Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-10-27, 10:20   #31
Mson
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Linköping, Sweden.
Inlägg: 523
Standard

Det verkar vara en riktigt schysst dator till de priset!
__________________
MvH. Mson - http://mson.no-ip.org
Mson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-27, 17:13   #32
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Bra dator men det finns några men...

1. Uppklockad processor (2,2 Ghz org.), men inte så högt att det borde ge några problem!?
2. Socket 939 betyder byte av processor, moderkort och minne nästa gång du behöver uppgradera.
3. Inte dubbelkärna (dual core). Inte så många spel än som stödjer det...

Annars verkar det vara en bra dator, som borde klara dom flesta spel!

En kompis (behöver också ny dator!) sitter just nu och vet inte om han ska beställa denna eller ej: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321530
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-28, 13:16   #33
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Bra dator men det finns några men...

1. Uppklockad processor (2,2 Ghz org.), men inte så högt att det borde ge några problem!?
2. Socket 939 betyder byte av processor, moderkort och minne nästa gång du behöver uppgradera.
3. Inte dubbelkärna (dual core). Inte så många spel än som stödjer det...

Annars verkar det vara en bra dator, som borde klara dom flesta spel!

En kompis (behöver också ny dator!) sitter just nu och vet inte om han ska beställa denna eller ej: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321530
Det var ju ett bra pris.

Fast den jag köpte (har inte fått den än) har ett bra chassi för uppdatering, som jag ju kan göra närsom.

Tanken är ju att den ska klara KRS och Vista. Jag menar, 2gb är ju superbra? Bör den klara bra.
__________________
You'll Never Walk Alone

Senast redigerad av Schulz den 2007-10-28 klockan 13:18.
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-28, 14:22   #34
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Ja priset var ok, men för några hundringar till (500-600) hade du fått nyare och oanvända grejer (AM2 socket, DX 10 kort, dvd-brännare, snabbare minnen, processor med dubbelkärna)...

Men det är absolut inget fel på datorn du köpte. Den har ett snabbt grafikkort, 2 GB minnen, sata-disk m.m. Du kommer märka bra skillnad i spel och KRS och Vista borde den klara utan problem!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-28, 19:20   #35
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Ja priset var ok, men för några hundringar till (500-600) hade du fått nyare och oanvända grejer (AM2 socket, DX 10 kort, dvd-brännare, snabbare minnen, processor med dubbelkärna)...

Men det är absolut inget fel på datorn du köpte. Den har ett snabbt grafikkort, 2 GB minnen, sata-disk m.m. Du kommer märka bra skillnad i spel och KRS och Vista borde den klara utan problem!
Jo det är sant, men pengarna gav inte med sig.

Jag ska köra med denna ett tag tills jag märker att den inte håller längre.
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-28, 22:35   #36
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Nej, det är ju tyvärr pengarna som styr också. Så är det för mig också, man har aldrig för mycket av dom!

Såg på Komplett ( http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10483 ) att det finns processor med dubbelkärna till socket 939, bl.a. Opteron (2MB cache) och ett DX10 kort kan du också sätta i sen, eftersom du nu har PCI-E plats. Just nu finns inte så många spel som stödjer nått av dom, men det kommer...

Överklockade processorer kan ställa till med mycket skit. Jag köpte själv en (för länge sen) dator som var ganska mycket klockad. Gick bra med Windows och nått spel, men när jag började stoppa i mer, så hängde sig skiten stup i kvarten, trots dubbla extra fläktar = lät som ett jet-plan. Efter jag klocka ner den så fungerade den som den skulle, men kändes skitslö istället.

Jaja, jag tror du kommer bli väldigt nöjd med nya datorn och viktigast av allt, du kan uppgradera den!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 03:46   #37
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz
Hej

Ja här snackas det om att köpa grafikkort till en gammal dell och annat och så går du och köper en "värsting"...Ja denna kan du "nog " köra KRS med bra grafik...

GRATTIS!!!!
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 12:53   #38
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

[quote=knebert]Hej

Ja här snackas det om att köpa grafikkort till en gammal dell och annat och så går du och köper en "värsting"...Ja denna kan du "nog " köra KRS med bra grafik...

GRATTIS!!!! [/Tack!quote]

Tack!
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 12:55   #39
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Nej, det är ju tyvärr pengarna som styr också. Så är det för mig också, man har aldrig för mycket av dom!

Såg på Komplett ( http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10483 ) att det finns processor med dubbelkärna till socket 939, bl.a. Opteron (2MB cache) och ett DX10 kort kan du också sätta i sen, eftersom du nu har PCI-E plats. Just nu finns inte så många spel som stödjer nått av dom, men det kommer...

Överklockade processorer kan ställa till med mycket skit. Jag köpte själv en (för länge sen) dator som var ganska mycket klockad. Gick bra med Windows och nått spel, men när jag började stoppa i mer, så hängde sig skiten stup i kvarten, trots dubbla extra fläktar = lät som ett jet-plan. Efter jag klocka ner den så fungerade den som den skulle, men kändes skitslö istället.

Jaja, jag tror du kommer bli väldigt nöjd med nya datorn och viktigast av allt, du kan uppgradera den!
Ja precis. Men processorn kan ju bytas ut helt, det är ju kanon. Då blir det byte till dual core helt klart.
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-04, 13:08   #40
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Tja igen.

Det blev lite strul med säljarens dator. Under tiden han köper nytt moderkort så kollar jag på andra alternativ. Jag vill veta vad ni tycker om denna?

http://www.blocket.se/vi/13860652.htm

Isf ska jag givetvis köpa tillägg som 2gb minne och en S-ATA 250GB.
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-04, 13:30   #41
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz
Tja igen.

Det blev lite strul med säljarens dator. Under tiden han köper nytt moderkort så kollar jag på andra alternativ. Jag vill veta vad ni tycker om denna?

http://www.blocket.se/vi/13860652.htm

Isf ska jag givetvis köpa tillägg som 2gb minne och en S-ATA 250GB.
Du gör som du vill, men jag skulle inte köpa den...

För 95:- billigare för du snabbare processor (med dual core), snabbare minnen och större hårddisk här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332713

Båda behöver dock grafikkort, då integrerade grafikkort bara brukar vara ren dynga.

Är det för att du inte kan bygga ihop en dator, som du vill ha en färdig? Det är inga konstigheter att sätta ihop en dator, det är mycket enklare än man trodde första gången. Ta annars hjälp av nån! Du får mycket bättre dator om du skruvar ihop den själv, än köper färdigt!!!!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-04, 18:47   #42
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Nej jag har inga problem att koppla ihop en dator, men eftersom pengarna talar är det bara det bästa och billigaste som gäller. Alltså det man får mest för pengarna.

2GB kostar ju 500kr+ och grafikkort i bra prestanda kostar också 500kr+, då blir det 3800 kr cirka plus frakt, vilket blir runt 4000, vilket jag inte har.

Jag kan själv hämta den jag länkade till, fast där är det likheter, 2gb +390 kr och 250gb sata 130 kr, och sen nytt grafikkort, då är vi över 4000.

Jag hoppas min säljare löser problemet, han har bjudit på en A8V-E Deluxe, som han påstår inte var billig.

Förresten vad har du för åsikt om moderkortet i den jag länkade till senast? AM2 alltså, något som bör uppgraderas direkt?
__________________
You'll Never Walk Alone

Senast redigerad av Schulz den 2007-11-04 klockan 18:55.
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-04, 21:31   #43
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Tror du jag försöker lura dig Schulz?

Jag har försökt hjälpa dig att få bra grejer till bra pris. Komplett har visseligen inte dom bästa priserna, men har köpt mycket där (bl.a. flera uppgraderingspaket). Och får man nått problem, så får man hjälp av Komplett. Hur bra hjälp får du av han på Blocket?????

Datorn i delar jag senast länkade till är 95:- billigare än den du hitta på Blocket. Den har snabbaare processor, snabbare minnen och större hårddisk. Visst får du betala frakten, men det kostar väl att hämta den som säljs på blocket också!?

Datorn på blocket ska han ha 390:- för 1GB extra i minne. På komplett kostar 1GB (667Mhz) minne 249:-. Du behöver heller inte lägga till nått för en större hårddisk!

Till både datorn på Blocket och den på Komplett, så behöver du ett grafikkort (eftersom dom integrerade är skit) och det blir ju samma kostnad vilken du än väljer.

Räkna på detta igen, så ser du vilken som blir billigast och bäst!

Ja, just det. Eftersträva ett moderkort med socket AM2. Socket 939 är ju den äldre...

Vad hände med datorn du sa att du hade köpt? Var det den som nu behövde nytt moderkort? Och isånnafall, blir du tvungen att betala mer för den datorn?
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2007-11-04 klockan 21:32.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-04, 21:41   #44
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Tror du jag försöker lura dig Schulz?

Jag har försökt hjälpa dig att få bra grejer till bra pris. Komplett har visseligen inte dom bästa priserna, men har köpt mycket där (bl.a. flera uppgraderingspaket). Och får man nått problem, så får man hjälp av Komplett. Hur bra hjälp får du av han på Blocket?????

Datorn i delar jag senast länkade till är 95:- billigare än den du hitta på Blocket. Den har snabbaare processor, snabbare minnen och större hårddisk. Visst får du betala frakten, men det kostar väl att hämta den som säljs på blocket också!?

Datorn på blocket ska han ha 390:- för 1GB extra i minne. På komplett kostar 1GB (667Mhz) minne 249:-. Du behöver heller inte lägga till nått för en större hårddisk!

Till både datorn på Blocket och den på Komplett, så behöver du ett grafikkort (eftersom dom integrerade är skit) och det blir ju samma kostnad vilken du än väljer.

Räkna på detta igen, så ser du vilken som blir billigast och bäst!

Ja, just det. Eftersträva ett moderkort med socket AM2. Socket 939 är ju den äldre...

Vad hände med datorn du sa att du hade köpt? Var det den som nu behövde nytt moderkort? Och isånnafall, blir du tvungen att betala mer för den datorn?
Jag tror inte du lurar mig, jag har ju inte påstått det heller?

Jag kan ju mycket själv och har lärt in mig lite om vilka komponenter som är bra resp dålig.

Jag har betalat honom, men inte fått datorn, för att han inte får igång den som den ska. Han trodde det var fel på cd-spelaren, han bytte till en annan, samma problem. Så han misstänker ganska säkert att det är moderkortet som felar. Jag hoppas han löser problemet, då har jag en helt ok dator som har ett bra grafikkort och minne. CPU och moderkort kan jag uppgradera med Kompletts paket senare vid behov. Det viktigaste är att grafikkortet är bra och att jag får en dator man kan uppgradera och bygga om på.

Kompletts priser är det inte fel på. Jag var bara ute och letade efter ett pris som var bättre.
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-05, 16:01   #45
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Vad menar du egentligen????

Du kollar andra alternativ/datorer, fast du köpt (betalat) en dator du inte fått p.g.a. att säljaren inte får igång den nu. Stämmer detta?

Du har väl använt internetgirot? Om så, ta igen pengarna och köp en annan dator. Vem fasen vill köpa en dator som det uppenbart är nått fel på!? Och dessutom sitta och vänta på, tills säljaren lyckats fått igång den...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:59.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009