Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-09-29, 18:03   #1
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Exclamation KMJ Uppdatering

Hej

Nu har jag kommit igång med uppdateringen av KMJ

Det blev Pierres uppdatering som ligger till grund för denna uppdate som jag kommer att göra. När detta blir klart har jag ingen aning om men jag kommer att ägna mej åt detta när jag har tid och lust.

En bild kommer givetvis ochså

Ha en trevlig kväll!

MVH Kenneth
Bifogade bilder
 
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-10-09, 20:11   #2
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Hej

Dammade av lite äldre skivor för att se vad man kunde hittta där....

Och titta här vad jag hittade

Nu är det ju inte 100 på att detta går att göra så mycket åt detta eftersom det finns en hel del dynamiska spår i rutten men man kan ju alltid göra ett försök och se vad resultatet blir eller vad säger ni?

MVH Kenneth

PS Skall kanske tillägga det att om man använder SR kan man komma ner en bit i "objects/tiles" eftersom det finns andra spårbitar så att antalet spår blir mindre. Det höjer ju FPS en aning. DS
Bifogade bilder
 
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!

Senast redigerad av knebert den 2007-10-09 klockan 20:12.
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-09, 21:40   #3
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Om du är inne på att använda SR, testa då den rutin som "ersätter" de dynamiska spåren med dummy-SR-bitar, föreslår jag. Arbets-insatsen blir rimlig då, men på minus-kontot är förståss att det adderar objekt. Men du slipper ändrad spårdatabas, med signaler sittandes där.

Är du inne på att ersätta de dynamiska spåren på rena SR, så kan det löna sig att tänka igenom det både två och tre gånger... Det är ett relativt omfattande jobb, i synnerhet som flertalet av de dynamiska spåren ligger i lutning, vilket ökar pyssligheten radikalt. Om du ändå vill köra det spåret, rekommenerar jag starkt att ta bort alla signalerna först, då det garanterat finns flertalet dynamiska spår som är involverade i länkade signaler. Det är kanske inte så dumt iallafall, då signalsättningen dels inte är ett mästerverk och dels har du nya signaltyper som med fördel kan utnyttjas i KMJ, de som t.ex visar K40 i infarten finns ju ett klart behov av.

Oavsett vilken väg du väljer, lycka till med jobbet! Skoj att signalerna kommer till användning dessutom!
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-10, 15:08   #4
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Om du är inne på att använda SR, testa då den rutin som "ersätter" de dynamiska spåren med dummy-SR-bitar, föreslår jag. Arbets-insatsen blir rimlig då, men på minus-kontot är förståss att det adderar objekt. Men du slipper ändrad spårdatabas, med signaler sittandes där.

Är du inne på att ersätta de dynamiska spåren på rena SR, så kan det löna sig att tänka igenom det både två och tre gånger... Det är ett relativt omfattande jobb, i synnerhet som flertalet av de dynamiska spåren ligger i lutning, vilket ökar pyssligheten radikalt. Om du ändå vill köra det spåret, rekommenerar jag starkt att ta bort alla signalerna först, då det garanterat finns flertalet dynamiska spår som är involverade i länkade signaler. Det är kanske inte så dumt iallafall, då signalsättningen dels inte är ett mästerverk och dels har du nya signaltyper som med fördel kan utnyttjas i KMJ, de som t.ex visar K40 i infarten finns ju ett klart behov av.

Oavsett vilken väg du väljer, lycka till med jobbet! Skoj att signalerna kommer till användning dessutom!
hej
Kanskt och til och med DU....mäste erkänna att KMJ är INGEN DÖD rutt...

Hoppas verkligen att du knebert, orkar med en uppdatering......
SR-räls är en höjdare om du kan fixa de.....


Heja Heja
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-10, 16:28   #5
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Ser ruskigt bra ut med SR i KMJ. Hoppas verkligen dom kommer med i uppdateringen. Bra jobbat Knebert!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-10, 16:40   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Jag håller med er om att MSTS ännu lever. Bra att KMJ uppdateras.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-10, 17:03   #7
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk
hej
Kanskt och til och med DU....mäste erkänna att KMJ är INGEN DÖD rutt...

Hoppas verkligen att du knebert, orkar med en uppdatering......
SR-räls är en höjdare om du kan fixa de.....


Heja Heja
hihi, blir på nått sätt lite tokigt att erkänna nått som man aldrig har påstått nått annat om... För dom som använder MSTS, så är ju KMJ i allra högsta grad en trevlig och bra rutt! Att jag själv lämnat MSTS är ju bara vad jag själv har valt och har inget med saken att göra. Mot den bakgrunden så är jag ju själv inte intresserad av en uppdatering av KMJ följdaktligen, men det hindrar ju inte att jag ger stöd till den som vill uppdatera rutten.

Hade ett längre resonemang med Kenneth i går om uppdateringen, tror och hoppas att det gav lite input och ideer på tillvägagångssätt.

Instämmer med dina avslutande ord... Heja Heja, Kanneth, hoppas det går vägen med uppdateringen!
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-10, 18:32   #8
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Hej

Tack för alla dessa uppmuntrande ord. Jag lovar att jag skall göra mitt bästa för att, i mitt tycke, en av de bästa rutterna till MSTS skall bli ännu bättre.

Hade ett antal snack igår om just SR och alla tyckte att det skulle vara smaskens med dessa spår i KMJ och det finns en liten chans att så blir fallet, OBS Jag säger liten . För det första för att det skall gå att genomföra så krävs det en hel del jobb.
För det andra så har det med texturerna till SR att göra. Det spelar ingen roll hur man gör för texturerna till konverteringsprogrammen blir annorlunda än de spåren som syns på bilden. MEN kan man få någon att fixa till det så hade det varit underbart. Då får man samma textur hela vägen.

Sen kan jag säga att jag testade hela kvällen igår det här med SR och testkörde ochså. Det var som att köra på en ny rutt. Har man då även Mazz signaler och Mickes nya bommar och lite annat så är det en helt annan känsla än originalKMJ.

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-10, 18:34   #9
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Citat:
Ursprungligen postat av knebert
Hej

Tack för alla dessa uppmuntrande ord. Jag lovar att jag skall göra mitt bästa för att, i mitt tycke, en av de bästa rutterna till MSTS skall bli ännu bättre.

Hade ett antal snack igår om just SR och alla tyckte att det skulle vara smaskens med dessa spår i KMJ och det finns en liten chans att så blir fallet, OBS Jag säger liten .
För det första för att det skall gå att genomföra så krävs det en hel del jobb.
För det andra så har det med texturerna till SR att göra. Det spelar ingen roll hur man gör för texturerna till konverteringsprogrammen blir annorlunda än de spåren som syns på bilden. MEN kan man få någon att fixa till det så hade det varit underbart. Då får man samma textur hela vägen.

Sen kan jag säga att jag testade hela kvällen igår det här med SR och testkörde ochså. Det var som att köra på en ny rutt. Har man då även Mazz signaler och Mickes nya bommar och lite annat så är det en helt annan känsla än originalKMJ.

MVH Kenneth
PS Tack till alla objektbyggare som gör grejor så att vi andra har något att bygga med. DS
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-10, 18:36   #10
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Hej

Oj tryckte visst på fel ställe så att det blev dubbelinlägg

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-10, 19:43   #11
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Blir det SR, så använd gärna dessa: http://www.banbyggarna.se/msts/Texturer.html

Heja, heja, heja...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-11, 16:00   #12
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Hej

En enkel bild på signalplacering på gantry någonstans på rutten

Ser det ok ut?

MVH Kenneth
Bifogade bilder
 
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-11, 16:16   #13
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post Vägkorsning

Hej

Ok, vi tar väl en bild till då när vi ändå är i farten

Här har vi en vägkorsning som ännu inte är färdigbyggd. Banverkets personal gick denna dag hem kl 16:00 Övertid, vad är det?

MVH Kenneth
Bifogade bilder
 
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 09:39   #14
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Hej
OM du lyckas mä SR, som Pierre sa, så kan kanske den här filen vara användbar.
Den målade jag till SR på WF4
http://msts.pointclark.net/msts/SR_Track_w1.zip
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 12:05   #15
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Hej

Tack för den Håkan.

Jag skall se vad jag kan göra efter jag gjort klart Etapp 1 (=ersatt originalsignalerna med Mazz signaler grovt, ej något finlir.)

Men jag är själv ganska sugen på det här med SR så jag kommer att göra fler tester inom detta.

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:41.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009