Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-02-28, 15:26   #1
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Smile Trespårig växel...

Hej!
Jag blev helt ställd när det gäller trespårigväxel och vet inte hur man växlar med tangenten G och får bara rakt och vänstersväng, men inte högersväng. Är det nå´t speciell tangent eller vad, till högersväng. Tacksam för svar.
Totte besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-02-28, 15:33   #2
Daniel
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 728
Standard

Har du testat med F8 knappen?
Jag vet inte men det kanske kan vara till hjälp?

__________________
/Daniel
Daniel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-28, 16:00   #3
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Visar nu en bild så ni förstår.

Senast redigerad av Totte den 2015-11-20 klockan 22:14.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-28, 18:07   #4
Perre
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Ösmo, Sweden.
Inlägg: 87
Standard

Jag föreslår att du placerar ut högerväxeln först och sen vänsterväxeln eller tvärtom och inte som nu att du har en helt symmetriskt tredelad växel.

// Perre
Perre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-01, 00:34   #5
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
GDS-rutten har sådan växel. Mazz har ju byggt rutten, så borde den ha samma problem.
Den växel heter A1t3wayPnt10Mnl.s

Senast redigerad av Totte den 2006-03-01 klockan 00:39.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-01, 12:44   #6
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Den växeln fungerar inte fullt ut. Det går bara att köra rakt eller vänster.
Om du kommer från andra hållet går det dock att köra baklänges genom växeln från höger-spåret.
Ännu en av MSTS många begränsningar.
För riktigt fungerande trevägsväxlar krävs att du använder någon av de som byggs upp med flera delar (se XTracks dokumentation).

Mvh Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-01, 15:52   #7
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW
Den växeln fungerar inte fullt ut. Det går bara att köra rakt eller vänster.
Om du kommer från andra hållet går det dock att köra baklänges genom växeln från höger-spåret.
Ännu en av MSTS många begränsningar.
För riktigt fungerande trevägsväxlar krävs att du använder någon av de som byggs upp med flera delar (se XTracks dokumentation).

Mvh Anders
Aha, då förstår jag. Jag låter trevägsväxeln vara kvar, orsaken jag har börjat signalsätta rutten. Då får man inte röra spåren alls för då blir fel på rutten.
Tack för svaren dessutom.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-01, 18:32   #8
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Citat:
Ursprungligen postat av Totte
Aha, då förstår jag. Jag låter trevägsväxeln vara kvar, orsaken jag har börjat signalsätta rutten. Då får man inte röra spåren alls för då blir fel på rutten.
Tack för svaren dessutom.
Hej!

Jo man kan röra spåren om det inte finns någon signal som "tillhör" det spåret, tex då en infartssignal....

Men som sagt man skall vara försiktig när man signalsätter, många backuper och spara ofta...Jag sparar numera efter varje liten detalj som jag ställer ut i terrängen...För rätt som det är kommer det ett meddelande till Bill och då är man i hissen om man byggt mycket utan att spara...

Dessutom så är det ju bra att starta om RE då och då eftersom RE "äter" minne...

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-01, 21:25   #9
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av knebert
Hej!

Jo man kan röra spåren om det inte finns någon signal som "tillhör" det spåret, tex då en infartssignal....

Men som sagt man skall vara försiktig när man signalsätter, många backuper och spara ofta...Jag sparar numera efter varje liten detalj som jag ställer ut i terrängen...För rätt som det är kommer det ett meddelande till Bill och då är man i hissen om man byggt mycket utan att spara...

Dessutom så är det ju bra att starta om RE då och då eftersom RE "äter" minne...

MVH Kenneth
Hej Knebert!
Man ska helst inte röra spåren om det finns signaler, bommar och hastighetsskyltar. Om du har rört spåren, så måste du köra rebuild efteråt. Rebuild kan störa alla signaler, bommar och hastighetsskyltar.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-01, 21:31   #10
magnus_y1
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , Helsingborg , Sweden.
Inlägg: 335
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard

Bara en fråga när ämnet ändå är uppe. Om man kommer på att man i ett senare läge vill förlänga rutten måste man då riva bort alla signaler mm inain man börjar bygga ut?

Magnus bara nyfiken
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-01, 21:36   #11
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av magnus_y1
Bara en fråga när ämnet ändå är uppe. Om man kommer på att man i ett senare läge vill förlänga rutten måste man då riva bort alla signaler mm inain man börjar bygga ut?

Magnus bara nyfiken
Jag har sparat Trollhättanrutten helt utan signaler med mera, så jag kan fortsätta bygga mer spår vidare till Göteborg. Jag tog bort massor av tiles efter Kornsjö så del 1 är mycket lättare att ladda hem fråm Banbyggarna.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:58.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009