Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-12-01, 20:43   #1
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard Ruttsläpp

Hej!
Hur gör jag för att undvika massa nerladdningar, släppa ut min rutt?
Boandes svar är från tråden "Nytt ruttprojekt".
Citat:
Ursprungligen postat av boande Visa inlägg
Din "fiktiva" bana ser bra ut! Jag hoppas bara att det inte blir alltför många extra nerladdningar som behövs för att få den att fungera!
Totte besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-12-01, 21:17   #2
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Du bygger allt själv så att du har upphovsrätten på alla objekten..
Annars är det inte mer än att sitta och maila varenda person som har upphovsrätt på sakerna du använder och fråga om du får bifoga till din rutt när du släpper den för ned laddning.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-01, 21:41   #3
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Förstår inte varför det ska vara så svårt att få skicka med andras objekt. Det har aldrig varit något problem med MSTS, bygger man objekt är man väl med på att någon använder dom i sina rutter också...
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-01, 21:44   #4
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Så det betyder att jag inte får släppa ut rutten trots den är gratis. Är det inte så "ge och ta emot" längre?
Jag har använt många andras objekt till ruttbygget.
Man kunde släppa ut MSTS-rutt utan problem.

Senast redigerad av Totte den 2012-12-01 klockan 21:46.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-01, 21:59   #5
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Så det betyder att jag inte får släppa ut rutten trots den är gratis. Är det inte så "ge och ta emot" längre?
Jag har använt många andras objekt till ruttbygget.
Man kunde släppa ut MSTS-rutt utan problem.
Du kan ge ut din rutt bäst du vill, där emot har du ej rätten att dela objekten som krävs utan skaparens tillstånd.
Lättaste sättet att kringgå det är genom att länka direkt till objektet där du laddade ner det.
Annars är det som sagt bara att maila skaparen och fråga snällt, så vidare personen i fråga dikterat i sin 'Read Me' att objektet får delas fritt.
Så regelverket är det samma som för rullande material och rutter när det gäller objekt.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-01, 22:04   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

De flesta objekten är ju släppta att hämta, så det behöver man inte be om tillstånd. Det blir en hel del massor av adminstrativa jobb i onödan, och risken blir ju att man lägger av.
De släppta objekten är till för att användas till ruttbyggen, eller hur?

Senast redigerad av Totte den 2012-12-01 klockan 22:07.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-01, 22:21   #7
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

En annan sak, det är om ommålningar av andras objekter då ska man be skaparen om lov.
Jag bygger rutten för det är kul och släpper gärna ut gratis.
Det är stor skillnad att ta betalt, det vore att stjäla andras objekt till försäljning.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-01, 22:59   #8
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
De flesta objekten är ju släppta att hämta, så det behöver man inte be om tillstånd. Det blir en hel del massor av adminstrativa jobb i onödan, och risken blir ju att man lägger av.
De släppta objekten är till för att användas till ruttbyggen, eller hur?
Läs vad kreatörerna säger.
En del säger att om man målar om eller ändrar så ska man be om tillstånd, medan andra säger att man ska ha tillstånd hela tiden.
Oftast väljer ju också kreatörerna vilka sidor dom laddar upp sina saker på för att tillgången ska vara lättillgänglig, så sim Uktrainsim eller Rail-sim.de
Det går inte att säga på rak arm att du får inte gör det och du får inte göra så.
Men generellt sett så är reglerna som sådana att man inte får dela utan tillstånd, det har att göra med att personerna ska få det beröm för mödan dom förtjänar, för annars kanske dom slutar?
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-01, 23:03   #9
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Då behåller jag rutten!!
Kommer aldrig att släppa den!

Senast redigerad av Totte den 2012-12-01 klockan 23:08.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-01, 23:25   #10
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Alla objekter är inte mina och det är tusentals. Måste man då fråga varenda en? RW
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 07:58   #11
coffiehans
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Falun
Inlägg: 255
Standard

Hej.
Bra skrivet Totte.
Jag undrar bara om man laddar ner en sak här på forumet,
ja då har man ju lagt ut det för att andra ska kunna använda det.
då ska man ju inte behöva maila alla för att släppa en rutt.
Så jag tycker du gör alldeles rätt Totte. Fast det är synd att man
inte kan köra på såna rutter som andra har gjort. Det finns ju kanske
mer än jag som inte kan bygga rutter. Spåren kan man dra tack vare
Dem-Kartor men sen är det ju Landskap det är åtminstånde jag helt
borta på.

M.V.H
H-E Hedström
coffiehans besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 09:34   #12
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Detta med objekten är så jäkla knäppt! Jag tycker att släpper man ett objekt, så är det väl för andra ska kunna använda det? Annars kan dom ju ge f*n i att släppa det!

Men var det inte likadant i MSTS, men att det många gånger stod i readme hur/om man fick använda objektet i sin rutt!? Vet iallafall att jag maila väldigt många och att det är ett rent helvete, då det lätt blir hundratals/tusentals objekt i en rutt.

Visst kan man hänvisa dit där objekten är och man kan ladda ner dom. Men då blir det ett en pest för dom som ska ladda ner rutten istället. Inget skoj att ladda ner och installera objekt ett och ett i tusental! Detta alternativ kan göra att många skippar rutten (vilket jag gjort med flera rutter), då det blir för jobbigt...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 10:12   #13
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Gällande MSTS står det i stort sett alltid i readme:n till objekten att det är fritt att skicka med objekten i en freeware-rutt. Tror aldrig att jag har sett något annat...
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 12:49   #14
boande
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Strängnäs, Sweden + Nerja, Spain (Vintertid)
Inlägg: 96
Unhappy Nya rutter med många nedladningar

Själv har jag undvikit att ladda ner rutter eller scenarion som man måste ladda ner från många olika platser. Det är heller inte alltid man får en förteckning på vad som är nödvändigt att ladda ner för att det ska fungera. Håller med tidigare inlägg att detta är ett dåligt sätt. På sikt kommer det att bli omöjligt att använda andras rutter om de inte själva konstruerat allt.
boande besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 15:23   #15
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Förstår inte alls de upprörda känslorna? Reglerna är precis desamma i RailWorks som i MSTS.
Kontrollera vad som står i readme-filen till objekt som du vill använda.
Där bör framgå om man får skicka med objekten tillsammans med rutten eller
om slutanvändarna själva behöver ladda hem sakerna från någon utpekad webb-sida.
RailWorks är t.o.m. lite bättre eftersom rutten fortfarande fungerar även om det skulle saknas objekt, blir bara lite tomt på vissa ställen eventuellt.

Att man som objekttillverkare inte vill få sina saker medskickade med rutter kan ha flera skäl och inte bara det egna egot.
Skickas det med i rutter har man snart flera olika versioner ute och helt plötsligt får folk en äldre version installerad när de plockade hem en rutt.
Snart kommer då klagomål och önskemål om support för att det är något problem med den gamla version som följde med en rutt.

Bästa vore väl om man kunde samla tillbehören i färre och större nedladdningar som då blir något av standardnedladdningar som flera rutter använder.
Jag kan mycket väl tänka mig att donera vad jag gjort till ett sådant större paket med svenska grejor.
Problemet med ett sådant paket är dock att någon ska koordinera det och hålla innehållet uppdaterat när olika objekttillverkare kommer med nya saker.
Jag höll på i flera år med XTracks till MSTS och trots att det bara handlar om räls så tog det en hel del tid.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:40.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009