Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-11-18, 13:42   #16
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
Hej!
Har följt ditt arbete lite till och från och av dina skärmbilder att döma så är det ett fantastiskt och verklighetstroget system.

Det som gjort mig lite rädd var att det upplevdes alltför komplicerat. Men efter att ha läst ditt sista inlägg med förklaring om att systemet ska sköta sig själv, mestadels per automatik, efter att ha gjort vissa inställningar, så känns det lugnare.

Jag är intresserad av att implentera hela systemet i Bensland och avvaktar därför publiceringen av banan tills du är klar, om och när du blir det....

Jag tillhör den lilla skara som mest bygger och är ingen tågnörd. Har inget brinnande intresse av tågkörande utan låter AI-förare göra jobben. Men visst, jag vill naturligtvis att allt ska flyta på så att inte två tåg blir stående head-to-head eller ett envist ?-tecken som säger "Adam is stuck and waiting for instructions".

Ser därför fram emot att få prova på ditt system i framtiden. Keep up the good work
Gracias, El Presidente!
Det går nog att bygga med andra signaler så länge och sedan byta ut de efter hand om behovet finns att byta signalsystem. Kan ju vara bra att veta var man vill placera signalerna, observera dock att i mitt system så är placeringen av signalerna och dess inbördes avstånd fundamental och följer stenhårt föreskrifterna för att signalsystemet ska bli så verklighetstroget som möjligt. Det finns tyvärr ingen information om det ännu i manualen till signalsystemet men kommer säkert att finnas lite basal information om placeringsregler och föreskrifter i sinom tid!

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
EDIT: Efter att ha läst inlägget kom en kort och hastig fråga upp: Är systemet klart att använda? Jag tar och provar på och ladda hem det som finns på din hemsida och testar. Bensland är byggd helt i Trainz 2019. Undrar om sakerna fungerar där....
Om man endast läser ströinlägg någon gång ibland så kanske det är lätt att missa vad som är släppt, även fast det står i två av inläggen ovanför, så jag upprepar: HB Tavelpaket, HB Balisgrupp och HB Vägskyddsystem är släppt, dessutom finns det en sida med släppta verktyg och hjälpmedel, som givetvis går att använda utanför mina system.

Enligt N3V/Auran ska det som fungerar i T:ANE också fungera i TRS19, jag har dock inte TRS19 själv och kan därför inte testa, men allt som jag känner till som skulle kunna orsaka problem är fixat (TRS19 säkrat) vilket borde innebära att de problem som TRS19 användare får, även jag skulle få under mina tester av systemen!

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
Hej igen.
Kan svara på mitt eget inlägg, ovan.
Det blir röda objekt i Trainz 2019.
Möjligt att jag missat att ladda in något? Vägskyddet går inte att bygga då kuren är rödlistad och osynlig.
Kan inte finna signalerna.

EDIT: Tilläggas kan att jag laddade hem och installerade i TANE också - samma rödlistade objekt där också.
Det här inlägget borde egentligen ligga under diskussionstråden för vägskyddssytemet,http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?p=318160

Samtliga rödlistade objekt, förutom HB X Bilväg 40 meter utav någon okänd anledning, visar Missing dependencies. Det som går att läsa av bilderna och med en koll på vilka dependencies som finns skulle jag gissa på att du saknar de objekt som inte har HB X i namnet. Det första är HB Rälskontakt som finns i samma zip.fil som de övriga Trackside objekten till vägskyddet, eller som en egen fil, men har du laddat ner "zippen" så har du säkert bara missat den. Det andra objektet är HB Balisgrupp som finns längst ner på nedladdningssidan för objekt tillhörande Signalsystemet, har du sedan tidigare laddat ner balisgruppen så måste den senaste versionen installeras eftersom vägskyddet kräver version 4. Balisgruppen måste installeras även om man inte tänker använda den!
HB X Truckövergångssignal kräver en corona från DLS.

Om du med signaler menar signalerna till signalsystemet så är det inte släppt ännu!

Det borde inte spela någon roll om du testar i T:ANE eller i TRS19, men är sällan fel att testa om man vill och har möjligheten!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 15:27   #17
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Post

blomsson, det var inte menat som dålig kritik. Tvärtom, jag applåderar faktiskt. Det jag menar är att våra signalsystem kanske kan vara kompatibla med varann. Bl.a. när det gäller signaltyper. Du jobbar med ett modernt signalsystem. Jag jobbar vidare på ett äldre signalsystem, 40-tal och bakåt, tillsammans med "korvtiger". Men jag vill att alla signaler ska fungera tillsammans. Hoppas att vi kan samarbeta med detta.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-27, 21:31   #18
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Nu fick jag "a" ur "v" och svarar på det senaste inlägget några veckor för sent!

Tack för kommentaren svenolov, det gör att det känns bättre, det och inläggen från stinsen och presidenten gör det lättare att fortsätta att göra signalsystemet publikt.

Den senaste tiden har det inte blivit så mycket gjort med något, jag hade hoppats att kunna visa något litet innan jul men den som väntar...

När det gäller samarbeten och andra funderingar kring STL:s och mitt signalsystem så återkommer jag i sinom tid i STL:s frågetråd, där det kanske hör bättre hemma!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html

Senast redigerad av blomsson den 2020-12-27 klockan 21:33.
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:38.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009