Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Nyheter

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-17, 14:42   #16
KMW
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Ser faktiskt ut som att de jobbar med AI delen också även om de kanske inte är fullständigt i mål med denna version.
Klippt från http://forums.uktrainsim.com/viewtop...f=314&t=117129 :
Scenario writers will be interested in the new AI marshalling capability, this has some limitations at the moment but RailWorks 3 brings the new TSX engine to the game and this means that future updates (after RailWorks 3) can be produced that will enhance the capabilities and flexibility of the despatcher are now a very real possibility, so consider this as a first step on the road rather than all you're going to get. Essentially an AI train can uncouple wagons from their consist, and they can couple up to a wagon / consist. The caveat is that the consist they couple up to has to have been there at the start, it can't have been dropped off by the player or another AI service. It's a definite step in the right direction.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-17, 15:09   #17
Mawkish
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
Standard

Min personliga favorit hittills är att "stencil shadows" är ett minne blott. Nu så slipper man lida varje gång man plockar ut en gammal Cementa vagn och det ska bli ett sant nöje att radera allt vad skuggmodeller heter i 3dsmax och exportera på nytt
Gammal 2011-07-18, 16:08   #18
svenolov
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Ser faktiskt ut som att de jobbar med AI delen också även om de kanske inte är fullständigt i mål med denna version.
Klippt från http://forums.uktrainsim.com/viewtop...f=314&t=117129 :
Scenario writers will be interested in the new AI marshalling capability, this has some limitations at the moment but RailWorks 3 brings the new TSX engine to the game and this means that future updates (after RailWorks 3) can be produced that will enhance the capabilities and flexibility of the despatcher are now a very real possibility, so consider this as a first step on the road rather than all you're going to get. Essentially an AI train can uncouple wagons from their consist, and they can couple up to a wagon / consist. The caveat is that the consist they couple up to has to have been there at the start, it can't have been dropped off by the player or another AI service. It's a definite step in the right direction.

Ja, jag läste det och det ser ju ut som om dom tar AI-problemet det på allvar. Det är ju i alla fall en start i rätt riktning. Men fortfarande är AI-trafik och manuella förare isolerade från varandra, och förmodligen så kör inte AI efter signalbeskeden heller - ännu. Ser fram emot en test i September.

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-18, 17:07   #19
KMW
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mawkish Visa inlägg
Min personliga favorit hittills är att "stencil shadows" är ett minne blott. Nu så slipper man lida varje gång man plockar ut en gammal Cementa vagn och det ska bli ett sant nöje att radera allt vad skuggmodeller heter i 3dsmax och exportera på nytt
Jag håller med om nu det stämmer. Tycker inte det var solklart hur skuggorna ska hanteras men det verkar som att grafikmotorn ska fixa det istället för att vi stackars utvecklare ska kämpa med skuggmodeller som för minsta lilla exploderar rakt i ansiktet på oss.

Gammal 2011-07-18, 19:12   #20
Mawkish
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Jag håller med om nu det stämmer. Tycker inte det var solklart hur skuggorna ska hanteras men det verkar som att grafikmotorn ska fixa det istället för att vi stackars utvecklare ska kämpa med skuggmodeller som för minsta lilla exploderar rakt i ansiktet på oss.
Från UKTS
Citat:
RSderek wrote:regarding trees.. watch this space.

Stencil shadows will go, my advice is not to bother making any more.
och från Railworks America
Citat:
lofts cast shadows.
the only things that don't are forward facing polygons like some of the foliage.This is because they rotate to face the camera and the shadows would look mighty strange! As the near trees are made up of lots of forward facing polygons I am now looking into creating some new 3d trees. the picture with the cow was my first attempt.
står inget specifikt att grafikmotorn genererar skuggor per automatik men det låter verkligen som det i vilket fall. Ställer väl champagnen på kylning en aning tills man får lite mer kött på benen
Gammal 2011-07-19, 10:36   #21
KMW
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Ja, jag läste det och det ser ju ut som om dom tar AI-problemet det på allvar. Det är ju i alla fall en start i rätt riktning. Men fortfarande är AI-trafik och manuella förare isolerade från varandra, och förmodligen så kör inte AI efter signalbeskeden heller - ännu. Ser fram emot en test i September.
Mer om AI delen över hos Railworks America: http://railworksamerica.com/forum/vi...art=120#p24164

Dispatcher and Signalling information lacking from the TrainSim2012 release news? well it falls under a yes and no answer. Yes information isn't in the headlines, but this aspect of TrainSim2012 has not been left untouched.

So what do I mean? Well lets recap the current status of RailWorks2. There has been to date, one all powerful Dispatcher in the RailWorks world, born into Rail Simulator and expanded gently ever since. Why is it taking so long to address issues with the Dispatcher? Simply put, its dangerous. There are many hundreds of scenarios included in RailWorks, there are just as many again in all the official DLC, and there are thousands more in the freeware communities around the globe. Scenarios are the bread and butter of RailWorks, they combine all aspects of the simulator to create the experiences everyone is here to enjoy.

Imagine if you will, a time traveller going back to see the Dinosaurs. There is inherent risk that while walking about the forest 65million years ago, that traveller might accidentally step on a tiny creature, which could result in the entire evolution of species culminating in the birth of the human race being wiped out. Back in the RailWorks universe, the one overriding Dispatcher is at the heart of hundreds of thousands of hours of game play, and one tiny change could have awesome destructive power. Therefore the risk of any change has always far outweighed the desire to make the changes.

So how does TrainSim2012 address this situation? Two words > Dispatcher Versioning.

Put simply, progress will be made by cloning the Dispatcher, and then enhancing the clone. The original can then be left alone, and everything reliant on it will remain stable. TrainSim2012 lays the foundations to commence work on improving dispatching. Future updates could include a 2nd dispatcher, or a 3rd or 4th. Each update will see scenarios make use of these additional dispatchers as well as all the features of the ones before. Will this leave behind the older scenarios? Yes, for the very reason that we want them to remain stable and usable. We dont want updates to TrainSim2012 damaging the many hours spent creating that content. Will this mean those older scenarios will need to be recreated to use future Dispatcher enhancements? No. When a scenario is generated, it will record the level of the then current Dispatcher. When a new update is provided, the level of the Dispatcher will be incremented. Older scenarios will continue to use the previous level. However, if you open that scenario for edit on the new level, when saved, the new level is recorded, thus allowing scenarios themselves to be updated if so wished. Authors are then able to choose if they want to update their content, rather than being forced to because an update broke them.

RailWorks stablized the (then) present, RailWorks2 addressed the past, and TrainSim2012 is the future. !*cheers*!
Gammal 2011-07-21, 20:21   #22
Marcus Gustavsson
Tidigare v10

Reg.datum: Nov 2005
Standard

Videon som har postats nu i kväll!
http://www.youtube.com/watch?v=nX5StDRP_EM
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-21, 20:28   #23
bönan
Veteran

Reg.datum: Jul 2008
Standard

Ser ju faktiskt riktigt fint ut!

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-21, 22:26   #24
Andreas13
Medlem

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Jäklar det ser skitbra ut, jag såg att tåget gungade lite också, skitbra
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-21, 22:35   #25
Fredrik1996
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
Standard

Jösses. Gillar ljudet från regndropparna
Gammal 2011-07-22, 00:32   #26
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Reg.datum: Aug 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Snyggt! Till och med steget längre än TML med de regndroppar som rinner ner för rutan
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-22, 02:00   #27
Mawkish
Medlem

Standard

Jag saknar tonerna av "Garbage - I'm only happy when it rains" i bakgrunden Låter och ser jäkligt trevligt ut dock måste jag säga
Gammal 2011-07-28, 21:24   #28
Mawkish
Medlem

Standard

Ny video som visar dosering och en massa svaj i hytten. http://www.youtube.com/watch?v=DaJr-...layer_embedded

Ser lite skumt ut med ballasten i kurvorna men något som förhoppningsvis är fixat innan släppet
Edit: Derek Siddle "Yes the track does get tilted, the art needs to be extended into the terrain to take into account the angle that can be achieved." Så spåren behöver byggas om?

Senast redigerad av Mawkish den 2011-07-28 klockan 21:29.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-28, 22:35   #29
Marcus Gustavsson
Tidigare v10

Reg.datum: Nov 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mawkish Visa inlägg
Ny video som visar dosering och en massa svaj i hytten. http://www.youtube.com/watch?v=DaJr-...layer_embedded

Ser lite skumt ut med ballasten i kurvorna men något som förhoppningsvis är fixat innan släppet
Edit: Derek Siddle "Yes the track does get tilted, the art needs to be extended into the terrain to take into account the angle that can be achieved." Så spåren behöver byggas om?
Som jag har förstått det så var egentligen cab sway i den videon lite oavsiktligt då dom fortfarande inte finslipat det, ska komma en video längre fram som demonstrerar just det.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-28, 23:56   #30
Mawkish
Medlem

Standard

Låter bra det annars hade man blivit stammis på apoteket för sjösjukepiller Verkar dock som om spår med ballast(iaf de med relativt låg modellerad ballasthöjd) behöver modelleras om, om jag har fattat det rätt. Bara att hålla tummarna att SAD uppdaterar sina spår om det behövs.

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:52.