Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-03-28, 16:40   #1
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard Är det nån som kan hjälpa mig!

Hur gör man en egen järnväg t. ex mellan kvardalen och munksäter??

Svara ärligt![B)]

Sten Johansson
vfp420b besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-03-28, 18:03   #2
Pson
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Linköping, , Sweden.
Inlägg: 2 663
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

För det första:

"Kan någon hjälpa mig" är ingen bra rubrik. Skriv istället vad du vill i rätt forum, men med en bra rubrik!

T.ex. "Hur bygger man i Route Editor?"

Svarar "ärligt" gör vi väl alltid när vi försöker hjälpa någon.

Och till sist...

Använd SÖK-funktionen här på forumet så kommer du säkerligen att hitta en massa trådar angående detta! Annars lär man sig nog bäst själv. Kolla på msts-akuten.com också!

- Lycka till!

Med vänlig hälsning:
Pson

X 2000 - Kungen av sveriges järnvägar.
Pson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-03-28, 21:42   #3
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Kunde inte sagt det bättre själv Pson![8D]

MVH:Olaf (olis) Lindström
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-02, 19:45   #4
Kalle Lj
Senior Member
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 123
Standard

Jojo, visst kan man söka och så, men Pson: du måste väl inte vara så kritisk alltid....


KAlle


Kalle Lj besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-02, 21:55   #5
Pson
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Linköping, , Sweden.
Inlägg: 2 663
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

- Bara trött på alla nybörjare som nästan skriker ut allt dom vill ja hjälp med. I fel forum och med 500 utropstecken och frågetecken.

Nu till saken!

Jag tycker du skall besöka http://www.msts-akuten.com och följa deras guider om hur du gör teräng med mera. Sedan skall du ta och leka lite själv och försöka lära dig så gott det går! Använd sedan sök funktionen här på forumet för att hitta meddelanden angående det här med landskapsbygge. Man måste alltid testa sig fram,
och pröva.

Du kanske tycker det är tråkigt när du väl satt igång, annars kanske det bara blir roligare och roligare att bygga landskap i R.E. (Förkortning för Routre Editor! Se, nur har du lärt dig något nytt!)

Låt dig inspireras utav KMJ och LLJ.
Och, fråga om du behöver hjälp med något!

Välkommen, förresten! [8D]


Med vänlig hälsning Pson


X 2000 - Kungen av sveriges järnvägar.
Pson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-02, 21:59   #6
Kalle Lj
Senior Member
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 123
Standard

Bra Pson!

KAlle


Kalle Lj besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-02, 23:38   #7
hp
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 591
Skicka ett meddelande via ICQ till hp Skicka ett meddelande via MSN till hp
Standard

Pson, då vet jag vem som jag inte skall hjälpa...
Alla är vi väl nybörjare någon gång och alla ska vi väl lära oss någon gång. Ärligt talat, tror du vfpdillerduller någonsin kommer kolla detta forum igen eller allra minst våga öppna munnen igen efter en sådan överhalning???

Nu vill jag inte på något sätt vara dum mot dig men jag tycker att vill man inte svara på "små töntarnas" frågor så kan man ta och hålla käften. Usch vad fula ord jag använder...

När jag ändå är i farten att dela ut skrapor så kan Kalle få sig en liten, meningslöst inlägg heter det på admin/mod språk. Om man drar en parallell till verkliga livet så är den personen som bankar in skallen på en annan person och gänget som står i ring och hejar på, hmmm, undra vart jag ville komma...

Nuså;
vfpdillerduller: Jag måste säga att den fråga du ställer är av sådan storlek att jag skulle behöva drygt ett år på mig att svara, ungefär lika lång tid som MSTS har funnits...
I korthet finns det en editor som förkortas RE (Route Editor) och går att nå via Edit and Tools i startmenyn.
Programmet är väldigt crachbenäget och vill allt annat än sammarbeta! Jag säger detta inte för att avskräcka dig utan för att du skall komma in i tänkandet att du måste spara ditt arbete varje minut och ta en backup var tio'onde.

I RE så kan du sätta ut objekt (läs hjälptexterna, eller msts-akuten), allt är obejkt, spår, signaler, träd, hus... Till och med loken är av samma format som övriga landskapet. På detta sätt kan man med hjälp av ett märklin liknande system (färdiga spårbitar) bygga sin bana.

Mitt tips till dig är att INTE börja med någon av de svenska rutterna (JBJ eller KMJ) båda är stora problem med, utan jag skulle börja med att lägga till en växel på spåren i NEC eller kanske någon av de andra fem original rutterna...

Som tidigare sagts (men då på ett lite taskigt sätt) så finns det en länk som är välidigt bra nämligen:
http://www.msts-akuten.com


HP
hp besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-03, 00:17   #8
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Hej Sten (hoppas du fortfarande är med oss?)!

Som dom andra sagt är Route Editorn väldigt jobbig och kraschbenägen. Men eftersom så lär man sig någorlunda att handskas med den.

Tips:
1. http://www.msts-akuten.com
2. Läs allt i forumet: Landskapsdesign - MSTS (finns många bra tips här!)
3. Gör en liten plätt och testa allt i Route Editorn (mycket får man lära sig själv, genom att testa)
4. Hittar du ett bra tips, spara det som en word/wordpad fil
5. Spara ofta och gör backup (på rutten) regelbundet (när du bygger)


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-03, 18:56   #9
Kalle Lj
Senior Member
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 123
Standard

Citat:
quote:Originally posted by hp
När jag ändå är i farten att dela ut skrapor så kan Kalle få sig en liten, meningslöst inlägg heter det på admin/mod språk. Om man drar en parallell till verkliga livet så är den personen som bankar in skallen på en annan person och gänget som står i ring och hejar på, hmmm, undra vart jag ville komma...
Ok, förlåt. Blev bara lite sur när jag läste Psons innlägg...

KAlle


Kalle Lj besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-03, 19:10   #10
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Det är en klar fördel att ha mycket minne också!
Gärna 512MB om möjligt![:0]

MVH:Olaf (olis) Lindström
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hjälpa mig att blev medlem themepark MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 2 2004-07-10 02:50
Nån som vill hjälpa en liten kille med en hemsida? DJ Clinton Virtuella Tågbolag 8 2004-04-11 12:53
Kan ni hjälpa mig att fixa en aktivitet?! vfp420b MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 3 2003-10-01 20:17
Någon som kan hjälpa mig om Content Dispatcher ? LokKalle 3D-design - Trainz 8 2003-05-27 16:27
Kan ejspara, i MSTS, kan någon hjälpa mig? Dson MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 4 2003-04-27 12:52



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:17.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009