Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-02-14, 14:31   #1
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard Motorvagn Y1 snart färdig

Hej

Vad tror ni om denna Y1:a? Kan det det va något att åka kring i på era banor?

Skall bara fixa lite till med caben så skall vi se om den kan komma ut på STW.

Hälsningar
LokKalle





KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-02-14, 14:50   #2
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

[^]Åh jäklar vad snyggt![]

Den kommer väl med en "destination" inställd också kanske?[8D]
Om en sådan har cabb så är det garanterat en efterlängtad modell av mig, det lovar jag![][:X]

MVH: Olaf "vr98olli" Lindström
Msts-akuten.com - värt ett besök!
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-14, 15:02   #3
Blappe
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 226
Standard

Det kommer bli RIKTIGT trevligt att puttra runt med. Snyggt jobbat Kalle... [][][]

/Blappe
Blappe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-14, 23:10   #4
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Snyggt tåg, jag åker själv ett sånt för dom går förbi här där jag bor, har åkt ett sånt idag, om jag bara får påpeka så är dom röda stängerna vid dörrarna lila och inte röda, inte för att vara elak, ville bara nämna det, och ska man kunna sitta i tåget, och öppna dörrarna? är förarhytten precis likt som den är på riktigt
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-14, 23:38   #5
bamse
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Ort: götene
Inlägg: 44
Standard

Kanonfinfin Y1 Lokkalle. Öppnigsbara dörrar, och inredn. verkar det vara med. Det ser jag fram emot.
Mvh Bamse
bamse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-15, 01:23   #6
bombardier (avregistrerad)
Avregistrerad
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 156
Standard

Fin Fint, detta kallar man för äkta photorealistisk[8D]

hoppas en släpps inom kort[]

mvh Rodi



bombardier (avregistrerad) besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-15, 01:44   #7
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Om du ska göra en lik förarhytt, så har jag en bild här på en precis lik förarhytt i Y1 1314


Hoppas att den är lik i det andra tåget som man laddar ner också!

/Av Tobias 2004
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-15, 01:53   #8
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Denna bild är från nu jag tog den igår, den kanske är lite bättre över själva förarpanelen.


Den röda spaken är att tända och släcka lyserna
och den blåa spaken som sitter längre in åt höger är öppna och stänga dörrarna, och den spaken som han håller i med handen är gasen


/Av Tobias 2004
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-15, 09:33   #9
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

Hej igen

Ingen behöver känna sig elak för synpunkter och komentarer när det gäller mina skapelser när det görs på rätt sätt. Det är bara roligt och nyttigt att få tips om hur det ser ut i verkligheten.

Hör du "vfp420b" Du säger att du åker med Y1 och kanske rent av 1314. Var bor du? 1314 går på Kinnekullebanan vad jag förstår. Själv bor jag i Vinninga en mil från Lidköping där Vesttrafik har många Y1r uppställda på bangården när de inte är i trafik. 1314 brukar stå där ibland. Skall försöka få lite fler bilder in i från dessa.

Det finns nog ganska många olika inredningar i dessa motorvagnar både i pasagerardelen och i manöverdelen vad det gäller. Om det finns fler bilder på inredningar till Y1 hos er på Forumet och som vill dela med sig av dem till mig så är jag tacksam.
Färgen på ledstängerna till påstigningsgemaket som jag har tigit kommer från Y1-1356 liksom inredningen pasagerare och manöverdel.
Jag har också lite bilder från en annan y1 manöverdel som är vit.

Y1 1314 har jag inga bilder från inuti, fast hoppas att det inte gör så mycket om inredningen inte stämmer helt och hållet till denna första Y1:a med kanske fler i framtiden.

LokKalle













KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-15, 13:19   #10
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Hej!

Jag bor i Mariannelund i Småland och där går det förbi precis likadan Y1:a som du har gjort, den som du visade på bilden, och jag har faktiskt en bild från passagerarutrymmet i Y1 1314 i småland, i den färgen som du har gjort


det är i Y1 1314:s blåa färgsättning som du gjorde

/Av Tobias 2004
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-16, 15:39   #11
TramsLasse
Junior Member
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5
Standard

Otroligt elegant bygge! Hur har LokKalle lärt sig detta?
Finns det möjlighet att se hur ett fordon är uppbyggt datamässigt?
TramsLasse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-16, 15:51   #12
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Ja, LokKalle ska ha en stor eloge! Vi var väl många som undrade vem LokKalle var när han började posta här på forumet och även skicka mail om hur man byggde och gjorde olika moment i gmax. Från att ha börjat i "blygsam" anda är Lokkalle verkligen uppe i fart och bygger både byggnader och rullande material som bara den!

Jag är mycket imponerad av det LokKalle fått till. Hans Y7r är ett otroligt fint arbete.


Lasse: Hur menar du med att se hur det är uppbyggt datamässigt?

Det finns ett litet program kallat TOE där man kan titta på de färdiga modellerna och välja lite olika visningslägen.
Lägerna man kan se är
* Orginal - så som modellen ser ut i spelet med textur på
* Smooth shade - Utan textur
* Wireframe - sklettmodell lite enkelt förklarat

TOE kan laddas ner här

Du får gärna fråga om du behöver hjälp i gmax Lasse. Vi har en annan tråd i 3D-designforumet där MatsH frågade en hel del och hela tråden blev som en utbildningstråd vilket inte bara MatsH hade nytta av. Ofta är det små moment eller detaljer man behöver hjälp med. Men som sagt vi försöker hjälpa så gott vi kan
___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-16, 18:49   #13
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

LokKalle har du kollat mitt inlägg, så ser det ut innuti Y1 1314, m.m. och jag svarade på din fråga

/Av Tobias 2004
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-16, 19:11   #14
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

Till vfp420b

Jodå. Tack för dina inlägg. Kom gärna med mera.

Eftersom du tycks åka med 1314 ganska ofta så kanske du kan fixa lite bilder åt mig inuti denna Y1:a. Gärna bilder tagna så rakt fram mot objekten som möjligt så det inte blir för mycker perspektivformat.
Visserligen kan man sträcka ut bilder i Pfotolabbet fast det medför ofta att texturen blir lite suddig. Lite perspektiv tål texturen fast det får inte vara för mycket för då kan vissa detaljer se konstiga ut. Om man inte vill jobba extra mycket med att skapa en textur förstås. Har man bra bild i grunden så kan man använda sig av hela bilden till de små detaljerna också, när man målar det man byggt. Tid är ju tid även för oss amatörer, så att säga. Kolla bilden på Y1-1356 här ovan så förstår du vad jag menar. Den är tagen rakt från sidan.

Så får jag som du dennna gång mena på att inte vara elak. Förbövelen! Håll still kameran när du fotar så kommer det att bli kanonbilder.

LokKalle

KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-16, 21:49   #15
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

Hej igen!

Tänkte att vfp420b Tobias nog kanske är som jag vad det gäller viljan att läsa manualer och tecknisk rådgivning innan man ger sig i kast med de stora verken. Den har aldrig riktigt viljat infinna sig med en gång hos mig, liksom.

Vad det gäller inköp av min nya kamera som är en Olumpus C-350 ZOOM så satte jag igång med fotandet direkt och kunde inte förstå varför bilderna blev suddiga.
I min manual till kameran så kunde jag läsa att man skall trycka ned utlösarknappen lite försiktigt en lite bit tills det tar emot. Då hamnar kameran i ett läge där den under en kort sekund ställer in skärpa och ljuskänslighet. Sedan är det bara att trycka ned knappelendet i bott och bilden skall nu bli skarp och fin. Just det. Så var det med det.

Ja....på tal om manualer. Är det någon mer än jag som sysslar med fototexturer? Kan man kanske få svar på varför det är svårt att få bra skärpa i det man målar i Gmax med hjälp av fototextur. Kan vara svårt att se om små detaljer hamnar på rätt ställe ibland. Får ofta göra om målningar och kolla i TOE och tillbaka till Gmax för att gissa var t:ex de vita strecken på Y1-1314 skall sitta för att komma rätt med sida och fronter.Dwet hjälper inte att Zooma in i Gmax. Ju närmare jag kommer ju sämre blir skärpan.
Går det att öka och minsak skärpan/pixtlar i Gmax? Är frågan alltså.
Se skilnaden på Gmax och TOE här nedan.

Bild från Gmax


Bild från TOE

Kalle Hyllman


KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Nu är snart vintern här igen.... LLJ 3D-design - Trainz 5 2004-11-06 01:07
Färdig norsk terräng.... Pierre Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 14 2004-08-15 19:22
Snart til TRS2004 condor9 Trainz - Allmänt om Trainz 10 2003-11-24 08:59
C13 Grön Snart Färdig! sjonas 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 7 2003-07-29 11:51
Y7an färdig vad gäller detaljer LokKalle 3D-design - Trainz 12 2003-04-26 00:04



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:31.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009