Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-06-03, 11:09   #121
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 154
Standard

Otroligt snyggt. Verkligen inspirerande till att utveckla sitt eget byggande.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-25, 20:51   #122
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Tackar!

Har två andra projekt till Trainz som rullar just nu, dels WNJ och dels ett annat som ni kommer att få se snart, vilka har tagit lite av tiden från detta projekt.

Men alla tre varianterna, obromsad, med bromskupé och med upphöjd bromshytt, är nu i det närmaste färdiga. De har fyra texturer var, med både märkning som G3 och Gsh/Gsk som de blev efter 1922. Dessa visar då hur vagnarna såg ut från leverans till 1933 då man flyttade litteraskylten från höger sida om dörren till vänster sida (om man bortser från att de felaktigt har tryckluftsbroms, vilket de fick först på 20-talet). Har gjort som jag gjorde med I3-vagnarna och anger vilka år en viss texture motsvarar i propertyrutan så ni inte behöver öppna mitt förträffliga dokumentationsblad varje gång för att titta efter!

Teaser_2.jpg
SJ Gsh 24911 med bromskupé, SJ Gsh 19447 obromsad och SJ G3 27296 med upphöjd bromshytt. Texturerna är baserade på Ekans snygga repaints av mina gamla Gs-vagnar.

Passade på att testa att göra LOD till dem. Inte det roligaste jag sysslat med, men nu finns det till dessa tre vagnar och är fungerande. Däremot så är jag och TANE inte överens om polygonantalet för den lägsta LOD nivån. TANE hittar hundratals extra polygoner som inte jag hittar, vilket gör att den klagar på att det är för många polygoner (max är 500, även om jag bara har 460 och inga attachmentsmesher) och att jag tvingas ha ett lägre build-nummer än jag vill. Vovven eller Lan kanske har mer erfarenhet av detta?

Det som ska fixas nu är väl vädringen av texturerna som ska justeras lite och så ska jag kolla över last-köerna. Finns det några önskemål om antal/placering av attachments för någon speciell lasttyp som inte gick tidigare?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-28, 10:30   #123
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

När jqag ser dessa Vagnar ångrar jag att jag inte konverterade till Blender när jag fortfarande var "bildbar", nu är det för sent.

Vad gäller den lägsta LOD-nivån skall den nog ned under 250 polys (i princip ett brunt rätblock. 250 polys = 500 trianglar enl. N3Vs sätt att räkna ?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-29, 15:46   #124
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Det är inte bara programmet som gör modellerna. Skulle du sätta mig bakom 3DsMax så skulle jag fortfarande kunna skapa liknande modeller, det skulle bara ta dubbelt så lång tid för att jag inte skulle veta var alla knappar satt.

Jag har tre LOD-nivåer just nu, kanske ska köra på 4 istället där den sista är i princip fyra väggar och ett tak. Tror att det som händer är att jag plockar bort attachments en bit in i den sista LOD-nivån. Så TANE räknar med alla attachments även om de försvinner när man zoomar ut lite till och det bara blir den sista LOD-nivån som visas utan attachments. Deras manual sade att man skulle göra så nämligen...
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-16, 00:11   #125
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Jag passar väl på att säga det i den här tråden också, det uppdaterade G3-paketet är nu släppt!

4 LOD-nivåer blev det till slut på alla vagnar, så de inte ska belasta datorn så mycket när de ändå är så långt bort att de inte syns.
Nu har vi väl de tre vagnstyper, G3, N3/NN3 och I3 i TANE som utgjorde 90% av godstågen i Sverige under 1900-1930-talet, så nu är det bara bygga gamla banor, koppla ihop ett långt godståg och köra på!

SJ_G3.jpg
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-20, 14:08   #126
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 598
Standard

Den här vagnen kan du ju bygga/fixa till trainz, du har ju G3:vagnarna som grund.

http://www.bjs-club.se/fordon/godsvagnar-1/fc-463/

__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-20, 18:26   #127
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Kan kan man.

Men jag saknar ritningar och har heller inget större intresse av privatbane-vagnar är jag rädd. Har redan en lista på fler SJ-godsvagnar som jag tänker bygga som har högre prioritet.

Notera dock att denna vagn har en bromsanordning som är med lik G1: orna än G3: orna, då de bara har bromsbackar på insidan av hjulen och inte på båda sidorna som G3.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-20, 18:34   #128
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 598
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Kan kan man.

Men jag saknar ritningar och har heller inget större intresse av privatbane-vagnar är jag rädd. Har redan en lista på fler SJ-godsvagnar som jag tänker bygga som har högre prioritet.

Notera dock att denna vagn har en bromsanordning som är med lik G1: orna än G3: orna, då de bara har bromsbackar på insidan av hjulen och inte på båda sidorna som G3.
okej, hade bara ett tips
Kommer det byggas några gamla tankvagnar tro?
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-20, 18:54   #129
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Tipsa kan man alltid!

Nja, det ligger ingen sådan på listan just nu. Om det skulle hända så lär det bli någon Q12 variant med smalare tank, typ som denna: http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KAFN00283
Men jag har för mig att det redan finns sådana byggda, eller i alla fall något liknande slag? Senaste godsvagnen på STLs sida liknar denna.

Vad som är mer troligt är nog gasvagn littera Q4 (http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KAFN00119) Dessa fanns i lite olika varianter och stod uppställda på stationerna för att man skulle kunna fylla på gasbehållarna till personvagnarna med gas till belysningen runt 1900-1940-tal, innan man gick över till elektrisk belysning.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-20, 19:10   #130
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 598
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Tipsa kan man alltid!

Nja, det ligger ingen sådan på listan just nu. Om det skulle hända så lär det bli någon Q12 variant med smalare tank, typ som denna: http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KAFN00283
Men jag har för mig att det redan finns sådana byggda, eller i alla fall något liknande slag? Senaste godsvagnen på STLs sida liknar denna.

Vad som är mer troligt är nog gasvagn littera Q4 (http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KAFN00119) Dessa fanns i lite olika varianter och stod uppställda på stationerna för att man skulle kunna fylla på gasbehållarna till personvagnarna med gas till belysningen runt 1900-1940-tal, innan man gick över till elektrisk belysning.
Q4:an verkar häftig och intressant. kul med udda vagnar
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-05-01, 19:15   #131
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Länge sedan man postade något nu.

Införskaffade för några månader sedan två bra böcker som jag kan rekommendera för andra niträknare där ute. Dels Vagnlära av Erik Nothin från 1912 och SJ personvagnar med träkorg - modell 1909-1936 utgiven av SMJ. Båda dessa har fyllt i ett hål i min bokhylla vad gäller järnvägslitteratur. Efter att ha läst dessa så har jag dessvärre (?) fått en mycket bättre förståelse för hur hjulupphängningar, fjädrar och underreden i allmänhet fungerar på vagnar, vilket har fått mig att se alla fel och brister på mina gamla person- och godsvagnar jag byggt till Trainz tidigare.

Många detaljer vad det gäller tvåaxliga vagnar är samma mellan godsvagnar och personvagnar byggda efter 1898, då man införde en ny stadardserie med godsvagnar och därmed också nya standarder för underreden och andra detaljer. Efter att ha läst om det började jag att bygga upp ett bibliotek med olika delar till underreden utan att ha något direkt mål med exakt vilket littera det skulle bli, eftersom dessa skulle passa både till person- och godsvagnar. Nu har jag fått ihop så mycket delar att jag kunnat sätta ihop dem till en första vagn. Efter lite velande fram och tillbaka blev det till sist en vidareutveckling av en vagnstyp jag byggt förut, nämligen Os som är en ombyggd variant av N3 och NN3 vilka ni hittar om ni bläddrar tillbaka ett par sidor i denna tråd.

N3 och NN3 var virkesvagnar av 1898 års modell där N3 hade låga trälämmar medan NN3 var helt utan lämmar. N3 kunde därför, förutom timmer, användas för att lasta massgods, så som kol, grus och annat. NN3 var däremot lättare att lossa timmer ifrån, då man bara kunde lossa stolparna och låta timret rulla av, vilket inte var möjligt på samma sätt med de låga, fasta lämmarna på N3.
Några bildexempel på dessa vagnstyper:
N3-vagn med kolbriketter: https://digitaltmuseum.se/0210180404...d-kolbriketter
Nylevererad NN3: https://digitaltmuseum.se/0210180405...iska-verkstads

Från 1912 fick nylevererade NN3 vagnar plåtlämmar, fast de fick samma littera som tidigare vagnar som helt saknade lämmar. Dessa kunde fällas inåt för att göra vagnen i princip lika med en NN3, så de kunde användas på samma sätt som de tidigare, men lämmarna gjorde att de även kunde användas till fler typer av laster, likt N3. Man standardiserade senare en variant på lämmar som var lite högre än denna första variant och som kunde fällas både utåt och inåt med 800 mm höga, lösa sidolämmar och gavellämmar med 1200 mm upphöjning på mitten. Fällde man lämmarna blev det i princip som en NN3 vagn, se exempelvis denna bild på en Os med inåt fällda lämmar som skymtar under lasten: https://digitaltmuseum.se/0210180821...om-blir-lastad
Eller denna bild med sidolämmarna fällda utåt och gavellämmarna inåt (knappt synliga, men de är där) på två Os-vagnar som dessutom har fått svänglar för att kunna lasta långa föremål mellan dem: https://digitaltmuseum.se/0210180381...-inat-och-utat

Senare byggdes samtliga vagnar av både littera N3 och NN3 om till att få plåtlämmar. Dessa fick efter den stora godsvagnsomlitteringen 1922 nytt littera Os om de hade lämmar, eller Ns/NNs om de inte hade fått plåtlämmar än. Redan 1922 var det dock bestämt att alla NN3-vagnar skulle byggas om till Os med plåtlämmar, och vagnarna med littera N3 fick senare sina trälämmar utbytta mot plåtlämmar. 1934 byggdes de sista N3 vagnarna om till Os och därmed var alla N3/NN3 ombyggda.

Nu till min modell. Jag har byggt alla små detaljer baserat på säkert ett 50-tal olika ritningar och satt ihop dessa så har jag nu en littera Os, utan broms. Har även modellerat hela bromsrörelsen, men måste bygga till en bromsplattform först. Det enda som är återanvänt från en gammal modell är buffertarna som jag tagit från Sa:n. Tar man bort plåtlämmarna så får man en obromsad littera NN3, så jag har faktiskt byggt en sådan också i farten.


SJ littera Os


Nästa nivå av detaljeringsvansinne är nådd. Notera skruvskallarna på insidan av lämmarna och att skarvarna mellan plankorna är utmejslade


Undersidan tål att detaljgranskas, vilket inte kan sägas om mina äldre modeller

Triangelräknaren har stannat på straxt över 39000.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-05-01, 22:41   #132
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 598
Standard

Ser trevligt ut! Ser fram emot detta!
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-05-03, 01:46   #133
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Instämmer med föregående talare .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-05-03, 13:46   #134
gp3119
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
Standard

Man blir alltid imponerand av dina byggen/projekt.
__________________
_____________________________
Sj Gp3119 f.d VGJ:s lok nr 29
gp3119 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-05-03, 18:34   #135
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 154
Standard

Väldigt snyggt och härligt att dom är så detaljerade, kan man ju kosta på sig när man har många lod-nivåer. Kommer du att komplettera med laster i PBR-format till vagnarna och använder du då i så fall LM-filer med lod till dem?
Smart upplägg med biblioteken med de olika delarna till vagnarna, skall väl också försöka att göra något liknande även om privatbanevagnar och smalspårsvagnar i synnerhet, inte är så systematiskt utformade som SJ dito.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:42.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009