Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-05-22, 18:38   #1
Sigma
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Sweden
Inlägg: 170
Standard WIP Ängbyvagnar A24, A30 med flera

Hej! .

Jag har äntligen börjat bygga en A30B. Den kommer nog att passa bra till Pierres nya rutt . Säg till om ni ser något fel:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Image2.jpg (99.9 KB, 1133 visningar)
__________________

Senast redigerad av Sigma den 2005-05-28 klockan 01:49.
Sigma besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-05-22, 18:46   #2
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Den kommer passa alldeles utmärkt!

Jag har önskat att någon skulle börja byggt den, nu när jag har rutten på G. Bäst jag sätter fart på ruttbyggandet då...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-05-22, 19:26   #3
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Smile

Mycket snyggt:)

Passar ju perfekt till Pirpens Lidingöbana!
Om du vill så gör gärna en manövervagn också (B30).

Om du sedan vågar göra gamla A24:or och B24:or så vore det kul!

Senast redigerad av Byggare Bob den 2005-05-26 klockan 07:45.
  Svara med citat
Gammal 2005-05-22, 22:11   #4
Björne
Senior Member
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sweden.
Inlägg: 151
Standard

Kan inte annat än att hålla med dom andra! Jäkligt snyggt!! Hoppas du eller någon annan kan ordna med en fin fotorealistisk hytt till vagnen med!
Björne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-05-26, 02:33   #5
Sigma
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Sweden
Inlägg: 170
Standard

Jag behöver lite hjälp.

Det här kan jag:

*Göra själva tåget.
*Göra texturer till den.
*Göra en Cab View. (dock lite osäker)

Det här kan jag inte:

*Göra Bogie/ hjul par som fungerar i MSTS. Men själva 3D modellen kan jag nog göra.
*Göra fungerande ljud effekter till tåget. Vilket program gör man detta i?.
*Exportera modellen till MSTS format.
*Göra tågets konfigurerations fil, som max hastighet o.s.v...

Kan någon göra detta?, eller vet några bra "Tutorials"? .


Ny bild:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Image2.jpg (7.6 KB, 1073 visningar)
__________________
Sigma besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-05-26, 07:51   #6
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Thumbs up

Ser mycket snyggt ut, Sigma.

Ljudfiler finns ju redan att eventuellt "låna" från någon annan spårvagnsmodell till MSTS (om detta är tillåtet enligt den som byggt modellen!).

Själv är jag värdelös på att bygga rutter och fordon, men aktiviteter är jag desto bättre på, så boggier m m kan jag inte svara på.
  Svara med citat
Gammal 2005-05-27, 09:53   #7
micke321
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Lyrestad, , Sweden
Inlägg: 1 691
Skicka ett meddelande via MSN till micke321
Standard

vilket 3d program använder du?? I vilka format kan du spara??

Själv jobbar jag i TSM.
__________________
MVH, Mikael
Webbmaster på Banbyggarna.se
Vill Ni se fler järnvägsbilder, besök gärna min sida - där Ni även kan läsa om min MJ-samling och se tågfilmer.
En del av Teamet som bygger Stockholmsrutten.



http://www.micke-andersson.se http://www.banbyggarna.se http://mikaelsgallery.fotopic.net/
micke321 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-05-27, 13:18   #8
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

En kommentar till din första bild är att du ser ut att göra alla fönster, dörrar med mera som hål i själva objektet när du modellerar det.
Detta är ett säkert sätt att få antalet polygoner att gå genom taket.
Gör större ytor av polygoner och använd alpha kanalen i texturen till att göra fönster istället så kommer du få en modell med mycket bättre fps i MSTS samt att det går snabbare och enklare att modellera.

Andra bilden ser det ut som att du har väldigt många polygoner för att få till någorlunda krökta ytor, syftar då mest på takkanten.
Känner du till hur man använder 'smothing'? Om inte är det läge att lära sig.
Med polygon smothing får du en verklighetstroget krökt yta som inte går att efterlikna även om man använder mångfallt fler polygoner. Utan smothing kommer en krökt yta fortfarande att se ut som fasetter även när man har närmast astronomiskt antal polygoner.

En annan sak är inte göra fler uppdelningar än du behöver, en plan rektangulär yta bör klaras av med en rektangel (=2 polygoner). Ser många exempel i den andra bilden (taket t.ex.) där du har många kantlinjer som inte fyller något syfte utan enbart ökar antalet polygoner.
Det är ju roligare att kunna använda dessa polygoner till ökad detaljrikedom än att de bara ska vara bortkastade.

Mvh Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-05-27, 15:29   #9
Sigma
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Sweden
Inlägg: 170
Standard

Tackar så mycket för hjälpen .

Jag ska genast gå igenom mitt 3D program och se om jag har någon funktion som liknar smothing.

Citat:
vilket 3d program använder du?? I vilka format kan du spara??
Jag använder ett program som heter Zanoza modeler. Tåget är i 3ds format.
__________________
Sigma besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-05-28, 01:46   #10
Sigma
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Sweden
Inlägg: 170
Standard

Har fixat taket lite:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Image3.jpg (40.0 KB, 987 visningar)
__________________
Sigma besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-05-30, 08:55   #11
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Fortfarande på tok för mycket linjer på den modellen.
MSTS kommer att stå still om du ens lyckas starta en aktivitet med den.
Återigen, lär dig smothing så kommer modellen se bättre ut och med färre polygoner. Jag förstår du har många polygoner när du inte har smothing.

Du hade lite andra frågor tidigare:
> *Göra Bogie/ hjul par som fungerar i MSTS. Men själva 3D modellen kan jag nog göra.
> *Göra fungerande ljud effekter till tåget. Vilket program gör man detta i?.
> *Exportera modellen till MSTS format.
> *Göra tågets konfigurerations fil, som max hastighet o.s.v...

Hjul och bogier är det viktiga att man namnger dem rätt, kommer inte ihåg exakt men Bogie1, Bogie2, Wheels11, Wheels12, Wheels21 & Wheels22 eller nåt liknande är det. Delobjektets centrum skall vara i rotationspunkten för bogien respektive hjulen. Orienteringen måste också vara rätt annars för du hjulsatser som roterar kring fel axel. Du behöver inte göra nånon animering när de är namngivna rätt för då fixar MSTS det själv.

Ljud har jag aldrig fipplat med så där kan jag intet säga.

Eftersom du inte använder något av de vanliga verktygen som har direkt export till MSTS format (dvs TSM, 3DCanvas eller gmax) får du själv fixa konverteringen med det verktyg som MS/Kuju skickade med. finns i utilities mappen under MSTS och heter Conv3D. Hur det fungerar finns lite i MSTS dokumentation men du är tyvärr ute på tunn is när det gäller få hjälp av andra. De flesta använder något av verktygen ovan och slipper då detta lilla verktyg som visst inte ska vara alltför enkelt att hantera.

Eng-fil osv är enklast att utgå från någon befintlig och modifiera efter behov, t.ex. kan du starta från KIHAs filer och anpassa till dina behov. Det gjorde jag med mina smalspåriga fordon som är ute på beta testning.
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-06-01, 01:10   #12
Sigma
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Sweden
Inlägg: 170
Standard

Tackar för hjälpen igen .

Hur många polygoner klarar MSTS av utan att få spader, någon som vet det?. Tåget kommer att landa på omkring 8.000 polygoner i nuvarade färdigt skick utan inredning. En aktivitet med 5, 3 vagnars tåg blir 120.000 polygoner . Det borde väl MSTS klara av...

Det där med ljudet har jag kanske listat ut hur man kan göra.

Det där med att kopiera eng filen, blir perfekt! .

Jag har ochså bestämt mig för att göra själva tåget i Zanoza modeler, och sedan importera den i mitt nyligen ner laddade Gmax. Eftersom funktioner som smothing inte fungerar särskilt bra i Zanoza.
__________________

Senast redigerad av Sigma den 2005-06-01 klockan 01:37.
Sigma besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-06-01, 09:24   #13
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

8000 polygoner borde MSTS klara men det är väldigt mycket för en sådan modell, dessutom utan inredning. Har du räknat ordentligt på bogier, hjul och andra detaljer också då? De tar många polygoner om de ska bli bra.

Finns inget exakt tal för hur mycket MSTS klarar av då det beror på den aktuella datorn och grafikkortet. Så många polygoner dessutom i ett flervagnars tåg kräver en kraftfull maskin för att fungera någorlunda. Bästa är att göra ett provskott med det du har och se hur det fungerar, du behöver inte hjul, bogier osv för att få in den i MSTS men den måste vara texturerad. Låne eng-fil från en annan modell för att komma igång i MSTS.

Jag har provat någon gång att importera till gmax, meshen gick bra men texturering måste göras om. Mitt råd skulle vara att flytta över till gmax så snart som möjligt och arbeta där istället om du kan tänka dig det (och spara ofta i gmax då MSTS exporten är buggig och krashar).

Mvh Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-06-02, 21:07   #14
Sigma
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Sweden
Inlägg: 170
Standard

Jag räknade lite fel. Hela tåget är klart utom inredningen, polygon antalet blev 4300 . Bogierna vet jag inte riktigt om de blev bra. Säg till om ni tycker jag ska ända/lägga till/ta bort saker på tåget.

Jag har inte gjort något smothing än, som ni kanske kan se på bilden:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Image2222.jpg (29.8 KB, 914 visningar)
__________________

Senast redigerad av Sigma den 2005-06-02 klockan 21:09.
Sigma besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-06-02, 21:28   #15
Björne
Senior Member
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sweden.
Inlägg: 151
Standard

Ser grymmt bra ut Sigma!! Det enda som jag ser nu på rak arm är linjekrukan ovanför förarfönstret, men det kommer kanske?

Här kan du se en bild på vad jag menar: http://www.bussmicke.se/Tramwaje/Bil...goe_030418.jpg

Ska bli grymmt kul att se denna modell i färdigt skick! Längtar också med stor spänning att få se dina bilder över T5C5-projektet när du börjar med det.
__________________
Som på räls!
Björne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:16.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009