/målningsprogrammet och klistra in.

Då får du med ringarna och öppnade rutor som t.ex propertyrutan med inställningar, felmeddelanden m.m.

Lite synd, att detta inte syns när man kör Print Scrn i byggläge i Tane.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-19, 23:08   #431
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Nisse.

Du har inget program som typ photoshop eller nått liknande program som du kan rita och måla i.

Blir lite mer omständigt, då du måste ha det programmet öppet samtidigt som Tane och hoppa imellan dom.

Print Scrn i Tane, hoppa ur Tane och in i rit/målningsprogrammet och klistra in.

Då får du med ringarna och öppnade rutor som t.ex propertyrutan med inställningar, felmeddelanden m.m.

Lite synd, att detta inte syns när man kör Print Scrn i byggläge i Tane.
Inget fel att inte testa. Gav faktiskt resultat. Den röda vertexen anas om än lite svagt trots att jag jag vässat färgen.. Gjort enligt Bengans modell, i N3v:s syns den inte.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-19, 23:11   #432
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Glömde bilden i vanlig ordning.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Röd ring.jpg (179.3 KB, 118 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-20, 22:58   #433
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard Skamlös reklam

Under någon av de närmaste dagarna så kommer det att dyka upp en riktigt trevlig överraskning från STL!

Det kommer nog att uppskattas av TANE användarna, men även kanske av de som håller sig till äldre versioner av vår tågsimulator. Vi har jobbat väldigt hårt under de senaste veckorna med detta och vi är väldigt spända att få tala om vad det är, så håll utkik här på forumet under kommande dagar!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-21, 01:02   #434
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 823
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Under någon av de närmaste dagarna så kommer det att dyka upp en riktigt trevlig överraskning från STL!

Det kommer nog att uppskattas av TANE användarna, men även kanske av de som håller sig till äldre versioner av vår tågsimulator. Vi har jobbat väldigt hårt under de senaste veckorna med detta och vi är väldigt spända att få tala om vad det är, så håll utkik här på forumet under kommande dagar!
Åhhh, detta ser jag verkligen fram emot! Ska bli väldigt kul att se vad ni håller på med där i bakgrunden
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-21, 02:29   #435
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Spännande!!
Efter en sån annonsering kan man inte bli annat än skamlöst nyfiken .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:27.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009