Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-10-29, 15:35   #1
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard Programmering av dvärgsignaler

Efter att ha signalsatt hela Stockholm C och gjort ett scenario med rätt mycket AI-trafik så har jag lite funderingar kring hur de svenska dvärgsignalerna är programmerade.

- AI-tågen tittar ju inte på signaler utan bara på om nästa blocksträcka är fri eller inte. Oftast fungerar detta hyfsat, men tydligen tolkar AI-tågen växlingsdvärgsignaler (DV4) som blocksignaler. På Cst finns mängder av växlingsdvärgar som ibland sitter väldigt tätt, så detta resulterar i att AI-tågen ignorerar eventuellt stopp i huvudsignaler/huvuddvärgar och kör fram till närmaste växlingsdvärg. Jag undrar om det går att programmera om DV4-signalerna så att de inte används av AI-tågen. Med andra ord ska signalens länkar inte definiera en blocksträcka.

- Jag har märkt att dvärgsignaler inte slår om korrekt till lodrätt när nästa signalsträcka är fri. Ett exempel kan ses på bilden nedan, där huvudsignalen bakom Kustpilentåget visar kör, men tillhörande dvärg visar "snett vänster". Den har alltså inte ställt om sedan föregående tåg passerat. Även det här tycker jag borde gå att fixa i signalskriptet.

Tyvärr är mina kunskaper om LUA-programmering i princip obefintliga så jag hoppas att det finns någon annan här som är intresserad av att titta på saken. KMW, är du här?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screenshot_Jönköpingsbanan_59.32869-18.05823_17-34-17.jpg (191.1 KB, 94 visningar)
Hgv besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2019-07-23, 01:53   #2
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Gräver upp en gammal tråd! Finns det någon på forumet som kan titta på signalscripten?
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:01.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009