Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-08-16, 17:37   #1
Hinken
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: ,Flundre Härad , Sweden.
Inlägg: 174
Standard Hur får jag ut tågen ur portalen?

Det var flera år sedan jag byggde nåt i Trainz, men har nu under sommaren gjort ett försök. Jag har dock ett problem.

Den lilla lokalbanan jag har byggt passerar en fjärrtågsbana, tågen som körs på fjärrtågsbanan ska gå från en portal norr om stationen till en annan portal i söder. Fn finns ingen anslutning mellan lokalbanan och fjärrbanan. Jag hade tänkt mig att den norra portalen ska skapa tåg som sedan passerar stationen och försvinner i den södra portalen, men när jag startar spelet skapas tåget, men det kör inte ut ur portalen. För att få ut tåget får jag klicka på det och ge kommandot drive för att det ska flytta på sig. Det var inte så jag tänkt mig förloppet, utan att fjärrbanans tåg ska gå automatiskt med bestämda intervall. Är det någon inställning jag missat, eller ska en särskild regel aktiveras för att fjärrbanan ska fungera som önskat?

Tacksam för svar och tips!

PS Jag kör med Trainz 2004.
__________________
Mer semester åt folket NU!!!
Hinken besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-08-16, 17:44   #2
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hinken Visa inlägg
Det var flera år sedan jag byggde nåt i Trainz, men har nu under sommaren gjort ett försök. Jag har dock ett problem.

Den lilla lokalbanan jag har byggt passerar en fjärrtågsbana, tågen som körs på fjärrtågsbanan ska gå från en portal norr om stationen till en annan portal i söder. Fn finns ingen anslutning mellan lokalbanan och fjärrbanan. Jag hade tänkt mig att den norra portalen ska skapa tåg som sedan passerar stationen och försvinner i den södra portalen, men när jag startar spelet skapas tåget, men det kör inte ut ur portalen. För att få ut tåget får jag klicka på det och ge kommandot drive för att det ska flytta på sig. Det var inte så jag tänkt mig förloppet, utan att fjärrbanans tåg ska gå automatiskt med bestämda intervall. Är det någon inställning jag missat, eller ska en särskild regel aktiveras för att fjärrbanan ska fungera som önskat?

Tacksam för svar och tips!

PS Jag kör med Trainz 2004.
Du måste ange hur ofta tågen ska gå, var 5'e min, 1 gång i tim. osv.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-16, 17:51   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Vet ej om det gör någon skillnad att du kör trs2004 eller om vi använder samma protal; men:

När du öppnar rutan med frågeteknet som du klickar på portalen med så ska du kryssa i "produce new trains"
då kommer det upp två rader:
"produce trains every 15" 15 är antalet minuter mellan vare tåg. Det tar alltså 15 minuter tills första tåget kommer ut.

sedan står det en rad och sedan "Add new consist"
Skapa ditt tågsätt.
Antar att det är så här långt du kommit.
Nu trycker du på add driver to consist som står näst längst ned i den gulaktiga rutan. Lägg till en förere och sedan kommer en grå ruta upp (samma som i nedre delen av skärmen i drivern) där ger du föraren order. Sedan kan du bygga flera tågsätt. När spelet kommer igång så kommer det att slumpa ett tågsätt och göra det var 15:e(eller det du bestämt) minut och fortsätta så i all evighet (?)
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:56.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009