Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-12-27, 23:26   #1
niofem
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard Installera mer RAM-minne!

Skulle behöva lite instruktioner om hur man installerar RAM-minnen (PC333) på en dator, som i det här fallet är en Dell, vad nu det spelar för roll... Är man född med tummen mit i handen så är man.
Att lokalisera själva minnet kan väl (?) inte vara så svårt, men att installera det nya...

Vore ytterst tacksam för alla tips och instruktioner!

____________________

/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net
 
Gammal 2003-12-27, 23:47   #2
prymikom
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 838
Standard

Det är inte jättesvårt att sätta i mer RAM!

Börja med att gå till butiken och köp RÄTT sorts minne till din dator.

Skruva sedan upp locket.
När du fått av locket gäller det att lokalisera ramminnet. Sitter oftast bredvid procsesern. Och den ser du genom den stora kylflänsen som sitter på den.

Och någonstans runt den hittar du förhoppnings viss mellan 2-4stycken "Slots" ser ut som små avlånga fack/kontakter med massa koppargrejor i.

Ï en eller två av dom här sitter det minnet som du använder nu.

Sedan är det bara att trycka i dom nya minnena (Passar bara på ett håll!) Se till att dom sitter ordentligt skruva på lådan starta datorn och upplev en stor prestanda förbättring!

Kolla även i din instruktionsbok till datorn där brukar detta stå med!

Lycka till!


//MVH John
http://prymi.net
"Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter"
prymikom besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-12-28, 00:43   #3
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Minnen är ett jäkla mörker.....

Jag tänkte uppdatera mina förut. Hade 256MB PC133 och tänkte sätta i lika mycket till. Köpte samma typ och samma märke. Tror ni dom såg likadana ut när jag öppna lådan????? Knappast och inte funka dom ihop heller....

Tog och köpte ett 512MB PC133 senare!


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-12-28, 01:44   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Har sagts förut i många trådar... Men, förtjänar att tas upp igen, då det är en mycket viktig punkt... [:0][:0]

Se till att du är ordentligt jordad när du jobbar med minnena... Vill påstå att minnesmodulerna är den mest enskilt utsatta komponenten överhuvudtaget i en PC, eftersom kontaktytorna på minnesmodulen står i direkt förbindelse med kretsarnas in/utgångar och därmed är mycket utsatta för statisk el...

Fenomenet är tyvärr underskattat av många "datornördar", men kolla med nån i elektronikbranchen får ni se... [}]

/Mats A

LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14
Mazz besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-12-28, 10:25   #5
pussgurkan
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Ort: , , .
Inlägg: 212
Standard

SOM MAZZ Säger
Tänk på statisk elektricitet, mitt förslag köp följande
från Clas Ohlson http://www.clasohlson.se/
Antistatmatta och armband skyddar mot statisk elektricitet
när du utför datorservice som t.ex kortbyten, processorbyten
m.m. Ansluts till jordad punkt med krokodilklämma
eller banankontakt. Mattan är försedd med 2 st fickor,
storlek 60x65 cm.
32-2075 ............... 229:–
Anslut till Skyddsjorden i ett Jordat elutag (om osäker fråga någon som vet), koppla ej till element eller kranar då dessa ej har rätt jordpotensial.
TA EJ PÅ KONTAKTYTOR (Guldpläterade kontakterna) då fingerfettet får guldet att oxidera vilket kan medföra att minnet går sönder.
Lycka till
pussgurkan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-12-28, 19:55   #6
niofem
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Tack för alla tips! Men en sak undrar jag fortfarande - jag har förstått att det är viktigt att vara "ordentligt jordad". Är inte så hemma på det här med att bygga själv precis...

Har förstått att man gör rätt i att vara försiktig - och även när datorn inte är kopplad till strömkälla, ligger den statiska elektriciteten alltså kvar?

Som sagt, tack för alla tips.


/ Lukas Nilson
"Snacka går ju."
 
Gammal 2003-12-28, 20:23   #7
Jocke
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 385
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev niofem

Har förstått att man gör rätt i att vara försiktig - och även när datorn inte är kopplad till strömkälla, ligger den statiska elektriciteten alltså kvar?
Det är [u]du</u> som är laddad med den statiska elektriciteten, genom att vara jordad så laddar du ur dig den vägen, istället för genom känsliga komponenter. Själv brukar jag alltid låta nätsladden vara inkopplad när jag håller på, för då är även datorchassiet jordat.

/Jocke

C16 2919, 1987-2001

http://www.saltsjobanan.tk
Jocke besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-12-28, 20:45   #8
niofem
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Okej, då förstår jag. Och vi som läste en massa om elektricitet i skolan för mindre än ett år sen... [:I]

____________________

/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net
 
Gammal 2003-12-28, 22:06   #9
pussgurkan
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Ort: , , .
Inlägg: 212
Standard

VARNING !!!!
På morderna datorer är spänningen ALLTID PÅ om nätsladden sitter i oavsett om strömbrytaren är på eller av (många huvudbrytatare på nätdelen bryter bara en fas så beroende på hur man vänt nätkabeln så ligger det fortfarande spänning i datorn)
detta görs för att föse datorn med backuppström tex till minnena och så att maskinen kan startas från tangentbord etc.
DRA ALLTID UT NÄTSLADDEN !
Däremot ska man förbinda en sladd mellan jordningsarmbandet/underläget och Chassit på Datorn
pussgurkan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-12-29, 07:23   #10
Jocke
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 385
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev pussgurkan

VARNING !!!!
På morderna datorer är spänningen ALLTID PÅ om nätsladden sitter i oavsett om strömbrytaren är på eller av (många huvudbrytatare på nätdelen bryter bara en fas så beroende på hur man vänt nätkabeln så ligger det fortfarande spänning i datorn)
detta görs för att föse datorn med backuppström tex till minnena och så att maskinen kan startas från tangentbord etc.
DRA ALLTID UT NÄTSLADDEN !
Däremot ska man förbinda en sladd mellan jordningsarmbandet/underläget och Chassit på Datorn
Ja? Du ska väl inte in i nätaggregatet och pilla? Det är endast där vi har starkström, i resten av datorn är det bara klenspänning.

Däremot är det iofs en bra ide att bara ha en jordningsledning direkt till chassiet, men jag är lat, så jag kör med nätsladden.

/Jocke

C16 2919, 1987-2001

http://www.saltsjobanan.tk
Jocke besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-12-29, 09:38   #11
emges
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Göteborg, , Sweden.
Inlägg: 1 830
Standard

Jag kanske har haft tur men jag har bytt mycket minne och många CPUer men aldrig haft någon jordsladd. Däremot brukar jag ta i ett element innan jag börjar, samt undviker att klappa katten under tiden.

Tilläggas bör att man aldrig skall ta i själva komponenterna eller kontakterna utan bara kortet även om det är oerhört svårt då det gäller minne. Sen är det svårt att få det att passa ibland. Man kan behöva ta i så det knakar i moderkortet. En gång var jag tom tvungen att fila av kanterna på ett kort för det skulle passa.


/Mats
emges besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-12-29, 20:05   #12
pussgurkan
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Ort: , , .
Inlägg: 212
Standard

Jocke skrev

--------------------------------------------------------------------
Ja? Du ska väl inte in i nätaggregatet och pilla? Det är endast där vi har starkström, i resten av datorn är det bara klenspänning.
--------------------------------------------------------------------
ATT NOTERA ÄR ATT DET DU KALLAR FÖR KLENSPÄNNING FÖRSTÖR MINNENA
OM DU FÖRSÖKER SÄTTA I DEM MED SPÄNNING I DATORN !!!!!!

Man skall även trycka på strömbrytaren när nätsladden är utdragen för att "tömma" den på spänning.

Sen är det förståss upp till var och en att göra efter eget huvud
Men enligt mitt synsätt så finns det två typer av människor, de som måste göra alla fel själva för att lära sig, och de smarta som lär av andras misstag!
pussgurkan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-12-29, 21:08   #13
Jocke
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 385
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev pussgurkan
ATT NOTERA ÄR ATT DET DU KALLAR FÖR KLENSPÄNNING FÖRSTÖR MINNENA
OM DU FÖRSÖKER SÄTTA I DEM MED SPÄNNING I DATORN !!!!!!
Jaså, du menar så... Det finns säkert nån liten risk för det.[:I] Själv tänkte jag mest på hurvida det fanns nån risk att skada sig själv. [8D] Trodde det var det du skrev om eftersom du använde så stora och röda bokstäver...

Förresten, att lära sig av andras misstag är ju inge kul, man måste ju få leka lite.[8D]

/Jocke

C16 2919, 1987-2001

http://www.saltsjobanan.tk
Jocke besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-12-30, 01:35   #14
ErikFalken
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Karlstad, , Sweden.
Inlägg: 241
Skicka ett meddelande via ICQ till ErikFalken
Standard

En ESD skada märks oftast inte på en gång. Om du skadar minnet när du pillar på det kan det fungera ett bra tag. Om mobiltelefonen tex. går sönder efter ett halvår kan det mycket väl bero på att montören inte var jordad när han/hon monterade enheten. Men nu är det så att oftast så skall man vara mer försiktig när man hanskas med lösa kretsar än när de är monterade på ett kort. hur det är med minnen vet jag inte, men om det är som nån säger att banorna är i direktkontakt med minneskretsen så skall man nog vara extra försiktig. BTW så har jag svårt att tro att minnet kan gå sönder om du har strömkabeln ansluten när du monterar minnet, det handlar ju bara om ett par volt.

/Erik
ErikFalken besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-12-30, 02:43   #15
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Den här tråden har lite utvecklat sig till en tråd om statisk el i samband med elektronik, vilket ju iof inte är helt fel då det handlar om minnen... Hoppas det är ok för dig niofem att jag spinner vidare lite på ESD-vinklingen...

ESD-skador på kretsar vet du inte om du har fått förrän långt senare, precis som Erik säger... Gammal och välkänt inom elektronik-branchen. Som parantes i diskussionen, i all elektronikproduktion så hanteras ALLA komponenter så som dom skulle vara känsliga för statisk el. Således stoppas och hanteras simpla motstånd i ESD-säkra förpackningar, osv... En person som sysslar med elektronikproduktion, har inte bara handledsband, utan även ESD-tofflor. Plus en mängd med andra jordningsåtgärder. Givetvis är det speciella golv som är jordade, annars är det ju ingen mening med ESD-tofflor... Allt detta kostar ju massor med pengar, men man gör det därför att man vet at det är nödvändigt, inte en fix ide... Det kostar ännu mer med garantireparationer...

Angående några volt i minnessammanhang... Minnena är ju inte designade så man kan byta dom under drift så att säga... Så, givet att moderkortet av någon anledning är spänningsatt, alltså även eventuell standby-läge, så är risken stor att kretsar går sönder. Problemet är att en ingång inte får ha en [u]högre </u>potential än vad kretsen spänningsmatas med. Då börjar grejer att leda åt fel håll och då går det trasigt... Så, kort sagt, tänk inte ens tanken att byta ett minne med moderkortet spänningsatt. Du vet aldrig vilken pinne som får kontakt först med moderkortet.

Var och en avgör ju själv om man vill tro på det här med statisk elektricitet. Själv tycker jag det är en ytterst blygsam kostnad och arbete att känna sig trygg och jobba med grejerna jordat. Om man kikar på pussgurkans förslag så är det inte mycket pengar.
Om man nöjer sig med att först jorda sig i något, hur lång tid dröjer det innan du har byggt upp ny laddning, tillräcklig för att skada nått? Fast, oftast har du tur och inget går sönder. Såvitt vi vet...

Hoppas ingen uppfattar detta som "besservissit", det är iallafall inte meningen utan mer att dela med sig av den erfarenhet jag genom åren samlat på mig i ämnet...

/Mats A

LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14
Mazz besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Xtracks installera Bengtel Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 5 2004-06-25 22:11
Kan man installera MSTS endast från CD1?? prymikom MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 2 2003-12-06 17:29
Till Minne av Anna Lindh ghost Off-topic 0 2003-09-13 18:46
384Mb minne på kortet !!!!! Hawk Trainz - Allmänt om Trainz 2 2003-02-08 13:59
Hur Installera SP3 matrial från STW? Kvarne Trainz - Allmänt om Trainz 2 2002-08-19 12:31



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:10.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009