Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-24, 08:57   #16
Akki
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 186
Standard

Stort tack.
Banan byggs om med start 2010 och skall vara klar juni i år. Nya spår mm som skall tillåta 200 km/h bitvis.

Just nu problem med Editorn i TS 2013: får inte upp några objekt i rutan tv när jag skall lägga spår tex, den är helt tom! Några tips?

Senast redigerad av Akki den 2013-03-24 klockan 09:01.
Akki besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-25, 10:23   #17
Akki
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 186
Standard

Min egen okunskap har vållat detta problem. Måste såklart välja Assets till höger i bild först- några tips på lämpliga sådana för Sverige. Swen`s har jag sett men finns det mer?

Inspirerad av Malmöprojektet, mycket fint gjort liksom Hgv´s Inlandsbanan. Själv sitter jag fast med beskrivet problem i själva handhavandet av Editorn, jag har nu lyckts få in 900 tiles i programmet för första delsträckan men har problem med att placera dem "rätt", ett litet fel växer sig större redan efter några km. Tips? Jag kör centermarkers på tips av Jim.
Hur låser jag sedan tiles/decals när jag väl börjar bygga?
Tacksam för tips!
/Åke
Akki besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-25, 13:12   #18
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Som någon sa i en annan tråd får man helt enkelt justera varje tile något för att undvika att felet blir för stort. Jag använder markers i hörnen och tycker det fungerar bra, då får man en tydlig indikation på hur stort felet är.

När det gäller editorn är det nog det jag finner mest irriterande med RW. Ett helt ologiskt system där man måste hålla reda på vad varje developer heter - och det är sällan som de har särskilt uppenbara namn. Ofta står det inte ens i readme vilket namn man ska bocka för i listan... Enklast är nog att kolla i listan och se vilka namn du känner igen (typ KMW!) eller om det är något som ser svenskt ut (typ Haglund, vilket jag har för mig är det "developernamn" som Mawkish använder).
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-25, 13:53   #19
McDOZ
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Malmö
Inlägg: 147
Standard

Hej igen Akki.
Som Hgv skriver är det bäst att använda hörnmarkers och när du sen klickar in tilsen/bilden och possionerar den på en marker så finjusterar du med F och G tangenterna för att vrida rätt bilden!
Sen måste du vara försigtig när du klickar på objekt som placerats ovanpå bilden för den flyttar sig lätt, så du måste kolla hela tiden att bilden/tilsen inte flyttat sig.
Med J tangenten uppdaterar du tilsen ifall den delvis har försvunnit.
Jag har först gjort en .KML fil (tror jag den heter) i Goggle Earth där jag gjort hela bansträckningen som visar sig som en linje på marken och det är bara att följa den med rälsläggningen.
Efter det väljer jag ut en plats jag vill detaljjobba med, först då fixar jag snabbt till den platsens tiles från RWDecal.
Varje tiles tar minne och 900 tiles som du skriver att du har lagt ut låter alldeles för mycket , tycker jag.

Lycka till Akki!
Ps. Jag finns i Kristianstad med ett spår mot Karlskrona redan!
Vill du ha verklig teräng / höjder och dalar, så måste du fixa det först annars försvinner spåren under terrängen!
McDOZ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-25, 14:16   #20
Akki
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 186
Standard

Stort tack båda för utmärkta tips. Att det blev centermarkering beror som sagt på att Jim ihärdigt hävdade att det var bättre, men jag prövar att göra om dem. I några fall är inte heller tilsen lika stora...så jag kör fram en ny laddning. Jag valde 600 m x 600 m, ska kanske gå upp till 800 m = färre? och hörnmarkering. Går de inte att "låsa" sedan?
Ja listan över 3part är värdelös, här kan mycket förbättras. Jag tänkte jobba med newS som gjort mycket till Sverige- bla. signaler osv. Också det fantastiska Da loket som skall trafikera sträckan en gång.
Begriper egentligen inte varför inte RW kan slänga ut tiles per automatik, det måste vara en baggis att programmera detta egentligen och därmed få det perfekt! Blir nog så i en framtid.
/Åke
Akki besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-25, 15:19   #21
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Något jag glömde nämna är att jag har gjort tiles med UTM correction (automatisk). Det innebär ju att RWDecal vrider till varje dekal något och det verkar som att felet blir mindre då.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-25, 19:34   #22
Akki
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 186
Standard

Körde jag också med.
Kollar med att köra default inställningarna nu.
Akki besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-26, 09:51   #23
Akki
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 186
Standard

Se vidare under Malmö bangård, jag har haft mer problem men börjar kanske komma till rätta med dem nu.
Akki besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-30, 11:17   #24
Akki
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 186
Standard En bit på väg

Skall inte trötta er med mina försök att lära mig bygga men tack vare intensiv support av McDoz har jag nu lagt grunden av kunskap. Lagt lite spår efter att jag fått rätt på underlagen i form av sträckning och dekaler. Just nu försöker jag förstå DTM och SRTM samt hur jag lägger in sträckningen i Editorn utan dekaler dvs kml-filen.
Om någon har en Train driver view film av sträckan vore det toppen, verkar inte finnas på "nätet".
Akki
Akki besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-04-25, 12:35   #25
Akki
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 186
Standard Karlskrona-Emmaboda

Sträckningen nu klar mellan Karlskrona och Emmaboda med gällande DEM data i TS2015. Betydligt enklare med Google Earth overlay. Nu söker jag spårplaner för stationerna på sträckan, några tips? Bilderna i Google Earth bitvis för suddiga.
Akki besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-04-25, 13:00   #26
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Testa Hitta.se flygfoton, de är ofta skarpare än Google.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-04-25, 18:38   #27
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Kolla också http://kso2.lantmateriet.se/#
Omvandling av kordinatsystem http://rl.se/rt90
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-05-05, 22:04   #28
Akki
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 186
Standard

Tack, fina tips. Nu ligger hela sträckningen Karlskrona-Emmaboda med körbar räls. Nästa steg blir lite bebyggelse och skog ( mycket av det senare) följt av stickspår i de små stationerna. Här är Google tyvärr otydlig. Tar gärna emot tips om assets för svenska stationer, perronger osv.
Akki besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-05-05, 22:22   #29
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Har du hämtat mina rutter Trollhattan och Bergensbanen? Där finns massor av assets i min Dropbox.
Klicka på "RW-Trollhattan och Bergensbanen Beta" i min signatur.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-05-07, 22:14   #30
stina
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Tokarp, Jönköping, Sweden.
Inlägg: 916
Smile Bröderna Edgars bana Alvesta-Karlskrona...

Jag är inte så aktiv här sen ett bra tag tillbaks, jag påbörjade en bana som jag fick inspirationen till från Bröderna Edgars vinterbana Alvesta-Karlskrona, den finns omskriven i "Järnvägshobby 3", och har funnits uppmonterad hos Nässjö Järnvägsmuseum....
Länk till min bana i Trainz, om någon är intresserad:
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=24358
__________________
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare!
stina besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Taggar
rw-rutter

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:33.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009