Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-12-17, 17:48   #16
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Tror att du tyvärr är lite vilse. Denna forumdel handlar om spelserien Trainz, med Z på slutet. TS2015 tillhör serien Train Simulator (utan Z på slutet, väldigt lätt att blanda ihop dem...) Om du scrollar upp lite på huvudsidan av detta forum så hittar du nog en rubrik som heter DTG - Train Simulator 2015, och de fem underforumen till den rubriken är nog var du vill posta den här frågan för att få vettigare svar
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-16, 19:07   #17
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Denna tråd...

börjar bli brännhet igen för det finns bara två saker som inte fungerar i TANE och det är:

STL Script Library som har ett skriptfel som smittar av sig på allt som är beroende av det.

Det andra är en liten skitsak med STL Koppels skript där slangarna stannar på fel frame.

Med dessa två saker fixade skulle TANE kanske bli den dröm vi alla drömt om.

Endast Svenolov kan nog fixa detta och vi andra inblandade ställer naturligtvis upp! Eller hur?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-17, 02:40   #18
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Jo, det skulle vara skönt att få igång signalscriptet i TANE också, det är en av få saker som saknas.

STL-koppel fungerar bra i TANE pre-SP1, men det är någon bugg i någon Sniff-metod som även andra koppelscript haft problem med, är detta fixat? (Kollast enklast genom att sätta ut ett par vagnar i QuickDrive och rotera och koppla loss och ihop dem upprepade gånger. Kopplen uppdateras inte alltid korrekt, det är en brist i programmerings-API:t, men det skall inte dyka upp några scriptfel som har något med Sniff att göra.)
Sedan när det gäller animationslängden, varför fungerar inte detta i SP1? Animationer om något borde ju fungera på samma sätt i alla Trainz-versioner, för kopplena fungerar ju perfekt i alla tidigare versioner?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-20, 16:00   #19
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Endast Svenolov ...

... kan fixa signalfelet. Det ligger uppenbart i SweSignalMarker.gse som endast Svenolov har källkoden till! Det verkar vara 2 småfel som, om de inte spriider sig, borde vara lätt för Svenolov att fixa. Se bilder.
Nu är det väl så att Svenolov inte gått in i närkamp med TANE ännu men vi hoppas alla att han gör det snart !!!!????
Bifogade bilder
Filtyp: jpg signalsourceErr.jpg (85.3 KB, 231 visningar)
Filtyp: jpg SweSignalMarkerErr.jpg (193.2 KB, 231 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-30, 12:05   #20
MegaCastor
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 32
Question Beteckningar på signaler (äldre signaleringsprincip): udda eller jämnt?

Hej, jag bygger i TANE och håller på att experimentera med semaforerna
och de äldre ljussignalerna. Jag skulle behöva hjälp med att reda ut hur signalerna ska benämnas.

Läser dels i Historiskt järnvägsbyggande i Trainz del II (v 3.11), dels i Beteckningar på signaltekniska objekt i Trainz R110718.pdf.

I Historiskt järnvägsbyggande står på sidan 7:
"Vid dubbla bokstäver så är AA, AC, AE... udda och AB, AD, AE jämna"

Beteckningar på signaltekniska objekt säger i Trainz ruta 4 (sidan 9):
"Man kan också ha två bokstäver i beteckninen, AA, AB, AC... (udda) och BA, BB, BC... (jämna).
Kom ihåg att det alltid är första bokstaven i beteckningen som indikerar udda eller jämn riktning."

Det här får jag inte ihop. Är AB udda eller jämnt?
Vilket dokument ska jag följa?

Tacksam för hjälp.
/Magnus
MegaCastor besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-30, 13:30   #21
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Om du bygger en bana från söder mot norr och kallar första växeln för XXX vx1 (XXX = stationsbenämning) då bygger du i udda riktning. Den motstående infartsväxeln kommer då att heta XXX vx2. Kör du tåg norrifrån och söderut så kör du i jämn riktning.

Principen gäller för semaforer och försignaler, men nu används bokstäver. Döp södra semaforens master till XXX A och norra till XXX B. Semaforerna ska ha samma beteckning men inom parentas.

För att kunna styra semaforernas masters måste signalmarker läggs in på spåren inom stationsområdet. Dessa döps för semafor A till XXX a1 för spår 1, XXX a2 för spår 2 etc. Spåren räknas från stationshuset.

Vill du ha mer hjälp så skicka epostadress till mig.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-30, 19:42   #22
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MegaCastor Visa inlägg
Hej, jag bygger i TANE och håller på att experimentera med semaforerna
och de äldre ljussignalerna. Jag skulle behöva hjälp med att reda ut hur signalerna ska benämnas.

Läser dels i Historiskt järnvägsbyggande i Trainz del II (v 3.11), dels i Beteckningar på signaltekniska objekt i Trainz R110718.pdf.

I Historiskt järnvägsbyggande står på sidan 7:
"Vid dubbla bokstäver så är AA, AC, AE... udda och AB, AD, AE jämna"

Beteckningar på signaltekniska objekt säger i Trainz ruta 4 (sidan 9):
"Man kan också ha två bokstäver i beteckninen, AA, AB, AC... (udda) och BA, BB, BC... (jämna).
Kom ihåg att det alltid är första bokstaven i beteckningen som indikerar udda eller jämn riktning."

Det här får jag inte ihop. Är AB udda eller jämnt?
Vilket dokument ska jag följa?

Tacksam för hjälp.
/Magnus
Jag skulle säga att "Beteckningar på signaltekniska objekt i Trainz" är att lita på, då det är Svenolov som skrivit den utifrån sitt script. Det har nog blivit någon miss där i kommunikationen mellan oss!

Tack för att du uppmärksammat detta, ska åtgärda det i min dokumentation.

EDIT: Har kollat med scriptet och Svenolov dokument har rätt, det är alltid första bokstaven som indikerar udda/jämn riktning.
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2016-04-30 klockan 19:51.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-30, 21:12   #23
MegaCastor
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 32
Standard

Tack för klargörande svar!

Och tack för ert hängivna arbete med allt ni laddar upp
på STL:s nya hemsida till glädje för oss fåtöljrallare.

/Magnus
MegaCastor besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-13, 00:15   #24
MegaCastor
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 32
Question Signalering av triangelspår

Är det möjligt att signalera ett triangelspår med de äldre ljussignalerna?
I så fall, hur ska signaler och växlar benämnas?

Se nedanstående bild av stationen Triangeln med signatur tri.

Triangel.jpg

Huvudlinjen löper i nord-sydlig riktning och signaleras med
infartssignalerna A respektive B och mellansignalerna C respektive D
enligt principerna för udda respektive jämn riktning.
Inga problem så långt.

Växlarna tri vx1 och tri vx2 finns på huvudlinjen och leder till var sitt ben i triangeln.
Benen löper samman i växeln som är märkt med en svart 4:a.
Hur ska den lämpligen benämnas?

Hur bör infartssignalen 1 benämnas?
Och mellansignalerna 2 och 3 som leder i samma riktning
men kommer från udda respektive jämn riktning?

Kommer detta överhuvudtaget att fungera?
Eller ska man överge tanken på triangelspår?

Jag vore tacksam om någon kunde hjälpa till att reda ut detta. Korvtiger?
/Magnus
MegaCastor besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-13, 01:18   #25
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Intressant problem!

Om vi börjar med verkligheten. Jag kan inte på rak arm säga någon station/trafikplats som historiskt sett haft ett triangelspår. Har du något exempel så kan jag se om jag kan hitta någon spårplan eller signalplan som kan ge ledning?

Men detta borde vara ett liknande problem som det man kan få vid vanliga grenstationer med flera linjer som kommer in. Då skulle en nordgående och en sydgående linje kunna komma in från samma håll på bangården, vilket skulle innebära en liknande konflikt. Enligt Banläran (Kungl. Järnvägsstyrelsen 1916) så verkar semaforer i verkligheten inte följa udda/jämt-principen, det är något som Svenolov infört, men växelnumreringsproblemet kvarstår. Banläran ger inte mycket ledning i dessa specialfall. Min egna gissning är att man var konsekvent inom en trafikplats så långt det gick. Detta skulle innebära att om du åkte i jämn riktning på en bibana och körde in på en station med en stambana och du körde in åt det udda hållet för stambanan, så skulle även den första växeln du mötte vara udda eftersom resten av växlarna på stationen skulle vara numrerade åt detta hållet. Hela stationen är således samma, men för bibanan blir det fel för just den stationen.
Detta löser ju dock inte triangelspårsfrågan, men där finns det ju inget rätt svar heller.

I Trainz däremot så tror jag att triangelspår kan ställa till vissa problem med scriptet. Men dessa problem ligger bara i hur scriptet analyserar genomfartstågvägar för tågklarerardelen. Det borde alltså inte vara några problem rent signalmässigt, signalerna refererar ju bara till de signaler som tågvägen går till, hur den än går.
Har för mig att Svenolov diskuterat triangelspår förut. Minns inte riktigt var, men jag ska gräva lite när jag får tid, så får vi se om jag hittar något!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-13, 02:26   #26
MegaCastor
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 32
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Om vi börjar med verkligheten. Jag kan inte på rak arm säga någon station/trafikplats som historiskt sett haft ett triangelspår. Har du något exempel så kan jag se om jag kan hitta någon spårplan eller signalplan som kan ge ledning?
Jag hittade Lundtorp på Öland som ett exempel.

http://www.ekeving.se/b/Oland/Lundtorp.html

Som synes en härlig blandning.

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
I Trainz däremot så tror jag att triangelspår kan ställa till vissa problem med scriptet. Men dessa problem ligger bara i hur scriptet analyserar genomfartstågvägar för tågklarerardelen. Det borde alltså inte vara några problem rent signalmässigt, signalerna refererar ju bara till de signaler som tågvägen går till, hur den än går.
Har för mig att Svenolov diskuterat triangelspår förut. Minns inte riktigt var, men jag ska gräva lite när jag får tid, så får vi se om jag hittar något!
Det var egentligen detta jag undrade mest över.
Kan det uppstå några problem när scriptet genomlöper banan och den inte strikt följer udda-jämn principen?
Jag har haft problem med att scriptet kör vilse och leder till overflow i meddelandekön.
En hypotes var att detta kunde ha med triangelspår att göra.

Tack för snabb respons.
/Magnus
MegaCastor besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-14, 00:55   #27
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Intressant spårplan!
Enligt denna sida kan vi se att på ÖJ-tiden från början numrerade infartsväxlarna i triangelspåret för 1 respektive 2, så att tåg skulle möta rätt första växel. Hur man gjorde med resten av bangården talas inte om, men för något håll måste udda/jämt numreringen ha vänts, antagligen för tåg gående Färjestaden mot Mörbylånga, då detta spår nog användes minst. Intressant att SJ valde att benämna växlarna x respektive y för att delvis slippa problemet. Det tyder på att Kungliga Järnvägsstyrelsen inte heller kan ha haft några bestämmelser om hur man skulle lösa detta problem!

Angående Trainzdelen av problemet.
Det är möjligt att det är triangelspår som orsakar dessa message stack overflows, men det låter lite konstigt. Jag tror inte att udda/jämt har någonting med saken att göra, det låter snarare som att signalerna råkar ut för oändlig referensloopar. Lite märkligt att detta skulle hända på ett triangelspår, för signalerna borde bara behöva hålla reda på vilken signal som är framför i tågvägen och vilken som är senaste signal i tågvägen. Och det skulle ju inte gå att få några sådana oändliga loopar då på ett triangelspår.

Finns det andra annorlunda saker på banan du fått problemet på som skulle kunna orsaka det? Till exempel slingor, eller öglor? Två linjer som går åt var sitt håll och sedan möts på en station längre fram?

Det mest troliga borde vara att du har en slinga så att A beror på B som beror på C som beror på A som beror på B som beror på C som be.. du fattar.
Om du inte har några sådana slingor så är det säkert triangelspåret som är boven i dramat, det kan ju vara så att signalerna håller koll på fler andra signaler än bara den framförvarande och bakomvarande för stunden. De refererar då varandra på något sätt som leder till en oändlig loop, vilket overflowar meddelandestacken.

Om du råkar ut för felet igen så får du gärna ta en bild på felmeddelandet, särskilt den detaljerade så kan jag se om det går att få ut någonting av det.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-14, 18:44   #28
MegaCastor
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 32
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Intressant spårplan!
Finns det andra annorlunda saker på banan du fått problemet på som skulle kunna orsaka det? Till exempel slingor, eller öglor? Två linjer som går åt var sitt håll och sedan möts på en station längre fram?

Det mest troliga borde vara att du har en slinga så att A beror på B som beror på C som beror på A som beror på B som beror på C som be.. du fattar.
Om du inte har några sådana slingor så är det säkert triangelspåret som är boven i dramat, det kan ju vara så att signalerna håller koll på fler andra signaler än bara den framförvarande och bakomvarande för stunden. De refererar då varandra på något sätt som leder till en oändlig loop, vilket overflowar meddelandestacken.
Jag hade en vändslinga, men tog bort den efter ovanstående inlägg.
Problemet finns dock kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Om du råkar ut för felet igen så får du gärna ta en bild på felmeddelandet, särskilt den detaljerade så kan jag se om det går att få ut någonting av det.
Vid uppstarten av sessionen kommer följande fel:

alla.jpg

Detaljer för det första felet:

1.jpg

Detaljer för det andra felet (början och slutet):

2a.jpg
(mitten av listan bortplockad)
2b.jpg

Sedan kommer tre liknande fel till som jag inte lägger upp.

Efter detta kommer inga fler fel utan det går bra att köra tåg.
Banan verkar fungera, fast det kan man ju inte veta säkert.
Det är lite oklart för mig vad felen innebär och vad de kan leda till.

Kan du få ut något av detta?

/Magnus
MegaCastor besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-14, 19:41   #29
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Jadu, det var inte några fel jag stött på tidigare.

Det verkar inte som att felen är kopplade till varandra i alla fall.

Det första felet är, om jag förstått vissa spekulationer på Trainz forum rätt, att Trainz tycker att scriptet tagit för lång tid på sig att köra. Låter väldigt skumt i mina öron då det är en helt egen tråd som körs och kan avbrytas när som helst.
Men förstår jag dig rätt om detta felet bara dyker upp en gång när du startar och aldrig igen efter det, även om du köra omkring, lägger om växlar osv?
Det är i alla fall kopplat till signaldelen av scriptet och uppkommer när scriptet försöker leta efter nästa blocksignal. Det har inte med några referensloopar att göra i alla fall, då skulle du fått en lång upprepning av samma fel i den detaljerade felrapporten. Jag misstänker dock att detta beror på att du har en spårloop någonstans på din bana, så att sökningen efter nästa signal fastnar i loopen och kör runt, runt, runt.
Verkar signalerna fortfarande fungera och uppdatera sig? För antingen borde du få detta fel om och om igen, eller så borde signalerna sluta att fungera helt om jag förstår scriptet rätt!

Det andra felet:
Verkar bero på scriptfunktionaliteten som kopplar dubbla växlar. Meddelandekön innehåller massor med meddelanden ifrån växlar som har lagts om (toggled) som scriptet inte hunnit med att kontrollera om de är kopplade med någon annan växel. Det konstiga är att alla dessa växlar av någon anledning måste ha lagts om precis vid sessionens startande för att generera alla dessa meddelanden. Dessutom förekommer samma växlar om och om igen i listan vilket är märkligt.
Du verkar ha många a och b-växlar, men det dyker inte upp några c och d-växlar i meddelandekön. För det måste väl vara i dubbla engelsmän som du använder sådana växelkopplingar och då borde du väl även ha massor av c och d-växlar?

Får jag fråga hur stor den här banan är? Hur många stationer, signaler och kopplade växlar handlar det om på ett ungefär?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-15, 17:49   #30
MegaCastor
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 32
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Det verkar inte som att felen är kopplade till varandra i alla fall.

Det första felet är, om jag förstått vissa spekulationer på Trainz forum
rätt, att Trainz tycker att scriptet tagit för lång tid på sig att köra.
Låter väldigt skumt i mina öron då det är en helt egen tråd som körs
och kan avbrytas när som helst.
Låter rimligt. Det första felet dök upp i TANE och är inget som jag har stött på i gamla TS2010.
Det kan ju röra sig om en ny kontroll i TANE:s underliggande system som visar sig på detta sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Men förstår jag dig rätt om detta felet bara dyker upp en gång när du startar och aldrig igen efter det, även om du köra omkring, lägger om växlar osv?
Korrekt.

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Det är i alla fall kopplat till signaldelen av scriptet och uppkommer när scriptet försöker leta efter nästa blocksignal.
Det har inte med några referensloopar att göra i alla fall, då skulle du fått en lång upprepning av samma fel i den detaljerade felrapporten.
Det låter också rimligt.
Men det är ändå lite konstigt för banan saknar blocksignaler. Har det någon betydelse?

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Jag misstänker dock att detta beror på att du har en spårloop någonstans på
din bana, så att sökningen efter nästa signal fastnar i loopen och kör runt, runt, runt.
Strukturen är ganska enkel med en dubbelspårig huvudlinje och
några enkelspåriga sidolinjer som slutar i ändstationer.
Jag har experimenterat med vändslingor i slutet på dessa linjer men
de är numera bortplockade.
Det blir ingen skillnad i beteendet med och utan dessa slingor. Skumt.

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Verkar signalerna fortfarande fungera och uppdatera sig? För antingen borde
du få detta fel om och om igen, eller så borde signalerna sluta att fungera helt om jag förstår scriptet rätt!
Det första felet visar sig bara vid starten.
Därefter fungerar signalerna, i alla fall så långt det går att se när man kör på banan.

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Det andra felet:
Verkar bero på scriptfunktionaliteten som kopplar dubbla växlar.
Meddelandekön innehåller massor med meddelanden ifrån växlar som har lagts om (toggled)
som scriptet inte hunnit med att kontrollera om de är kopplade med någon annan växel.
Det konstiga är att alla dessa växlar av någon anledning måste ha lagts om precis vid sessionens startande för att generera alla dessa meddelanden.
Dessutom förekommer samma växlar om och om igen i listan vilket är märkligt.
En hypotes:
Jag misstänker att detta kan ha att göra med att scriptet behöver
analyserar banan i uppstarten av sessionen.
Om skriptet behöver bygga upp en intern datastruktur som beskriver
banans layout så behöver scriptet söka igenom banan med TrackSearch
och notera var olika objekt som signaler och växlar finns.
Varje växel blir då ett vägval som leder till en ny del av banan.
Då behöver scriptet lägg om växlarna i tur och ordning och söka
igenom varje del för sig.

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Du verkar ha många a och b-växlar, men det dyker inte upp några c och d-växlar i meddelandekön.
För det måste väl vara i dubbla engelsmän som du använder sådana växelkopplingar och då borde du väl även ha massor av c och d-växlar?
Flertalet av dessa a- och b-växlar är två enkla kopplade växlar till
exempel vid övergång från det ena spåret till det andra på en
dubbelspårig sträcka eller vid infarter till stationer.
Det är bekvämt att bara behöva lägga om den ena växeln trots att båda
läggas om samtidigt. Det finns några få engelsmän så det blir inte många
c- och d-växlar.

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Får jag fråga hur stor den här banan är? Hur många stationer, signaler och kopplade växlar handlar det om på ett ungefär?
50 km huvudlinje och ett tiotal stationer varav några är lite större .
Jag återkommer om antalet signaler och kopplade växlar. Måste räkna lite.

/Magnus
MegaCastor besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:38.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009