Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-11-18, 08:52   #16
gippermand
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Thorsminde Denmark.
Inlägg: 76
Skicka ett meddelande via MSN till gippermand
Standard

Jeg lægger dem til download på min side.
Der kommer til at være en download som du kan trykke på, men inte en forklaring.Du skal gå in under program.
Den er kl.8.55 idag her til morgen.

MVH Per Soerensen
www.gipper.dk
En masse download
gipper@os.dk
gippermand besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-18, 18:57   #17
gippermand
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Thorsminde Denmark.
Inlägg: 76
Skicka ett meddelande via MSN till gippermand
Standard

TGATool2 kan downloades fra www.gipper.dk med beretning og det hele.

MVH Per Soerensen
www.gipper.dk
En masse download
gipper@os.dk
gippermand besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-18, 20:36   #18
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Hjälp, hur jag än försöker, så blir startbilden (load.ace) på 1157 kB i TGATool 2???

Hur skall jag posta den till Pierre, när Hotmail bara godtar 1MB stora bilagor...???
  Svara med citat
Gammal 2004-11-18, 20:49   #19
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

"Och jag kunde bara inte hålla fingrarna i styr..."

Bra! För då får man se andra idéer, andra än bara sina egna.

Jag har också ändrat en del på "kart-bilden". Jag gjorde loggan mindre och la den nere i högra hörnet. Sen tog jag två av dina bilder och la in. Dom har pilar, så man ser var dom är tagna (skulle dock ha varit bilder utan text i!).

Vidare så använde jag din text i info-rutan, för den var mycket bra. Jag har dock lagt till lite om godstrafiken på banan....

Så här ser det ut i MSTS:


Jag la också in loggan ovanför MAP-knappen:


Då det är Södra Lidingöbanan, så ska jag byta namn på rutten. Just nu heter den bara LB. När rutten är klar, så kan man använda denna rutt som grund och göra en patch, som gör banan äldre, då inte Gåshaga Brygga fanns. Detta i huvudsak för att få med godstrafiken, som fanns fram till 1978.

Man skulle även kunna använda rutten för att skapa en ännu äldre version, som har med både norra och södra banan. Det är den versionen jag helst skulle vilja gjort! Tiden 1967-1971 skulle då kunna skildras....

En signal patch vore inte dumt heller. Ja, det kan göras hur mycket som helst, bara grunden finns!


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-18, 21:03   #20
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Hallå Byggare Bob!



Annars, hur mycket blir bara bilden som jpg?


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-18, 21:22   #21
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Jag har kryssat i rutan och bilden blir 70,9 kb i JPEG, så jag kan maila den till dig...(har mailat den nu!)
PS. Jag känner mig mycket hedrad, jag känner igen bilderna
  Svara med citat
Gammal 2004-11-19, 06:01   #22
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Stort TACK Byggare Bob för all hjälp!

Ladd-bilden blev bra och nu har även Details ändrats igen. Blev tre, något större bilder, som fått skuggor....


Jag tror detta är "final-version"??????

Jo, jag undrar över en sak. Nämligen traversen i Aga. När jag tänker på travers, så är det en sak i taket (i lagerhallar), som man kan hissa upp och förflytta saker med. Den i Aga är väl knappast en sån?


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-19, 16:20   #23
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Nä, traversen i AGA används för förflyttningar i sidled till de olika verkstadsspåren i verkstaden.
Fungerar lite som en vändskiva i lokstallen, fast här åker man i sidled istället.
Borde ju kunna göras en modell i MSTS där man gör precis som med vändskivorna...
Tänk på att traversen i AGA bara rymmer 1 vagn (bild på traversen finns i boken om Södra Lidingöbanan)
  Svara med citat
Gammal 2004-11-21, 17:56   #24
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Det går sakta, men säkert framåt......

Ropsten


Torsvik


Herserudsbacken


Baggeby


Bodal


Larsberg


Kul detalj: Klockan i Ropsten har animerad sekundvisare!




http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-21, 18:51   #25
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Hej!

Jag tycker du jobbat på rätt snabbt ändå []
Ser bra ut redan nu!


//Basse. Ta det lugnt - Ta tåget.
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-21, 19:34   #26
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Ser trevligt ut och du jobbar på ganska så snabbt må jag säga!
Tycker dock att du borde ställa klockan på plattformen, vem fasen läser den där ute? Det är ju verkligen upmaning till spårspring![}]

MVH: Olaf "vr98olli" Lindström
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-21, 21:13   #27
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Supersnyggt, kan nästan inte skilja det från verkligheten, men undrar över en sak (som kanske inte är klar än?), berget på nordsidan av Herserudsbacken är ju mycket högre i verkligheten...
Annars ett kanonjobb, Pierre!

Herserudsbacken in real life
  Svara med citat
Gammal 2004-11-21, 21:36   #28
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Älltid lika trevligt o se dina insatser för att göra bra underhållning inom MSTS!

Jag funderade på en sak, skulle det kanske vara läge att göra några backdrops för miljön "på andra sidan vattnet"? Jag menar, Lidingö-banan passarer ju inte havet direkt, det är en stor himla skärgård emellan... [B)] Ska försöka ta mig ut o fota från strategiska ställen, så du kan få till bra bakgrunder för "landskapet"/staden på andra sidan vattnet, att göra backdrops av... Eller om nån annan gör det oxå, då får du o välja på...

/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-22, 00:56   #29
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Tackar!
Det är roligt att ni gillar rutten.

Att bygga en verklig svensk rutt till MSTS, har jag velat länge. Men jag har varit för feg och haft för stora krav. Det tror jag fler än jag har/har haft!?

En rutt i msts, som till 100% motsvarar den verkliga, är bara att glömma. Man får istället försöka göra, så bra man kan, med dom resurser som står till förfogande och trots "buggar" i msts!

Jag har fått svar av Marcel Despont om att använda en del av hans objekt i rutten. Bl.a. hade han en byggnad som passar bra som den nedlaggda hållplatsen Brogrenen....

Jag såg också att Sibbmarks Brinellskolan (efter ommålning) kan passa bra i rutten!

vr98olli: Jag håller med dig om klockan och spårspring, men det finns en klocka på perrongen också. Klockan ute vid spåret är nog till för förarna!? Ska egentligen vara en rund klocka, men jag gillade att den var animerad....

Byggare Bob: Berget kan göras "hur högt som helst". Problemet är att jag inte vet hur högt det sak vara? Har bara närbilder på det (ja Torsvik hpl alltså!). Ett problem är också att jag inte kan få berget nära spåren. Egentligen borde man/nån göra bergs-objekt till msts.

Videon var superbra! Skulle vara roligt med fler sånna, kanske sammansatta till hela resan!?

Mazz: Ja, backdrops för miljön bortom ön vore perfekt. Skulle hjälpa att hålla objekten nere! Jag tycker mina insatser är ganska obetydliga, jämfört med dom som bygger objekt och tåg. Men tillsammans skapar vi ett bra msts....


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-22, 04:01   #30
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Enligt boken om Södra Lidingöbanan på sidan 40 så sägs det att "Herserudshissen transporterade passagerarna 25 meter upp i luften till Herseruds villasamhälle",
så jag tipppar på att berget är mellan 20-25 meter högt vid just Herserud...

Håller med om att man inte kan få en rutt skalenlig till 100% men det är nog så bra som du gör det, Pierre
  Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
En resa i södra Sverige med Linx [Bildgalleri] Pson Off-topic 9 2004-11-01 20:38
Lidingöbanan (v0,6) (56K varning) WWPD Landskapsdesign - Trainz 10 2004-08-13 21:40
Lidingöbanan - tåg från 30 talet? Pson Off-topic 32 2002-09-26 13:25



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:23.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009