Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-10-12, 18:29   #121
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Lennart: Såg nu att du har skickat lite prylar, men jag sitter inte hemma på min egen dator förrens i morgon eftermiddag, så jag har inte hunnit kolla på något än.

MEN det är ju bra att vi har vakna och observanta hjälpredor som Jocke (som börjar bli en korvtiger nästan ), Bengan, m.fl, (då slipper ju jag "gnälla" så mycke' sen, hehe), ska det bli en "supermodell" som du sa, så är det väl bra om allt blir så riktigt som det bara går, inom gränsen för vad som är rimligt givetvis.
Loken har ju under årens lopp ändrats både lite här å där på olika "årsmodeller" av samma lok, så om NÅGON detalj på NÅGON årsmodell av NÅGOT lok inte kanske stämmer 100%, så går det nog att ha överseende med antar jag.

Hoppas bara att tålamodet inte tryter för dej, för jag är ganska säker på att alla gärna vänter på en release i lung och ro, när man ser (och vet) vad du kan åstadkomma, så att du inte börjar känna dej stressad och känner att du måste leverera i samma takt som är "normalt" för dej .

Sen, på tal om supermodell, kolla på bilden:

PS. Kul att man blev påmind om att det var 944-945 som gick på Jämtland/Ånge-Tövaterminalen (Sundsvall), och som sagt var, ända in på (mitten av t.o.m. TROR jag) 90-talet, var nog bland dom sista Dm-loken i ordinarie tjänst förutom malmbanans.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20131012_0002.jpg (206.2 KB, 275 visningar)
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2013-10-12 klockan 18:32.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-12, 19:27   #122
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Jag följer utvecklingen och tycker du är fantastiskt duktig! Grattis!

Senast redigerad av Totte den 2013-10-12 klockan 19:34.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-12, 20:31   #123
Håkan Zaar
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 25
Standard Viktskyltar på Dm eller Dm3 har det funnits?

En sak som jag grubblat på är om loken verkligen haft axeltrycksskyltar?
- Jag kan inte påminna mig det och jag har inte några bilder på loken med detta heller i arkivet.

Axeltrycket ansåg man väl vara tillräckligt....ja man resonerade väl lite som Rolls Royce som hade en (eller ett par) bilmodeller där man inte angav motoreffekten i detalj....det stod bara Horsepower : Enough! (Tillräckligt alltså). Det lär vara tillräckligt axeltryck även på Dm3.

Kanske därför man skippade axeltrycksskyltar?


/Håkan
Håkan Zaar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-12, 21:32   #124
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Intressant detta! De är lätt att plocka bort men jag vill ha full visshet först, och om det var generellt ????


Citat:
Ursprungligen postat av Håkan Zaar Visa inlägg
En sak som jag grubblat på är om loken verkligen haft axeltrycksskyltar?
- Jag kan inte påminna mig det och jag har inte några bilder på loken med detta heller i arkivet.

Axeltrycket ansåg man väl vara tillräckligt....ja man resonerade väl lite som Rolls Royce som hade en (eller ett par) bilmodeller där man inte angav motoreffekten i detalj....det stod bara Horsepower : Enough! (Tillräckligt alltså). Det lär vara tillräckligt axeltryck även på Dm3.

Kanske därför man skippade axeltrycksskyltar?


/Håkan
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-12, 21:36   #125
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Ekan !

.. som vanligt alltid något man inte klarar av. Dessa Cerisröda "stripes" har jag svårt att få "smooth", men jag får väl ta ett nappatag med dom igen! Det är ju egna mesher som ligger utanpå loket så det borde gå !?

Jo då Ekan, det går att göra runda fina hörn! Jag har just kommit på hur ! Men jag tänker inte tala om det för någon

Jag kommer att uppdatera Dropboxfilerna med det senaste i morgon, så ligg lågt ett tag.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20131012_0000.jpg (201.8 KB, 276 visningar)
Filtyp: jpg lan_20131012_0001.jpg (184.8 KB, 271 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2013-10-12 klockan 22:15.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-12, 22:55   #126
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Jo då Ekan, det går att göra runda fina hörn! Jag har just kommit på hur ! Men jag tänker inte tala om det för någon

Jag kommer att uppdatera Dropboxfilerna med det senaste i morgon, så ligg lågt ett tag.
Nu ser det "super" ut .
Även om det kostar några polygoner extra, men det är sådant där som skilljer agnarna från vetet när man snackar "supermodeller".

Och som sagt, stressa absolut inte för min skull, är inte hemma på min egen dator förrens i morgon em, och ju mer du har hunnit fixa/rätta till, ju mindre "gnäll" kommer du att höra från mej, hehe .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-12, 23:29   #127
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Tack Ekan !

Det märkliga är att det reducerade polygontalet ordentligt när jag kom på tricket!

Om nu detta skall bli en "supermodell" behöver jag dina kunskaper om texturarbete. Nitraderna t.ex. är rakt av kopierade från dina texturer men behöver kanske någon förstärkt skuggning och tillrättning. Ibland ångrar jag att jag inte gick upp till 2048-texturer, men nu är det som det är.
Nitstrukturen kring fönstren är svår i 1024 men jag hoppas du hittar nåt!
Liksom vissa skuggningar som kanske måste rättas till för att se bra ut.

Vi hörs!



Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Nu ser det "super" ut .
Även om det kostar några polygoner extra, men det är sådant där som skilljer agnarna från vetet när man snackar "supermodeller".

Och som sagt, stressa absolut inte för min skull, är inte hemma på min egen dator förrens i morgon em, och ju mer du har hunnit fixa/rätta till, ju mindre "gnäll" kommer du att höra från mej, hehe .
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-13, 07:59   #128
gp3119
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
Standard

Ser bra ut LAn men jag har en fråga som jag har tänkt på. När tror du att dm loken kommer till download:s sidan.
__________________
_____________________________
Sj Gp3119 f.d VGJ:s lok nr 29
gp3119 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-13, 08:49   #129
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gp3119 Visa inlägg
Ser bra ut LAn men jag har en fråga som jag har tänkt på. När tror du att dm loken kommer till download:s sidan.
Att du aldrig lär dig, att inte ställa denna fråga för varje sak som någon gör.

Hur ska Lennart kunna veta detta, när jag, Jocke, med flera, hela tiden kommer med olika synpunkter och ändringar på loket.

Sen ska Ekan ta över och fixa till texturerna och det kan inte Lennart veta, hur lång tid Ekan behöver för detta.

Du måste lära dig, att inte ställa denna fråga hela tiden. För det är dessa frågor (när är den klar), som får en att tappa lusten och inte färdigställa visa objekt.

Den är klar, när Lennart och Ekan anser att den är redo.
Kanske imorgon, om ett halvår eller kanske aldrig, för att det kommer en ny dum fråga. När är den klar för Download.

Ge dig till tåls och vänta, så kommer den nog.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-13, 21:54   #130
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 823
Standard

Blev mycket bättre nu!! Så lite, kan ändå göra så mycket. Men ska det bli en supermodell, tycker jag kopplet kan få sig en bättre textur, speciellt uppifrån, där ser den jättesuddig ut.

Engelska Wikipedia har en hela sida om SA3-kopplena, och det skulle faktiskt inte förvåna mig om det redan finns något sådant koppel till Trainz (eftersom ryssarna byggt så mycket till Trainz). Annars är google ett bra tips, man hittar rätt många bilder om man säker på "SA3 coupler" (mycket är dock på ryska av förståeliga själ, men Google Translate funkar ganska bra, finns inbyggt i webbläsaren Chrome). Hittade även en enklare ritning, men den var helt värdelös tyvärr..

Och för att bli en ännu bättre "supermodell", så skulle jag gärna se samma funktion som Rc-loken har, nämligen ett alternativ om automatiska backspeglar (eller ännu bättre - för att backspeglarna ska vara utfällda, ska man inifrån hytten dra ut varje backspegel för att dem ska synas utanför, men det vore ju verkligen överkurs, och kanske rätt jobbigt i längden...)
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-13, 21:58   #131
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

http://model.trainzup.com/
På denna sida bör du med största sannolikhet kunna hitta ett SA3 koppel som du kan använda, sidan är (som jag förstått det) till för att vara ett bibliotek som folk kan använd för att kunna hitta universala mesher för sina 3D byggnationer för att spara tid och energi, en idé jag själv funderat på att sätta upp här på forumet, där man kan tillhandahålla till exempel bufftertar, boggies och andra universala objekt som kan finnas bland olika fordon.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-19, 19:21   #132
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Startläge för ett intressant experiment ...

... har börjat (Bengans idé):
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20131019_0000.jpg (142.4 KB, 182 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-20, 19:51   #133
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 823
Standard

Ett Väldigt(!!) bra sett att ha lokens nummer på. Då man kan variera enormt! Ska bli kul att ser hur det bli
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-21, 21:43   #134
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Själv totalt skriptokunnig ...

..."men omgiven av goda rådgivare" hittade jag ett sätt att med stor vånda kunna byta numer och namn till vilket lok man vill.

Tyvärr kräver detta insatser av nån skript-gigant som Svenolov för att bli hanterligt i Propertyrutan, men Svenolof har just nu drabbats av "Signalkräfta" och har nog inte tid med sånt här !?
Men vi får se i framtiden !

Bilden visar det sista av Dm-loken, Oscar, byggd 1970, och efter fullgjord tjänsgöring skänkt till Järnvägsmuséet i Gävle 2013.

En liten video från överlämnandet:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...tt-i-pension-1

och ett screenshot från mig (A-änden):
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20131021_0001.jpg (174.9 KB, 123 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2013-10-21 klockan 21:48.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-22, 17:43   #135
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 823
Standard

Undrar om inte den svarta "skuggan" på siffrorna ska ha en annan nyans, nu ser dem lite utstickande ut. Men hur är det löst på andra lok? Där fyller man ju bara i ett nummer så får loken just det numret. Tex. har STW's Hg-lok och svenska Y2an det och undrar om inte även C20-har det (har ej C20 installerad så vet inte). Samt att amerikanarna använder det systemet rätt flitigt.

Ser väldigt bra ut iaf!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:47.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009