Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-08-11, 00:43   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard Plåtvagnsprojekt

Long time no see!

Tappade plötsligt en dag orken med Trainz och lade det på hyllan för en sådär två år sedan. Men nu i sommartorkan när man suttit inne framför datorn för att slippa den tropiska värmeböljan som dragit fram över vårt land, när man kikat in här på forumet och sett med fasa hur Lan blandar in gula förstaklasslinjer på 30-talmärkta vagnar och när man fått flera mejl från Nils med mystiska och spännande bangårdsmysterier att kika på nu när Morden i Midsomer är slut för säsongen så kunde jag inte hålla mig längre, utan plockade fram en stor bunt ritningar och började bygga igen.
Har sedan sist sysslat mycket med Blender, men med "highpoly"-modellering (inga tåg), simulering, animering och annat kul som man kan göra där. En bidragande orsak till att jag tröttnade på Trainz var nog den nya redermotorn som blivt Blenders nya standardmotor, Cycles. Vansinnigt lätt att få snygga resultat och kul att leka runt med. Använde den för att få fram den här rendern på den första vagnen i första etappen i mitt plåtvagnsprojekt:


Bo4 1434, som vid leverans 1927. (Bälgar kommer att komma dit senare)

Tyvärr så förstör en så bra rendermotor nästan lite i en sådan här bild, eftersom jag fejkat mycket reflektioner och skuggor i texturen redan så blir det lite tårta på tårta att rendera nya ovanpå dem. Menmen.

Vagnarna som jag tänker bygga är de vagnar baserade på 1891-års vagnstandard. Då byggde man den första standaliserade serien av boggievagnar på boggie med just modellnummer -91. Dessa hade då en korg bestående av en trästomme med plåtklädsel på rambalkar av plåt, öppna gavelplattormar och lanternin med fönster samt så var vagnarna målade i blått, grönt, respektive brunt/rött för att markera vilka av 1,2 repsektive 3:e klass som gömde sig i vagnen. På 1920-talet så började man att bygga om mängder av dessa -91-vaganar med inbyggda vagnsgavlar och gav vagnarna nya litteran. 1924 så började man också att måla alla plåtklädda vagnar i caput mortum, alltså den rödbruna färgen som vi ser här ovan (som är lite mindre röd än den rödbruna färgen som tredjeklassvagnarna hade tidigare).

Vagnen ifråga är av litterat Bo4 (senare Bo4a när 30-talarna kom) och var ursprungligen av litterat Bo3. Det byggdes 36 stycken Bo3: or med gavelplattformar och -91 boggier, men bara 28 vagnar byggdes om med inbyggda vestibuler och -07 boggier. Resterande vagnar var antingen skrotade av olika anledningar eller eventuellt ombyggda till specialvagnar år 1930.
Individen härovan, nummer 1434, byggdes som en Bo3 år 1904 på Ljunggrens Verkstads Aktiebolag i Kristianstad och byggdes om till Bo4 på ASJ i Linköping 1927 och bilden visar just hur vagnen såg ut vid omleveransen från ASJ.

Med det så återstår det väl och se hur många vagnar och etapper jag orkar med innan ångan tar slut för denna gången.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-08-11, 08:33   #2
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Välkommen tillbaka, Korven.

Vagnen ser kanonfin ut och det kommer att bli spännande att följa tråden.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-11, 12:33   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Instämmer!

En av våra duktigaste och mest noggranna byggare tillbaks, det lovar gott!
Om mina monstruösa märkningar har bidragit med att hålla Korvtigers blodtryck på topp så var det värt det
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-11, 21:28   #4
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Ska bli spännande att följa, vi vet ju redan hur fina dina trävagnar vart, då kan ju detta verkligen inte bli sämre!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-11, 22:05   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Att Korvtiger är tillbaka på banan är i högsta grad glädjande. Hans insatser har varit stora och viktiga. Jag tänker då inte minst på det stora teakvagnsprojektet. Korvtigers plåtvagnssatsning jämte LAns nitade och svetsade stålvagnar som gör att vi inom en framtid kanske kan sätta ihop ett tågsätt, som belyser personvagnsutvecklingen i Sverige.

Har f ö fler mystiska spårplaner på gång.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-11, 23:01   #6
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Kul att höra att du fått lite inspiration för Trainz igen korvtiger. Ska bli spännande att följa dina projekt!
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-16, 21:43   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Tackar för åter-välkomnandet!
Som det sig enligt traditionen bör så följs en projektstart av datorstrul. Det har varit moderkortshaveri på Gs/G3 projektet med risk förlora hårddiskdata, sedan var det OS-haveri på teakvagnprojektet och senare problem med hårdvaruppdatering.
Denna gången är det strul med en överflytt av Windows från en gammal disk till en ny disk samtidigt som internetleverantören krånglat vilket resulterat i avsaknad av internet i två dygn. Förhoppningsvis är jag snart på banan igen! (Haha, dessa järnvägsrelaterade skämt... )

Har med andra ord inte kommit vidare sedan sist. Har istället fått tid att researcha så jag skulle istället vilja rätta mig själv då jag inte har någon annan som gör det åt mig som Lan har:
Bo3 byggdes i (minst) 38 exemplar. Det särtryck över personvagnar jag har som den vagnstypen är med i utkom den 1 januari 1907, ungefär samtidigt som de sista vagnarna levererades, därav att några saknades. Dessutom så finns det inget blad med Bo3 i bland ändringstrycken för det särtrycket heller.
Har dessutom lusläst gamla kära särtryck 263, illustrerad förtäckning över personvagnar (med mera) för den 1 juni 1930. Här finns de 28 Bo4: orna som förut, men jag hittade där de 10 saknade Bo3: orna som inte byggdes om till Bo4. De blev ombyggda till Co11, en vagnstyp som är mycket lik Bo4 och som jag kommer att bygga lite senare i denna etapp av projektet, troligtvis redan som nästa vagn då de har samma korg och fönsterindelning.

Har för övrigt en diger lista med vagnar som jag potentiellt kommer att bygga, beroende på hur länge byggorken infinner sig. Denna första etappen innehåller 8 vagnstyper, men det är inte säkert att jag bygger alla dem. Bland dessa synes bland annat Bo4, Co11, ABo3b (Restaurantvagn modell 1911, ingen stålvagn, b-et till trotts) CFo5 (tredjeklass/resgods) och BFo5 (andraklass/resgods).
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-16, 22:01   #8
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Med tanke på nitade och svetsade pass-vagnar så får jag ställa en nyfiken fråga: Är det spikade plåtvagnar du bygger? Alltså i stil med spikat plåttak. Eller handlar det om skruvade (plåtskruv) pass-vagnar.

Löjligt inpass kanske - men passvagnarna beskriver en hisnande snabb teknisk utveckling.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-17, 01:08   #9
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Ja, det är spikade plåtvagnar.
Korgens ramverk byggdes av trä (ser ut som furu, men jag är ingen träexpert) som sattes ihop med intappningar och järnvinklar, i vissa fall förstärkta med rundjärnsstag. Taket bestod av träbrädor(precis som på teakvagnarna) där skarvarna kittats, som spändes över med väv som spikades med galvaniserad spik och detta målades slutligen för att bli vattentätt.
Ytterklädseln av korgen bestod av tunna plåtar som betsades och som målades på den inåtvända sidan med mönjefärg. Dessa monterades på träramen med galvaniserad spik och skarvarna mellan plåtarna täcktes med plattjärn.

Man hade problem med rost pga fukt som samlades innanför plåtarna då det var svårt att få skarvarna i plåten täta och att det var därför som man på 1910-talet fram till 1930-talet byggde de flesta nya vagnar med träklädsel (teak och under kriget furu när man inte kunde importera teaken) Arbetssättet var till större delen densamma, bara att man skruvade fast teakpanelen och sedan oljade den.

Plåttak kom först på 30-talsvagnarna då plåten slog tillbaka mot trät och man byggde då även ramen av plåtprofiler vilket tilläts då arbetsmetoderna blivit bättre.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-17, 09:03   #10
torpal
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
Standard Mycket intressant!

Tack korvtiger för denna insyn i Vagnläran. Plåtvagnarna har ju en lång historia, tydligen och var vanliga i min barndom. Jag minns särskilt lanterninerna som jag tyckte gav vagnarna en "internationell" prägel...
__________________
/Med vänlig hälsning
"Tågny"
torpal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-19, 19:45   #11
torpal
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
Standard Teakvagnarna...

... har jag laddat ned samtliga av (som jag kunnat finna). En fråga till "korvtiger". Gjorde du aldrig någon "ren" 3:e-klassvagn med öppna plattformar? Jag har inte hittat någon...
__________________
/Med vänlig hälsning
"Tågny"
torpal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-20, 00:46   #12
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Ingen boggievagn, nej. Har kollat och jag kan bara hitta en endaste ren tredjeklassboggievagn med öppna gavelplattformar som haft teakklädsel och det är Co7 från 1913 (vilka dock byggdes om med inbyggda övergångar f. 1926). De byggdes enbart i 5 exemplar och var sovvagnar vilket gjorde att de hade en annan typ av tak för att kunna stapla fattiga resenärer på höjden, tre personer på 2 kvardratmeter. Det låga antalet och det fula taket gjorde att jag valde bort att bygga den vagnen. Se bild:
http://www.samlingsportalen.se/all/c...A01035&Imgnr=1 (Det blev ännu fulare med vestibulerna)
Minst två av dessa vagnar hade hamnat i tåghemstjänst under mitten av 30-talet, säkert de övriga tre med.

Ville man ha rena tredjklassboggievagnar så hade man på 10-20-talet Co1, Co4 och Co5, samtliga av 1891-års standardmodell med plåtklädsel. På mitten av 10-talet började man övergången till att ha vagnar med täckta övergångar på stambanetågen och valde då ofta Co8: or (teak, har jag byggt) som det ju fanns väldigt gott om. På mindre banor hade man en ofta en BCo-vagn och vanligen en eller ett par C3x-vagnar med teak eller plåtklädsel, kanske en Co-vagn med plåtklädsel om stort behov av tredjeklassplatser fanns.

Byggde ju däremot C3x-serien och CC2 med teakklädda rena tredjeklassvagnar och plattformar, dock på länkaxlar.

Flera rena tredjeklassare är på väg!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-20, 08:37   #13
torpal
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
Standard Teakvagnar.

Tack "korvtiger" för ett bra och uttömmande svar. Då är det bara att se fram emot dina plåtklädda varianter!
__________________
/Med vänlig hälsning
"Tågny"
torpal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-20, 11:53   #14
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Ja, det är spikade plåtvagnar.
Korgens ramverk byggdes av trä (ser ut som furu, men jag är ingen träexpert) som sattes ihop med intappningar och järnvinklar, i vissa fall förstärkta med rundjärnsstag. Taket bestod av träbrädor(precis som på teakvagnarna) där skarvarna kittats, som spändes över med väv som spikades med galvaniserad spik och detta målades slutligen för att bli vattentätt.
Ytterklädseln av korgen bestod av tunna plåtar som betsades och som målades på den inåtvända sidan med mönjefärg. Dessa monterades på träramen med galvaniserad spik och skarvarna mellan plåtarna täcktes med plattjärn.

Man hade problem med rost pga fukt som samlades innanför plåtarna då det var svårt att få skarvarna i plåten täta och att det var därför som man på 1910-talet fram till 1930-talet byggde de flesta nya vagnar med träklädsel (teak och under kriget furu när man inte kunde importera teaken) Arbetssättet var till större delen densamma, bara att man skruvade fast teakpanelen och sedan oljade den.

Plåttak kom först på 30-talsvagnarna då plåten slog tillbaka mot trät och man byggde då även ramen av plåtprofiler vilket tilläts då arbetsmetoderna blivit bättre.
Tydligt att luftspalt saknades - men med luftspalt hade man kanske tvingats lagt om alla hinderfria pålar på de linker som vagnarna trafikerade. Luftspalt efterlyses fortfarande i ett stort antal hus.l

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-22, 11:47   #15
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Har letat lite och hittade en kommentar i Banläran Band II (från 1916) att stommen i vagnarna med plåt eller teakklädsel var av ask eller ek.
Vill dessutom lägga till att jag hittat ytterligare en ren tredjeklassare på boggier med teakklädsel, Co12 (också sovvagn), 5 stycken byggda så sent som 1929.

Har fått ordning på dator och internet (om än temporärt) så bygget har gått vidare. Har byggt färdigt Bo4 och snabbt byggt om den till sin syster Co11 som jag pratade om tidigare samt fått in båda typerna i spelet.


Bo4 1434 till vänster och Co11 1558 till höger

Så samtliga Bo3 (Som jag kommer att bygga i en kommande etapp av projektet) byggdes alltså om till Bo4 (senare Bo4a när stålvagnarna kom på 30-talet) och Co11 (som aldrig fick något underlittera -a mig veterligen, då det aldrig byggdes någon stålvagn med samma littera)
Bo4:an hade i stort oförändrad inredning mot Bo3 och Co11 fick inga större förändringar. Man satte bara upp en vägg mitt i de 6 kupéerna och gjorde på det sättet om dem till 12 halvkupéer med plats för fyra tredjeklasspersoner i varje. Co11 var en sovvagn, så andraklasssofforna byttes mot stoppade tredjeklass-sovvagnssoffor där ryggstödet gick att fälla upp på två ställen för att göra en trevåningssäng, alltså 12 klasser á 3 sovande = 36 sovplatser. Lanterninfönstren sattes igen (något som man gjorde på alla sovvagnar vad jag sett), för att man inte vill ha in ljus och för att kunna sätta luftventiler där.
Co11: orna byggdes om från Bo3 1921-1922, men hade först öppna gavelplattformar och fick vestibulerna först från 1926.
På bilden synes Co11 1558 som byggdes på Kockums Mekaniska Verkstadsaktiebolag, Malmö 1906 som Bo3 och byggdes om 1921 till Co11 med öppna gavelplattformar och slutligen fick plattformarna inbyggda någon gång mellan 1926 och 1930. Bilden visar hur vagnen troligen såg ut (har inte hittat några bilder över huvud taget på Co11) efter att den fått sina vestibuler i slutet på 20-talet.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:16.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009