Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övriga simulatorer > Övriga simulatorer > Allmänt om Run8

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-09-20, 06:34   #1
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard Hur vill vi köra run 8 multiplayer med varandra

Det är en debatt nu om Teamspeak ,chat , amerkanska procedurer , köra på tidtabell ,köra på engelska etc Dson för denna debatt rätt hårt nu.

Jag känner så här om detta. Det blir för krångligt. När jag vill komma ut och köra multiplayer ska det var lekfullt. Jag gör detta för att roa mig, "inte jobba"
Inga procedurer kring stoppkörningar etc. Ungefär detta skulle jag chatta detta vid en infart i stopp. (Nu står jag har i infarten xxxx ,signalen är i stopp, varfor) etc.

Vi är väldigt få som ändå håller på och nu håller det på att blir olika grenar som vill göra på sitt sätt. Tågtidtabell, köra med teamspeak, köra på engelska etc etc
Snart kommer valet om olika rutter också.

Det enda som kommer att hända är att det är väldigt få som kommer att köra
multiplayer i den grenen. Jag själv har valt att inte gå in i teamspeak sessions som kört denna vecka. Både för att det är teamspeak samt att det verkar vara lite folk som har gått in.
Ska vi få in ungdomar ,vanliga vuxna och pensionärer in till detta så måste vi hitta en mellanväg.

I början när jag hosta var vi 8 personer en gång, har det varit så på slutet undrar jag, verkar inte vara så.
Om det är mindre än 5 personer ,kan jag lika gärna köra själv känner jag.

Vi skulle ha haft en omröstning på hur varje persons önskemål vill ha, för att få så många som möjligt till en session.
Blir vi 10-20 tåg till en session, skulle det vara jättekul.

Jag skriver ned mina önskemål här
1: Jag vill köra med chat
2: Köra på svenska
3: Kanske ha 2 sessioner på en vecka (vardag kvällar 20:00,
Helger kvällar 18-19-20 tiden) för att få så många som möjligt till en session.
Som man gärna skriver i forumet något dygn i förväg så folk har möjlighet att styra för att kunna vara med
4: Kan tänka mig att köra på tidtabell enligt pursce förslag
5: Enkla text medellandet utan att krångla till det (Lite lekfullt)
6: Ev möjligt att boka tåg i förväg och tid på forumet innan sessionen börjar.

Skulle jag märka att jag är ganska själv i mina önskemål så får jag ändra mig, för det roliga är ju ändå samspelet med de andra spelarna i simulatorn. För målsättningen är väl att vi är så många som möjligt på en session, vi kan vara upp till 40 personer tror jag.
jorgen3 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-09-20, 07:04   #2
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Håller absolut med dig, förutom att jag föredrar att prata med varandra på riktigt istället för chatten!
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-20, 11:09   #3
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Om vi tar exemplet med en stoppsignal, så kan det finnas flera anledningar till varför den är i stopp. Det KAN finnas ett tåg inne på området, men det kan också vara en felaktig växel som dispatcher inte känner till. Det hände mig igår, och hade vi då inte haft några färdiga procedurer kring vad som gäller hade sessionen inte kommit längre än så, eftersom ingen kunnat åtgärdat den felaktigt lagda växeln.
Ett annat exempel är när du ska till- eller från Mojaves Bangård norrifrån, där finns ingen möjlighet för DS att lägga växlarna utan det är upp till tågpersonalen att göra det. Då MÅSTE det vara självklart för personalen att också lägga tillbaka alla växlar när man har passerat, eftersom det annars ställer till problem för tågen bakom som plötsligt inte kan passera Mojave.

Återigen skulle jag vilja framföra det faktum att det är en amerikansk järnväg, med amerikanska signal- och tågledningssystem och amerikanska storlekar på tågen. Då är också det absolut enklaste att köra med vissa amerikanska procedurer, eftersom det är vad simulatorn är gjord för. Ska man komma med helt nya procedurer, måste vi på något sätt först och främst ta fram sådana och sedan anpassa dem efter hur Run8 är uppbyggt.

Under veckan har det inte varit särskilt många som tyckts vilja engagera sig. Men är det på något sätt mitt fel då, att andra inte ens bryr sig om att hosta en session?
Vill man ha något gjort, får man väl också göra det och inte ställa sig i ett hörn och sura över att de som faktiskt gör något "inte gör det som JAG vill". Då finns det andra sessioner, eller också möjligheten att starta en egen session om man så vill.

Du tar även upp tidtabeller, men jag ställer mig tveksam till det. Inte det att det på något sätt skulle vara förbjudet, men det är otroligt svårt att följa en tidtabell på en amerikansk järnväg. Det räcker med en detektor som larmar, för att hela sessionen skulle ställas totalt ur balans då eftersom man kanske behöver stanna ett tåg på huvudlinjen i tio minuter för att få den där axeln fixad. I värsta fall lägger dispatchern en signal fel (och saknar vi regler för hur tågledningen ska ske, då kommer signaler att läggas fel åt alla möjliga och omöjliga håll) och då har du VERKLIGEN sabbat en tidtabell, eftersom du nu har två tåg mot varandra på ett enkelspår och måste backa ett av dem. Vips, så har en halvtimme gått och du har tåg stående på alla möjliga ställen, utom just där de var tänkta att befinna sig.

Och vad gäller TeamSpeak och chat, så förstår jag inte varför man inte kan göra både och? Vill man verkligen inte köra med röstkommunikation, så fine för mig, det finns en chatfunktion och den kommer jag att använda för de som vill. Men då måste man också acceptera, att jag kanske har en situation pågående med något annat tåg via TeamSpeak, som du då inte har en aning om fanns över huvud taget. Du kan alltså behöva vänta på din tur.

Men oroa dig inte, Jörgen. På lördag åker jag iväg på jobb igen och är borta i tre veckor. Då slipper du oroa dig för några regler, procedurer och för att du ska behöva lära dig något nytt.
I övrigt vill jag be om ursäkt för att jag har ställt till problem här inne genom att hosta sessioner och försöka ha kul. Det är nog bättre att jag håller mig på Run8America istället, eftersom mina sessioner inte tycks vara omtyckta här..!
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-20, 15:19   #4
espendylmodulatorn
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Nybro - Kalmar län
Inlägg: 91
Standard

Tja... föredrar nog chatt, skall iofs tillägga att jag inte testat liveradio, men så mycket onödig info som ofta florerar i chatten kan jag tänka mej att det blir lika jobbigt hänga med i liveradio. Säg 20 personer som gapar i mun på varann....
Anser att man bör köra mer på signalerna och ha dispatchers som hänger med mer aktivt. De ska def inte behöva fråga var man befinner sej od. förutom i mörka spår givetvis...
Och som disp har man ju möjlighet att flyga om kring å kolla läget och även hjälpa till med manuella växlar, med det inte sagt att det är lätt..
Gärna kördagar på helger, kanske 12.00-18.00 - kvällar kan vara mer upptaget..
Tidtabell känns svårt...

Sen skall man givetvis göra vad man tycker känns bäst.
Tycker just nu att det är för få här så jag försöker köra på US.
I Uk har jag överhuvud taget inte sett några annonsera om mp.
Nån som sett nåt?

ha d.
espendylmodulatorn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-20, 15:32   #5
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

"Du tar även upp tidtabeller, men jag ställer mig tveksam till det. Inte det att det på något sätt skulle vara förbjudet, men det är otroligt svårt att följa en tidtabell på en amerikansk järnväg. Det räcker med en detektor som larmar, för att hela sessionen skulle ställas totalt ur balans då eftersom man kanske behöver stanna ett tåg på huvudlinjen i tio minuter för att få den där axeln fixad."

Det är ingen skillnad i Sverige. Detta händer hela tiden att linjerna kommer ur balans. Jag kommer att göra en session med tidtabeller och allt men det tar någon vecka till innan jag hinner göra klart allt.
I övrigt håller jag nog med Dson. Teamspeak dödar inte på något sätt Chatten, man kan ha både och men får ibland vänta på sin tur.

Den som hostar lägger också upp vilka regler som skall gälla. Sedan är det bara att joina om man vill.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-20, 17:00   #6
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard

Hej! Alla här på Run 8 forumet
Jag är gubbe på 57 år jag tycker det ä bättre med team speak,när man chattar så vet man ju inte när han är klar med det han skriver.

Du Dson behöver inte be om ursäkt för något du har gjort
jag tycke det flöt på rätt så bra när jag köra,en gammal gubben som jag är inget vidare på eng å prata, och dom som inte vill va med å köra när du hostar behöver inte hoppa in då.

Så sluta med å gnälla utan gör nåt själva då

/John
__________________
Dator:
OS:Windows 10 Pro 64
AMD X4 3,4 GHZ
Minne: 8GB /1600 MHz
Grafik:Geforce GTX 550 Ti / 1024 Mb
SSD-hårddisk Agility 3 Series - 120 GB
24 tums skärm

John P
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-20, 20:49   #7
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Hej
Då har 5 + jag haft åsikter i frågan. 4 föredrar Teamspeak och 2 chatt.
Då får jag fara ut och köpa mig ett headset nu då. Jag kan ändra mig ingen stor grej men jag kommer nog hela tiden att föredra chat (ska motivera mig längst ned)

De andra frågorna så blir jag inte klok ,de flesta uttalar sig inte om hur de vill köra Run 8
Frågan var kanske diffus. Men jag ställer den igen.

Om du fick välja hur skulle du vilja köra Run 8, hur skulle du vilja välja om det var upp till dig (språk, sätt, formalitet, tidpunkter etc etc).

Det är den infon som kan vara bra att ha när någon sätter upp en session med målsättning att så många som möjligt kan vara med

Jag skrev detta inlägg för att hitta punkter där vi drar åt samma håll och för att försöka hitta en gyllene medelväg som de flesta tycker är okey. Men jag märker att jag retat vissa...det var inte min avsikt.

En annan målsättning med frågan var ,hur många är vi som kör Run 8 aktivt.

Svaret är 6 personer. Men det är ju mera som har köpt den (bl.a. Ove). Men jag hade hoppas att man kunde vara ett 10 tal i en session i Sverige men just nu ser det tungt ut. Många är otroligt skeptiskt att det är Amerikanska tåg och rutter.....
Men skulle vi få svenska rutter o tåg kommer det att explodera tror jag.
Nästa höst/vinter kanske vi kan köra svenskt.

För min målsättning och jag hoppas det är era också det är ju att vi ska vara så många som möjligt på en session.

Men för dem som vill ha 2-3 personer session jag ska inte hindra er, ni får göra så många som möjligt.

Men här är jag lite egoistiskt ,jag vill vara med då det är "drag". Jag vill möta mycket tåg höra hur de andra håller på med problem med både det ena o det andra och ändå ha roligt.
Har varit med i sessions där man kör i 2 timmar utan att se något tåg inte så kul enligt mig. Då kör jag hellre de andra simulatorerna Or och railworks med Ai.


Men Purche förslag är ju jättebra.
Den som hostar berättar hur det ska gå till, det är ju visserligen redan gjort men man ska kanske vara tydligare hur sessionen ska gå till
Klockslag 21 sept 2100
Kommunikation Teamspeak
sen valfria saker .
Anmäl er här på forumet först, (kanske lite av en anledning att hitta bättre starttider för max folk)
Denna sträcka gäller
Dessa tåg gäller
Tidtabell körning
Ordnad form gäller stoppkörningar, kommunikation "klart slut"
etc etc


Teamspeak frågan. Jag har kollat runt i Run8america forumet hur de gör där. Den största andelen är ju chat
bla den största själv Survivor Sean köra bara chat sessioner (de är upp till 20 personer tror jag).
Det finns kanske en anledning att det är så........

Jag tror att Teamspeak kommer att fungera bra upp till 5-10 personer sen så blir det väl pratigt i lurarna.
Stor risk att man pratar både det ena o det andra som inte berör körningen.

Det räcker att EN är väldigt pratglad så förstör han för resten av gänget. Finns ganska många pratglada i samhället.
I chat så är det själv sanerande för man orkar inte skriva så mycket som man hinner prata.
Dessutom störs jag inte av dem när de dyker upp som ett rött fält högst upp på skärmen.

Att man skulle både köra Teamspeak och chat tror jag inte på alls, man får bestämma sig från början vad man ska ha
för kommunikation. Den som kör chatten blir ju alldeles utanför de andra pratmakarna.

Men vi är ju få för tillfället så det borde inte vara något problem med Teamspeak med det nu om ingen av oss är "pratig"
Så jag är gärna med på detta tåg, men jag kan se problem i horisonten.

Angående chat tror jag många har glömt att man kan ha olika kanaler i chat. Ex kanal 1 är Mojave-Bakerfield kanal 2 Barstow-Mojave
Sen kan jag ha kanal 3 mot mina växlare på bangården men kommer fjärren att säga någonting på huvudkanalen så kommer det ändå fram fastän jag har kanal 3. Gör det med Teamspeak

Det blir nog bra det här med sessioner för oss när vi har hittat läget hur vi ska göra dem.

Senast redigerad av jorgen3 den 2012-09-20 klockan 22:20.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:30.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009