Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-08, 12:11   #1
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Question Max storlek på signaturer?

Tjosan alla!

Har sett att vissa på forumet har ~300px höga signaturer (inte bara en bild, utan massa rader tex/bild) ihop.
Detta känns lite fånigt att ha, om man tex bara svarar med en rad i ett inlägg, så blir fortfarande inlägget gigantiskt i förhållande till vad man svarat.
Jag vet inte om det är fler än jag som stör mig på detta. Men jag tänkte man kunde starta någon typ av diskussion om detta och komma fram till var "forumets mening" är, sen försöka be någon av administratörerna ta och styra upp regler om hur en signatur ska se ut.

För det som jag finner är störande är när signaturerna blir större än själva inlägget. Visst förstår jag om man har 2/3 rader i sin signatur och sen då svarar med en rad. Men om man har större signatur än så, då blir det jobbigt att scrolla förbi meningslösheter i mängder. Bäst blir det när samma person svarar ofta i samma inlägg. Då blir det typ ett gigantiskt inlägg utav samma signatur om, och om, och om igen.
Även att ha utstickande färger i sin signatur i form av text borde inte vara tillåtet (typ, gul/röd/ljusblå/magenta/ljusa färger osv). Dvs färger som sticker ut väldigt mycket från mängden eller blir svåra att se mot en vit bakgrund.
Eller snarare, färger som drar uppmärksamhet till sig, tex gul/röd betyder fara.

Jag vill inte hänga ut några, eller skapa dålig stämning. Jag är mest nyfken på eran syn på detta.
Jag kan själv påstå att min signatur inte är den mest meningsfulla för gemene man (det är en sång ur ett spel som jag brukar nynna lite på då och då).

Jag vet att många forum använder sig av max 3-4 rader text i storlek 12 (och då kan man ha 5 rader i en mindre storlek tex) eller en bild/bilder som tillsammans inte tar upp mer än 100-150px i höjdled. Skulle detta även fungera som regler här? (Så man har något att utgå ifrån)

Så, vad är era åsikter om detta?
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam

Senast redigerad av leoj den 2010-04-08 klockan 12:14.
leoj besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-04-08, 17:48   #2
Wasso
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 584
Skicka ett meddelande via Skype™ till Wasso
Standard

Detta är vad som står i forumets regler ang. signaturer:

§ 3.9 Taggar/Signaturbilder - Gällande signaturbilder är det följande som gäller. Om ni väljer att ha en egen tagg så försök att hålla den under 10Kb och tänk på att den ska vara max 400 pixlar lång och 60 pixlar hög.
Likaså gäller att det räcker med 1 signaturbild och inte flera under varandra.


Men jag tycker som du att man inte ska ha för störande bilder/texter (min är väl ett gränsfall ). Man ska väl självklart inte heller ha bilder/texter som kan uppfattas som kränkande av någon.
__________________
Mvh Wasso
Wasso besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-04-08, 17:51   #3
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Jag tror jag vet vad du menar med lång signatur.. Har sett iaf en person på forumet med extremt lång signatur

Hur som, tycker jag det är ok med kanske 3-4 rader om man inte har mellanrum mellan dom. men att förbjuda färger som grön, röd, rosa tycker jag inte. Dock var det mycket svårt att se gul.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-04-08, 22:06   #4
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Wasso, vart hittade du dom? :o

enda reglerna jag hittade är:
http://www.e-buzz.se/regler.html
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-04-08, 22:08   #5
Wasso
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 584
Skicka ett meddelande via Skype™ till Wasso
Standard

Länken i Olaf Lindströms signatur

EDIT: Här är länken: http://www.e-buzz.se/forum/view.php?&pg=regler
__________________
Mvh Wasso

Senast redigerad av Wasso den 2010-04-08 klockan 22:09.
Wasso besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-04-08, 23:29   #6
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Under forumets huvudregler, så finns det bl.a tips och riktlinjer. Där återfinns riktlinjerna för taggar.

Det här har ju fungerat utmärkt i många år och min uppfattning är att jag inte kan se någon anledning att förändra det.

Det här forumet är så lättnavigerat så skulle det vara en lite mer flerradig tagg, så är det bara att gå vidare till nästa inlägg utan större bekymmer.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-04-09, 10:57   #7
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Där ser man :o

Jag har inte hittat länken förrut till reglerna.. Vart gömmer den sig i någon meny?

Nä, då finns det inte så mycket att disskutera kanske genom att det redan står. Då jag bara hittat en äldre version av reglerna innan. Kanske lägga upp reglarna i en klistrad tråd någonstans? Så man faktiskt kan söka sig rätt?
Så då kanske man mest ska försöka påpeka reglerna för personerna i fråga eller något.

Sen hänger jag inte riktigt med på det sista i ditt inlägg Mazz
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-04-09, 11:41   #8
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Jag tycker att det är lite dåligt att det finns två regelsidor. Den ena är väl nyare än den andra antar jag.
Kan vi inte ha en och samma sida, vilket kommer underlätta. T.ex att skriva reglerna som en klistrad tråd. (Som Leoj föreslog)
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-11, 12:26   #9
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Arrow

Nu darar jag lite här igen

Jag vill forfarande se en regelsida, som är synllig för alla.. Att ha en länk i många av moderatorernas siganutr hjälper inte direkt. Man skulle vilja ha den som klistrat/fastspikad/limmad/svetsad fast överst i tex offtopic/allmänt om tågsimulatorer (de forum där folk läser oftast)

Och fortfarande vill jag se en ändring av denna:
Citat:
§ 3.9 Taggar/Signaturbilder - Gällande signaturbilder är det följande som gäller. Om ni väljer att ha en egen tagg så försök att hålla den under 10Kb och tänk på att den ska vara max 400 pixlar lång och 60 pixlar hög.
Likaså gäller att det räcker med 1 signaturbild och inte flera under varandra.
Jag tycker även att man ska göra ett tillägg i texten, så man slipper användare med mångradiga meddelanden i deras signaturer.

Det jag tycker att man ska lägga till är följande:
Eran signatur får antingen innehålla en bild enligt ovan eller så får ni använda er av max 3 rader text i normal storlek (nr 2) eller 4 i den minsta storleken. Större storlek är inte tillåtet.
Det är inte tillåtet att ha animerade bilder i signaturer eller använda sig av animerade smilies
Det är inte tillåtet att använda sig av utstickande ljusa färger (Cyan/magenta/gul/röd/ljusgön eller ljusare varianter av dessa)

exmepel radavstånden:
Citat:
rad1
rad2
rad3
Citat:
rad1
rad2
rad3
rad4
Nu låter jag bara gnällig, det vet jag, men jag vill kunna läsa ett forum utan att bli avbuten av massa text som är svårläst och jobbig..
Framförallt finns det användare som har 8 rader text i varierade färger/storlek.

Varför dessa tillägg:
Det är jobbigt att titta på mysko färger som inte gör sig bra mot en vit bakgrund (se exempel på färger ovan) - Dessa drar till sig uppmärksamhet på ställen som det inte ska vara fäger på. Signaturer ska vara neutrala, så man inte tappar fokus från tråden.
Att ha en animerad gubbe som hoppar omkring i en signatur (så om den än applåderar) så är det fortfarande jobbigt att titta på och tar fokus från tårdens helet.

EDIT (Stycket nedanför)
Sen är det ju inte så att man bara ska ha text eller bara ha bild, men risken är att om man inte gör det tydligt med en mycket bra formulerad text så blir det först en "lagligt" stor bild, sen 3 rader text
Exempel på en mycket bra och föredömlig signatur med både bild och text
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....61&postcount=3 (hoppas du inte har något emot att bli använd som exempel)

Egentligen så borde man lägga till regler om att man bara får ha 1 smile i rad och max 2 animerade per inlägg.. Bara för att slippa massa smiles överallt som stör textläsandet. men detta är inget större problem, men en vacker dag kanske det blir det

Det jag vill uppnå är att att man ska få neutrala signaturer, som inte stör själva läsandet av tråden.
Såklart jag tycker det är kul med signaturer med länk till sin bana eller nått man gör på forumet, men vissa saker går till överdrift
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam

Senast redigerad av leoj den 2011-03-11 klockan 12:56. Anledning: la till stycket om bild och text
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-11, 13:33   #10
Mikey
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 7
Standard

Jag tycker inte att text av olika former är störande, men däremot tycker jag att bilder av större modell blir väldigt jobbigt ibland, speciellt när samma person skrivit i samma tråd flera gånger så att samma bild dyker upp om och om igen.

PS: Jag kan erkänna att min signatur kan ha uppfattats som väldigt utstickande och ber om ursäkt för det. Den är ändrad nu.
__________________
M.V.H Mikey
Mikey besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-11, 14:25   #11
Rasmus96
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard

Men att ni bryr er! Jag tycker att detta ned singnatur bara är en skit sak att gnälla på.
Rasmus96 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:43.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009