Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-10-10, 19:58   #1
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard Tips på hårddisk

Hej!

Behöver hjälp med ett köp av en hårddisk. Jag har ju bara 90GB på C just nu och vill ha en disk på minst 500GB åtminstonde.

Jag kör med en Dell Dimension 8200 som är på 2Ghz.

Hur ska jag välja rätt märke? Är alla SATA eller Seagate kompatibla med min dator?

Nyfiken på tips om uppgradering av Mhz också. Ge gärna tips, uppskattas rejält!
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-10-11, 16:36   #2
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz
Hej!

Behöver hjälp med ett köp av en hårddisk. Jag har ju bara 90GB på C just nu och vill ha en disk på minst 500GB åtminstonde.

Jag kör med en Dell Dimension 8200 som är på 2Ghz.

Hur ska jag välja rätt märke? Är alla SATA eller Seagate kompatibla med min dator?

Nyfiken på tips om uppgradering av Mhz också. Ge gärna tips, uppskattas rejält!
Hej

Först och främst får vi nog reda ut begreppen lite.
Nu är jag inte så bra på att skriva förklaringar men jag hoppas att du förstår ändå, annars får någon annan förklara.

SATA eller Seagate

SATA = ett gränssnitt (kallas det så?) med en snabbare accesstid än vad IDE (PATA)-diskarna har. Kan inte säga på rak arm vilken skillnad i hastighet det är.

Seagate = Ett varunamn precis som Samsung. Både Samsung och Seagate tillverkar både SATA och PATA-diskar.

Sen om du kan använda SATA beror på vad ditt moderkort klarar av. Det bör stå om detta i manualen. Som regel finns det 2 st SATA-kontakter på moderkortet. De är mindre än vanliga IDE-kontakter.
Om man kopplar in 2 st SATA så kan man köra de i ett RAID-system, men vad detta är vet jag knappt själv, bara något som jag sett och inte brytt mej om eftersom jag inte använder detta.

Kan väl tillägga att priserna på diskar är inte så höga så ju mer Gb det finns på disken desto mer får man ut för pengarna. Köpte själv en Samsung IDE 250 Gb för 599:- och samma butik sålde en 200 Gb för 595:-. Så det lönar sej att kolla priserna mer än en gång, kan tillägga att priserna på SATA-diskarna ligger i samma prisklass. (I varje fall där jag handlar.)

Ny processor och moderkort:

Kan säga så här. med det som finns idag så måste du nästan byta ut både moderkort och minne för att klara en uppgradering. Det beror helt och hållet på vad din burk innehåller idag.

Det finns 2 typer av minne varav den ena är en äldre modell.

SDram och DDRram. Har du SDram så är det en ganska gammal modell och för att kunna uppdatera detta system så måste du köpa nya grejor. Det är utdött.

DDRram finns det 2 st av: DDR och DDR2. Det är 2 helt olika typer av minnen. DDR är ett minne som fortfarande finns men det är på väg ut. Kavr finns då bara DDR2. Skall man uppdatera sitt system så skall det vara DDR2.

Kör man tex Vista så bör man stoppa i minst 2 Gb i burken för att få det att fungera bra. XP klarar man sej med 1 Gb minne. Men som de kloke säger: Ju mer minne desto bättre går det.

Processortyper är jag inte så haj på så det överlåter jag till en annan.

Ok detta var lite om vad burken kan innehålla. Det kan innehålla sakfel men jag tror det mesta stämmer. Annars får någon annan gärna rätta till det.

Hoppas att du förstår något av detta.

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!

Senast redigerad av knebert den 2007-10-11 klockan 16:41.
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-11, 20:47   #3
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Tack Kenneth, det gav mig rikligt med tips.
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 00:00   #4
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Tycker du förklarar det hela mycket bra Knebert!

Schulz: Vill inte tjata eller "prata skit" om din dator, men varför ens försöka att uppgradera den. Visst har den hyggligt med processorkraft, men den är gammal och det har kommit nya grafikkort, minnen och hårddiskar som inte passar till den.

Jag förslog i en annan tråd ett par uppgraderingspaket. OK, du får inte dom värsta grejerna, men bra mycket bättre än du har nu och en bra grund att bygga vidare på. Till ett väldigt bra pris!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 00:07   #5
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Kenneth: Idag finns det DDR3 minnen på marknaden också

Ok se vad jag kan få ner på rak arm då. För att börja med så är www.sweclockers.com en otroligt bra sida och Forum för denna typ av frågor, visst, det finns många "tomtar" där också som nästan bara skäller på en för att man frågar om saker man vill ha reda på. Sammanfattningsvis, som överallt.

Som jag skrev i en annan tråd är den svagaste länken i datorn den som begränsar hur bra datorn kan bli. Alltså är det bra att försöka hitta saker som jobbar bra med varandra.

Processorer: AMD eller Intel, här tvistas det vilt om vilken som är bäst, många säger Intel, andra AMD - det är oftast något man känner själv, det som passar för en själv.

Intel ska vara starkare än amd, men amd är betydligt (i många fall) energisnålare och blir inte lika varma. Sen om att du har en 2.0Ghz prolle och att den nya bara är på 2.2Ghz inte skulle vara en skillnad kan jag meddela att skillnaden är massiv.

Grafikkort, Geforce eller Ati (som idag ägs av AMD)
Vad jag läste i en annan tråd så har du köpt ett Geforce 8500 PCI-E, och ditt moderkort stödjer inte PCI-E utan AGP, alltså måste du nu ha ett nytt moderkort för att grafikkortet ska fungera. Men ska du ha nytt moderkort så måste du också ha nya minnen och en processor. Tyvärr, men så är det.

Knebert gick igenom ganska bra om hårddiskarna. Ska det vara en Intern eller en extern hårddisk?
Om du ska ha en intern disk så är jag 98% säker på att ditt moderkort Inte stödjer SATA, utan Ata diskar.

För att sumera det hela till en, kanske inte så upphetsande slutsats: Du behöver ett nytt system, från scratch för att det ska fungera.

Lite tips: Uppgraderingspaket är som Pierre sagt en bra typ att använda, det är ett paket med nytt moderkort, minnen och processor - där du behåller resten.

Annars, dator i delar: om du kan bygga ihop själv?
Skicka tillbaka kortet du köpte och köp kanske en sånhär burk: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323787 Som är ett billigt, bra och ordentligt paket - innehåller allt du behöver och allt fungerar tillsammans.

Det var väl lite om, allt... Som sagt, läs på Sweclockers och andra forum - finns många tips och dylikt där
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 01:31   #6
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Citat:
Ursprungligen postat av Basse
Kenneth: Idag finns det DDR3 minnen på marknaden också
Hej

Jo jag upptäckte det ochså när jag botaniserade i djungeln, men det som jag tog upp var vad jag själv har pysslat med

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!

Senast redigerad av knebert den 2007-10-12 klockan 01:32.
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 14:55   #7
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Jag har en Intel P4 på 2.0 Ghz. Filsystemet är NTFS.

Ja, jag kommer köpa uppgraderingspaket, har inte råd eller behov att köpa en ny burk på 6000 kr.

Men det räcker väl att köpa moderkort och resten i uppgraderingen för att allt ska funka bra?

Kommer behålla grafikkortet, syftet är egentligen bara att kunna spela KRS och MSTS på en hackfri nivå. Ny disk behöver jag egentligen inte, eftersom jag har en extern på 300GB. Där lägger jag all media och viktiga filer. Spelen läggs på den enda interna på 93GB, vilket duger för mig.

Därför krävs det uppdatering på processorns sida, alltså snabbheten hos datorn.

Slutfråga: Det bör väl fungera med nytt moderkort (som stöder PCI-E och resten i uppgraderingspaketet) tillsammans med GF 8500GT?
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 16:40   #8
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Datorn i delar som Basse tipsa om verkar bra, men har man inte råd eller behov av att köpa en hel dator, så är ett uppgraderingspaket en bra idé.

Med uppgraderingspaketet får du moderkort, minne och processor. Dom andra delarna tar du från din nuvarande dator! Ett nytt nätaggregat kan behövas, om ditt gamla är för klent. 350-400w räcker (om du inte ska en massa hårddiskar och annat!?)...

Nu säger du inte om det är nån av dom uppgraderingspaketen jag tipsa om, som du tänker på? Du säger inte heller om det gäller Intel eller AMD?

Intel kan jag inte säga nått om, då jag kört AMD länge. Men båda paketen jag tipsa om har micro-ATX moderkort. Det är både bra och dåligt. Till det bra hör att dom är små och du kan senare köpa en micro låda/chassi (tar väldigt liten plats). Till det dåliga hör att dom har få minnesplatser (bara 2 platser oftast). Men om det inte skulle räcka till, kan ju alltid ett nytt moderkort handlas senare!

Om man inte har ett grafikkort för PCI-Express plats, så måste ett nytt sånt inhandlas för dessa paket. Men du har ju beställt ett Geforce 8500GT, så då är det lugnt...

Vilket av uppgraderingspaketen du än väljer, så kommer du märka skillnad mot din gamla dator!!!!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 16:45   #9
SubTrain
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Karlskrona, Sweden.
Inlägg: 192
Exclamation Uppgradering...

Hej Schulz, vi har sannolikt lika gamla "burkar" du och jag,
för cirka ett år sedan uppgraderade jag min Dell Dimension 8200 med en
SEAGATE BARRACUDA 7200.10 320GB 7200RPM ATA/100
vilken jag delat upp i 4 partitioner.
och ett grafikkort
MSI GEFORCE 7600GS 256MB DVI AGP
ekonomin styrde inköpen till stor del, och behovet av kapacitet resten.
Inga bekymmer egentligen med själva jobbet som sådant.
(förutom all ominstallation, eftersom detta föranleddes av en HD-krasch)

Kör inga tyngre MSTS-applikationer, och det finns säkert ännu bättre kompatibla delar idag.
Enda bekymret är som sagt RAM-minneskretsarna, vars design hamnade i
en återvändsgränd, innebärande att om man vill öka den delen så börjar ju
historien med anskaffning av ett nytt moderkort.

Lycka till Schulz
__________________
Moving Steel on Land, On and Under Water, proud Photographer
SubTrain besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 16:53   #10
Mson
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Linköping, Sweden.
Inlägg: 523
Standard

Min server är en Dell Dimension 8200, P4 2.0 GHz, 512MB ram, 250W nätagg. Man kan inte pressa in vanliga moderkort i den, då det är Dells egna moderkort som passar Bra att tänka på om du skulle skaffa nya prylar = du måste skaffa nytt chassi också.
__________________
MvH. Mson - http://mson.no-ip.org
Mson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 19:49   #11
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mson
Min server är en Dell Dimension 8200, P4 2.0 GHz, 512MB ram, 250W nätagg. Man kan inte pressa in vanliga moderkort i den, då det är Dells egna moderkort som passar Bra att tänka på om du skulle skaffa nya prylar = du måste skaffa nytt chassi också.
Visste inte detta...
Men å andra sidan köper jag aldrig färdiga datorer. Dom brukar ju ha sina egna (skumma) lösningar och komponenter! Tror du inte det går med ett micro-atx heller i den lådan?
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-14, 21:53   #12
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mson
Min server är en Dell Dimension 8200, P4 2.0 GHz, 512MB ram, 250W nätagg. Man kan inte pressa in vanliga moderkort i den, då det är Dells egna moderkort som passar Bra att tänka på om du skulle skaffa nya prylar = du måste skaffa nytt chassi också.
Varför behöver jag köpa helt nytt chassi?
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 00:11   #13
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz
Varför behöver jag köpa helt nytt chassi?
Hej

Nu vet jag inte vad du har för chassi men med ett nytt chassi brukar det följa med ett nätaggregat och de nyaste prylarna kräver 350 W och däröver.
Man kan få tag på chassi med nätaggregat som är billigare än vad bara ett nätaggregat kostar.

Sen om du har ett märkeschassi så brukar inte andras prylar passa in i dom. Tex IBM var makalösa på detta. I en del kunde man knappt sätta in nya minne utan man fick beställa av IBM. Men det var ett bra tag sedan och vill bara visa ett exempel.

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!

Senast redigerad av knebert den 2007-10-15 klockan 00:13.
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 00:14   #14
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Visste inte detta...
Men å andra sidan köper jag aldrig färdiga datorer. Dom brukar ju ha sina egna (skumma) lösningar och komponenter! Tror du inte det går med ett micro-atx heller i den lådan?
Hej

Jo det kan gå men då finns det ingen chans att det nätaggregatet kan driva nya prylar eftersom det krävs ATX kablar nu för tiden och de flesta moderna moderkort har detta.

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!

Senast redigerad av knebert den 2007-10-15 klockan 00:15.
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 06:27   #15
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Detta blir värre och värre och visar att man aldrig ska köpa en färdig dator. Visst du slipper skruva ihop den, men försök uppgradera den, när den inte räcker till...

Schulz: Finns bara två sätt för dig. Antingen köper du ett AGP-kort till din Dell och forsätter använda den sålänge det går (skicka tillbaka kortet du köpte, säg att du köpte fel!). Eller så köper du en ny dator i delar...

Ett sätt till är att köpa en beg. dator, men du får en bättre ny burk för samma pengar. Dom som säljer går oftast efter vad dom gav, inte vad en motsvarande kostar idag (datapriserna går ju jämt ner!).

Datorn som Basse rekommendera är bra, men har du inte 7000kr, så kanske denna är nått: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332713 Du behöver också ett grafikkort, men köp t.ex. ett sånt här (att ha sålänge): http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=318824

Datorn i delar som finns under Veckans erbjudande denna vecka är mycket prisvärt: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323200

Att skruva ihop en dator är inga svårigheter och har man tummen mitt i hand, så kanske man känner nån som kan hjälpa en med det. Man kan också höra med butiken där man köper den, om dom gör det åt en!?

Datorbyggarskolan: http://www.nordichardware.se/Recensi...&skrivelse=220

Dellen kan du antingen ha kvar som surfdator eller server eller sälja iväg...
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2007-10-15 klockan 07:07.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:09.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009