Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-02-18, 01:05   #1
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard Frågor om ljudinspelning

Hejsan! Jag har lite tankar på att spela in realistisk ljud till div. Fordon, bl.a. CW-RCt. Jag undrar vad man ska tänka på när man ska spela in ljud. Vad behövs?
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-02-18, 09:38   #2
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Jag skulle vilja säga att man ska ha en bra mick, och sedan försöka att inte få allt för mycket annat oljud som inte ska vara med. När jag spelade in till granders x31a så använde jag en sådan här: http://www.4sound.se/itempg.aspx?artno=233922
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-02-18, 11:09   #3
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Den där kollade jag upp och har hört att dessa är välrekommenderade. Jag kollade även upp Q4HD (Videokamera med samma ljudteknik som ovan) från samma tillverkare.

Fördelen är att de har Line In, så jag kan koppla till mig externa mikrofoner. Tanken är att ha Röde Videomic Pro och en bra brusreduceringsfiler (Rödes filtrar var tydligen inte bra) som eliminerar luftbrus. Tanken är att ajg ska sticka ut micken ur en fönster för att fånga upp ljud när loket/motorvagnen/personvagnen är i rörelse, för att ha ljud utifrån fordonet. Och då blir luftblåsbruset ett problem, som kanske kan elimineras med dessa tillbehör...

Min nuvarande videokamera (Panasonic HC V-720 med Full HD och 5.1 surround-ljud) har också line in. eftersom jag inte har externa mikrofoner kan jag inte prova hur det skulle funka.

Men jag var mera ute på "vad behövs" till ett lok ljudmässigt. inte ljudutrustningar.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-02-18, 12:32   #4
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

sorry missförstod antagligen frågan oops
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:09.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009