Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-10-15, 21:31   #16
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Tack för rådet Pierre.

Problemet är inte att bygga en dator från grunden utan veta om rätt komponenter passar ihop. T.ex. om man behöver en fläkt osv.
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 22:26   #17
Mson
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Linköping, Sweden.
Inlägg: 523
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz
Varför behöver jag köpa helt nytt chassi?
Om du skulle få för dig att köpa nytt moderkort med processor o minne, så passar inte det i ditt nuvarande chassi tyvärr, då Dell har byggt chassit för deras Speciella moderkort.

Ska du uppgradera ramminnet i den måste du hitta speciella PC800 - RDram Det som är "normalt" i den är Processor o hårddisk samt CD-rom o sånt som går att återanvända då de använder samma gränssnitt som en standard-PC.

Men processorn i de här fallet har ju börjat bli lite gammal - då passar den bäst som surf-dator eller server - som jag använder min till!

Hoppas du förstod.
__________________
MvH. Mson - http://mson.no-ip.org
Mson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-16, 13:30   #18
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz
Tack för rådet Pierre.

Problemet är inte att bygga en dator från grunden utan veta om rätt komponenter passar ihop. T.ex. om man behöver en fläkt osv.
Problemet är att Dell har egna lösningar och inte går att uppdatera hur som helst. Ett uppgraderingspaket är inget för dig, då det inte är mycket från Dellen du kan använda. Egentligen bara hårddisken (om inte det är nått special också!?) och cd´n/dvd´n...fast hårddisk vill du ha en ny ändå.

Bättre då att köpa en ny dator i delar. Du får då allt som behövs (vissa paket behöver ett grafikkort också, om du ska spela!?) för att skruva ihop en ny dator. Behöver inte välja nått av paketen jag tipsat om, ta det bästa efter behov och vad du har råd med.

Alternativet som jag ser det, är att köpa ett AGP-kort till Dellen och använda den datorn så länge det går...
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2007-10-16 klockan 13:33.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-16, 17:46   #19
SubTrain
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Karlskrona, Sweden.
Inlägg: 192
Smile Ett Dell-ikat problem?

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Problemet är att Dell har egna lösningar och inte går att uppdatera hur som helst. Ett uppgraderingspaket är inget för dig, då det inte är mycket från Dellen du kan använda. Egentligen bara hårddisken (om inte det är nått special också!?) och cd´n/dvd´n...fast hårddisk vill du ha en ny ändå.

"Klipp"

--- så länge det går...
Hårddisken är en IDE, så den går som sagt att byta ut (se mitt tidigare inlägg) och PCI-standard är det gällande för extrakort medan grafik är AGP.
Jackade in en Netgear Wireless i somras.
Så visst finns det möjligheter till att förbättra vissa prestanda på den gamla Dell:en
__________________
Moving Steel on Land, On and Under Water, proud Photographer
SubTrain besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-16, 18:21   #20
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Rätt rörigt med tipsen nu. Men syftet till att börja med är att få igång KRS.

Så det funkar att köpa detta AGP-kortet utan att behöva köpa nytt moderkort och resten? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334997
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-16, 19:03   #21
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

SubTrain: Jo, du har rätt. Man kan hålla igång Dellen ett tag till med nytt grafikkort och hårddisk, men det känns som konstgjord andning. Att ha den som surfdator eller server är ok, men som speldator?

Schulz: Eftersom SubTrain har samma grafikkort, så ska det ju fungera till Dellen. Men räkna med att få köra på lägsta inställningarna!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-16, 21:42   #22
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
SubTrain: Jo, du har rätt. Man kan hålla igång Dellen ett tag till med nytt grafikkort och hårddisk, men det känns som konstgjord andning. Att ha den som surfdator eller server är ok, men som speldator?

Schulz: Eftersom SubTrain har samma grafikkort, så ska det ju fungera till Dellen. Men räkna med att få köra på lägsta inställningarna!
En annan lösning är väl att skaffa nytt Dell-moderkort också.
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-17, 10:32   #23
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

det är ingen bra ide iaf..

inget moderkort är typ de andra likt (av de dell gör)...

jag vet t.ex. att dom på ett moderkort vänt på hela alltet så det sitter monterat på fel sida av chassit. Sen att skruvar och dyl inte sitter på rätt ställen är ju en annan sak som är rätt jobbigt.. Sen är ju ett sådant moderkort anpassat just efter den datorns utseende osv.. Så räkna med krånel.

så ska du köpa nytt moderkort så lär du behöva nytt chassi. Så du vet att du får plats med grejjerna i.

AGP kommer itne hålla i längden, finns fler grafikkort till PCI-E

Hårddiskar brukar alltid gå och knöla in en till i systemet (så länge det finns plats för det (eller så gör man mera plats )). Det brukar vara sällsynt att dom inte tänker på just en sådan sak.
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-17, 13:04   #24
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Jag har ingen erfarenhet av Dell eller andra märkesdatorer, men det verkar som dom har tänkt ut att dom inte ska gå att uppdatera. Man köper t.ex. en Dell och när den inte orkar med längre, så ska man köpa en ny Dell (inte uppgradera den). Verkar vara deras affärsidé!? Fast det är klart, dom tjänar ju mer om kunden måste köpa ny dator, istället för ett par delar...

Hur du än vrider och vänder på det Schulz, så finns det bara två saker att göra. 1. Köpa en ny dator (och då tycker jag du köper en i delar som kan uppdateras!). 2. Köp ett AGP-kort till Dellen och kör sålänge det går.

Om du ska köpa nytt moderkort till din Dell, så behövs kanske ny låda också och kanske även nätagg. osv. osv. Du ser väl vart det barkar? För att uppdatera din dator, så behövs det nästan lika mycket delar, som att köpa en ny dator i delar. Och då är det ju ingen idé att uppdatera den!

Kan du köpa en ny dator i delar, så gör det! Du får allt du behöver i paketet och du får grejer som kan uppdateras. Att kosta på Dellen tycker jag inte är värt, den är gammal och har gjort sitt. Du kan alltid ha kvar Dellen som surfdator eller som server...
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2007-10-17 klockan 13:10.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-17, 14:37   #25
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Jag har ingen erfarenhet av Dell eller andra märkesdatorer, men det verkar som dom har tänkt ut att dom inte ska gå att uppdatera. Man köper t.ex. en Dell och när den inte orkar med längre, så ska man köpa en ny Dell (inte uppgradera den). Verkar vara deras affärsidé!? Fast det är klart, dom tjänar ju mer om kunden måste köpa ny dator, istället för ett par delar...

Hur du än vrider och vänder på det Schulz, så finns det bara två saker att göra. 1. Köpa en ny dator (och då tycker jag du köper en i delar som kan uppdateras!). 2. Köp ett AGP-kort till Dellen och kör sålänge det går.

Om du ska köpa nytt moderkort till din Dell, så behövs kanske ny låda också och kanske även nätagg. osv. osv. Du ser väl vart det barkar? För att uppdatera din dator, så behövs det nästan lika mycket delar, som att köpa en ny dator i delar. Och då är det ju ingen idé att uppdatera den!

Kan du köpa en ny dator i delar, så gör det! Du får allt du behöver i paketet och du får grejer som kan uppdateras. Att kosta på Dellen tycker jag inte är värt, den är gammal och har gjort sitt. Du kan alltid ha kvar Dellen som surfdator eller som server...
Ja, det är precis vad jag tänker. Köpa ett AGP och använda det så länge det går, när pengarna finns köper jag helt nytt i delar från komplett.se.

Men som jag sagt tidigare, bara jag kan köra KRS på en ok grafiknivå så är jag nöjd.
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-18, 18:12   #26
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz
Ja, det är precis vad jag tänker. Köpa ett AGP och använda det så länge det går, när pengarna finns köper jag helt nytt i delar från komplett.se.

Men som jag sagt tidigare, bara jag kan köra KRS på en ok grafiknivå så är jag nöjd.
Tycker du gör helt rätt!

En OK grafiknivå är olika för olika personer. Det jag tycker ser dåligt ut, kanske du tycker är OK och tvärsom. Med det grafikkortet du tänkte på och din Dell, så är du precis över minimumkravet för KRS. Räkna inte med nån jättefin grafik, men det kanske funkar tills du kan köpa en värre dator...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-21, 13:21   #27
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Nu har jag hittat fina burkar på Tradera. Köper mig en och säljer sedan min burk. Kanon ju!
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-21, 17:31   #28
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz
Nu har jag hittat fina burkar på Tradera. Köper mig en och säljer sedan min burk. Kanon ju!
Ja, så går ju också att göra!
Hoppas du får en till ett bra pris...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-21, 19:56   #29
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Ja, så går ju också att göra!
Hoppas du får en till ett bra pris...
Finns ju blocket också, jag letar på en på max 3000 kr.

Man kan ju få en bra speldator för det, oftast snygga chassin också.
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-26, 13:36   #30
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Nu har jag köpt denna.

http://www.blocket.se/vi/13852915.htm?ca=10_s
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:18.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009