Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-28, 16:21   #16
Anton93sthlm
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Bromma, Stockholm
Inlägg: 322
Skicka ett meddelande via MSN till Anton93sthlm
Talking

Oj! Sorry sorry!! :O
Nu fattar jag det!
Blev inte arg men blev lite förvånad bara!
Nog med det, fortsätt med det ni håller med, det blir primabra!
Anton93sthlm besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-28, 16:27   #17
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Anton93sthlm Visa inlägg
Bara undrade eftersom det såg att ni kopierade vårat projekt? :O
Nu börjar det lukta revirpink här.

Ser ingenting därovan, som är kopierat från erat projekt och en kopiering av erat projekt i daxläget blir svårt, då ingenting har lagts ut för nedladdning än. Så vad finns det för något, att kopiera då?

En av anledningarna, som gör att jag inte är intresserad att jobba i grupp till 100%. Då det blir för mycket utav mitt och ditt och en massa revirpink.

Se och lär av D.O.N.J. Ett utmärkt samarbete mellan Björn och Spyfrog, utan minsta lilla revirpink.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-28, 16:43   #18
Anton93sthlm
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Bromma, Stockholm
Inlägg: 322
Skicka ett meddelande via MSN till Anton93sthlm
Arrow

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Nu börjar det lukta revirpink här.

Ser ingenting därovan, som är kopierat från erat projekt och en kopiering av erat projekt i daxläget blir svårt, då ingenting har lagts ut för nedladdning än. Så vad finns det för något, att kopiera då?

En av anledningarna, som gör att jag inte är intresserad att jobba i grupp till 100%. Då det blir för mycket utav mitt och ditt och en massa revirpink.

Se och lär av D.O.N.J. Ett utmärkt samarbete mellan Björn och Spyfrog, utan minsta lilla revirpink.
Mmm men jag tänkte lite konstigt bara men ingen fara! Det här kommer bli stort!
Anton93sthlm besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-28, 19:54   #19
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

SVoyager och jag höll på med en sådan skylt. Jag minns inte hur långt vi hade kommit med den, men jag ska se om jag har den kvar. Vad jag minns så hade den rull-text och allt. Jag minns att jag gjorde tester av skript på den i alla fall. Ambitionen var att den skulle bli väldigt intelligent, då den kommunicerade med tågen (destinationskoderna).

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Tack Jompa,
jo det klarnade en hel del! Tittar just på en tysk "Departure Sign Rule" som möjligen går att anpassa till tunnelbanans skyltar. Går kanske att införliva Bengans önskemål om spårnummer också. Detta kommer att ta lite tid och troligen behöver jag Svenolovs hjälp med skripten. Jag hör av mig när jag kommer fram till något substansiellt.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-28, 20:21   #20
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Det låter mumma...

om du rotar fram den så hjälper jag till med mesher och texturer o.a.
Har skickat dig det icke-fullt-så-intelligenta skyltsystem jag hittade till dig, så får vi se vad vi gemensamt kan få ut av detta. Kombinationen med stationsutropen är också en intressant bit av det hela. Jag har inte haft tid att titta på allt detta än men det är högintressant!

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
SVoyager och jag höll på med en sådan skylt. Jag minns inte hur långt vi hade kommit med den, men jag ska se om jag har den kvar. Vad jag minns så hade den rull-text och allt. Jag minns att jag gjorde tester av skript på den i alla fall. Ambitionen var att den skulle bli väldigt intelligent, då den kommunicerade med tågen (destinationskoderna).
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-28, 21:11   #21
josu
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Sverige
Inlägg: 296
Skicka ett meddelande via Skype™ till josu
Standard

Skulle gärna vara med och utveckla destinationsskylten m. script och rules... Jättebra initiativ att bygga stationer! Blir nåt för t-banerutten!
__________________
Med vänlig hälsning
Josu (hemsida / Steam)
josu besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-29, 08:12   #22
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

josu, du kan bidra med att plåta några olika skyltar och skicka till mig, det finns visst olika färg på lysdioderna (röd och gul har jag sett, finns kanske fler?). Har börjat analysera DB-skylten för att bygga en tunnelbaneskylt men vill gärna göra den som non functional MO-signal om det går, vi får se? En bild på DB-skylten med allt på fel ställen och hopplös att placera inuti en station eftersom den inte går att fånga när den väl är innuti stationen.

Ett glädjande besked:
Fått klartecken av SVoyager att bygga om och till stationerna !!!
Han hälsar till oss alla som jobbar med olika saker kring Tunnelbanan och önskar oss lycka till. Allt är OK bara vi anger SVoyager och compudoc som original authors!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120428_0000.jpg (112.1 KB, 169 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-29, 08:47   #23
Anton93sthlm
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Bromma, Stockholm
Inlägg: 322
Skicka ett meddelande via MSN till Anton93sthlm
Cool Det ser ju helt kanon ut

Aaa nu jävlar har vi kommit väldigt bra till med stationerna och monitorn!!
Fortsätt så vetja!
Anton93sthlm besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-29, 08:53   #24
Rc611
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Tyresö,Stockholm
Inlägg: 500
Standard

Skyltarna på u-bahn rutten kommunicerar ju med tågen.
Finns kanske något att lära sig av dom?
Rc611 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-29, 09:30   #25
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rc611 Visa inlägg
Skyltarna på u-bahn rutten kommunicerar ju med tågen.
Finns kanske något att lära sig av dom?
Finns det säkert, jag skall titta på det och hoppas Svenolov också får tid till det för detta är mycket intressant. Det vore ju kanon om man kunde få monitorer, stations- och tågutrop synkade via nån slags "manager", men det är lång väg dit!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-29, 14:59   #26
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av josu Visa inlägg
Skulle gärna vara med och utveckla destinationsskylten m. script och rules... Jättebra initiativ att bygga stationer! Blir nåt för t-banerutten!
jag har tittat på mcq's DASY (eg. DAISY = DAtoriserat InformationsSYstem) och det verkar vara enkelt uppbyggt, tyvärr analog klocka men det går kanske att fixa en digital ? Jag har även snickrat till en ny monitor som mer liknar tunnelbanans. Sen är bara frågan hur det skall skriptas ? Det blir vär en blandning från de två kanske?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120429_0000.jpg (115.7 KB, 151 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-29, 19:45   #27
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Tunnelbanemonitor ???

Wobblat runt lite med Monitorn idag, utan några direkta framgångar, men, det går förmodligen att lösa!? Basen är en mesh som jag vill ha som "non functional MOsignal" med en eller flera texture-groups bland vilka man kan välja linjer, destinationer m.m. Hur man sköter avläsningen av kommande tåg är fortfarande ett mysterium för mig. Jag redovisar vad jag gjort idag så får väl andra tänka ut hur man ev. kan lösa detta:

De två första bilderna är en skiss på hur attachmentpunkterna ligger i meshen (endast framsidan - baksidan (01) är spegelvänd) samt visar de fält man kan göra texturegroups av.

När man försöker göra en MO-signal hoppar genast ett script-Error upp (bild3)

Möjligheten att införa ytterligare skyltning på den övre displayen är öppen för idéer (bild 4 är bara ett exempel)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Monitor.jpg (223.1 KB, 138 visningar)
Filtyp: jpg Monitor2.jpg (177.2 KB, 138 visningar)
Filtyp: jpg Error1.jpg (138.8 KB, 136 visningar)
Filtyp: jpg kamera.jpg (14.8 KB, 135 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-29, 21:31   #28
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Ett sista inlägg för idag....

...om vi kan få ordning på texture-groups och script så råder ingen tvekan om att detta kommer att fungera!!! Tog bort script- och class-taggarna så länge och se det fungerar utmärkt som trackside, inga problem med utplaceringen längre, bara att spegla om man vill byta sida. (bilder!)

Nu krävs väl bara massa tänk hur vi får med scripten och hur vi får skyltningen att fungera samt det här med nästa tåg!!!???

Nu får ni sätta på "oppfinnarmössan", josu och Svenolov, så kanske vi har en tunnelbanemonitor en vacker dag !!??
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120429_0000.jpg (256.8 KB, 130 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120429_0001.jpg (242.4 KB, 128 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-30, 11:05   #29
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Vad menar du med "non functional MO-signal"? Vilken del ska vara signal och vad är det som inte ska fungera som en signal?

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
josu, du kan bidra med att plåta några olika skyltar och skicka till mig, det finns visst olika färg på lysdioderna (röd och gul har jag sett, finns kanske fler?). Har börjat analysera DB-skylten för att bygga en tunnelbaneskylt men vill gärna göra den som non functional MO-signal om det går, vi får se? En bild på DB-skylten med allt på fel ställen och hopplös att placera inuti en station eftersom den inte går att fånga när den väl är innuti stationen.

Ett glädjande besked:
Fått klartecken av SVoyager att bygga om och till stationerna !!!
Han hälsar till oss alla som jobbar med olika saker kring Tunnelbanan och önskar oss lycka till. Allt är OK bara vi anger SVoyager och compudoc som original authors!
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-30, 13:04   #30
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Vad menar du med "non functional MO-signal"? Vilken del ska vara signal och vad är det som inte ska fungera som en signal?
taggen function "tracksignal" satte jag till "none" och då verkar det som den slutar interagera med andra signaler. Detta är inte noga testat eller dokumenterat men det fungerade på skyltarna och strömskeneramperna iallafall !?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:39.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009