Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-07, 18:32   #1
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 154
Standard Litt. NP / BLJ 6

Fick för mig i januari att sätta igång med ett projekt att försöka göra NP/BLJ6 i en version för trainz 19 med PBR texturering. Så här långt har jag kommit hittills
sexan.jpg
sexan_hytt.jpg

Lyckligtvis finns det gott om bildmaterial och även en del ritningar (dock för SÖJ nr. 6 men de flesta måtten överensstämmer ju med BLJ 6, så med bildmaterialets hjälp så kan man ju ganska väl få till de detaljer som skiljer).
Det största problemet är ju hytten, trots att jag hittaten del bilder från hytten är det rätt svårt att klura ut hur alla detaljer är utförda, mycket försvinner ju bara i ett grått töcken, framför allt ovanpå eldstaden. Dessutom har jag inte riktig koll på vad alla spiralrattarna är till för, det går ju att gissa, men skulle ju vara kul om man kunde få det rätt. Hoppas att någon som sitter inne med betydligt bättre ånglokskunskaper än jag kan hjälpa till. I bilden nedan så funderar jag i första hand på vad den märkliga anordningen med en spiralfjäder som pilen pekar på har för funktion. Har funderat på om det kunde vara avstängning av åntillförseln till kronan/någon typ av snabbavstängning. Den vänstra spiralratten verkar ju vara avstängning för ångvisslan, men sen går det ju ett rör till ångbromsen också, där det intill också finns en kran på röret så jag antar att det är avstängningen för ångbromsen (lite märklig konstruktion, har inte set det på något annat ånglok). Den mittersta ratten verkar ju stänga tillförseln till kranhuset som anordningen med en spiralfjäder verkar påverka, en gåta för mig hur det är tänkt att fungera. Den högra ratten antar jag stänger av ångvärmen. Kan inte hitta någon avstängning för generatorn om det nu inte är ratten i mitten eller "spiralfäders grejen".
hytt_1.jpg

I nästa bild funderar jag på den stora ratten som pilen pekar på ahr för funktion, kan det vara för framdampen? Sen har jag inte hittat någon bakdamp men den kanske sitter skymd någonstans.
hytt_2.jpg

Skulle vara oerhört tacksam för all hjälp jag kan få.
tanigardi besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2020-05-07, 19:13   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Jag gissar lite granna eftersom jag inte är van vid smalspårslok, men jag tror du är rätt ute att spiralfjädersanordningen är avstängning av kronan, genom den lite blanka ventilen i mitten-bakom-uppe.

Jag har inte mött något lok med annan avstängning av kronan än denna snabbavstängning, så jag gissar att ratten i mitten kanske är till smörjpumpen. kanske, den sticker ju iväg åt höger... hmm. Nu är jag bara bekant med loken i Nora, så jag gissar enbart försiktigt.

Kan inte kranen till vänster, utan ratt, vara till generatorn? Ser ut som utgången sticker iväg mot vänster gångbord.

Aldrig sett ett vred för damparna, men samtidigt finns ju inga spakanordningar i golvet, så jag gissar du är rätt ute. Ett vred känns dessutom trevligare att jobba med kan jag tycka.

Hoppas någon kunnig på riktigt kan peka med hela handen...

Vilket alldeles underbart bygge, hatten av!
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-07, 22:38   #3
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 598
Standard

Jag kan ta reda på det! Vill du har mer foto så säg till Hälsar på BLJ 6 imorgon


Ser jävligt bra ut det du gjort!
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-08, 13:59   #4
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 154
Standard

Stort tack för all uppmuntran och ideer.
Mazz: har faktiskt också lurat på att kranen längst till vänster, utan ratt också skulle ha någon funktion. Har ju ingen aning om när hyttbild 1 är tagen, kanske medans loket var avställt.
Stinsen: fler bilder är mer än välkommet, naturligtvis i första hand på hytten och gärna på de mer skymda ställena, tex vid sidorna på eldstaden och på bakväggen med handbromsen och "koluttaget" eller vad det nu heter
Naturlligtvis också bilder på kronan /ventilstället och framväggen med manometrarna. en sak är säker, för mycket bilder kan man aldrig ha när man skall bygga lok
Sen vore det ju fantastisk om du kunde få fram vad alla kranarna har för funktion och även var damparna är placerade
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-08, 14:29   #5
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 598
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tanigardi Visa inlägg
Stort tack för all uppmuntran och ideer.
Mazz: har faktiskt också lurat på att kranen längst till vänster, utan ratt också skulle ha någon funktion. Har ju ingen aning om när hyttbild 1 är tagen, kanske medans loket var avställt.
Stinsen: fler bilder är mer än välkommet, naturligtvis i första hand på hytten och gärna på de mer skymda ställena, tex vid sidorna på eldstaden och på bakväggen med handbromsen och "koluttaget" eller vad det nu heter
Naturlligtvis också bilder på kronan /ventilstället och framväggen med manometrarna. en sak är säker, för mycket bilder kan man aldrig ha när man skall bygga lok
Sen vore det ju fantastisk om du kunde få fram vad alla kranarna har för funktion och även var damparna är placerade
Hej! Löser lite foton samt vad som hör till vad då min moster & morbror kör och grejar med just BLJ 6
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-08, 16:27   #6
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 154
Standard

Strålande
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 19:10   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Wow! Otroligt snygg och väldetaljerad modell! Detta kommer bli spännande att följa!

Jag kan bara bidra med mer gissningar, men Stinsen kan säkert komma med direkta besked snart.

Jag tror nog, precis som Mazz att spaken är till "snabbavstängningen" (Vilken verkar vara lite trasig, eftersom det ska vara wire:ar kopplade från hålet längst ut på spaken till båda sidorna av hytten, nära dörren som man kan dra i för att utlösa stängningsmekanismen.). En väldigt lik anordning finns på bild 358-359 i Ånglokläran 1949 års utgåva, fast med en lite annorlunda lösning utan fjädern. Ratten i mitten tror jag också som Mazz att den är till smörjpumpen. Ratten till höger är ju till ångvärmen (syns på säkerhetsventilen med sitt avloppsrör, markerat med blått i bilden nedan) och den till vänster går nog som du tror till ångbromsen. Men vilken kran på röret är det du menar? Tänker du på avstäningskranen till smörjblåsan? Det sitter ju en cylinderformad mässingsfärgad grej alldeles bredvid ventilhuset till ångbromsen och längst ned på den en kran som pekar rakt upp (syns i nederkant på första bilden och syns tydligt på den andra bilden, markerat med rött i min bild nedan). Det är avstängningskranen till smörjningen, där smörjoljan finns i cylindern. Träratten högst upp på smörjblåsan är för påfyllning av själva behållaren. Finns beskrivet i Ångloksläran (Bild 505 och 563 i 1949 års utgåva) i alla fall.

Sedan är det frågan om det inte sitter en till ventil rakt ut till vänster på kronan, (markerat med grönt i bilden). Det låter ju troligt att detta skulle vara till generatorn, då den tillkommit senare och därför har fått kopplas på kronan. Men mer bilder kan säkert ge mer klarhet i det hela.

hytt_BLJ6_ringar.jpg

Den stora ratten skulle kunna vara till framdampen, men jag (som f.ö. bara stuckit in min näsa i ett påeldat ånglok en endaste gång i mitt liv, tro't eller ej! ) tror snarare att den är till fallrosten. Det är inte alltid smalspårlok har detta, men detta verkar vara ett ganska påkostat lok med mycket finesser. Jag har för mig att jag hört om att det finns fallrost-anordningar med en ratt som roterar en skruv som justerar öppningen, just likt denna. Anordningen lär inte vara lika populär som de som anordnas med en spak, eftersom man inte kan "skaka" för att få loss slagg som fastnat.

P.S. Ånglokläran finns scannad av Järnvägsmuseum och finns tillgänglig här: http://www.samlingsportalen.se/all/d...itteratur.html
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 17:48   #8
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 154
Standard

Tack för påminnelsen om ånglokläran 1949, har ju faktiskt laddat hem den för ett bra tag sen och sedan har den fallit i glömska (gaggig). Därefter var ju bara problemet och hitta var jag lagt den i datorn, men hittade den i alla fall till slut. Har ju min gamla loklära från 1910, som jag flitigt använder men i den finns ju inga sådana moderniteter som snabbavstängning vad jag kunnat hitta.

Naturligtvis är ju kranen på röret till ångbromsen till för smörjningen, funderade mycket på vad den där "mässingsburken" kunde ha för funktion.

När jag kollade på "artikeln" om snabbavstängningen så såg jag att det fanns en bladfjäder på baksidan, den kanske motsvaras av spiralfjädern på bilden.

Kollade lite om asklådor i lokläran också och det framgick att i vissa lok saknas en framdamp som istället ersatts av en "mellandamp", kanske är så fallet i "Sexan".

Skall bli spännande att se vad Stinsen fått fram.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 18:47   #9
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 598
Standard

Hej! Jo arbetet går framåt men måste träffa mina släktingar som kan loket så ska du få en lista med bild på vad allting är!

BLJ 6 fick för övrigt sin luftpump på AGJ samt stegen bortmonterad
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 17:20   #10
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 154
Standard

Stinsen: Ingen brådska, har hur många detaljer som helst kvar på loket, som ligger och väntar på att bli fixade.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-14, 16:51   #11
gp3119
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
Standard

Jätte roligt att du gör ett klassiskt smalspårigt ånglok.

Man kan göra många olika varianter av dem. Men tyvärr ser de olika ut beroende på vilken privatbana...

Men det är inte bara BLJ 6 som finns kvar det finns andra nämligen
SÖJ 6/Np 3050 som finns i Västervik men även NKlJ 24 (långatankar) som fick hos SJ Np 3178.
__________________
_____________________________
Sj Gp3119 f.d VGJ:s lok nr 29
gp3119 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-14, 22:54   #12
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 598
Standard

NKlJ 24 har vi på AGJ så hojta om du vill ha något foto på den
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-15, 21:54   #13
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 154
Standard

GP3119: tack för fina ord, inspirerande att få respons.

Mitt fokus är ju i första hand BLJ, så den versionen har ju prio1. En Anten-Gräfsnäs jvg blir det också med luftpump och luftslangar. Det vore väl också möjligt att göra en version av SÖJ 6, skillnaderna gentemot BLJ6 är ju inte så stora. Dessutom finns det ganska god tillgång på ritningsmaterial. ”Långgtanksloken står väl inte så högt upp på listan, betydligt mer jobb att få till, finns många andra projekt på listan och särskilt snabb är man ju inte.

Stinsen: defenitivt intresserad av bilder, kan aldrigt bli för många😃.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-07-25, 19:29   #14
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 154
Standard

Kommer med en liten uppdatering. Har börjat med att testa att "UV-unvrappa" "body'n". Har även börjat testa lite texturering så man kan börja få en bild av hur loket kommer att ta sig ut när det blir färdigt. Blenders Eevee-renderering ger tack och lov en hyfsat bra bild av hur det kommer att ta sig ut i Trainz.
sexan_test_textur.jpg
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-07-25, 21:16   #15
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Snyyygt jobbat .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:38.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009