Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Arkiverade forum > SST - Simulator för spårburen trafik > SST - Simulator för spårburen trafik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-09-16, 15:51   #91
Erik.H
Tidigare mrdaddydj
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Oslo, Norway
Inlägg: 1 068
Skicka ett meddelande via MSN till Erik.H Skicka ett meddelande via Skype™ till Erik.H
Standard

Ser riktigt fram emot att testa denna simulatorn, den äger jhu stort i jämnförelse med andra. Är det möjligt att man får se hur tågen kommer se ut?

Erik Höglund
Erik.H besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-23, 18:22   #92
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Hejsan, riktigt snygga bilder det där.
Den näst sista ser ut att vara Huskvarna
När kommer den ut?

M.V.H Tobias
år 2004!
------------------------
Kolla gärna på min fotosida, där jag har samlat lite tågbilder: http://medlem.spray.se/tobiasja8/
En tågsida på G med Itino.
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-10-08, 01:16   #93
X2000
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Stockholm,& Småland , Sweden.
Inlägg: 5
Standard

Har följt den här tråden länge och bilderna + det som sagts hittils verkar mycket lovande. Hoppas arbetet med simulatorn går framåt, blir det släpp senare i år tro? Det viktigaste är ju att den blir bra även om vi får vänta på den. Kommer verkligen bli roligt om det kommer en simulator med mer realism i körning och uppförande, Även om MSTS är roligt så är den ganska overklig vad det gäller fysiken.(tågen axar som en "sportbil" och stannar lika kvickt) En fungerande ATC simulering emotses med förväntan. Om det finnes lite tid att ge oss någon kort rapport från jimmy hur arbetet fortskrider.
X2000 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-10-11, 10:43   #94
jimmyroq
Member
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: , , .
Inlägg: 46
Standard

Liten uppdatering då!

Arbetet går framåt, banan mellan Huskvarna och Äng är i princip färdigbyggd. Det som återstår är ATC:n som inte är helt klar än, allmänt småfix och buggfix samt dokumentering.

Förhoppningen är att fordonsmodellen ska vara någorlunda realistisk, den simulerar för närvarande RC-lok samt valfritt antal resandevagnar. Accelerations- och bromstal stämmer relativt bra med verkliga, uppmätta värden. Det som inte simuleras ännu är slir och slirreglering, vilket däremot planeras inför kommande versioner. Första releasen är att se som den allra första beta-versionen och simulatorn kommer vidareutvecklas efterhand.

Hoppas kunna återkomma med lite nya screenshots framöver. Releasen kommer dröja till tidigast första veckan i november, troligen någon vecka senare.
jimmyroq besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-10-27, 22:30   #95
bobjörk
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: Nacka, , Sweden.
Inlägg: 902
Skicka ett meddelande via ICQ till bobjörk Skicka ett meddelande via MSN till bobjörk Skicka ett meddelande via Yahoo till bobjörk
Standard

Jag säger mums.

Jonas M. Bobjörk
BTAB, Operatör, Åskogsbanan
Använd helst vårt adekvata inhemska vokabulär
http://www.bobjork.se/download/msts/
bobjörk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-03, 16:42   #96
DV12
Senior Member
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: , , Finland.
Inlägg: 651
Skicka ett meddelande via MSN till DV12
Standard

Hur går det med denna till synes oerhört snygga simulator? Är väldigt intresserad av när den kommer att släppas för nedladning, någon som vet?

Till er som jobbar med den, av bilderna att dömma har ni gjort ett otroligt fint jobb, väntar som bara den på att få köra den.


/Johan
DV12 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-04, 18:03   #97
fregge
Member
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: , , .
Inlägg: 83
Standard

Visst är det fina bilder, men jag tror nog att köregenskaperna kommer att vara betydligt bättre än de simulatorer som finns ute nu. Det börjar närma sig releasen. Simulatorn kanske släpps imorgon eller om ca 2 veckor, om Jimmy håller vad han har sagt
Man förstår ju att det är svårt att bestämma ett releasedatum, nya problem och fel kan ju dyka upp när de testar det.
Hoppas att det kommer ett program som liknar MSTS Route Editor, så man kan bygga egna rutter enkelt. Vore kul att bygga fler verkliga banor. Den bana som följer med simulatorn var väll Nassjö - Jönköping.. eller?

Skulle vara häftigt om man kunde bygga Malmbanan till simulatorn
fregge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-05, 15:49   #98
LLJ
STW-member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
Standard

Det vore väl bättre med en route editor i stil med TRS's surveyor?

Men det är bara vad jag tycker.

/Lars

LLJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-05, 16:01   #99
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Vi kanske borde skippa ev. jämförelse mellan msts och trainz i den här tråden för att slippa tråkiga motsättningar.

Eftersom SST är tänkt för utbildning och forskning är det inte fråga om att göra den mest "flashiga" simulatorn eller en simulator med finesser som är hämtade från sim-X eller Sim-Y.

För att skapa rutter används data från Banverkets databas (har för mig detta står i början av tråden). Varför jämförelser med msts eller trainz är tämligen onödiga. Sättet att skapa rutter när man använder data ur BVs databas gör att det kommer bli en helt annan sorts "rutteditor". Att de kommer göra en "allmän rutteditor" för oss vanliga spelare ser jag som föga troligt. Dessutom kommer det inte läggas någon kraft på detta att utveckla en editor för ruttskapade. Jimmy skriver i början av tråden att det är något som ev. kan komma om ett par år.

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-05, 16:48   #100
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Skulle gärna vilja se mer screenshots och helst ifrån nån större station. Ska bli väldigt spännande att få testa denna simulator!


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-05, 17:52   #101
LLJ
STW-member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
Standard

Ang jämförelse med andra simulatorer, jag menade bara att man borde ha en editor som är lika enkel att bygga banor med, inte att den ena simulatorn är bättre än den andra. Ju enklare men ändå kraftfullare verktyg, ju bättre.
Men som privatperson lär man ju inte få tillgång till banverkets data, utan måste skapa motsvarande data på egen hand för egenskapande rutter. Är även detta format öppet och väl dokumenterat?
I så fall "borde" det väl inte vara omöjligt att skapa en editor, även om den inte till att börja med blir lika flashig som TRS eller MSTS mfl.

/Lars

LLJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-05, 21:47   #102
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Jag frågade faktiskt järnvägssyrelsen om det är hemliga uppgifter men tydligen skall vem som helst kunna få hem dessa. återstår att se om det fungerar...

M v h
/Pursche
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-06, 13:51   #103
fregge
Member
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: , , .
Inlägg: 83
Standard

Någon slags enkel editor går kanske att knåpa ihop. Annars får vi på forumet hjälpas åt att lära oss C++ eller vad det nu är man använder.
Jag är i alla fall intresserad av att lära mig.

Det jag är ute efter är en riktigt realistisk simulator, så därför tror jag SST kommer bli kanon. Men självklart är MSTS "roligare" på ett annat sätt.
Det som jag ser fram imot mest av allt är ATC och lutande kurvor och realistiska rörelser.

Jag har för mig att Jimmy pratade om att det skulle bli någon enklare grafisk editor för att bygga banor med. Jag ska titta på mina mail och se om han skrev något om det.

fregge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-08, 23:47   #104
Big Vern
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , United Kingdom.
Inlägg: 42
Standard

A progress update for the non-Swedish train sim fans eagerly awaiting this would be much appreciated!

Chief Track Welder
Big Vern besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-09, 22:24   #105
HansB
Nydligen medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 6
Standard

Ser ut som om releasen närmar sig vad jag förstår.
Finns det nån systemdokumentation tillgänglig? Jag har letat lite på nätet (VTI, UU osv) läst förstudien till projektet osv men hittar inte någon teknisk dokumentation. Anledningen till att jag undrar är att vi har tittat lite på en grunddesign till en FJB/tkl-simulering och tanken var att den skulle fungera ihop men en multiplayerversion av Trainz. Nu känns dock det här projektet betydligt intressantare. Här tycks finnas alla möjligheter att utveckla något.

// Hans
HansB besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Press release - Trainz Railroad Simulator 2004 Fredrik Trainz - Allmänt om Trainz 31 2003-05-23 10:51
OL_Skyltpaket Nr1 - KLart för release! Olaf Lindström 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 9 2003-03-24 08:53
VHJ närmar sig release Banbyggarna Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 56 2002-10-05 06:08
Mafia mkt nära release Kvarne Off-topic 19 2002-09-06 11:01



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:20.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009