Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-10-05, 16:21   #1
bobjörk
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: Nacka, , Sweden.
Inlägg: 902
Skicka ett meddelande via ICQ till bobjörk Skicka ett meddelande via MSN till bobjörk Skicka ett meddelande via Yahoo till bobjörk
Standard Tillbaka efter lång bortavaro

Hallå på er allihop. Vissa minns mig kanske, vissa har nog tillkommit långt efter jag försvann.
På grund av jobb och andra intressen så slutade jag med MSTS, ruttbyggande och texturer.
Förra året skaffade jag mig Railworks 3 och har kört det en hel del, mest tyska och brittiska rutter. Nyligen uppdaterades den till Train Simulator 2013 och där blev min favorit fort "Isle of Wight". (Kanske för den är lik Saltsjöbanan på vissa sätt )
Och nu har jag blivit sugen på ruttbyggen igen. Och kanske texturer, så fort jag vet vad som krävs för det. Var ju ett tag sen man höll på
När jag nu ser att det finns svenskt material så blev jag ännu mer sugen. För det är ju svenskt jag vill bygga och rutten jag påbörjade till MSTS, som aldrig blev klar, finns fortfarande i mitt huvud.

Försökt göra ett Scenario för övrigt men blir inte klok på AI-tågen som inte kan köra för att ett annat tåg varit på spåret... det är ju därför det finns signaler liksom...

Nåväl, dags att leta runt efter mer svenskt ruttmaterial så kan man börja bygga. Man måste ju ha nån nytta av ett års banteknikerutbildning
__________________
Jonas M. Bobjörk
Bantekniker
bobjörk besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-10-05, 17:25   #2
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Välkommen tillbaka!

De svenska rutter som f.n finns till MSTS är i princip dessa:

* Stockholmsrutten (Södertälje Syd - Stockholm C - Uppsala) (Under uppbyggnad)
* Trollhättan-rutten
* Tvärbanan (Alvik - Sickla udde)
* Roslagsbanan (Under uppbyggnad)
* Lidingöbanan

Sen finns VBSR5 som är en Norsk rutt (finns på banbyggarna.se).
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-05, 21:00   #3
bobjörk
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: Nacka, , Sweden.
Inlägg: 902
Skicka ett meddelande via ICQ till bobjörk Skicka ett meddelande via MSN till bobjörk Skicka ett meddelande via Yahoo till bobjörk
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bombardier Train Visa inlägg
Välkommen tillbaka!

De svenska rutter som f.n finns till MSTS är i princip dessa:

* Stockholmsrutten (Södertälje Syd - Stockholm C - Uppsala) (Under uppbyggnad)
* Trollhättan-rutten
* Tvärbanan (Alvik - Sickla udde)
* Roslagsbanan (Under uppbyggnad)
* Lidingöbanan

Sen finns VBSR5 som är en Norsk rutt (finns på banbyggarna.se).
Ingen som byggt Saltsjöbanan än alltså. Vet att vi var på gång för länge sen men det blev aldrig av. Men jag tror det får vänta lite

Fast nu kör jag dock inte MSTS för tillfället (vet inte var skivan är ens, flyttat fram och tillbaka) utan jag kör Railworks.
__________________
Jonas M. Bobjörk
Bantekniker
bobjörk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-05, 22:49   #4
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard

Välkommen tillbaka!

/John
__________________
Dator:
OS:Windows 10 Pro 64
AMD X4 3,4 GHZ
Minne: 8GB /1600 MHz
Grafik:Geforce GTX 550 Ti / 1024 Mb
SSD-hårddisk Agility 3 Series - 120 GB
24 tums skärm

John P
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-05, 23:16   #5
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Kul att se att fler kommer tillbaka till forumet igen! Minns rutten du höll på med till msts och den var ju riktigt lovande...

Håller med dig om isle of wight till railworks, det är en kanon-trevlig rutt (med lika trevliga tåg!).

Och ang. saltsjöbanan, så är den faktiskt byggd och släppt till railworks. Var dock en besvikelse, då den saknade svenska signaler och kontaktledningsstoplar m.m. Jag skulle gärna se att du gav dig på att bygga den, då du har så mycket kunskap om den! Och vi har ju x7 till rw, som skulle funka jäkligt bra som ett gammalt sb-tåg...

Här står det lite om sb till rw (plus ett par bilder!): http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...saltsj%F6banan
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-06, 17:57   #6
bobjörk
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: Nacka, , Sweden.
Inlägg: 902
Skicka ett meddelande via ICQ till bobjörk Skicka ett meddelande via MSN till bobjörk Skicka ett meddelande via Yahoo till bobjörk
Standard

Jo, tittade tillbaka på mina gamla inlägg och där såg jag att jag skrivit om den rutten och att den verkade omtyckt. Men så kom annat emellan. Men den finns som sagt i mitt huvud. Delar av den var tänkt som modellbana ursprungligen.

Jo, men jag tror att det blir en egen rutt innan jag börjar bygga på en efter verkligheten.
För att lära sig mer om rutteditorn. Egentligen borde man vara fler. Man är ju inte expert på allt. Men jag har börjat lite smått genom att bygga ett mötesspår på Isle of Wight (eller en kopia av rutten rättare sagt) och försöker lära mig hur signaler fungerar. Man gör på samma sätt i båda ändar och ändå funkar det bara i ena änden... jaja, det där ger sig. Trial and error
__________________
Jonas M. Bobjörk
Bantekniker
bobjörk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:31.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009