Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-27, 15:04   #16
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
W snart klar att gå till betatest, det som fattas nu är en fix till slutljusen av Svenolov och riktiga enginespec. av Korvtiger, samt lite småfix.

Tre bilder på "Wansinnige Wolfgang":-)
Det har ju ändrats mycket med just enginespec mellan 2.7 och 2.8 i Trainz filformatet - har ni lyckats klura ut hur en 2.8 spec skall se ut ännu eller håller ni er till 2.7?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-27, 15:28   #17
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Det har ju ändrats mycket med just enginespec mellan 2.7 och 2.8 i Trainz filformatet - har ni lyckats klura ut hur en 2.8 spec skall se ut ännu eller håller ni er till 2.7?
Detta är Korvtigers bord, men de senaste ångloksconfig jag fått är till F- och J-loken och dom är vers. 2.5 från nov 2010? Den senaste specen var till BJ Ds ellok och den har build 3.1 från 11 juli 2011.

Skulle tro att Korvtiger håller koll på detta. En ångloksspec är mycket mer komplicerad än en elloksdito!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-27, 16:07   #18
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard LOKE, ett teknologpåhitt???

W-loket som stod utanför Teknis i Lund hade en prydligt målad SJ-metkrok och ett väldigt fräsch skylt med namnet LOKE nedanför, var dessa tillverkade på LTH, vilket jag tror, eller har det funnits ett W-lok som hette LOKE? Fyndigt i alla fall! Det blir nog en "loke"-variant med gasljus så småningom, vi får se?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg LOKE.jpg (58.7 KB, 118 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-27, 16:31   #19
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Det lok som nu finns bevarat går under smeknamnet "Loke" Detta är något man kommit på i modern tid gissar jag, det har aldrig suttit någon skylt med det namnet på loket under dess tid som driftslok.

Angående enginespecses, jag kommer att göra specs med TS2009 (2.9) standard till alla loken när jag har klurat ut hur de fungerar. Mycket skumt har hänt sedan 2.5, både bra och dåliga saker. Jag sitter och småpetar i det hela, men det kommer inte att bli några nya specs innan betareleasen, det kommer senare. Den som finns nu till J-loket fungerar att köra i DCC-mode och loket rullar i CAB-mode, men dragkraften fel och pannans ångbildningsförmåga är helt uppåt väggarna. Den är i princip rakt av kopierad från någon annan specs.
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2011-10-27 klockan 16:35.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-27, 20:57   #20
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Tack Korvtiger,
som du säger alla ånglok fungerar att köra men acceleration, bromsträcka och sth är inte rätt men mindre störande. Jag behåller J-lokets enginespec. på alla tanklok så länge och F-specen på tenderloken (B och F). Blir kanske svårkört i CAB-mode men är ju lätt justerat när du får tid! Dessutom är ju hytterna långt från färdiga - får se när jag får tid med det???
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-27, 21:01   #21
Håkan Zaar
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 25
Standard Behåll LOKE-skylten

......vem vet!

Det kanske kan komma till användning en vacker dag.

Då kanske du får chansen att skapa ett fungerande Stephensson slidstyrning också, i sanning en utmaning.

Det finns fina ritningsunderlag och bilder till en sådan skapelse.

/Håkan
Håkan Zaar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-27, 22:51   #22
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Det finns ingen anledning att forcera fram det här viktiga jobbet. Ångloken fungerar i Cabläge även om saker och ting är långt ifrån realistiska. Tills vidare njuter vi av skönheten och avvaktar med spänning vad Korvtiger hittar på.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-30, 20:37   #23
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 111030 på kvällen

Upptäckte av en slump att Wolfgang blivit helt fel i måtten. Hittade en front- och top-ritning och blev tvungen att bygga om en del, men nu ser W ut som sig bör, lätt skelögd och lite allmänt tafatt. Sån är byggarens värld, fulla av förändringar! Några bilder:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20111030_0000.jpg (96.9 KB, 54 visningar)
Filtyp: jpg lan_20111030_0001.jpg (96.9 KB, 54 visningar)
Filtyp: jpg lan_20111030_0002.jpg (62.1 KB, 54 visningar)
Filtyp: jpg lan_20111030_0003.jpg (68.2 KB, 54 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:39.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009