Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-28, 15:13   #1
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard Samarbete - Projekt: Roslagsbanan

Tjenare!

Jag hade tänkt försöka dra igång ett projekt till Trainsimulator 2013. Mitt förslag är följande:

Vi går ihop några medlemmar på forumet för att tillsammans bygga en så autentisk Roslagsbana som möjligt till TS13. Till projektet krävs då ett flertal olika medlemmar där alla drar sitt lilla strå till stacken så med många små strån kan vi tillsammans bygga en Roslagsbana.

Det kommer att krävas folk med följande kompetensområden:

- Någon som kan placera ut DEM-data/dekaler men som inte har tid/lust att bygga.
- Folk som kan placera ut spår/Ruttbyggare
- Någon som kan bygga mindre objekt som krävs till banan (väntkurer, skyltar, mindre hus m.m längs banan)
- Någon som kan snickra ihop ett tåg till banan (3 vagnar)
- Någon som kan snickra ihop smalspår till banan (891mm)
- Fotografer som bor i närheten och kan fota tåg/objekt och omgivning som de som bygger kan ta del av.

Jag tror att hjälps vi åt, bygger de saker som krävs så triggar vi varandra till att slutföra projektet. Vet vi som bygger att det kommer ett fint tåg så sporrar det oss, och vet de som bygger objekt/spår osv att det blir till en färdig bana sedan så sporrar det dom.

Varför just Roslagsbanan? Jo för att det är en "lagom" bana, eget system så det blir liksom inte att spåren tar slut någonstans utan det är en egen liten bana som inte är överdrivet stor. Dessutom byggs redan mycket andra större järnvägar (Malmö bl.a).

Är detta något som intresserar någon? Jag kan ta på mig att bygga första etappen, Näsbyparkslinjen, eftersom det är min linje och jag vet mycket om omgivningen osv. Men jag behöver veta att det finns fler som kan hoppa på detta projekt, särskilt någon som kan bygga spår och någon som kan bygga tåg, eftersom det är det viktigaste. Jag vet att det redan finns smalspår på UKTS men dessa är inte särskilt snygga..

Vad tror ni om detta projekt? Anmäl gärna ert intresse och skriv vad ni skulle kunna bidra med; bilder, objekt, tåg, spår, bygge, DEM-data, osv. Dels vore det roligt att ha ett projekt tillsammans med flera anda på forumet och dels vore det roligt att få en Roslagsbana
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-03-28, 15:14   #2
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Information om banan: http://sv.wikipedia.org/wiki/Roslagsbanan
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-28, 20:19   #3
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Tycker detta var ett mycket bra förslag till samarbete och hoppas att du får några som hoppar på "tåget"...

Roslagsbanan är en mycket instressant bana som passar utmärkt för detta. Lagom lång, mycket historia och går att göra i olika tidsåldrar (har ju lagts ner flera linjer under åren) och dom gamla/nya tågen.

Försökte komma igång med RW igen, men sakanr tyvärr lust och ork just nu. Men som jag sa, så hoppas jag vekligen andra ställer upp. Nog svamlat...lycka till med projektet. Kommer följa det noga om/när det kommer igång!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-28, 20:58   #4
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Roligt att du finner det intressant! Jag förstår att du inte har lust för tillfället och hoppas även jag att folk skulle kunna hoppa på tåget!

Bygga tåg -granders? andreas13? Basse? newS? Vet att alla redan har många projekt på G men ändå
Bygga småobjekt? Mazz? andreas13 igen? Mawkish? newS?
Bygga rutten? Jag! Rasmus1996? alex?
Lägga DEM? McDoz? newS? (får gärna göra mer också om man så vill)

Ni som jag nämnt får ju gärna ta en funderare på om ni är intresserade! Ni som jag ej har nämnt men är sugna får mer än gärna säga till också
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!

Senast redigerad av Micke.L den 2013-03-28 klockan 20:59.
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-28, 21:41   #5
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Mycket trevligt och bra initiativ! Jag själv törs inte lova något aktivt deltagande, även om jag vill.. Jag har ju redan en allt för stor "back-logg" så att säga... men generella objekt, såsom lador, loge, och så vidare är ju användbart även här... jag blev riktigt glad över det fina stöd jag fick i form av underlag till sådana byggnader och det inspirerar. Just nu jobbar jag med att få ut ett första paket av dessa, så dom kan användas skarpt i ruttbygge snart.

Småobjekt är ju lite skoj, det finns mycke att fylla på med.. Hihi, sen vete 1000-an om en lada på 50m kan räknas som småobjekt... Roslagsbanan, många trevliga miljöer att bygga där ja... Vilken tidsepok har du tänkt dig? (Lite svag för Rimbo, som var en himla frän station på sin tid)

__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-28, 22:16   #6
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Jag är intresserad. Jag kan mycket väl bidra med en massa bilder på roslagsbanan, och på vagnarna för den delen. det är enkelt för mig att ta mig dit och fota. Lär jag nog göra när jag får för mig att åka dit ut för annat skoj

jag kan också hjälpa till att bygga själva banan. men 3D-bygge är inget för mig.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-28, 22:51   #7
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Hej Mazz!

Jag förstår att du (som många andra) har fullt upp med både projekt till RW och övriga livet! De objekt som jag syftar på är för det mesta generella objekt, som går att använda i andra rutter också, eftersom det inte finns så jättemånga t.ex stationshus som är unika för RB. Utan jag syftar då som sagt mer på skyltar, kurer och hus/villor som ser svenska ut (inte bara stugor som finns nu).

Dessa småobjekt är dock inte det viktigaste för att banan ska bli av utan det viktigaste är spår och tåg. Får jag klartecken från någon som kan tänka sig bygga tåget så är det mycket sporrande. Spår är väl inte jätteviktigt men vore mycket roligare om någon kunde snickra ihop snyggare smalspår som passar till de spår som används på RB (betongslipers är det väl för det mesta nu?).

Tidsepoken jag hade tänkt mig är nutid, men självklart kan man bygga vidare till Rimbo också

@ADDE

Kul att du visar intresse, bilder är jätteviktigt särskilt på tågen om det nu finns någon som kan bygga dessa. Sedan är övriga bilder längs med banan, detaljer och olika vinklar också väldigt bra! Toppen att du kan bygga också.


I övrigt så funderar jag på följande upplägg om/när vi börjar bygga;
Någon kunnig fixar dekaler och placerar ut dessa och DEM-data i en ny rutt så att allt blir rätt. Sedan skickas rutten till mig och jag börjar att bygga Näsbyparkslinjen. När jag är klar med denna kan en första version av banan släppas samtidigt som nästa byggare tar sig an en ny linje.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!

Senast redigerad av Micke.L den 2013-03-28 klockan 22:57.
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-28, 23:00   #8
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Låter intressant! Jag minns att vi försökte få igång ett liknande projekt för ett par år sedan då RS var nytt. Tror det gällde Stockholm - Uppsala då, tyvärr rann det ut i sanden... Bättre lycka denna gång! Hade jag haft kunskap och intresse för att bygga i RW så hade jag gärna hjälpt till!
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-29, 00:32   #9
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Det låter som ett intressant projekt men den begränsade banan gör kanske också att intresset blir begränsat. Roslagsbanevagnar går ju i princip bara att använda på Roslagsbanan så intresset för att bygga dom är nog svalt om inte byggaren själv är Roslagsbanefantast. Har inte Roslagsbanan lite annorlunda signaler dessutom?

Jag har ju själv byggt på ett par rutter och det tar ofantligt mycket tid, i alla fall om man är något av en perfektionist som jag själv är. Att lägga in DEM-data och dekaler går på några timmar för en hel bana. Lägga spår tar inte heller så lång tid även om det kan vara en del pill med att få till lutningar och växlar. Det riktiga arbetet börjar när det är dags att få det där ensamma spåret på det gröna gräset att se ut som en riktig bana. Det hjälper förstås om man har bra byggnader och andra objekt eftersom en stor del av tiden går åt till att leta fram passande byggnader. Bygger man efter en riktig karta och riktig terräng kan man ju inte anpassa rutten efter de objekt som finns utan objekten måste passa in. Inte så lätt som det låter alltid. Och "fel" typ av hus eller bro eller vad det nu är kan verkligen förstöra känslan tycker jag.

Jag kan fixa DEM-data och dekaler om du behöver hjälp med det, men jag tror du klarar det själv! DEM-data hittar du här. Klicka på rätt område och ladda ner de filer du behöver. Lägg filerna i railworks\DEM\SRTM, skapa en ny rutt med utgångspunkt från rätt koordinater och sedan är det bara att importera terrängen i editorn. Dekaler fixar du enkelt med RWDecal - det är bara att följa instruktionerna.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-29, 11:46   #10
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Låter som ett flertal är intresserad och det känns ju bra. Jag skulle verkligen se Roslagsbanan till RW och det vore ju kanon med 891mm smalspår till det samma också (finns ju en del museibanor som kan skapas då!). Som Mazz säger så skulle jag helst vilja se banan när åtminstånde Rimbo fanns kvar...

Kan förstå att att byggarna har ett helt gäng med projekt som ligger och väntar, men dom kanske kan snida ihop nått hus till RB imellan? Det förutsatt att dom själva vill förståss!?

Folk som tar bilder och kanske stegar upp stationshus m.m. behövs självklart. Ska man göra det trovärdigt, så bör RB´s stationshus vara med. Som jag sa förut så hoppas jag att detta verkligen blir av och känns lite tråkigt att jag tappat lusten att bygga själv. Kanske kommer lusten tillbaka senare????
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-29, 13:42   #11
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Jag vet inte riktigt hur man ska lösa det med Rimbo, eftersom själv vill jag helst se banan i modern tappning som den är idag, men sedan har jag inte emot att vi bygger vidare från Kårsta - Rimbo. Det jag inte vill är att bygga hela banan som den var på 19xx-talet Går det att lösa det så att man bygger banan modernt och sen bygger till Rimbo som det såg ut innan det revs? För det är en bra lösning för mig!

Det gäller att hitta en lösning så att så många som möjligt blir nöjda. Personligen känner jag dock inte lika mycket "trigg" till att bygga om jag ska bygga en gammeldags version av banan eftersom jag själv inte ens levde på den tiden Men ge gärna förslag på hur man kan lösa Rimbo-biten

Det är som sagt roligt att det verkar finnas intresse, och jag hoppas att någon fin själ har tid och lust att bygga X10p och nån som kan fixa spår!
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-29, 13:48   #12
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Det låter som ett intressant projekt men den begränsade banan gör kanske också att intresset blir begränsat. Roslagsbanevagnar går ju i princip bara att använda på Roslagsbanan så intresset för att bygga dom är nog svalt om inte byggaren själv är Roslagsbanefantast. Har inte Roslagsbanan lite annorlunda signaler dessutom?

Jag har ju själv byggt på ett par rutter och det tar ofantligt mycket tid, i alla fall om man är något av en perfektionist som jag själv är. Att lägga in DEM-data och dekaler går på några timmar för en hel bana. Lägga spår tar inte heller så lång tid även om det kan vara en del pill med att få till lutningar och växlar. Det riktiga arbetet börjar när det är dags att få det där ensamma spåret på det gröna gräset att se ut som en riktig bana. Det hjälper förstås om man har bra byggnader och andra objekt eftersom en stor del av tiden går åt till att leta fram passande byggnader. Bygger man efter en riktig karta och riktig terräng kan man ju inte anpassa rutten efter de objekt som finns utan objekten måste passa in. Inte så lätt som det låter alltid. Och "fel" typ av hus eller bro eller vad det nu är kan verkligen förstöra känslan tycker jag.

Jag kan fixa DEM-data och dekaler om du behöver hjälp med det, men jag tror du klarar det själv! DEM-data hittar du här. Klicka på rätt område och ladda ner de filer du behöver. Lägg filerna i railworks\DEM\SRTM, skapa en ny rutt med utgångspunkt från rätt koordinater och sedan är det bara att importera terrängen i editorn. Dekaler fixar du enkelt med RWDecal - det är bara att följa instruktionerna.
Nej jag vet, det är lite problemet med X10p, att de bara används på RB. Men som tidigare nämnt är Roslagsbanan ett bra projekt för detta samarbete och man får en sluten bana som resultat, dvs det GÅR att bygga hela Roslagsbanan på inte allt för lång tid. Det är ju en annan grej att bygga Oslo-Göteborg som Totte har gjort där bygget tar många många år. Men som sagt hoppas jag ändå på att någon 3D-byggare är sugen på att sätta tänderna i X10p trots att området för användning är smalt.

Om du vill fixa dekaler osv vore det toppen, jag har tidigare försökt men inte fått till det riktigt :/ Min starka sida är det du nämner att få en miljö av det ensamma spåret

Men finns det ingen som vill göra X10p kanske man kan fundera på att annat samarbete, på någon bana/järnväg där loktåg och de motorvagnar som är på g ut nu används. Inte mig emot, däremot är mitt intresse större att bygga Roslagsbanan eftersom det är lätt att få underlag och dessutom har jag mycket bra koll eftersom jag reser mycket med RB.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-29, 14:00   #13
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Om du vill fixa dekaler osv vore det toppen, jag har tidigare försökt men inte fått till det riktigt :/ Min starka sida är det du nämner att få en miljö av det ensamma spåret
Jag hade också problem med RWDecal tidigare så jag la ner planerna på att använda det. Men jag prövade igen nyligen och då fungerade det. Så jag föreslår att du testar igen och om det verkligen inte går så kan jag titta på det.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-29, 14:29   #14
Andreas13
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
Standard

Jag skulle kunna prova att göra tåget om det finns någon ritning någonstans.
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-29, 15:00   #15
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Visst skulle man kunna göra RB som den ser ut idag och bygga vidare till Rimbo, men det blir liksom fel på nått sätt. Förstår dig Micke att du inte vill bygga nått som du inte känner till, men RB var mycket intressantare förr. Fler linjer och varition på tågen. Jag åkte många gånger med loktågen (för "100" år sen) och tyckte det var häftigt när dom växlade på Stockholm Ö och gjorde rundgång vid slutstationerna.

Som samarbete/projekt tror jag att Stockholm - Uppsala skulle vara ett bättre projekt. Vi har ju Rc och 80-talsvagnar (Uppsalapendeln) och X60 och X40 är på gång. Den rutten går att fortsätta på senare om lust finnes. Går att bygga pendeltågslinjerna också. Blir variation i körandet och och bland tågen!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:45.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009