Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Arkiverade forum > MS Trainsimulator 2 - Allmänt om MS Trainsimulator 2

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-12-04, 17:58   #16
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Det låter riktigt bra, även om mycket är saker som finns till Fs-x, så det är inte så konstigt. Förhoppningsvis blir TS2 en succé och vi kan se lika mycket (om inte mer) fint svenskt material som till msts.
Gillar att de håller det flytande hela tiden, genom att ge lite info här, lite där under utvecklingens gång. Om inte ånglok kommer out of the box lär de iaf. ha gjort att det är fullt möjligt för eftermarknaden att göra det själva.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-04, 20:00   #17
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Visst har det med marknadsföring också att göra, men med tanke på att det diskuterats KRS här länge och det nu funnits ute ett tag. Så händer det ändå inte mycket i "byggsvängen" (pratar om svenska rutter, tåg och objekt). Jag tror att om det funnits lite mer svenskt, så hade det tagit mer fart...

I och med byggandet av Malmbanan och IORE, så verkar dock flera som tidigare inte haft planer på att skaffa KRS ändrat sig. Tycker det bekräftar min teori, att med lite svenskt så stiger intresset!

Lessen att jag blev OT i denna tråd Mazz.
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2008-12-04 klockan 20:03.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-04, 21:21   #18
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Ingen fara Pierre, det är ju ändå lite närbesläktat med huvudämnet... Och är väl lite bra att förstå varför KRS inte har lyckats här i Sverige, vore trist om samma sak skulle ske med MSTS-2. Mycket gott ändå att Malmbanan och Iore byggs på för KRS, så det finns ju glädjeämnen ändå...

Jag håller med dig om att det måste till svenskt för att få oss svenskar intresserade. Men, sett från en byggares synvinkel, så behövs ju ett intresse från användare, för att man ska ta sig i kragen och verkligen bygga något.

Här tror jag faktiskt det kan vara bra att börja med såna objekt som är typiskt svenska, men enkla att göra. Jag tänker då närmast på typiskt svenska hus, som då egentligen på en vagns arbetsinsats, man skulle istället få ut "en bunt" med svenska hus... Och, med svenska hus, så kanske ruttbyggare kan vakna och faktiskt börja bygga rutt... Och, när det börjar röra på sig vad gäller rutt, så kommer naturligtvis önskemålen om fordon... Så, det jag menar är att på något sätt, så hänger det ena ihop med det andra.

När MSTS/Traniz för många år sedan gjorde sitt intåg, så fanns precis ingenting, så vilken svensk ommålning av ett originalhus var ju då en höjdare... Så lätt-köpta är vi nog inte idag, när Trainz och MSTS har ton-vis med svenska grejjer... Så det gäller nog att få igång processen, som ger näring till intresse i flera led...

/filosoferar Mazz, som ytterligare surfade vidare OT...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-04, 22:58   #19
dalchr01
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Gävle, Sweden.
Inlägg: 293
Standard

Det viktiga tycker jag är att vi skapar uppslutning kring en enda simulator så att vi inte sprider ut oss och våra objekt på olika inkompatibla spel.

Så vad gör vi då för att skapa ett intresse för MSTS-2? Jo, vi måste ha svenska objekt, och för att få svenska objekt så måste det finnas ett intresse. Moment 22 alltså! Det finns säkert många goda idéer, t ex att vi marknadsför trainsim-hobbyn hos modellrallare och de som är intresserade av verklighetens tåg.

Det som från början fick mig att köpa MSTS var att:
- jämfört med en modelljärnväg så är det MYCKET billigare, man kan köra MYCKET längre och man kan ha många fler banor, skaffa sig hur många lok och vagnar som helst och köra lika långa tåg som i verkligheten. Dessutom slipper man fylla upp ett helt rum med en modelljärnväg.
- jämfört med verkligheten kan man få köra själv, hitta på alla möjliga (och omöjliga) sorters tåg, rutter, skapa egna bolag och färgsättningar, och man kan få köra runt med de fordon som inte längre finns kvar.

Det finns alltså gott om skäl som borde göra att vi kan locka till oss ganska många fler intresserade, men vi behöver tänka till och ha en vettig plan för att få igång rörelsen.

Ett exempel som borde vara lockande: När det ska byggas nya järnvägar så brukar man (=ofta Banverket) göra en 3D-animering av hur den tänkta järnvägen kommer att se ut. Dessa animeringar görs av konsultfirmor som förmodligen tar ganska bra betalt. Tänk om vi kunde göra detta istället, även om vi bara skulle ta en bråkdel betalt så skulle det göra nytta för att finansiera t ex webhotell, annonser, presentationsutrustning, möten osv osv. Tänk er om järnvägsföretagen vänder sig till oss för att få exempel på hur deras nya designprogram kommer att se ut...

Att vara både tågnörd och datornörd är väl bland de tyngsta kombinationer man kan komma på, återstår väl bara att börja samla på smurfar oxå... Om vi kan få en bredare förankring bland övriga järnvägsintresserade och helst också några inspel i järnvägsbranchen, då kommer trainsim-intresset också bli mer etablerat och "rumsrent".

Vi har alltså en fantastisk möjlighet framför oss, som vi kan ta vara på bara genom att göra det vi tycker är roligt!

/ Dalle

PS. Vad är Bump-map förnågot? DS
dalchr01 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-04, 23:08   #20
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Det som gör att jag fortfarande tar fram gamla hederliga MSTS är tillgången på svenska signaler. Ok Trainz har också det men i de äldre versionerna fanns det inte ens blinkande lampor. När MTST kom så försvenskade vi originalbanorna med svenska signaler till att börja med. I KRS finns det inga svenska signaler tyvärr. Jag tror nämligen att där har vi hindret. när det gäller svenskt material som rullar så kan vi gå ut och titta på lok och vagnar och kolla hur mycket som är svenskt. Visst RC och brunloken är svenska men tittar man på vagnar och framförallt godsvagnar så står det DB och andra konstiga landsförkortningar.
Hade vi svenska signaler så tror jag att det skulle vara mer skjuts i KRS och det i väntan på MSTS2 som vad jag förstår är ett helt år bort.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-04, 23:42   #21
magnus_y1
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , Helsingborg , Sweden.
Inlägg: 335
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av dalchr01
Det viktiga tycker jag är att vi skapar uppslutning kring en enda simulator så att vi inte sprider ut oss och våra objekt på olika inkompatibla spel.

Så vad gör vi då för att skapa ett intresse för MSTS-2? Jo, vi måste ha svenska objekt, och för att få svenska objekt så måste det finnas ett intresse. Moment 22 alltså! Det finns säkert många goda idéer, t ex att vi marknadsför trainsim-hobbyn hos modellrallare och de som är intresserade av verklighetens tåg.

Det som från början fick mig att köpa MSTS var att:
- jämfört med en modelljärnväg så är det MYCKET billigare, man kan köra MYCKET längre och man kan ha många fler banor, skaffa sig hur många lok och vagnar som helst och köra lika långa tåg som i verkligheten. Dessutom slipper man fylla upp ett helt rum med en modelljärnväg.
- jämfört med verkligheten kan man få köra själv, hitta på alla möjliga (och omöjliga) sorters tåg, rutter, skapa egna bolag och färgsättningar, och man kan få köra runt med de fordon som inte längre finns kvar.

Det finns alltså gott om skäl som borde göra att vi kan locka till oss ganska många fler intresserade, men vi behöver tänka till och ha en vettig plan för att få igång rörelsen.

Ett exempel som borde vara lockande: När det ska byggas nya järnvägar så brukar man (=ofta Banverket) göra en 3D-animering av hur den tänkta järnvägen kommer att se ut. Dessa animeringar görs av konsultfirmor som förmodligen tar ganska bra betalt. Tänk om vi kunde göra detta istället, även om vi bara skulle ta en bråkdel betalt så skulle det göra nytta för att finansiera t ex webhotell, annonser, presentationsutrustning, möten osv osv. Tänk er om järnvägsföretagen vänder sig till oss för att få exempel på hur deras nya designprogram kommer att se ut...

Att vara både tågnörd och datornörd är väl bland de tyngsta kombinationer man kan komma på, återstår väl bara att börja samla på smurfar oxå... Om vi kan få en bredare förankring bland övriga järnvägsintresserade och helst också några inspel i järnvägsbranchen, då kommer trainsim-intresset också bli mer etablerat och "rumsrent".

Vi har alltså en fantastisk möjlighet framför oss, som vi kan ta vara på bara genom att göra det vi tycker är roligt!

/ Dalle

PS. Vad är Bump-map förnågot? DS
Idén med MSTS2 istället för en dyr konsultsimulering är god. Dock är jag lite fundersam om licensen för MSTS2 kommer att tillåta att spelet används till detta. Hur som hellst kan det inte vara allt för svårt att ta fram bangårdskartan och fixa till en station t.ex som ser hyfsat trovärdig ut. men sedan krävs det också kontaktledning, signaler, omgivning och tåg ser hyfsat svenska ut. Skall man dessutom kontakta alla Freware byggare för att få tillstånd att använda deras objekt är det snart ganska mycket arbete som skall till. Usch vad det här inlägget blev glädjedödande, det kanske funkar hur bra som helst och inte skulle jag ha något emot att få bygga lite MSTS2 på jobbet

/Magnus

/Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-05, 00:49   #22
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Konsult-spåret är en intressant ide... Dock finns det några "aspekter" som man behöver få koll på:
  • Som Magnus påpekar, licensfrågan. Det står helt klart i spelets avtal att man inte får använda spelet i kommersiella syften. Vi hade den diskussionen med Ms i samband med installationen av MSTS i simulatorn i Gävle, som alltså betraktas som en kommersiell verksamhet eftersom den ägs av museet. Det var dock inga problem i det sammanhanget, då det dels inte konkurrerar med spelets syften, intäkterna är ringa samt att det faktiskt är en reklampelare för simulator-titeln. Vi skrev inga avtal, men vi hade Ms muntliga välsignelse, inte minst genom deras medverkan i tågsimulator-dagen 2003. För en konsultativ verksamhet blir det säkert annorlunda, men jag tror inte att det skulle vara omöjligt att få till ett licensavtal som möjliggör. Eller någon annan konstruktion. I alla fall måste man säkra denna punkt innan man kan göra något och ta kostnadsmässig hänsyn till det.
  • Instämmer även med Magnus att det går åt en hel del objekt skapade för att man ska kunna agera. Då är det tillstånd och kanske ersättningsfrågor till konstruktörerna eller om man bygger själv, men då blir det mycket jobb. Lösbart dock, men måste tas med i funderingarna.
  • Ansvar. Om man gör en visuell demonstration baserad på MSTS2 på uppdrag, så finns det sannolikt ansvars-aspekter. Till exempel att uppdraget blir klart i den tid som beställaren behöver, samt att underlaget håller den kvalitet som förväntas. Där ska man ställa frågan till sig själva, klarar man av det på frivillig-basis?
  • Organisation. De flesta beställare önskar i första hand lägga jobbet på uppdrag till en firma och normalt en uppdragstagande part. Den parten måste sedan se till att organisera resurserna så rätt sak blir gjord av rätt person och i rätt tid. Klarar man det i en frivillig-organisation?
  • Kontinuitet. Ett arbete av ett sådant här slag kan förmodligen pågå i flera år och uppdateringsarbeten/ kompletteringsarbeten tillkommer sannolikt. Klarar frivilligorganisationen av att ha sin organisation och tillgång på källdata intakt, så uppdraget kan fortsättas efter långvarigt uppehåll?
Men sen i slutänden... Hur kan konsult-jobb exponera tågsimulator-hobbyn, så vi får fler användare? Uppdraget skulle ju i ett sånt här scenario kanske bara vara en delkomponent i en projektering och det jobb vi gjort kanske inte kan fås att bli så visuellt ändå att det är MSTS2 som det baseras på och att vi har gjort det? Fast, vi skulle nog ha väldigt skoj under tiden dock...

På tal om att få över nya tågsim-användare från modellvärlden är jag i princip tveksam till. För det första, så är modellrallarna väl medvetna om att det finns simulatorer, men dom som har något intresse av tågsim hittar dit själv. Däremot, så kan det finnas nya potentiella tåg-simmare hos dom som egentligen vil skaffa sig en modelljärnväg, men har inte utrymme eller ekonomi... Så, min övertygelse är snarare att vi ska försöka etablera samarbeten med modelljärnvägs-branschen och se oss som "hobby-partners" som kompletterar varandra. Det skulle t.ex kunna innebära att man på en modelljärnvägs-utställning, t.ex den Hjulmarknad som i helgen hölls i Värtan, har en hörna där man visar upp tågsimulator-hobbyn. Alltså inte en märkes-orienterad monter utan en som visar vad det innebär att utöva tågsimulatorhobyn, med fler fabrikat exponerade. Åt andra hållet, så kan modelljärnvägsfolket ha en motsvarande utställning på t.ex tågsimulatordagen. Ja, den dagen har ju inte förekommit så ofta än, men får vi bara fart på den här hobbyn, så ska vi nog kunna ha en årlig dag drömmer jag om.

Oj, nu blev det mycke text... nåja...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2008-12-05 klockan 00:51.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-05, 01:10   #23
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av dalchr01
Det viktiga tycker jag är att vi skapar uppslutning kring en enda simulator så att vi inte sprider ut oss och våra objekt på olika inkompatibla spel.

Så vad gör vi då för att skapa ett intresse för MSTS-2? Jo, vi måste ha svenska objekt, och för att få svenska objekt så måste det finnas ett intresse. Moment 22 alltså! Det finns säkert många goda idéer, t ex att vi marknadsför trainsim-hobbyn hos modellrallare och de som är intresserade av verklighetens tåg.

Det finns alltså gott om skäl som borde göra att vi kan locka till oss ganska många fler intresserade, men vi behöver tänka till och ha en vettig plan för att få igång rörelsen.


/ Dalle
Fortsatta funderingar... Jag tror nog inte att det är viktigt att vi sluter upp kring en enda simulator, även om det naturligtvis vore praktiskt... Men, nu finns det ju ett antal simulatorer att välja på och utan någon skugga över det så är ju smaken olika på vad man föredrar för simulator just för stunden.

Vad gäller cad-plattform för att göra modeller, så skulle man iallafal önska sig att man använder sig av en relativt generell plattform, så man inte är låst vid att bara bygga till en simulator. Ofta kan man jobba i par, där var och en är kanske mer van att producera underlag til en viss simulator, men genom samarbetet så kan objekten komma ut till flera simulatorer. Det ligger ju idag nära till hands att se 3D-modeller till KRS och MSTS-2 i ett samband, det är ungefär samma polygon-budget känns det som. Säkert kan även Trainz och MSTS använda sådana modeller också, bara någon har möjligheten att konvertera till resp simulator. Jag tror att hobbyn i stort tjänar på om fler objekt kan komma fler simulator-plattformar tillgodo.

Sen så angående moment 22, som jag till fullo håller med om, så är det nog så att tomtar som mig, som har verktygen att göra modeller får försöka att "bana väg", så att det kommer lite svenskt och därmed bygger intresse. Nu känns det som att modellera till KRS eller MSTS-2 är närbesläktat och då kan man ju tänka sig att skapar man til KRS, så kan man sen kompilera det för MSTS-2 när det är dax. Jag har f.ö skaffat mig FSX nu för att öka förutsättningarna att förstå hur man bygger objekt till FSX/MSTS-2...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2008-12-05 klockan 01:12.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-05, 08:58   #24
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Intressant läsning! Jag hoppas på ny path på svenska till MSTS2. Det skulle underlätta mycket.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-05, 16:35   #25
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Ett problem är att vi har för få 3D-byggare/modellerare. För få som verkligen bygger mycket rullade material.
Ett sätt att lösa det är ju att betala en riktigt duktig 3D-artist en 4000-5000 kr för t.ex ett lok. Säljpriset sätts till 40-50 kr och hela affären skulle gå ihop sig vid sålda 100 exemplar (fler sålda exemplar skulle kunna ge lägre slutpris). Hittar man rätt 3D-artist som vill bygga kanske 5-10 lok/motorvagnar skulle alltså kunna få en extra inkomst på 20 000 - 50 000 och det tror jag skulle kunna locka för att få någon att verkligen göra det och då avser jag enbart modellerandet av 3D-filen.

Bästa vore om en övergripande organisation tog på sig det hela och använde källmaterialet till flera simulatorer vilket på sikt skulle kunna leda till lägre slutpris.

När det gäller rena byggnader/allmäna objekt tror jag att där är det bästa att det inte tas betalt för att underlätta ruttbyggande och hamna i en konflikt där


edit: Jag bör kanske förtydliga att jag inte på något sätt förringar de 3D-byggare som varit/är här på forumet och bygger. De ska ha all heder för all tid de lägger ner! Utan er hade vi inte varit där vi är idag. Men poängen är att vi behöver ännu fler 3D-byggare.
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se

Senast redigerad av Fredrik den 2008-12-05 klockan 17:35.
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-05, 19:06   #26
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Ett problem är att vi har för få 3D-byggare/modellerare. För få som verkligen bygger mycket rullade material.
Ett sätt att lösa det är ju att betala en riktigt duktig 3D-artist en 4000-5000 kr för t.ex ett lok. Säljpriset sätts till 40-50 kr och hela affären skulle gå ihop sig vid sålda 100 exemplar (fler sålda exemplar skulle kunna ge lägre slutpris). Hittar man rätt 3D-artist som vill bygga kanske 5-10 lok/motorvagnar skulle alltså kunna få en extra inkomst på 20 000 - 50 000 och det tror jag skulle kunna locka för att få någon att verkligen göra det och då avser jag enbart modellerandet av 3D-filen.

Bästa vore om en övergripande organisation tog på sig det hela och använde källmaterialet till flera simulatorer vilket på sikt skulle kunna leda till lägre slutpris.

När det gäller rena byggnader/allmäna objekt tror jag att där är det bästa att det inte tas betalt för att underlätta ruttbyggande och hamna i en konflikt där


edit: Jag bör kanske förtydliga att jag inte på något sätt förringar de 3D-byggare som varit/är här på forumet och bygger. De ska ha all heder för all tid de lägger ner! Utan er hade vi inte varit där vi är idag. Men poängen är att vi behöver ännu fler 3D-byggare.
Jag brukar ju vara emot payware, då jag alltid sett detta som en hobby, men här håller jag faktiskt med dig. Pengar är en bra drivkraft! Dock skulle jag vilja se att det då släpptes tågpaket av ett gäng 3d-byggare. Kanske 5-10 tåg för 100-200kr...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-05, 19:58   #27
dalchr01
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Gävle, Sweden.
Inlägg: 293
Standard

Kul att diskussionen kom igång om trainsim-hobbyn som företeelse. Många kloka ord och goda idéer är sagda ovan, t ex om gemensam användning av 3D-objekt till flera simulatorer och förutsättningarna för konsultuppdrag.

För att fortsätta så vill jag gärna trycka på två saker som jag tycker är viktiga:

- trainsim-hobbyn är en synnerligen spontan och oorganiserad verksamhet, vi finns här och interagerar utan att det finns någon förening med stadgar, medlemsavgift osv. och det funkar ju så här. Vi har säkert något att vinna på att utveckla någon sorts förening eller organisation, som t ex Banbyggarna, utan att för den skull börja utesluta de som bara vill sitta i lugn och ro hemma vid datorn och simma för sig själv.
- freeware!!! Det är ju helt fantastiskt att surfa runt bland hemsidor från alla världens hörn och ladda hem olika fordon/objekt/rutter/verktyg utan att behöva uppge något kortnummer eller betala en enda spänn! Detta vinner vi många ungdomar på. Idén att "hyra" någon 3D-byggare kan vara god, men jag tror det bästa är om det kan finansieras på något annat sätt än att det blir payware.
__________________
/ Dalle
dalchr01 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-05, 22:31   #28
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av dalchr01
Kul att diskussionen kom igång om trainsim-hobbyn som företeelse. Många kloka ord och goda idéer är sagda ovan, t ex om gemensam användning av 3D-objekt till flera simulatorer och förutsättningarna för konsultuppdrag.

För att fortsätta så vill jag gärna trycka på två saker som jag tycker är viktiga:

- trainsim-hobbyn är en synnerligen spontan och oorganiserad verksamhet, vi finns här och interagerar utan att det finns någon förening med stadgar, medlemsavgift osv. och det funkar ju så här. Vi har säkert något att vinna på att utveckla någon sorts förening eller organisation, som t ex Banbyggarna, utan att för den skull börja utesluta de som bara vill sitta i lugn och ro hemma vid datorn och simma för sig själv.
- freeware!!! Det är ju helt fantastiskt att surfa runt bland hemsidor från alla världens hörn och ladda hem olika fordon/objekt/rutter/verktyg utan att behöva uppge något kortnummer eller betala en enda spänn! Detta vinner vi många ungdomar på. Idén att "hyra" någon 3D-byggare kan vara god, men jag tror det bästa är om det kan finansieras på något annat sätt än att det blir payware.
Jag håller med dig! Ideella verksamhet gynnar alla simmare och byggare.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-10, 20:25   #29
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

För att skapa intresse behövs det helt enkelt svenska lok och vagnar till en simulator, så enkelt är det. Hade vi haft massor av banor och lok/tåg till BVE så hade många många suttit med BVE idag...

Det hade varit väldigt trevligt att för ett exempel ha följande klart när MSTS-2 kommer
Vi pratar högdetaljerade modeller

X7-X8-X9
X1
V3
Mg
T42-T43-T44
Rc
X2000
Ua
X60
X40
Y32

Många av modellerna ovan har inte sett dagens ljus trots 7 år av idellt byggande så jag tror inte att vi får se dem i framtiden heller. Tänk också på att det blir inte enklare att göra modeller. Sen ska man inte förglömma att det ena utesluter ju inte det andra. Payware är en het potatis här i sverige fortfarande trots att det fungerat utmärkt i andra länder...

Hur som helst håller jag på och undersöker lite men tyvärr är nog marknaden alldeles för liten i Sverige. Har räknat på vad en CD med 5-8 modeller på skulle kunna kosta och det är en mycket hög produktionskostnad. Målet jag har skulle inte vara att tjäna pengar utan att allt skulle gå +/- 0, bara så att 3D-proffset får sitt. Det som är problemet är volymen. Man måste sälja omkring 800 - 1000 ex av en CD för att få ihop och att CD-priset ska bli tillräckligt bra

Ett annat sätt hade kunnat vara liknande som som MJ-tillverkarna kör med att man erbjuder en modell och så får intressenterna teckna sig för modellen och när tillräckligt många tecknat sig så börjar tillverkningen går den går +/- 0

Och som sagt. Vinsten skulle bli att oavsett simulator man kör så skulle modellen bli tillgänglig där

Nåväl... det är nog mest jag som drömmer om visioner som aldrig kommer se dagens ljus... Finns det inget EU-bidrag eller stipendier man kan söka för att digitalt bevara äldre lok och vagnar?
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se

Senast redigerad av Fredrik den 2008-12-10 klockan 20:27.
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-10, 20:48   #30
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
"Hur som helst håller jag på och undersöker lite men tyvärr är nog marknaden alldeles för liten i Sverige. Har räknat på vad en CD med 5-8 modeller på skulle kunna kosta och det är en mycket hög produktionskostnad. Målet jag har skulle inte vara att tjäna pengar utan att allt skulle gå +/- 0, bara så att 3D-proffset får sitt. Det som är problemet är volymen. Man måste sälja omkring 800 - 1000 ex av en CD för att få ihop och att CD-priset ska bli tillräckligt bra"
Jag förstår inte riktigt hur du menar?????

Ett exempel: Om man har 3d-programmet, så tjänar man väl redan på en såld cd. Det kostar ju inget, utom tid och den kan man inte räkna in i sammanhanget, då skulle det ju bli alldeles för dyrt.

Säg att man gör en 5 tåg och lägger dom på en skiva. Kostnaden för skivan är 10kr. Säljer du 10 skivor (borde vara lätt!?) för 100 spänn har du 900:-, säljer du 100 skivor har du 9000:- (borde väl gå!?). 9000 spänn är väl inte dåligt för 5 tåg eller? Menar då om man ser detta som ett extra-knäck och inget man tänker leva på!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:35.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009