Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-25, 20:58   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Arrow T:ANE Byggforum

Jag startar denna tråd för "alla" som sysslar med assetbygga:
Anledningen är att jag precis fått och installerat TANE (utan problem) och börjat undersöka vilka möjligheter man har att fixa så att gamla grejor fungerar även i TANE. Jag har just släpat in Anten stn och Mtr101, med ett enda fel (en av mina coronor dög inte).

Jag uppmanar alla att tipsa och berätta i denna tråd
Bifogade bilder
Filtyp: jpg mtr.jpg (142.5 KB, 828 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-07-25, 22:41   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Question LAntips 1

TS2012-grejor lär fungera i TANE? Har man äldre versioner kan man göra som jag gjort:

Öppna CM i den gamla versionen, öppna det asset du vill ha in i TANE och backa upp ett steg så du ser mappen, öppna TANE och starta CM (Manage Content).

Dra nu asseten från gamla CM till TANE och släpp. Sen kan du fortsätta undersöka den i TANE och rätta ev. fel.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-07-26, 01:22   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
TS2012-grejor lär fungera i TANE? Har man äldre versioner kan man göra som jag gjort:

Öppna CM i den gamla versionen, öppna det asset du vill ha in i TANE och backa upp ett steg så du ser mappen, öppna TANE och starta CM (Manage Content).

Dra nu asseten från gamla CM till TANE och släpp. Sen kan du fortsätta undersöka den i TANE och rätta ev. fel.
Du får nog göra ett bildband.

Jag har (försökt) installera Cabbanan (ver. TRS 2012) i Tane med eländigt resultat. Varannan cdp gick in, varannan inte. Svensk skog finns inte.

Om du lägger in nya Auran RailsOnly i ditt lokstall/vändskiva så kommer det nog att fungera i Tane. Det är bara spåren som saknas.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-07-26, 11:13   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Nisse,
det måste vara osynligt spår! Jag har fixat till Vändskivan till gen. lokstall så att den blir felfri i TANE - jag mejlar den och osynligt spår till dig så får du testa. För mig fungerar den felfritt:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg vändskiva.jpg (294.0 KB, 834 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-07-26, 15:01   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Är det många assets som har samma problem som behöver fixas? Det är ju träligt att vara tvungen att fixa alla saker för hand, men om det är liknande fel på många grejer så kan man ju skriva ett litet program som gör jobbet åt en.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-07-26, 15:11   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det vore ju bra!
Just nu undersöker jag asset för asset. Byggnader har rel. få fel medan däremot rullande mtrl. har många, bl.a. svenolovs skriptsystem.
Jag skall försöka notera vad som är de mest frekventa felen för varje kategori, men ibland är det fel på vissa dependencies av olika slag.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-07-27, 19:14   #7
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
TS2012-grejor lär fungera i TANE? Har man äldre versioner kan man göra som jag gjort:

Öppna CM i den gamla versionen, öppna det asset du vill ha in i TANE och backa upp ett steg så du ser mappen, öppna TANE och starta CM (Manage Content).

Dra nu asseten från gamla CM till TANE och släpp. Sen kan du fortsätta undersöka den i TANE och rätta ev. fel.
Har installerat cab-banan på nytt vilket innebär att 555 filer har installerats. Första gången, beta-versionen fick jag 147 rödingar. Nu detsamma.

Den usla banan har dock förändrats något. Fortfarande är rälsen vita sträck som måste ersättas. Förutom Lotharhakes Tannen am hang finns ingen skog - och någon skog i övrigt blir det inte om man inte väljer exotiska träd. De vita fälten (se bilden) gick inte att ta bort i beta-versionen. Nu kan de bytas ut mot marktextur.

Det bör antecknas att det här är en 2012-bana med dito cdp:s, som enligt löfte ska kunna installeras i Tane.

Summa: Banan kan inte återställas helt. Ett års jobb kan kanske ge godtagbart resultat.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg T ane.jpg (182.5 KB, 778 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-07-27, 19:32   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Thumbs up Bravo Nisse ...

... det är rätt inställning! 147 errors är "peanuts" i Trainzkretsar.
Behöver du hjälp kan du skicka de felaktiga asseten till mig så skall jag försöka åtgärda så gott jag förmår, dina banor förtjänar det!!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-19, 22:28   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard GSJ Lok 5' och 5'' ....

... har återuppstått, 5' ur Vovven47s ursnygga L818, och 5'' ur min egen Y Ånglok.

Tenderloket beställdes 1904 av NOHAB, men tenderlok var illa lämpade för Säröbanan eftersom vändskivor fanns endast i Göteborg och Särö och loken fick ofta gå i backgång. så 5' såldes snart och 5'' köptes, ett lok som höll måttet till 1955 när ångloksepoken var över.

Lite bilder från hur det kan se ut i TANE:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-04-19 124433.jpg (153.4 KB, 114 visningar)
Filtyp: jpg 2016-04-19 124628.jpg (149.0 KB, 111 visningar)
Filtyp: jpg 2016-04-19 124642.jpg (151.5 KB, 113 visningar)
Filtyp: jpg 2016-04-19 200513.jpg (246.6 KB, 112 visningar)
Filtyp: jpg 2016-04-19 201213.jpg (241.2 KB, 111 visningar)
Filtyp: jpg 2016-04-19 201250.jpg (218.1 KB, 112 visningar)
Filtyp: jpg 2016-04-19 204055.jpg (153.4 KB, 112 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-20, 00:13   #10
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Väldigt trevlig, LAn. Minns när jag jobbade tidigt 50-tal i Göteborg när chalmerister förvandlat ett parkerat persontåg till rullande sommarstugor, pyntade med all påmålad snickarglädje. Såg tyvärr inget av dessa vackra ånglok - de vågade sig väl inte fram.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-20, 16:18   #11
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Stoppbuffertar ..... ?

Jag har varit cybervägen på Göteborgs Central. Där finns den moderna typen av stoppbufferar. På uppställningsbangården saknas fjädrande buffertar men på persontågsspåren finns dom. På uppställningsspåren är spåret efter stoppet försett med ett antal 3-bults efterstopp, med på Persontågsspåren skulle detta förlänga spåren långt in i vänthallen så där dett en rejäl betongklump bakom stoppet. Se bilderna. Jag tänker bygga dessa med texturegrupp och valbar röd lykta.

Vet nån mer om detta så tveka inte att posta (ett brev betyder så mycket för en ensam byggare !-}
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Ustopp.jpg (138.2 KB, 94 visningar)
Filtyp: jpg Pstopp.jpg (165.8 KB, 94 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-21, 20:16   #12
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Stoppbockar är en ack så viktig sak för oss ruttbyggare! Bara de inte stoppar oss...

Här kan du läsa på som bara den om stoppbockar, den innehåller även lite ritningar

http://tdt.surbrunn.net/Stoppbockar.pdf

Ska bli kul och intressant att se vad du får fram, så ser jag fram emot hösten och ny dator så jag kan hänga med i utvecklingen och hänga med TANE-tåget
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-22, 10:36   #13
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Glidstoppbock mod 77 ...

... blir det, tack vare Jockes länk. På ritningen syns hur dessa fungerar.
Friktionen mot spårrälerna justera genom att dra bultarna som klämmer ihop bromselementen och pressar ned dessa mot rälerna. Typiska åtdragningsmoment är mellan 250 - 500 Nm, beroende på önskad bromskraft. Notera snittvyn av bromselement som är samma för tillsatselementen (bromsklotsarna). På t.ex. persontågsspåren finns inga tillsatselement men väl en rejäl betongklump bakom bufferten (personsäkerhet före loksäkerhet!).

Tyvärr blir dom inte glidbara i Trainz denna vända, det kräver att dom görs som vagnar där man med enginespecen skulle kunna få dom tunga med stor friktion.

Ritning och bilder bifogas:

ang. sista bilden: Grönsaksståndet t.v. föreställer Hassan Alkadiras lukrativa försäljning av Rödkål, selleri, bananer och purjolök - nödvändig skaffning för en lång resa med endast svenska plastsmörgåsar att köpa ;-]
Bifogade bilder
Filtyp: jpg ritning.jpg (180.6 KB, 324 visningar)
Filtyp: jpg 2016-04-22 084453.jpg (291.8 KB, 325 visningar)
Filtyp: jpg 2016-04-22 084605.jpg (291.4 KB, 323 visningar)
Filtyp: jpg 2016-04-22 143458.jpg (190.2 KB, 316 visningar)
Filtyp: jpg 2016-04-22 171120.jpg (205.5 KB, 316 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2016-04-22 klockan 18:53. Anledning: En doft av 80-tal:
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-10, 02:18   #14
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard Som ett svar på min önsketråd

TANE har tydligen ändrat sättet man gör splines på så halva dagen gick säkert åt det... (nåja)
Och såklart utan att skriva en vettig guide över hur man gör :P

Brevlåda skulle man väl kunna klassa som "helt klar", skulle bara behöva en vettigare textur på sig - Ska kolla lite på texture-group eller va det heter så man kan få många färger i en

Plattformstaken är lite med kvar på..
De kommer behöva en hel del lod för att vilja vara med, det med korrugerad plåt är väl ca 2000/5m :P
Och jag kommer behöva lära mig hur man gör så inte de ser allt för dåliga ut när de böjer sig lite..
Bifogade bilder
Filtyp: jpg forum1.jpg (77.2 KB, 122 visningar)
Filtyp: jpg forum2.jpg (94.0 KB, 123 visningar)
Filtyp: jpg forum3.jpg (61.7 KB, 123 visningar)
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-10, 13:09   #15
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Råkade bli ett hus med innan jag somnade..
Dock är inte det nära acceptabelt i polygonantal men var så kul att bygga noggrant :P
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bostad.jpg (79.2 KB, 113 visningar)
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:24.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009