Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-09, 23:41   #1
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard Inspiration i överflöd

Det är himla roligt att se alla som bygger och släpper modeller här. Nu har jag börjat hitta inspiration och tid att sitta lite mera med trainz. Jag tycker det är himla härligt att vi tillsamans lyckas skapa så mycket och tillsammans utvecklas i ett positivt klimat.

Jag har plockat fram min gammla Z43 och gjort om UV mappningen på mera traditionellt maner och det känns som om det är en bättre ide, framförallt går mera av texturytan att använda till de viktigare delarna av modellen.

Ni som håller på mycket med UV mappning och texturer får gärna kommentera upplägget, jag bifogar en bild av mappningen och loket med den foto textur som lite sakta är på gång.

Bilden som texturen till stora delar baseras på är tagen av Peter Norberg.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress1.jpg (97.3 KB, 155 visningar)
Filtyp: jpg progress2.jpg (120.5 KB, 153 visningar)
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-11-09, 23:57   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Härligt att se att du är igång igen Bear! Bra med bilder på hur du jobbar i Blender som jag begriper "nada" av men andra kan ha nytta av. Du kan väl samarbeta med Korvtiger som lovat göra en Guide till Blender. Gamla Z43an ser ut att kunna få sig en ansiktslyftning av dig.

Keep going!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2010-11-09 klockan 23:58.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-10, 08:32   #3
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Låter riktigt kul att du är på G igen, bear .

Ser riktigt bra ut för oss kladdpellar oxå, med den här typen av mappning.
Lite mer likt det man är van att pula med

Måste erkänna att det har vållat en del huvudbry (och uteblivna ommålningar) på dina tidigare modeller, när man ska försöka bli klok på vart t.ex "65st små rektanglar" på texturen, hammnar på modellen man försöker måla om.

Det är ju så här, om jag får tala för mej själv, att ju finare modellerna är (och dina är ju verkligen FINA), ju roligare blir dom att måla om, dels för att jag tycker det är skitkul att "kladda", men "viktigaste" för att man får fler varianter att köra med (blir ju lite verkligare oxå, om ex.vis lok går kopplade i mult mm, så att det inte bara blir identiska "tvillingar"), och det sistnämnda hoppas man ju att alla andra användare oxå uppskattar.

Är bara att hoppas på att inspirationen fortsätter att flöda, och tiden räcker till för dej, då får man säkert mer godis att sätta i tänderna.....eh...sätta penslarna i heter det väl .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-10, 16:21   #4
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Härligt att höra Bear.

Har betat av lite mer än halva texturen för Z43:an, för att hitta alla detaljer + ca: 2/6 delar av din boxer, för att få till en fabriksny boxer som produkt. Dom ligger just nu i träda, tills jag känner nytt sug.

Tänker du mappa om alla objekt (som boxern, bilarna m.m.) eller blir det bara Z43:an + dom andra loken och vagnarna?
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-10, 21:22   #5
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Härligt att höra Bear.

Har betat av lite mer än halva texturen för Z43:an, för att hitta alla detaljer + ca: 2/6 delar av din boxer, för att få till en fabriksny boxer som produkt. Dom ligger just nu i träda, tills jag känner nytt sug.

Tänker du mappa om alla objekt (som boxern, bilarna m.m.) eller blir det bara Z43:an + dom andra loken och vagnarna?
Enkelt uttryckt så blir det det som jag känner för. Jag har en del nya projekt också på gång så om jag inte får önskemål ifrån andra som vill texturera om något objekt så blir det när jag känner för att ta itu med och frächa upp någon modell.

Men som sagt jag lyssnar nog ganska mycket på önskemål i den frågan.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-11, 15:40   #6
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Enkelt uttryckt så blir det det som jag känner för. Jag har en del nya projekt också på gång så om jag inte får önskemål ifrån andra som vill texturera om något objekt så blir det när jag känner för att ta itu med och frächa upp någon modell.

Men som sagt jag lyssnar nog ganska mycket på önskemål i den frågan.
Helt rätt inställning, tycker jag.
Att göra just det man själv tycker är roligast för stunden och inte efter alla andras olika önskemål.
Själv skulle jag tappa lusten ganska omgående, om jag fick höra, gör det och det och det.

Annars som önskemål, så ser jag gärna den äldre varianten utav Z43, T21 och dina vagnar med likvärdiga texturer som du gör nu. Men det är ingen panik, det får helt bero på, när tid och lust infaller för dig.

Ser nyfiket fram, till dina nya projekt.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-11, 18:22   #7
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Smyger in ett litet önskemål om T21:an, jag oxå (då är vi två i.a.f. ).
Finns ju ett antal varianter som man skulle kunna göra på den.
Men som sagt, inget tjat, eller "krav", bara om du själv har tid & lust.
Annars är det bara att hålla med Bengan, man är lika nyfiken själv oxå, på vad du har för roligt på gång framöver .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:41.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009