Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-05, 00:57   #1
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard Svanska gamla signaler för Inlandsbanan 1935?

God kväll, Timmen är sen när jag skriver detta men skall försöka göra det lättfattligt ändå. Saken är den att jag behöver signaler för gamla inlandsbanan. Dock inga av de ursnygga nya utan jag hade tänkt mig följande:

- Jag behöver en infarts-semafor som finns ca 250m före första växeln på stationen.
- Jag behöver hinderfrihetspålar i slutet på de spår som finns på stationen som skall agera signal.
- Jag behöver en osynlig utfartssignal vid stationsgränsen utanför stationen.

1. Hinderfrihetspålarna skall normalt visa 'Stopp and Go' eller vad det kallas i Trainz. Det innebär vad jag förstått Stopp för alla AI-tåg och vi som kör kan passera dom efter att ha stannat Perfekt för växling mellan dessa och den osynliga utfartssignalen.
2. Den osynliga utfartssignalen skall kontrollera om linjen är fri (enkelspår) och då visa grönt. Den blir röd när jag passerar den, fungerar alltså som en modern blocksignal.
3. Hinderfrihetspålarna skall kontrollera om denna osynliga signal är grön och först då ge 'signalbesked' kör för det ev AI-tåget som skall ut på linjen.

Den första semaforen finns redan i trainz och är inget problem.

Finns de andra att få tag i och är det möjligt att få en signal att kontrollera om nästa signal är grön innan denna blir grön?

Om detta inte går kan man med triggers få tåget att vänta vid hinderpålen och kontrollera om den osynliga utfartssignalen är grön innan tåget rullar iväg?
__________________
M v h
/Pursche

Senast redigerad av Pursche den 2011-06-05 klockan 00:59.
Pursche besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-06-05, 13:16   #2
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Alla dina önskade funktioner och signaler (synliga och osynliga), som du beskriver ovan, finns redan implementerade i det nya svenska signalsystemet (äldre signaleringsprincip).

Korvtiger och jag putsar just nu på dom sista detaljerna när det gäller hans äldre signaler (semaforer) och säkerhetspaket. Korvtiger kanske kan utveckla svaret vidare.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-05, 13:36   #3
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Det låter riktigt bra. Kan man alltså få en signal att först kontrollera om nästa signal är grön innan denna blir det?
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-05, 14:52   #4
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pursche Visa inlägg
Det låter riktigt bra. Kan man alltså få en signal att först kontrollera om nästa signal är grön innan denna blir det?
Ja! En mellansignal (synlig eller osynlig) före en utfarts(block)signal har bl.a. den funktionen.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-06-05 klockan 14:55.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-05, 18:07   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 717
Standard

Jag förstår inte riktigt vad du skall ha en "stopp and go" till. Infartssemafor är inga problem, en utfartssignal (osynlig om man vill ha det) för Ai-förarna fungerar också, dock så skall den stå innan hinderfripålen, en på varje spår, så att ett (Ai-)tåg inte kan komma ut på linjen om den är blockerad. Men vad hinderfrihetspålarna ska ha med signalerna att göra förstår jag inte. De visar hur nära en växel man kan stå för att man skall stå hinderfritt. Och vad skall du ha den till att inte tillåta att Ai-tåg passerar den för? Är det inte bättre att säga åt föraren att bara köra till en trackmark på spåret innan utfartssignalen?

Eller menar du att du vill få ett Ai-tåg att stanna på stationen om utfartssignalen (den osynliga)visar stopp? Det kommer den att göra om utfartssignalen visar stopp, vilket den kan göra om nästa signal på sträckan visar stopp, till exempel.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-05, 20:36   #6
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

1935 fanns det inte en semafor vid varje växel utan föraren körde tills TKL visade stopp eller längst till hinderpålen som då finns en på varje spår före växlarna.

Varför jag vill ha hinderpålen som signal är att AI-tågen skall stanna vid hinderpålen tills det är fritt för dom att fortsätta och det utan att jag måste skriva in alla trackmarks. Därför vill jag att hinderpålen är en signal som betyder 'stopp and Go'. För AI tågen så innebär det stopp som jag skrev innan och för oss i multiplayer så betyder det att vi kan växla på stationen utan problem bara vi stoppar före denna påle först.

Men naturligtvis fungerar det även med en osynlig mellansignal också, och pålen för syns skull. Tänkte mest 'slå två flugor i en smäll'.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:58.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009