Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-12, 04:25   #1
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard Projekt: Nordlandsbanen/Meråkerbanen

När jag jobbade med dalabanan ett tag så började jag tröttna på det och letade efter alternativ. Jag blickade över till Norge, då norsk Community numera är stendöd, känner jag... då ungefär samtidigt som Totte började med Bergensbanen så började jag med Nordlansbanen. Valet av bana är för att den är vacker, Diesel, och en bana med annat signalsystem men (nästan) samma ATC. Tanken från början var att bygga hela den avlånga banan, men frågan är om någon någonsin har byggt så långt i TS?

Jag brjade i Trondheim, och kom så lång som till Vikhammar, och några km till, tills det stannade av. Möjligen så var det så pga. ny högupplöst DEM-Data som gjorde att jag fick göra om en massa med spåret.

Efter förlusten med Nynäsbanan och svårigheterna med Stockholm C så tog jag upp projektet igen. Jag letade upp höjddata på stationer och anpassade banan efter detta. tog mycket backup, förlorade banan en gång likt nynäsbanan, men det var bara att ta en backup och fortsätta därifrån.

Nu är jag klar med tweakingen av spåret. Nordlandsbanen till vikhammar har rätt stationshöjd. Resten är bara en gissning. Även Stavne-Leangen-linjen kommer med här! Målet är att bygga ända till Steinkjer och till Åre på Meråkerbanen. Steinkjer är en ändpunkt för lokaltågen (Lerkedal-Steinkjer) och även uppehåll för Bodø-tågen.

Jag funderar ändå att bygga bara till Sjørdal och därefter klona rutten, så jag har en bana till Steinkjer och en bana till Östersund. För jag vill få med både den vackra naturen på Nordlansbanen såväl som de kraftiga lutningarna Meråkerbanan bjuder på. För det senare så kanske man ska bygga på Dovrebanan, så lokaltågen Östersund-Trondheim-Heimdal också blir komplett!

...eller så bygger man Heimdal-Hell-Steinkjer/Östersund. Vi får se vart det här leder till.

OBS! Projektet kan prioriteras ner när jag börjar på en ny svensk rutt, eller nytt försök på Nynäsbanan eller så...

To-do list:
* Göra färdigt alla signaler och skyltar på den befintliga sträckan.
* Elektrificera Dovrebanen.
* Göra färdigt alla bangårdar och Industribanor.
* Bygg till Hommelvik.

Första målet: Bygg till Stjørdal.

Finns det förresten meterspår i gautspår till Gråkallbanan?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-07-12_00001.jpg (222.7 KB, 769 visningar)
Filtyp: jpg 2015-07-12_00002.jpg (210.4 KB, 765 visningar)
Filtyp: jpg 2015-07-12_00003.jpg (198.3 KB, 770 visningar)
Filtyp: jpg 2015-07-12_00004.jpg (185.8 KB, 766 visningar)
Filtyp: jpg 2015-07-12_00005.jpg (149.2 KB, 763 visningar)
Filtyp: jpg 2015-07-12_00006.jpg (269.0 KB, 771 visningar)
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 15:55   #2
TraindriverS
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2011
Ort: Norway
Inlägg: 357
Standard

Lykke til med byggingen. Synd at det ikke er noe aktivitet på den norske siden.
TraindriverS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 20:30   #3
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Tröttnade du på dina f.d. rutter p.g.a. få objekt?
Hoppas du kan få din vilja framåt och hålla fast vid. Lägg spåren max en mil i taget och ägna åt landskapet. Lycka till! Jag ser framåt att få köra rutten.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-07-26, 16:38   #4
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Det är inte objekten som är orsaken... Oftast så är det terrängen som inte stämmer och det irriterar mig.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-01, 13:01   #5
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard Status: Noll!

Dåliga nyheter:

Pga. min klantighet imed att jag glömde ta backup på mina projekt till en annan hårddisk i samband med en total återställning av min dator (pga. andra orelaterade problem) så har jag förlorat alla mina projekt, inklusive Dalabanan, fantasirutten Bergspasset och inte minst: Nordlandsbanan med mera...

För Dalabanan och Bergspasset så kommer inte att fortsätta med dem. De är nedlagda. Gamla nedladdningar från januari i år finns på min hemsida: www.summeradde.se/downloads/(Ruttnamn).zip - för den som vill köra eller göra klart mina rutter. De är helt fria att använda!

För Nordlandsbanan så är den helt bortblåst, och jag lär nog inte påbörja från scratch med denna bana på ett tag. Istället hejar jag på Totte och hans Bergensbana. (jag kan hjälpa till åh bygga flåmsbana när bergensbanan är klar.)

Nynäsbanan gick förlorad sedan tidigare. Jag har tankar på att börja med en ny Nynäsbana, och sedan bygga ut et nät runt Mälardalen härifrån. Var jag hamnar med detta får vi se, men jag ska nog se till att ta mer backup på flera ställen i denna projekt, och framförallt ta ett projekt i taget.

Men först behöver jag bra nedladdningstips på tänkbara saker jag kan ha i mina banor, kommer dock satsa på mycket DLCer och lite freeware, för banorna tänkte jag publicera på Steam workshop, vilket gör det svårt med freeware-content.

En ny era börjar med ADDEs ruttbyggen. Hoppas det här inte faller nu!

//ADDE
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-01, 13:38   #6
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

EDIT: Jag har faktiskt en backup av Nordlandsbanen ifrån juli.

Detta gäller även några andra projekt jag satte igång då. Då kan Nordlansbanen återupptas.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-01, 14:37   #7
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej Adde!
Det gläder mig att du hittade backupen! Roligt också att du tänker på Flåmsbanen, men det dröjer länge ännu.
Jag är lite osäker hur det fungerar om du och jag uppdaterar varandra. Är du säker på?
Nordlandsbanen och Bergensbanen är jättepopulära!

Senast redigerad av Totte den 2015-10-01 klockan 14:42.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-01, 15:16   #8
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Det blir ju lite svårt... vi får ju turas om, men då ha en gemensam uppdateringsserver och kolla av med varandra...

För nordlandsbanan & Nynäsbanan, take 2, så kommer jag jobba mot Steam Workshop, så jag ska se till att göra dessa Workshop-vänliga med bl.a. att byta spår m.m.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-01, 16:00   #9
AlexSuperHD
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2015
Ort: Gävle
Inlägg: 148
Standard

Aj då, men tur att du hittade en backup av Nordlandsbanen!
__________________
//Alexander



Här streamar jag ibland mitt rutt bygge
AlexSuperHD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-04, 18:09   #10
NorwegianTrainz
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Nordland, Norway
Inlägg: 92
Standard

Herreguuuuuuud! YES!!! Nordlandsbanen til MSTS/RailWorks har alltid vært min drøm!: tumme_upp:

Stå på! Gjerne legg ut screenshots, og prøveversjoner! Hvordan går det nå?
__________________
Hilsen Thomas
NorwegianTrainz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-04, 22:44   #11
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Sorry, men jag har inte rört banan sen juli... Jag har knappt använt tågsimulatorn...

Och som för alla andra så är det mycket plugg o skola samt en massa annat som jag prioriterar just nu. Nordlansbanan får vänta på sig.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-05, 23:51   #12
NorwegianTrainz
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Nordland, Norway
Inlägg: 92
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Sorry, men jag har inte rört banan sen juli... Jag har knappt använt tågsimulatorn...

Och som för alla andra så är det mycket plugg o skola samt en massa annat som jag prioriterar just nu. Nordlansbanan får vänta på sig.
Hvor langt har du lagt spor?
__________________
Hilsen Thomas
NorwegianTrainz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-06, 18:12   #13
KevpaNR2
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2015
Ort: Åtvidaberg
Inlägg: 2
Standard

hej! rälsen du har där, vart laddar man ner den? hade den i ts2015 men den var inte med is ts2016 mappen. tacksam för svar
KevpaNR2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-06, 22:24   #14
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Denna paket behöver du. Kolla också instruktionerna. spåren kommer från Altenburg-Wildau 2.0, länk i tråden:

http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=30526
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-06, 23:58   #15
kevpa
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: åtvidaberg
Inlägg: 34
Standard

Nu funkar det! Tack för hjälpen
kevpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:16.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009