Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-11-02, 15:20   #1
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard Ett nytt försök med MJ

Har precis beställt en T21 och en Y6+Ufv för 2800kr (rea) hos MJ-Hobbyexperten http://www.mjhobby.se/mjhobby/produc...id=HEL%2021031 och http://www.mjhobby.se/mjhobby/produc...&pid=PKT-00059

Om nån minns, så köpte jag på en massa tåg för några år sen och tänkte bygga en anläggning i sovrummet!? Detta blev helt fel och jag sålde iväg grejerna senare. Jag hade inte tänkt igenom inköpen och heller inte hur anläggningen skulle utformas ordentligt innan.

Men nu har jag bara tänkt mig dessa två tåg plus ett gäng godsvagnar (Oms och Gbl). Vet inte om dom ska få dekoder i sig senare eller inte? Ljuddekodrar kanske?

Är mycket sugen på en nerbantad version av den ruskigt bra Backa banan till TS2013 (fast detta blir MJ-versionen). Då kan min Y6a rulla längs linjen med ett stopp på stationen, medans man växlar vagnar till/från industrierna med T21an!

Skulle vilja veta era åsikter om detta, är mina tankar vettiga? Tar gärna emot spårplansförslag (eller andra förslag också, för den delen!). Har gjort ritningar i Paint på mina rum och ett par idéer på spårplaner. Ska jag placera banan i vardagsrummet eller sovrummet? Kom med tips och förslag!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 001vrum.jpg (98.1 KB, 136 visningar)
Filtyp: jpg 002srum.jpg (101.9 KB, 138 visningar)
Filtyp: jpg 003mj1.jpg (99.3 KB, 140 visningar)
Filtyp: jpg 004mj2.jpg (59.8 KB, 143 visningar)
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-11-02, 18:21   #2
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard Ny idé...

En kompis (som inte är intresserad av mj), sa åt mig att inte ha banan i v-rummet. Tyckte den tar för mycket plats och kan fara illa, när onyktra kompisar komma på besök m.m.

Han tyckte jag borde vända på sängen, ha hyllor i två plan längs andra väggen med en "spiral" (finns bättre ord, men kommer inte på det nu!) vid fönstret som förbinder planen. Då får man dubbel körsträcka och två stationer och anläggningen är inte i vägen för sängen heller.

Kan bara hålla med honom att detta vore nog bästa lösningen. Och har för mig jag sett en sådan anläggning förut (Allt om Hobby????) och tyckte det var smart!


EDIT: Hur det skulle kunna bli i sovrummet...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg srum2.jpg (105.1 KB, 127 visningar)
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2012-11-02 klockan 19:09.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-02, 18:59   #3
stina
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Tokarp, Jönköping, Sweden.
Inlägg: 916
Smile Hyllbana... är att

föredra... byggde en sådan i äldste grabbens rum, tillsammans med honom, när han var i 10-12 årsåldern.... vi kom på att hyllorna behövde inte vara så breda ca. 30-35 cm på bredaste ställena och därmed inte så utrymmes krävande.....

Vår bana var ca 170 X 450 X 150 cm... dörr och altan dörr begränsade detta...
Märklin är ju fabrikatet... de korta plattorna... innehöll en godstation och en persontrafikstation i var sin ände.. tågen kunde ju sträcka ut på 450 cm:s sidan... kul erfarenhet... hade ju bara byggt på plattor o ramverk förut... sitter i min fåtöljrallarstol och planerar ibland... har grejor både till "N" och H0".. får se framåt... köpte landskapsmaterial i Leeuwarden, Holland i somras... vi har ju plats nu... båda pojkarna utflugna... får se... har ju nu också ett eget "pojkrum"... där man kan tänkas få rum med något..
__________________
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare!
stina besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-02, 19:16   #4
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Ja, jag börjar också tro mer och mer på en hyllbana. Speciellt eftersom man inte har hur mycket utrymme som helst. Vill dock inte ha nått ovanför skallen i sängen, så tror det får bli längs ena väggen bara!

Hoppas du kommer ur fåtöljen och bygger en bana snart. Jag har också mest suttit och tittat och läst om olika anläggningar och aldrig kommit till skott. Men nu tror jag att det äntligen blir av...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-02, 19:20   #5
stina
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Tokarp, Jönköping, Sweden.
Inlägg: 916
Smile Jodå... dessutom går det ju

att sätta en snygg list i framänden på hyllorna... det blir mer estetiskt tilltalande då... glöm inte att "runda" hörnen bara... det gjorde inte jag... vid ett tillfälle trodde jag att jag skulle behöva åka till sjukhuset och sy.... en erfarenhet jag gjorde...

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Ja, jag börjar också tro mer och mer på en hyllbana. Speciellt eftersom man inte har hur mycket utrymme som helst. Vill dock inte ha nått ovanför skallen i sängen, så tror det får bli längs ena väggen bara!

Hoppas du kommer ur fåtöljen och bygger en bana snart. Jag har också mest suttit och tittat och läst om olika anläggningar och aldrig kommit till skott. Men nu tror jag att det äntligen blir av...
__________________
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare!
stina besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-02, 21:13   #6
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Tack för tipsen stina!

Efter bollat olika idéer med ett par forum medlemmar över messenger, så har det dykt upp en ny idé. Nämligen att bygga en hyllbana från sovrummet, via två avtagbara broar (dom gröna!) ut till vardagsrummet. Då får man en rejäl körsträcka. Fattar inte att jag kunde se detta själv!?

Nu behöver jag dock lite hjälp med en bra spårplan. Hyllplanen kommer sitta på en höjd av c:a 130cm och längs ena sovrumsväggen vara 30-40cm brett. Förbi fönstret och över sängen vara 10cm brett. Resterade 30cm brett. Detta är ungefärliga uppgifter!

Då jag inte har allt för gott ställt och vill kunna slutföra detta, så ber jag er om att bara använda växlar där det verkligen behövs. Vill dock ha en lite större station (med anslutning till stambanan) i sovrummet och en mindre i vardagsrummet (bibanan). Längs linjen kan det ligga nån hållplats och industrier...

Hoppas nån kan hjälpa mig med detta och tackar dom jag bollat idéer med!


Rita in spårplanen på denna och lägg upp i denna tråd:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg mj3.jpg (182.9 KB, 127 visningar)
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-03, 20:34   #7
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard Fick en ny idé...

Om jag flyttar in akvariet i sovrummet, tar bort ena delen av tv-bänken (den är 2x120cm), flyttar tv och soffa närmare fönstren och ställer barskåpet bredvid tv´n. Då får jag ett utrymme på 250-260cm från soffan till väggen ledigt och även där akvariet var blir det utrymme ledigt. Vad tror ni om detta?

En anläggning jag gillar och skulle vilja ha i H0 är Bergsmåla-Nåsiö http://www.svensktmjforum.se/forum/i...?topic=11207.0 . Skulle den fungera att bygga i H0 med ungefärliga måtten 240x120cm? Jag skulle dock göra en lite modifierad spårplan och använda utrymmet där akvariet stod till en modul med en hamn eller industri. Skulle bygga banan i två sektioner på 120x120cm som bultas ihop. Och självklart skulle anläggningen vara på hjul, så den kan dras ut från väggen om det skulle behövas.
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-03, 20:35   #8
stina
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Tokarp, Jönköping, Sweden.
Inlägg: 916
Cool Varför inte...

bygga banan i exempelsvis.... Trainz..? då ser du ju hur den kommer att se ut i reality
Jag har en anläggning som jag gärna skulle vilja göra så med... en Märklinbana.. som jag och en god vän byggde 1986-1991.. den blev aldrig färdig... spårplanen finns här:

http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=22473
__________________
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare!

Senast redigerad av stina den 2012-11-03 klockan 21:14.
stina besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-04, 00:30   #9
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av stina Visa inlägg
bygga banan i exempelsvis.... Trainz..? då ser du ju hur den kommer att se ut i reality
Jag har en anläggning som jag gärna skulle vilja göra så med... en Märklinbana.. som jag och en god vän byggde 1986-1991.. den blev aldrig färdig... spårplanen finns här:

http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=22473
Ja, det är ju en idé, men tänker mest på om det fungerar med stigningar och hur långa stationerna blir m.m. Fast kanske inte ska krångla till det för mycket, det blir ju första mj-banan jag bygger!

Hitta nyss en som provat olika varianter av Bergsmåla-Nåsiö i Raily (mj-spårplaneringsprogram) i H0. Han har använt t.o.m. använt måtten jag tänkte på 240x120cm. Kolla här: http://www.svensktmjforum.se/forum/i...?topic=10760.0

Tycker den banan är väldigt intressant, men tyvärr blir nedre stationen inte mycket att hänga i granen (lite utrymme).

Får spåna vidare på detta...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-04, 15:19   #10
stina
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Tokarp, Jönköping, Sweden.
Inlägg: 916
Smile Kommer ihåg den...

har kvar AoH... från den tiden.....ser kul ut...

Själv har jag köpt virket till en modul idag... 100X40 cm... med rätta måtten för att koppla ihop med andras...enligt standard FREMO...
Var hos en god vän som bygger enligt denna standard, på en modulbyggarträff och då slog jag till.... kul att ha nåt att påta med när andan faller på....

Lite senare idag... ska N-skale beståndet inventeras...
__________________
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare!
stina besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-05, 13:41   #11
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Ja, den banan är klart intressant. Och den kan ju modifieras efter eget tycke och smak!

Men har tänkt till lite mer och då jag dessutom fått höra att en mj-anläggning inte bör placeras i ett sovrum http://www.svensktmjforum.se/forum/i...?topic=11367.0 , så släpper jag sånna tankar och koncentrerar mig på vardagsrummet nu...

Det får bli en hyllbana, plyfa på konsoller. Vet dock inte om jag ska köra 30 eller 40cm brett? Sågar man upp en skiva (240x120cm) i 30cm bredd, så räcker den till allt utom förbi fönstren! Vet inte heller vilken plywood man ska köpa eller tjocklek på den?


Här är en ny ritning på v-rummet och hyllorna:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg hyllor.jpg (84.5 KB, 82 visningar)
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-07, 19:55   #12
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard Fick hem Y6an och T21an igår...

Hade för mig att jag hade lite Lima räls och en trafo nånstans och hitta igen dom efter en stunds letande. Antagligen p.g.a. pissiga Lima-spår fick jag knuffa igång tågen och gasa ganska bra, vilket såklart ledde till att T21an välte. Tack och lov var enda skadan att ett fönster lossna, så det kan jag limma dit senare (ska ändå i med dekodrar)...

Hitta igen Raily 4 och rita lite nya spårplaner med det. Denna (nedan) tycker jag blev ganska lyckad. Visseligen bara efter två av vardagsrummets väggar, men för mig är ju inte körningen det väsentliga, utan jag vill ju hellre växla vagnar med T21an. Dessutom vill jag hålla det hela på en rimlig och okomplicerad nivå.

Tänkte mig en slutstation längs en bibana nånstans i Sverige under mitten på 70-talet. Denna station en hamn(?), en skrot(?), en såg(?) och ett litet lokstall. Från denna station går banan via ett antal stationer och hållplatser till en större stad med anslutning till stambanan. Låter detta vettigt?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg mj-bana1.jpg (200.7 KB, 66 visningar)
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-08, 00:47   #13
stickanw
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
Standard

En fråga Pirpen, är du bunden till att ha tv och soffa vid de väggar de är placerade vid? Om inte så skulle du kanske få plats för en något djupare del vid den nedre väggen(enl din bild) om soffa och tv m.m. byter plats eftersom du kan stå närmare vid tvn än vid soffan, och beroende på hur hög din tv är kan du kanske göra hyllan i två plan med antingen tågförvaring eller ytterligare en station på det andra planet. Försöker bifoga en bild ur Veteraner och Modeller från 1976 där stationen Dammköping längst ner är i två plan. När jag tittar på bilden igen så ser jag att den inte är riktigt i två plan men den främre och bakre delen är spårmässigt helt skilda redan från station Långsidan.

Stickanw
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2012-11-08 00;34;49.jpg (280.4 KB, 59 visningar)
__________________
Ningening

(som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid
30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)

Senast redigerad av stickanw den 2012-11-08 klockan 00:57. Anledning: Ouppmärksamhet
stickanw besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-08, 14:24   #14
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Den där banan kolla jag mycket på för länge sen. Tyckte den var häftig!

Nej, jag är inte låst att ha soffan och tv´n som jag har det nu. Men dessvärre är det bäst som dom står nu. Ska jag ha anläggningen ovanför tv´n (LG 55" lcd-tv), så måste jag plocka benen av tv-bänken och får då kolla neråt vid tv-tittande (om du förstår hur jag menar?). Och en sak till är att om soffan står längs andra väggen, så kan det bli lite problematiskt att ta sig till/från altanen. Det är dåligt djup från dörren till den väggen.

Jag behöver dock inte bestämma nått än, då det lär dröja innan bygget börjar...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-09, 20:35   #15
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard Här vare inte mycket respons...

...men fortsätter ändå. Nån kanske är intresserad?

Har läst på om T21an och om att stoppa dekoder i den. För det första verkar Heljan ha haft för bråttom, då många som fått den har haft lösa detaljer i asken p.g.a. att limmet släppt. Den har släppts två gånger, där den första serien hade allvarliga driftproblem. Sen har dom i sin bruksanvisning skrivit fel ang. hur man öppnar den, för att inst. dekoder och att få bort hytt och huv ska vara en riktig pärs.

Se mer här: http://www.svensktmjforum.se/forum/i...p?topic=6144.0

Jag tycker T21 är ett fint lok (både i verkligheten och modell), men hade jag köpt första serien för 2500-3000kr och den knappt gått framåt och haft lösa detaljer hade jag blivit ordentligt förbannad!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:37.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009