Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-01-05, 18:48   #286
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

(Kör fortfarande build 78667) Det här med hur man uppfattar framerates är ju ganska subjektivt också. Men jag tror som Lan att det inte egentligen är FPSen som är det du stör dig på utan hacken. Blev tvungen och testa själv, så jag startade nämnda session (Flying Scotsman, där man förövrigt kör det första lok jag stött på som går långsammare ju mer gaspådrag man har...) Jag har en FPS på runt 14-17 i början och därefter går det upp till ett stabilt 21 inne i tunneln. Men samtidigt som det flyter på ganska jämt, (14 FPS kan jag överleva med i alla fall, bara det håller sig stabilt) så uppstår med jämna mellanrum små korta pauser då det hoppas över att uppdatera en bildruta, det hackar till. FPS-mätaren verkar inte visa utslag på detta, så det känns för mycket för att bara vara en dipp i FPSen, snarare att en bildruta inte ritas ut och hoppas över, men att det räknas som att den ritats ut i FPS-mätaren.

Växlingsfilens storlek borde inte inverka på detta, men den kan sega ned spelet. Att bli tvungen att slänga ut och hämta tillbaka minnessegment på hårddisken kostar mycket i tid och det vill man helst slippa. Minne är alltid att föredra över växlingsfil. TANE drar 4.3 GB med minne för mig på nämnda bana, så det får plats i mitt internminne i alla fall.


Förresten, på tal om fullscreen. Är det någon som lyckats klura ut hur man går tillbaka till fullscreen efter att ha kört TANE i inte-fullskärmsläge utan att blir tvungen att starta om spelet? Trycker jag på maximera i windows-fönstret uppe i högra hörnet så blir headern och windows-toolbaren kvar.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-05, 21:37   #287
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Hej alla, länge sedan jag skrev något på forumet. Men jag har hållit igen lite med Trainz, till att Tane börja komma ur sin linda. Och med SP1 så börjar det likna något.

Med bulid 80276. Hände det saker. Fortfarande en del objekt som inte vill fungera. Speciellt dom som har speedtree bibliotek. Men det kommer nog till sin rätt, någon gång.

Gjorde samma test som lan gjorde för skojs skull.
Här har ni resultatet.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Skärmklipp.JPG (161.7 KB, 90 visningar)
Filtyp: jpg Skärmklipp 1.JPG (255.8 KB, 90 visningar)
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-06, 08:18   #288
Bambistor
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Gävle
Inlägg: 278
Standard

Sitter då på ett 970gtx och det laggar inte det minsta. fps ligger runt 30-35
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-01-06.jpg (189.1 KB, 81 visningar)
__________________
Jerka
Bambistor besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-06, 08:31   #289
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Hur är det med Flying scotsman när du börjar köra igång??? Laggar det inte något och vad blir fps då? Banan med My-loket är ju rätt ren och där ligger ju fps över 30.

Hanteringen av virtuella minnet var inte bra i Windows 8.1 men har kanske blivit bättre i Windows 10 ? Men det skadar nog inte att öka växlingsfilerna till mer än RAM-minnet, speciellt om man har en SSD.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-06, 08:59   #290
Bambistor
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Gävle
Inlägg: 278
Standard

Har inte testat flying scotsman ännu. Jag är inte så förtjust i banorna man får med eller utländska lok. Men kan testa lite senare och kolla fps:en.
__________________
Jerka
Bambistor besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-06, 11:57   #291
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Nu har jag installerat TANE med hjälp av skivorna jag fick i N3v:s första sändning och har därmed version 74885. Sen är det tvärstopp. Jag får nog nöja mig med 74885.

Återgår till Nynäsbanan MOD, Trainz 2010.

Nisse, 81 år
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-06, 12:36   #292
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Sen är det tvärstopp. Jag får nog nöja mig med 74885.
Hur menar du tvärstopp Nils
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-06, 13:44   #293
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bambistor Visa inlägg
Sitter då på ett 970gtx och det laggar inte det minsta. fps ligger runt 30-35
Tyvärr inte alls särskilt imponerande Bambistor. Du sitter alltså på ett grafikkort som kan betecknas som "high end" och får 30-35 fps på en sådan där ren baseboard? Det är ju egentligen rena skämtet, det är det här som jag menar när jag säger att TANE har en usel grafikmotor (ingen kritik mot dig alltså). Du borde få runt 200 fps med det grafikkortet och en sådan där tom bana!

Vad får du för prestanda om du laddar in det lan föreslår? Får du fortfarande 35 fps? Med din hårdvara så borde du egentligen fått runt 60 fps på en sådan bana men tyvärr är N3V inkapabla att göra en effektiv grafikmotor. Jag kan bara önska att de skitit i det och köpt en färdig istället. TANEs grafikmotor är bevisligen ineffektiv så det skriker om det. Det enda som hjälper den är att på sikt så kommer vi att kunna övervinna problemen med ren muskelstyrka i grafikkorten men så borde egentligen det inte behöva vara. Vindvandraren mfl borde gå i kurs hos t.ex. Unity programmerarna för att få lära sig hur sjutton man ska göra....
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-06, 13:55   #294
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av baloo406 Visa inlägg
Hur menar du tvärstopp Nils
'

Kommer ingenstans. Begriper inte något. Dessutom har min skolengelska 65 år på nacken. Och inte blir det bättre bättre med av mitt usla minne.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-06, 14:01   #295
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
'

Kommer ingenstans. Begriper inte något. Dessutom har min skolengelska 65 år på nacken. Och inte blir det bättre bättre med av mitt usla minne.

Nisse
Enligt en gammal post på N3V forumet så ska du skriva in dina detaljer under "Settings" (dvs ditt Auran id och lösenord) och sen ska du starta om TANE. Då ska du börja ladda ner en rejält stor patch, tror den är runt 9gb. Sen efter detta tror jag den kan patcha sig till SP1.... dvs det är en flerstegsraket.

Jag föreslår att du provar att starta om datorn efter att du lagt in dina uppgifter under settings. Av någon anledning kan vissa TANE processer ligga kvar i minnet och isf har du rent tekniskt inte startat om TANE även om det ser så ut... men startar du om är du säker på att det skett.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-06, 17:08   #296
Bambistor
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Gävle
Inlägg: 278
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Tyvärr inte alls särskilt imponerande Bambistor. Du sitter alltså på ett grafikkort som kan betecknas som "high end" och får 30-35 fps på en sådan där ren baseboard? Det är ju egentligen rena skämtet, det är det här som jag menar när jag säger att TANE har en usel grafikmotor (ingen kritik mot dig alltså). Du borde få runt 200 fps med det grafikkortet och en sådan där tom bana!

Vad får du för prestanda om du laddar in det lan föreslår? Får du fortfarande 35 fps? Med din hårdvara så borde du egentligen fått runt 60 fps på en sådan bana men tyvärr är N3V inkapabla att göra en effektiv grafikmotor. Jag kan bara önska att de skitit i det och köpt en färdig istället. TANEs grafikmotor är bevisligen ineffektiv så det skriker om det. Det enda som hjälper den är att på sikt så kommer vi att kunna övervinna problemen med ren muskelstyrka i grafikkorten men så borde egentligen det inte behöva vara. Vindvandraren mfl borde gå i kurs hos t.ex. Unity programmerarna för att få lära sig hur sjutton man ska göra....
Håller med dig fullständigt. Grafikmotorn är inte bra alls. Men förhoppningsvis kan dem göra den lite bättre iallafall. Iallafall inte så krävande som den är idag.
__________________
Jerka
Bambistor besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-06, 17:18   #297
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Hanteringen av virtuella minnet var inte bra i Windows 8.1 men har kanske blivit bättre i Windows 10 ? Men det skadar nog inte att öka växlingsfilerna till mer än RAM-minnet, speciellt om man har en SSD.
Det handlar inte bara om hur det hanteras utan vad det innebär. Det du pratar om, växlingsfilen, är att du använder en del av en hårddisk till att flytta ut delar av det som finns i minnet (RAM) om det börjar på och bli fullt där, vilket ger mer plats i minnet för annat.
Men att skriva till och även läsa från hårddisk jämfört med att skriva och läsa från minne är ofantligt mycket långsamt. Har man en vanlig hårddisk med skiva så pratar vi om en faktor upp till 100 000 gånger långsammare! (SSD är givetvis bättre, men fortfarande minst en faktor 100 beroende på minne och SSD du jämför)

Men operativsystem försöker ju vara smarta och flytta ut minnessegment som inte används på länge, vilket då antagligen inte är TANE om det körs, utan andra program som går i bakgrunden. Så har man medelstort RAM så kan det löna sig att ha mycket virtuellt minne om OSet är smart och plockar ut minne som inte tillhör TANE vilket ger plats åt att ha hela TANE i RAM hela tiden. Men om minnet knappt räcker till för att hålla hela TANE i minnet samtidigt så kommer sannolikheten bli stor för att viktig TANE-data kommer att skrivas ned på disk, och om då TANE plötsligt behöver något av den datan som inte ligger i minnet så måste det segmentet först läsas in till minnet ifrån disk (och något annat minnessegment först skrivas ned till disk för att ge plats i RAM..) och då kommer man med stor sannolikhet få ett hack i FPSen då dessa swop-operationer kan ta upp till 10-tals millisekunder att utföra. Vill man då köra spelet i 30fps så har man bara 33ms på sig att leverera nästa frame och tar det då tiotals millisekunder att swoppa ett minnessegment så är du rätt körd om det är flera segment som hamnat i växlingsfilen!

Sedan så har ju du 16GB RAM vill jag minnas, så det ska nog räcka till i de flesta fallen, så du lär sällan nyttja växlingsfilen alls och då slipper du hackande. Alltså skadar det inte att ha stor växlingsfil om man har tillräckligt stort RAM. Men om man ska välja så är större RAM att föredra över växlingsfil när det kommer till saker som går i real time (som spel).


Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Tyvärr inte alls särskilt imponerande Bambistor. Du sitter alltså på ett grafikkort som kan betecknas som "high end" och får 30-35 fps på en sådan där ren baseboard? Det är ju egentligen rena skämtet, det är det här som jag menar när jag säger att TANE har en usel grafikmotor (ingen kritik mot dig alltså). Du borde få runt 200 fps med det grafikkortet och en sådan där tom bana!

Vad får du för prestanda om du laddar in det lan föreslår? Får du fortfarande 35 fps? Med din hårdvara så borde du egentligen fått runt 60 fps på en sådan bana men tyvärr är N3V inkapabla att göra en effektiv grafikmotor. Jag kan bara önska att de skitit i det och köpt en färdig istället. TANEs grafikmotor är bevisligen ineffektiv så det skriker om det. Det enda som hjälper den är att på sikt så kommer vi att kunna övervinna problemen med ren muskelstyrka i grafikkorten men så borde egentligen det inte behöva vara. Vindvandraren mfl borde gå i kurs hos t.ex. Unity programmerarna för att få lära sig hur sjutton man ska göra....
Har testat själv med en liknande bana med tre ånglok och en drös med o-loddade highpoly-vagnar som borde vara betydligt mer krävande än Bambistors bana och för mig ligger FPSen väldigt jämt på 60 (vilket verkar vara den över gräns som TANE kör för att inte käka upp mer CPU än nödvändigt. Denna target FPS verkar vara dynamisk beroende på vad som körs, för det är ofta det verkar landa runt just 24, 30 och 60, vilket är vanliga framerates att sikta på.) När jag kör Healesville-banan så har jag FPS mellan 24-30, ibland högre ändå, aldrig under 19. Dock så hackar det till lite ibland, men det kanske är fixat i SP1. (har inte testat den ännu) Då har jag ju också en äldre och på pappret långsammare GPU än Bambistor.

Det verkar som att Bambistor använder en hel del post-processing filter av dömma av hans screenshot och beroende på hur dessa är inställda så skulle man lätt kunna käka upp åtskilliga FPS. SSAO vet jag bland annat att den är välkänd att kunna käka prestanda även på kraftfulla maskiner beroende på hur den är implementerad.

Att jämföra TANEs nyimplementerade motor mot en som funnits på marknaden i över 10 år är ganska orättvist. Att implementera en spelmotor+grafikmotor jämförbar med Unity från grunden är inget man gör med ett litet team på ett år. Det kräver tid, pengar och massor med specialkunskap inom flera områden, något som N3V bara till viss del har haft tillgång till.
Visst kan man tycka vad man vill om att N3V gått sin egen väg och inte köpt en annan motor, men jag tror att jag föredrar detta beslut jämfört med hur det hade varit om de använt till exempel Unity. Då hade plötsligt 15 år av Trainz-content inte längre fungerat i den nya motorn för att den har andra filtyper, andra krav och speciellt inte stöd för Aurans GameScript. Det hade betytt att Trainz fått börja om från grunden och med dagens konkurrens från andra tågsimulatorer så hade det nog om något varit spiken i kistan för N3V.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-06, 18:19   #298
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Tack Korvtiger ...

... du är en enastående analytiker, dotor kännare och pedagog och jag håller helt med i allt, utom att jag "bara" har 12 Gb RAM men det borde väl räcka tills jag får råd att utöka till 64 GB och nytt super-GPU och sen livnära mig på vattgröt och potatisskal,
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-06, 21:48   #299
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Nisse..
Jag ser att "spyfrog" redan svarat dig.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-06, 22:43   #300
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Enligt en gammal post på N3V forumet så ska du skriva in dina detaljer under "Settings" (dvs ditt Auran id och lösenord) och sen ska du starta om TANE. Då ska du börja ladda ner en rejält stor patch, tror den är runt 9gb. Sen efter detta tror jag den kan patcha sig till SP1.... dvs det är en flerstegsraket.

Jag föreslår att du provar att starta om datorn efter att du lagt in dina uppgifter under settings. Av någon anledning kan vissa TANE processer ligga kvar i minnet och isf har du rent tekniskt inte startat om TANE även om det ser så ut... men startar du om är du säker på att det skett.
Tyvärr Baloo406 och Spyfrog - TANE vägrar att kommunicera med mig. Påstår att jag inte är uppkopplad. Larv!

Testade att försöka göra en andra installation, vilket N3v rekommenderar. Jag skulle spara hela TANE-mappens innehåll i en annan mapp och som sedan skulle placeras i förslagsvis pation D. Jag och många andra har ingen D. I brist på var mappen skulle placeras lade jag den på Skrivbordet.

Fiasko förstås - men mappen är lätt att slänga i papperskorgen.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:18.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009